ELEX: kultovní Gothic trochu jinak

vytisknout velikost písma
Pyranha Bites se po neúspěchu se sérii Risen vrací k tomu, co studio proslavilo v první řadě. Gothic opět ožívá v kůži Elexu.

Znáte to. Všude samé fantasy s draky, orky, elfy a jinými bytostmi z různých koutů knih a pohádek. Letos na GamesComu jsme měli možnost vidět nové Final Fantasy, nebo třeba odhalení několikátého datadisku nejslavnějšího MMORPG – World of Warcraft. Také tu máme hromady sci-fi, od nových Star Wars až po různé vesmírné arkádovky jako je Star Citizen.

Avšak některým vývojařům nestačí mít jen fantasy nebo sci-fi hru. V Piranha Bytes se totiž rozhodli tyto dva žánry spojit v jedno veliké RPG. Ano, mluvíme o těch Piraňácích, kteří stvořili skvělou sérii Gothic a potom ne až tak vydařený Risen.

Nová hra s odvážným krokem do neznáma nese název Elex. Přeci jen, studio vytváří klasické fantasy RPG hry už nějakou dobu, s čímž by dneska moc díru do světa neudělali, a tak se rozhodli, že je konečně potřeba udělat nějaké změny.

1765798.jpg

Elex je na první pohled klasické akční RPG, na které jsme od tvůrců zvyklí. Výběr zbraní na první pohled ničím nezaujme. Naskytne se možnost mlátit se s mečem, střílet kuší, lukem... jo a najdeme tu také blastery, různé sniperky a prostě veškerý možný arzenál střelných zbraní nabitý lasery. Jsem zvědavý, jak bude ve finále vypadat souboj mezi týpky s meči a vojáky s puškami.

Jenže pouze tím se Elex neliší od jiných her. Konečně se vývojáři vrátili k původnímu otevřenému světu, jaký známe z původních tří Gothiců. Risen nás totiž ve finále svazoval na ostrovy a na těch byly jasné cesty bez možnosti jít jinými směry. Tomu je naštěstí konec. Konečně můžeme jít, kamkoliv chceme. Kam dohlédneme, tam dojdeme. Dokonce nám vypomůže malý jetpack v opasku, který nás má dostat, kamkoliv budeme chtít. V tom cítím velikou chybu.

Piraňáci jsou totiž známí svou zabugovaností a tohle smrdí propadávánim textur, různým prolínáním skrze strony či skály a jiné objekty a prostě vším možným. Snad se mýlím. Pomocí této vychytávky můžeme i sletět ze skály místo toho, abychom ji neustále obcházeli po nějaké cestě. Na jednu stranu to shledávám jako fajnové ulehčení, ale na stranu druhou mi bude chybět bloudění po lese a hledání správné cesty dolů.

elex_monster.jpgelex_monster_2.jpgelex_ruins.jpg

K otevřenému světu se také pojí celkové ladění. Budeme si moci proběhnout napříč pouští, vtáhne nás také severní část do svého zimního hávu. Ale projdeme si i chaloupky sbité z prkýnek, nebo také průmyslové části plné továren z budoucnosti. Zní to zvláštně. Sám jsem zvědav na toto propojení. Na první pohled při prezentaci jsem měl chvilkami pocit, že koukám na dvě různé hry.

Příběhově to ale do sebe zapadá jednoduše. Jednoho dne totiž na planetu Magalan spadl meteorit. Ten zničil většinu velice vyspělé civilizace. K tomu navíc vypustil látku zvanou Elex, z čehož se brzy stala taková návyková droga. Dokáže totiž zlepšit fyzičku postavy a celkovou bystrost. Bohužel vedlejší účinek je takový, že vás mění v tupá chodící monstra bez emocí a myslící jen na boj.

Náš příběh se však odehrává stovky let po údálosti s meteoritem, kde již nefunguje vláda, ale zemi ovládají jednotlivé frakce. Albs – závislí na Elexu, válečníci se vším všudy, bez emocí Berserkes – občasně využívající sílu Elexu, ale snaží se být takovými sluníčkovými a přírodními týpky, dle popisu mi přípomenuli věřící máničky z prvního Gothicu, kteří věřili ve velikého boha Spáče

elex_jetpack.jpg

Dále tu máme Clerks – skupinu bojkotující celou látku Elex a snaží se objevovat jiné tajné síly. A Outlaws – taková Mad Max skupina z pouště plná teroristů

Náš hrdina se probudí na bojišti, kde upadl do bezvědomí. Dříve patřil k Albům a byl hodně závislý na Elexu. Ale po pětidenním bezvědomí z něj veškerý Elex vyprchal a je z něj nový člověk plný nových možností. Je tedy čistě na hráči, jakou cestou se vydá. Může být mírumilovným bojovníkem za svobodu, nebo se stát teroristou a brázdit pouštní duny. To je přesně ta krása her od tohoto studia. Ta volnost jde opravdu cítit.

Chcete být bezcitnými vojáky? Přidejte se k Albům. Jste spíše mírumilovnými tvory, co chtějí žít bez Elexu? Přidejte se ke Clerks. A když jste prostě rebel, co nemá rád nikoho, tak vymlátíte celý svět včetně hlavních postav a zůstanete na světě sami. V této hře jde hlavně o příběh, který utváříte vy svým rozhodováním. O to jde v první řadě vývojářům Elex. Zaměřují se také na celý feeling, kdy zminimalizovali kompletní UI a nastavení hry, aby co nejméně rušili hráče a jeho požitek.

To samé platí pro rozhovory, které jsou minimalistické a s více možnostmi. Samozřejmě, co uděláte nebo řeknete ve hře už nejde vzít zpět, pokud jste si tedy hru předtím neuložili. Engine je vlastní domácí výroby, jako jsme měli možnost vidět v obou předchozích sériích. Jen je upraven pro novou hru. A novinkou na konec je informace, že hra je vyvíjená pro všechny tři platformy (PC, XOne, PS4) najednou a paralelně. Risen 3 totiž musel být konvertován u jiného studia a ještě k tomu pouze na staré konzole, což byla sebevražda už sama o sobě. Takže skvělou grafiku snad u Elex zažijeme na všech platformách stejně.

elex_mech.jpg

Elex jako hra se nesnaží přetvářet v něco nového, nebo snad revolučního. Všechny tyhle vychytávky jsme mohli vidět už v prvním Gothicu, ale vývojáři se to spíše snaží zase posunout o kus dál a chtějí skočit o kus vpřed s možnostnmi herního zážitku, emocí v příběhu i zasazení světa.

Celkově jsem měl z prezentace hry pocit, že se vývojáři snaží ponaučit z veškerých předchozích chyb. Uvědomují si své přešlapy o kompletně nefunkčním třetím dílu Gothicu bez komunitní záplaty, nebo také koridovosti Risenu a špatném kroku s celkovým zasazením pirátů.

Myslím si, že této hře prospělo hlavně spojení s Nordic Games vydavatelem, který je původní JoWood (tehdejší vydavatel Gothicu). Na Elex se velice těším a jsem zvědav, jestli Piraňáci dodrží všechny sliby. Držím jim palce. Hra by teoreticky měla vyjít za rok a půl, tedy nejspíše začátkem roku 2017. 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A