Erica: léčebna plná překvapení | Recenze

• Příjemná délka
  • Znovuhratelnost

• Promarněný potenciál telefonu
  • Zpracování konce
  • Chybějící čeština
7/10

Prví zmínky o interaktivním filmu Erica se objevily už před dvěma roky a vzbudily zájem milovníků FMV her. Těch je ostatně na PlayStationu 4 jako šafránu, a tak jde u každého dalšího přírůstku o příjemný přídavek do současného seznamu. Vývojářský tým Flavourworks tehdy měl očividně v plánu něco podobného, ale hra se ještě hodně změnila. Od roku 2017 se zjevně vystřídali herci i některé prvky motivu hry. Jestli šlo o změnu k lepšímu se nejspíše už nedozvíme. Na co se ale můžeme podívat je, jak se konečná verze tohoto interaktivního thrilleru podařila.

Návrat do minulosti

Příběh Eriky Mason začíná vzpomínkou na nepříliš vydařené dětství. Mladá dívka přišla ještě jako dítě nejdříve o matku, později potom také o otce, kterého někdo zavraždil a zanechal mu vyřezané znamení v hrudi. Erica sama vraha spatřila, ale na jeho tvář si vzpomenout nedokáže. Z dívky už je dospělá žena a kromě vzpomínek na strašnou událost ji nic nemusí trápit. Až do chvíle, kdy se jí dostane před dveře zásilka, která obsahuje stejný symbol jako byl vyrytý na zavražděném otci.

Z prosluněných scén se postupně přesunete do temného nočního světa

Kvůli ochraně se pak Ericu rozhodne policie ukrýt v léčebně, kterou její otec zakládal a pracoval v ní. Právě zde se vám podaří zjistit velkou část informací o minulosti vaší hrdinky i její rodiny. Najdete zde spojence, ale možná také lidi, kteří nebudou mít ani zdaleka v zájmu vaše bezpečí. Komu budete věřit ve finále rozhodne o tom, jak Erica dopadne.

Telefon jako ovladač

Erica se původně označovala jako hra, která spadala do portfolia her PlayLinku. Při vydání už se tak hra přímo neprezentuje ale princip zůstává naprosto stejný. Stáhnete aplikaci, zapnete hru a pomocí telefonu ovládáte vše, co se na obrazovce děje. Na rozdíl od ostatních PlayLink her ale Erica ani zdaleka nevyužívá potenciálu, který současné telefony mají a jediné, co vám dovolí, je matlat displej prstem. Žádné naklánění, třesení či jiné využití funkcí moderních zařízení. Kromě toho, že je mobil o něco příznivější pro lidi, kteří nehrají tak v podstatě postrádám smysl toho, že je hra ovládaná právě touto formou. Navíc je manipulace ve hře občas trošku nemotorná a sledovat dvě obrazovky zároveň je takřka nemožné.

Ovládání přes telefon je jednoduché, občas ale trošku zlobí

Ve hře se všeho všudy objeví několik postav, které lze pro příběh v podstatě považovat za hlavní role. Dostávají sice pouze absolutní zlomek času, který strávíte s Erikou, ale pro děj jsou klíčové. Že by vás ale nějak extrémně trápilo, co s nimi bude se většinou vůbec nedá říci. Jediné štěstí je, že právě Erica je natolik stěžejní postava, do které se okamžitě vžijete, že tento problém hře neškodí ani zdaleka tolik, jak by mohl.

Že je něco špatně vám hra často naznačí vizuálním zkreslením

Setkáte se s vyšetřovateli, ošetřovateli i pacienty léčebny a určit, kdo z nich je opravdu na straně pravdy a kdo se snaží vás jenom zmanipulovat nebude žádný med. Každé rozhodnutí budete muset pečlivě zvážit a času na to většinou moc není. Skvělé ohledně těchto postav ale je, že i v případě dohrání hry se vám plně nemusí odkrýt jejich totožnost a motivy. Hra je tak hratelná i na vícekrát a nemusíte se bát, že by další průchody nudila.

Vyšetřování, rozhodnutí a... konec

Celý průběh interaktivního filmu si opravdu skvostným způsobem drží tempo a odsýpá jako na běžícím pásu. Skvěle baví vyšetřováním a rozkrýváním mozaiky tajemství, která odhalujete. Drží vás v napětí a nenechá ani chvilku vydechnout. Přesně to je asi nejsilnější stránka Eričina příběhu. Ve chvíli, kdy ale dospějete ke konci dramatického filmu, nelze se zbavit dojmu, že všechno skončilo až moc rychle. Tak nějak vyšumělo do ztracena a vlastně jste ani neměli čas se cítit ukončením příběhu nějak zasažení. Skvělý zážitek se tak najednou mění ve zklamání, které je černou kaňkou na jinak vynikajícím dojmu z Eričina dobrodružství.

K ostatním postavám si bohužel silný vztah nenajdete

Po vizuální stránce se hra opírá především o dobrou práci s kamerou, která vám ještě více propůjčuje totožnost Eriky a podporuje tak silný zážitek, který vyšetřování přináší. Obzvláště v momentech, kdy Erika trpí "přeludy" a záblesky svojí minulosti, jsem cítil nesmírnou úzkost a tyto vidiny mě strašily v podstatě stejně jako postavu samotnou.

Interaktivní film Erica pohltí strhující atmosférou a skvěle dávkovaným rozkrýváním tajemství z minulosti. Díky tomu si mě Erica udržela bez problémů po celou hrací dobu a opravdu jsem si ji vychutnal. Hra měla potenciál patřit k tomu nejlepšímu, co žánr nabízí. Bohužel titul sráží odfláknutě působící koncovka a kromě Eriky také slabší postavy, ke kterým si jen těžko hráč hledá silnější vztah. I přesto ale lepší FMV hru na PlayStationu momentálně nenajdete. Za 250 korun jde o skvělou volbu, obzvlášť pokud máte doma někoho, kdo klasické hraní moc nemusí.