Enslaved: Odyssey to the West - cesta z otroctví (recenze)

Civilizace je v troskách. New Yorkem prorostla džungle, ale její krása je smrtíci. Přidejte se k nesourodé dvojici hrdinů v jejch putování.

Budoucnost není růžová. Je zelená. Pravda, s trochou prosvítající šedivé drolícího se betonu a načervenalé zrezlých ocelových nosníků. Budoucnost nebude k civilizaci, jak ji známe, shovívavá. Alespoň podle akční adventury Enslaved: Odyssey to the West. Už se snad ani nedá říct, co ke zkáze v prvním momentu vedlo, ale výsledek je jasný – lidí přežily pouhé zlomky a kdysi dominantní betonové džungle pozřela za těch 150 let džungle opravdová.

Majestátní mrakodrapy New Yorku, kam je hra zasazena, jsou zcela prorostlé zelení a pomalu se bortí.

Kdysi dominantní betonové džungle pozřela za těch 150 let džungle opravdová

Ulice popraskaly a propadly se, po sloupech veřejného osvětlení se plazí břečťan, mezi ruinami občas proběhne srnka a na stožárech smutně plápolají vybledlé, potrhané americké vlajky. Svět Enslaved je prostě barevně optimistický i šedivě depresivní.

Z otroka dalším otrokem

A kromě toho i stále smrtelně nebezpečný – váleční roboti stojí v pohotovostním stavu a zabíjí přeživší, protože tak byli naprogramování pro válku, která už je dávno zapomenutá. Aby to obyvatelé postapokalyptického světa neměli tak jednoduché, obří otrokářské lodi křižují systematicky oblohou a loví a kamsi odvážejí každého, na koho narazí. Na jedné z lodí se v klaustrofobické kapsli zmítá i svalovec Monkey a to do okamžiku, kdy drobná rusovláska Trip ze své kapsle uprchne, nezáměrně osvobodí i Monkeyho a zároveň posílá loď k finálnímu sestupu.

Enslaved 07.jpgEnslaved 12.jpg
V sérii výbuchů přebíráte kontrolu nad svalovcem, ze kterého se vyklube hlavní hrdina klasické third person akce kombinující akrobatické překonávání překážek s masakrováním robotických protivníků. Úvod jakoby vypadl z oka dramatickému startu Uncharted 2. Zběsile prcháte výbuchy ničenou lodí, přeskakujete z trubky na traverzu a sotva dýcháte, když se vám hroutí podlaha pod nohama a hrdina za jednu ruku visí někde na spodní úrovni mraků.

Při svém akrobatickém úprku si okamžitě všimnete dvou věcí: a) animace pohybu vypadají naprosto nádherně, kdy Monkey dostává svému jménu a s elegancí přeskakuje z jednoho úchytu na římsu vedle b) veškeré skákání je naprosto triviální, aktivní místa barevně pulzují a hrdina neskočí, pokud nemá kam. Pokud tedy nejste příliš pomalí a neutrhne se pod vámi římsa či něco podobného, nedá se prakticky při skákání umřít. Herně to stejně jako v Uncharted není extra výzva, ale přesto si všechny podobné akrobatické pasáže skvěle užijete, protože se na ně výborně kouká.

Enslaved 15.jpgNěco podobného se dá říct o druhé zásadní herní části, soubojích. Enslaved využívá tradiční soubojový systém z her stylu God of War, jen místo mečů máte speciální hůl. Vrstvíte do dlouhých efektních komb údery, uskakujete či se bráníte štítem a masakrujete plechové protivníky, přičemž po zabití posledního ze skupinky si užijete efektní zpomalený záběr, který se nikdy neokouká. Obtížnost bojů se postupně systematicky stupňuje, kdy pozdější protivníci jsou rychlejší či mají štíty. Celkově ovšem jde spíš o jednodušší hru – hlavní je co nejdynamičtější postup vpřed a efektní podívaná.

Dva na cestě

Od podobných akčních rubanic Enslaved odlišuje přidání druhé důležité postavy, už zmíněné dívčiny Trip. Ona vás na začátku osvobodila z otroctví (pravda, ne zcela úmyslně), ona vás po tvrdém přistání po havárii do dalšího otroctví zavede, když hrdinovi nasadí speciální čelenku. Pokud Trip zemře, zemřete i vy. Pokud ji necháte příliš vzadu, zemřete. Monkey se tak stává nedobrovolným ochráncem Trip na její cestě domů.

Enslaved 01.jpgEnslaved 17.jpg
Právě jejich vztah a společná spolupráce představuje hlavní lákadlo Enslaved. Ochranitelský pud funguje, takže okamžitě vyrážíte, když Trip je v obklíčení, starostlivě ji na zádech přenášíte minovým polem a pomáháte na nedostupná místa. Trip je sice křehká dívka, ale ne až tak éterická jak Yorda v legendárním Ico, takže vám dokáže pomoci. Kde vy jste svaly, ona je mozek – ovládá techniku, dokáže zrušit silová pole či na chvíli odlákat pozornost strážních věží a protivníků, abyste se mohli dostat jim do zad a zničit je.

Enslaved 10.jpgEnslaved 14.jpg

Vzájemná spolupráce funguje, nicméně je pravdou, že herně mohla být trochu hlubší. Kde Yordu táhnete prakticky celou dobu za ruku, je Trip hodně samostatná a vy můžete bez větších starostí postupovat vpřed.

Enslaved 04.jpgEnslaved 06.jpg

Bez výhrad je ovšem vztah po emoční a příběhové stránce. Dynamika vztahu prostě funguje, postupně se prohlubuje a vy si překlenutí z pozice nedobrovolného ochránce do pomalu rostoucího přátelství hodně užíváte. Velkou zásluhu na tom mají výtečně napsané dialogy a skvěle zpracovaná mimika obličejů, kdy hlavnímu hrdinovi propůjčil hlas i pohyb Andy Serkis. Ostatně velký vliv na hru měl i v minulém díle, Heavenly Sword.

Kouzelné putování

Enslaved herními prvky není nijak revoluční hrou, ale jako celek výborně funguje. Tvůrci střídají prostředí i herní náplň, takže stereotyp se nedostavuje prakticky po celou dobu, která je se svými čtrnácti úrovněmi a solidními deseti hodinami docela nadstandardní. Potěší i velmi vydařený konec, který není žádným zbytečným happy endem a hází na celé dění zcela nové světlo.

Pokud byste chtěli hře něco vyčítat, je to určitě grafika. Po výtvarné stránce je to radost, což snad už vyplynulo z úvodu a animace jsem snad též dostatečně vychválil. Nicméně hra se potýká s technickými obtížemi, jako je kolísající frame-rate, viditelné doskakování textur a občas i dočítání dat v průběhu úrovní (na Xboxu se to dá redukovat nahráním hry na harddisk).

Enslaved herními prvky není nijak revoluční hrou, ale jako celek výborně funguje

Trochu kolísá i kvalita prostředí, kde exteriéry jsou nádherné prakticky vždy, zatímco o interiérech se to moct říct nedá. Větší pestrost by si zasloužili i protivníci, jejichž typy by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

Enslaved 09.jpgEnslaved 11.jpg

Výsledek ovšem stále představuje velmi podařenou a zábavnou hru. Enslaved: Odyssey to the West má svoje jedinečné kouzlo, je melancholicky depresivní i vtipné, akční i taktické. I přes chyby je prostě radost hrát a třeba se jen koukat, protože Enslaved je trochu jak velmi zábavný dobrodružný film.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Ninja Theory