Elastomania - vášeň na celý život

Nedávno jsem takhle už pomalu začínal malomyslnět - herní trh na nás denně valí tuny her, datadisků a remaků. Do toho ještě freeware a shareware hry a taky emulátory... prostě, tolik her a tak málo času! Občas se ale stane že narazíte na hru, o které po prvních pěti minutách hraní víte, že tohle je to pravé ořechové. A právě taková je i Elma.
Elastomania - vášeň na celý život
Nedávno jsem takhle už pomalu začínal malomyslnět - herní trh na nás denně valí tuny her, datadisků a remaků. Do toho ještě freeware a shareware hry a taky emulátory... prostě, tolik her a tak málo času! Občas se ale stane že narazíte na hru, o které po prvních pěti minutách hraní víte, že tohle je to pravé ořechové. Něco podobného se stalo mně, a to už jsem si myslel, že mě jako světem protřelého hráče nic nemůže překvapit, ach jaký to jen byl (naštěstí!) omyl. Nebudeme ale chodit okolo horké kaše a rovnou se vrhneme na věc :

Ta geniální hra, o které bude řeč, se jmenuje Elastomania (dále budu používat familiérní označení "Elma") a hned na úvod musím upozornit všechny 3D akčňáky že to je hra... pozóóór... závodní!

ElastomaniaElastomania

Začněme dnes tedy trošku neobvykle, a to rozhovorem s Víťou, Elastomaniakem, Elmákem nebo riderem, jedno jak jej nazveme, je to profi hráč Elmy a... a vůbec, nejdřív si přečtěte ten rozhovor...

PH: Tak začneme nějak obligátně, patrně jsi začal jezdit na Acrossu, jak jsi se k němu dostal, čím tě tak zaujal + jak bys vůbec Across a Elastomanii nic netušícímu čtenáři popsal?

VI: K Acrossu jsem se dostal někdy v roce 1997 nebo 98. Tehdy se tato hra dost rychle rozšířila mezi všemi známými a kamarády co měli počítač. Jenže většina z nich po projetí levelů Across odložila a už se k němu nevrátila. Mě osobně ze začátku zaujal hlavně tím, že se ze všech her nejvíce podobal cyklotrialu (z čehož vyplývá, že jsem cyklotrial provozoval :-)). Když jsem pak asi po půl roce našel na oficiálních stránkách hry tabulku světových rekordů, nemohl jsem uvěřit vlastním očím. Některé časy byly i dvakrát lepší než ty moje. Jakmile jsem uviděl uložené jízdy těch nejlepších a Acrossu jsem propadl totálně, i já se začal snažit zlepšovat svoje časy.

Obě hry (tedy Across i Elastomania) se dají popsat jednoduše jako 2D simulátor motocyklových závodů. Za úkol máte co nejrychleji projet každým levelem. Ono největší kouzlo spočívá ve vlastnostech a ovládání motorky. Přední i zadní vidlice má totiž teoreticky téměř nekonečný zdvih ve všech směrech a kromě kol jakoby zbytek motorky vůči trati neexistoval. Ve skutečnosti to znamená, že není problém zavěsit se třeba za jedno kolo a jet hlavou dolů. Co se týče ovládání, tak mimo změny rychlosti lze kdykoli zvedat přední nebo zadní kolo a otáčet tak celou motorkou i s panáčkem do obou směrů. Jenže tohle všechno se musí vyzkoušet, dá se to těžko popsat.

PH: Hraješ vlastně i něco jiného než Elmu?

VI: Jestli hraju i něco jinýho? Samozřejmě, že ne. Tak dva roky jsou Across a Elastomania dvě jediné hry v mém životě :)). Elma nepatří mezi hry, co by měly konec. Každý čas se dá vylepšit, zvlášť pak ty moje. A na počítači se snažím dělat taky užitečnější věci, než jenom pařit hry.

