ELEX: kultovní Gothic trochu jinak

Pyranha Bites se po neúspěchu se sérii Risen vrací k tomu, co studio proslavilo v první řadě. Gothic opět ožívá v kůži Elexu.

Znáte to. Všude samé fantasy s draky, orky, elfy a jinými bytostmi z různých koutů knih a pohádek. Letos na GamesComu jsme měli možnost vidět nové Final Fantasy, nebo třeba odhalení několikátého datadisku nejslavnějšího MMORPG – World of Warcraft. Také tu máme hromady sci-fi, od nových Star Wars až po různé vesmírné arkádovky jako je Star Citizen.

Avšak některým vývojařům nestačí mít jen fantasy nebo sci-fi hru. V Piranha Bytes se totiž rozhodli tyto dva žánry spojit v jedno veliké RPG. Ano, mluvíme o těch Piraňácích, kteří stvořili skvělou sérii Gothic a potom ne až tak vydařený Risen.

Nová hra s odvážným krokem do neznáma nese název Elex. Přeci jen, studio vytváří klasické fantasy RPG hry už nějakou dobu, s čímž by dneska moc díru do světa neudělali, a tak se rozhodli, že je konečně potřeba udělat nějaké změny.

1765798.jpg

Elex je na první pohled klasické akční RPG, na které jsme od tvůrců zvyklí. Výběr zbraní na první pohled ničím nezaujme. Naskytne se možnost mlátit se s mečem, střílet kuší, lukem... jo a najdeme tu také blastery, různé sniperky a prostě veškerý možný arzenál střelných zbraní nabitý lasery. Jsem zvědavý, jak bude ve finále vypadat souboj mezi týpky s meči a vojáky s puškami.

Jenže pouze tím se Elex neliší od jiných her. Konečně se vývojáři vrátili k původnímu otevřenému světu, jaký známe z původních tří Gothiců. Risen nás totiž ve finále svazoval na ostrovy a na těch byly jasné cesty bez možnosti jít jinými směry. Tomu je naštěstí konec. Konečně můžeme jít, kamkoliv chceme. Kam dohlédneme, tam dojdeme. Dokonce nám vypomůže malý jetpack v opasku, který nás má dostat, kamkoliv budeme chtít. V tom cítím velikou chybu.

Piraňáci jsou totiž známí svou zabugovaností a tohle smrdí propadávánim textur, různým prolínáním skrze strony či skály a jiné objekty a prostě vším možným. Snad se mýlím. Pomocí této vychytávky můžeme i sletět ze skály místo toho, abychom ji neustále obcházeli po nějaké cestě. Na jednu stranu to shledávám jako fajnové ulehčení, ale na stranu druhou mi bude chybět bloudění po lese a hledání správné cesty dolů.

elex_monster.jpgelex_monster_2.jpgelex_ruins.jpg

K otevřenému světu se také pojí celkové ladění. Budeme si moci proběhnout napříč pouští, vtáhne nás také severní část do svého zimního hávu. Ale projdeme si i chaloupky sbité z prkýnek, nebo také průmyslové části plné továren z budoucnosti. Zní to zvláštně. Sám jsem zvědav na toto propojení. Na první pohled při prezentaci jsem měl chvilkami pocit, že koukám na dvě různé hry.

Příběhově to ale do sebe zapadá jednoduše. Jednoho dne totiž na planetu Magalan spadl meteorit. Ten zničil většinu velice vyspělé civilizace. K tomu navíc vypustil látku zvanou Elex, z čehož se brzy stala taková návyková droga. Dokáže totiž zlepšit fyzičku postavy a celkovou bystrost. Bohužel vedlejší účinek je takový, že vás mění v tupá chodící monstra bez emocí a myslící jen na boj.

Náš příběh se však odehrává stovky let po údálosti s meteoritem, kde již nefunguje vláda, ale zemi ovládají jednotlivé frakce. Albs – závislí na Elexu, válečníci se vším všudy, bez emocí Berserkes – občasně využívající sílu Elexu, ale snaží se být takovými sluníčkovými a přírodními týpky, dle popisu mi přípomenuli věřící máničky z prvního Gothicu, kteří věřili ve velikého boha Spáče

elex_jetpack.jpg

Dále tu máme Clerks – skupinu bojkotující celou látku Elex a snaží se objevovat jiné tajné síly. A Outlaws – taková Mad Max skupina z pouště plná teroristů

Náš hrdina se probudí na bojišti, kde upadl do bezvědomí. Dříve patřil k Albům a byl hodně závislý na Elexu. Ale po pětidenním bezvědomí z něj veškerý Elex vyprchal a je z něj nový člověk plný nových možností. Je tedy čistě na hráči, jakou cestou se vydá. Může být mírumilovným bojovníkem za svobodu, nebo se stát teroristou a brázdit pouštní duny. To je přesně ta krása her od tohoto studia. Ta volnost jde opravdu cítit.

Chcete být bezcitnými vojáky? Přidejte se k Albům. Jste spíše mírumilovnými tvory, co chtějí žít bez Elexu? Přidejte se ke Clerks. A když jste prostě rebel, co nemá rád nikoho, tak vymlátíte celý svět včetně hlavních postav a zůstanete na světě sami. V této hře jde hlavně o příběh, který utváříte vy svým rozhodováním. O to jde v první řadě vývojářům Elex. Zaměřují se také na celý feeling, kdy zminimalizovali kompletní UI a nastavení hry, aby co nejméně rušili hráče a jeho požitek.

To samé platí pro rozhovory, které jsou minimalistické a s více možnostmi. Samozřejmě, co uděláte nebo řeknete ve hře už nejde vzít zpět, pokud jste si tedy hru předtím neuložili. Engine je vlastní domácí výroby, jako jsme měli možnost vidět v obou předchozích sériích. Jen je upraven pro novou hru. A novinkou na konec je informace, že hra je vyvíjená pro všechny tři platformy (PC, XOne, PS4) najednou a paralelně. Risen 3 totiž musel být konvertován u jiného studia a ještě k tomu pouze na staré konzole, což byla sebevražda už sama o sobě. Takže skvělou grafiku snad u Elex zažijeme na všech platformách stejně.

elex_mech.jpg

Elex jako hra se nesnaží přetvářet v něco nového, nebo snad revolučního. Všechny tyhle vychytávky jsme mohli vidět už v prvním Gothicu, ale vývojáři se to spíše snaží zase posunout o kus dál a chtějí skočit o kus vpřed s možnostnmi herního zážitku, emocí v příběhu i zasazení světa.

Celkově jsem měl z prezentace hry pocit, že se vývojáři snaží ponaučit z veškerých předchozích chyb. Uvědomují si své přešlapy o kompletně nefunkčním třetím dílu Gothicu bez komunitní záplaty, nebo také koridovosti Risenu a špatném kroku s celkovým zasazením pirátů.

Myslím si, že této hře prospělo hlavně spojení s Nordic Games vydavatelem, který je původní JoWood (tehdejší vydavatel Gothicu). Na Elex se velice těším a jsem zvědav, jestli Piraňáci dodrží všechny sliby. Držím jim palce. Hra by teoreticky měla vyjít za rok a půl, tedy nejspíše začátkem roku 2017. 

Váš názor Další článek: Deníček z nové Mafie vám vysvětlí, co pro ústřední postavu znamená rodina

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,