ECTS: Den první – přežijí konzole nebo PC?

Prakticky každý si již musel položit otázku, jak je na tom v době hypervýkonných konzolí PC a jeho běžné prostředky pro hraní. Dle toho, co jsem mohl shlédnout na výstavě ECTS to ale vypadá, že budoucnost je nejasná – misky vah konzole vs. PC jsou totiž vzácně vyrovnané.
Obě haly patřily k místům, kde do návštěvníků tekly informace o konzolích horem dolem plným proudem. Nelze nezmínit Nintendo a jeho subpavilon v pravé části Olympia Exhibition Center, obrovské haly věnované samotnému PSX, malinkou připomínku budoucího X-Boxu a atd.

Nejočekávanější konzolí je patrně Playstation 2 – to není žádným tajemství. Zatímco v Japonsku se jí už prodalo několik milionů kusů, u nás je situace podobně jako ve zbytku světa velmi napjatá – stále se neví, kdy bude možné vtrhnout do obchodů a koupit si PSX 2, byť datum uvedení na evropský trh bylo specifikováno a posléze přesunuto na konec listopadu. Do té doby je možné, že firma Sony přijde s nějakým nepříjemným překvapením a datum ještě odsune. Hala věnovaná PSX však byla jiného názoru – tedy co se otázky PC vs. konzole týká. Byla rozdělena tématicky na dvě části, a sice PSX one a PSX two. Zatímco první část si držela své poctivé procento návštěvníků snad jenom díky setrvačnosti z uplynulých let, sekce věnovaná PSX two byla nacpána doslova k prasknutí. A navíc tam bylo strašné horko. Ano, PSX 2 je sakra rychlá věc, jak jsem se mohl přesvědčit například při hraní různých závodních simulátorů, stejně tak je zcela zřejmé, že popularita původní PSX bude pomalu, ale jistě uvadat – to se ale s uvedením nové verze na trh dá očekávat.

Microsoft se letos na výstavě příliš neukázal – což vzhledem k tomu, že je firmou americkou a ECTS je výstavou evropskou není složité pochopit. I tak ale měl v pravé části Olympia Exhibition Center své želízko v ohni v podobě zeleného tunýlku na motivy X-boxu, tedy další skvělé konzole. Na informace je však ještě příliš brzo. Vzpomenu-li si na můj nedávný rozhovor se zástupci společnosti Microsoft o tom, kdy bude X-box venku, stále se mi vybavuje datum kolem výstavy E3 v Los Angeles, což je ale pochopitelné.

Nintendo bojuje a bojuje a kdoví, možná se mu i daří. Jeho expozice s přehledem přesahovala rozlohu stánků Hasbro Interactive, Intelu a Codemasters dohromady, což je vzhledem ke zvučnosti jmen velká výzva. Ne všechno však na jeho stánku bylo tak zajímavé, jako stánek samotný. Bylo možné zahrát si několik nových her, ale osobně mám neskrývaný pocit, že Nintendo, alespoň na evropském (potažmo českém) trhu pomalu, ale jistě upadá. Byť nikomu nic špatného nepřeji, mám pocit, že některé trhy jsou Nintendu navždy uzavřeny. Byť byla kampaň na Pokemona masivní, byť se loga Nintenda vyskytují na všech rozích haly, byť je o půl šesté večer a já mám hlad, vidím budoucnost GameBoye a Nintenda obecně smutně.

Je to vůbec složité – na jedné straně stojí dobře dimenzované počítače, na straně druhé jsou v zástupu konzole, které mají své využití taky jasné, ale chybí jim multifunkčnost. Nedokážu si představit, že bych stroj (ať je jím cokoliv) zapínal jen v případech, kdy bych si chtěl hrát. Nejen hraním živ je člověk, na oblasti grafiky, hudby a kancelářské aplikace jsou konzole stejně nevhodné jako sněžnice s kajakem v Mosambiku (neptejte se mě proč zrovna Mosambik, nějak se mi prostě vybavil…). Jak se tedy rozhodnout? Rychlá, ale drahá PC, která využijete v nekonečném počtu směrů, nebo relativně levnou konzoli, která vám sice poskytne co se hraní týká dostačující kvalitu, ale svou jednotvárností vám brzy začne lézt krkem? A co Internet? Ano, některé konzole Internet mají, vzpomínám si na prohlížeč v set top boxu od Tesly na loňském Invexu, ale to byl poslední výkřik do tmy. Z hlediska funkcí PC jednoznačně vede a navíc – máte u něj nějakou šanci, že se vám investice vrátí zpět, byť si i PC často žádá upgrade po hardwarové stránce.

Opět platí to jediné – co se komu líbí, to bude dělat a to si bude kupovat. Pro mě je volbou jednoznačně PC, ale nechci svůj názor nikomu vnucovat, zvláště ne čtenářům, kteří si ze střípků musí sami sestavit celou mozaiku a podle té se rozhodovat.

Poznámka na okraj: je legrační, že vedle GameBoye a Microsoftího X-boxu se nacházel stánek Intelu, v němž na procesorech Pentium III předváděli, kterak pouhý softwarový render dokáže na tomto procesoru upočítat i velmi, velmi náročné scény. Že by další hřebík do rakve konzolí?

Diskuze (6) Další článek: ECTS: Den první – Buka Entertainment

Témata článku: , , ,