PH: Čím si vysvětluješ že tisíce lidí po celém světě hrají několik hodin jeden level jen proto, aby si zlepšili čas o pár desetin sekundy?

VI: Dá to se vysvětlit jedině tím, že je to baví, chtějí být lepší a Elma je prostě skvělá hra. Někomu to může připadat jako dost nudná záležitost, ale není to tak. Ta možnost přesně si porovnat svoje schopnosti (v tomto případě časy) s ostatními se u her moc často nevidí. Myslím, že právě velká konkurence nutí k neustálém zlepšování.

ElastomaniaElastomania

PH: Kolik lidí v ČR tak odhadem jezdí a jak máme kvalitní jezdce?

VI: To se dá říct celkem přesně. Málo. Lépe řečeno málo lidí, co by jezdilo Elmu na trochu vyšší úrovni. Docela mě překvapilo, že Across nebo Elastomanii zná poměrně dost lidí, ale většina jenom letmo. Vyzkouší pár levelů a konec. Co se týče kvality jezdců, tak ještě žádný Čech neudělal světový rekord, ale už u nás jezdí pár lidí na hodně slušný úrovni. Věřím, že zanedlouho se dotáhnou na tu úplnou špičku a třeba se jim i nějaký ten rekord povede.

PH: Kolik dá práce stát se dobrým Elastomaniakem?

VI: To závisí na tom, co si člověk představuje pod pojmem dobrý. Každopádně jezdit už na úrovni českých rekordů dá dost práce, a to světové rekordy jsou ještě o třídu výš. Na druhou stranu, pokud se člověk do Elmy zažere, může mít dobré časy brzy. Nedokážu ale odhadnout kolik času to může zabrat. Určitě na to nestačí jeden nebo dva měsíce pravidelného hraní.

PH: Jsou u nás i týmy?

VI: Vím o jednom českém týmu. O tom našem. Škoda. Chtělo by jich víc. Větší rivalita víc motivuje k lepším časům. Jinak na světě může existovat odhadem tak 30 - 40 týmů. To ale nevím přesně, beru to podle seznamu odkazů na domovské stránky.

PH: Myslíš že vylepšení Acrossu na Elmu je poslední štace?

VI: Doufám, že ne. Do Elastomanie bylo přidáno hodně nových věcí, ale další vylepšení by se hodily. Nic neměnit na vlastním stylu nebo filozofii ježdění, ale třeba takový multiplayer přes Internet, to by byla opravdová bomba.

PH: Co bys vzkázal lidem kteří si právě teď při čtení těchto slov nejsou jistí zda kliknout na to "Elma.zip" a stáhnout si ji?

VI: Vzkázal bych jim, že Elastomania se musí vyzkoušet. Jedině tak získají představu o co vlastně jde. Zklamáni nebudou určitě. Těch 1,2 MB určitě stojí za to. Elastomania vlastně musí být a je dokonalá, když už tolik lidí díky ní kašle na všechny ostatní hry :-))).

PH: Dnes se dá na Internetu sehnat spousta kol, máš jako profi rider odhadnuto kolik a kde jsou nejlepší?

VI: Ten celkový počet se pohybuje řádově v tisících. Nejvíce se jich dá najít na oficiální stránce (www.elastomania.com), kde se dají stáhnou v jednotlivých balících po 50 - 300 levelech. Mezi nimi si každý určitě najde ty svoje nejlepší.

PH: Máš radši levely dělané na rychlost, jezdecký um, nebo takové ty logické šílenosti?

VI: Nejradši mám jako trialista levely dělané na techniku. Ty rychlé bývají dost dlouhé a ani logický zrůdnosti mi moc nesedí.

Ufff... tak co na to říkáte? Máte rádi závodní hry? Ano? No tak tu pak není co řešit! Na hru jsem nalezl odkaz na nějaké stránečce a jen tak ze zvědavosti si downloadnul demo a už to bylo. Ať si kdo chce co chce říká o kvalitě zpracování (640x480, 256 barev a pár příjemných zvuků), Elma nabízí něco co jsem nezažil už pěkných pár LET!

ElastomaniaElastomania

Navíc, Elma se zatraceně rychle vyšvihla na kultovní hru a myslím, že stovky odkazů ve vyhledávačích mluví za vše. Těžko říct, v čem je ona návykovost Elmy, snad v tom že vlastně nemá konkurenci (až na Across, ale to že jde o první díl jste jistě pochopili sami), snad že připomíná některé starší hry z kategorie osmibitových počítačů (Kikstart 1 + 2). Každopádně Elma je tu mezi námi a mezi hráči je trestuhodně neznámá.

V shareware verzi vás čeká první (asi) třetina levelů a těm co se Elma líbila nemohu doporučit než si ji zaregistrovat a stát se za pouhých 9.95 $ šťastným majitelem plné verze.

V plné verzi najdete :

  • Inteligentní, chytře navržený a přítulný editor levelů ve kterém můžete ukájet své budovatelské choutky do alelujá
  • 54 levelů až po okraj nacpaných zábavou ve formě kopců, kopečků, rovinek i skokánků, loopingů, U-ramp, zkrátka skvěle navržená všehochuť jezdecké zábavy, která vás pobaví na mnohem delší dobu než leckterý produkt za pětinásobnou cenu (... a tím myslím na OPRAVDU dlouho, Elmu mám již pár měsíců a zatím jsem neudělal poslední level, ano, je to společenské znemožnění, Elmácký trapas prvního stupně, a to už jsem Elmě obětoval desítky hodin čistého času! Navíc co se týče kvality mé jízdy, tak jsem to zatím dotáhl tak na průměrného amatéra...)
  • Možnost hrát externí levely! To je toho, by mohl někdo říct, ale když uvážíme že na Inetu najdete těchto levelů tisíce a tisíce jen v dohledné části a další levely vznikají v podstatě denně není tu z hlediska dlouhodobé hratelnosti co řešit.
Co se týče kvality levelů jak v samotné hře tak na netu, daly by se zhruba rozdělit do těchto skupin: pohodové krátké levely, tuhé levely a absolutně nechutné a mimořádně vysmahlé úchylnosti, které zajedou jen ti největší masochisti (než se často po startu rozkoukáte, dostanete po hlavě cihlou a jedete znova).

Stejně tak takzvané "týmy" čili jezdci jezdící pod nějakým jménem a neustále se hádající co, kdo a jak zajel se dají rozdělit zhruba na týmy jezdící na čas (většina, i ten náš v ČR - ale nic Vám nebrání založit si vlastní, a to si pište, že jestliže budete dobře jezdit, svět si Vás všimne), jiné týmy dají na techniku a originalitu a nové nápady (těch je méně) no a ti největší borci jezdí celý level jen po zadním případě předním kole (ANO, i takové lidi najdete mezi námi).

Pokud jste začátečníci, doporučuji stránku na http://www.elastomania.com/, případně Víťovu stránku na across.baf.cz. Ještě jsou u nás další jezdci, takže nestyďte se zeptat a případně si nechat i poradit. Zkuste taky konferenci "across" na http://www.pandora.cz/, odtamtud se doptáte už úplně na všechno.

Takže co na závěr?
Především musím říct, že souhlasím s výrokem neznámého Elmáka (to je něco jako neznámý vojín =) že Elma dělí lidi na dvě skupiny. První si myslí že je absolutně praštěná a druhá na ní nedá dopustit. Nehrajte proto běžné 3D hry (taková běžná 3D hra je něco jako běžný prací prostředek =) a zkuste Elmu a třeba to budete zrovna VY kdo zlomí nějaký ten zatrolený World Record!
Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky, žádná akce (recenze)

Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky…

Reboot Tomb Raidera dospěl do svého zdárného konce a nám chybí jeho začátek.

14.  9.  2018 | | 9 N/A