Bavilo by vás víc Magic: The Gathering nebo Heroes 3? Pokud se nemůžete rozhodnout, možná by nebylo špatné zahrát si obě hry naráz. Nebyl by to na druhou stranu nesnesitelný mix? Těžké rozhodnutí. Každopádně Etherlords se nám na takovou otázku pokusí odpovědět.
Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie ve stylu slavných Heroes
Multiplayer: pouze Duel pro 2 hráče (možná oprava budoucím patchem)
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, 3 GB na HDD, GeFroce 2 TI 64 MB
Výrobce hry: Nival Interactive (www.nival.com)
Distributor hry: Fishtank Interactive (www.fishtankgames.de)
Distribuce v Česku: Dynamic Systems (http://www.dynamic-systems.cz)
Firma Nival Interactive se pokusila o zajímavý experiment, který jsem nastínil již na začátku. A celé hodnocení hry Etherlords vlastně začíná a končí pokusem dát dohromady tyto dvě hry: Heroes 3 a obdobu Magic: The Gathering. Téměř všechna pro a proti (s vyjímkou technického zpracování) vycházejí z této směsice a opravdu bude hodně záležet na subjektivním pohledu toho nebo onoho hráče.,. zda se mu taková kombinace bude zdát reálná nebo absurdní.
Heroes 3 – herní mapa
Etherlords je trojrozměrná tahová strategie stojící na dvou pilířích. První, který podpírá strategickou část, je velmi podobný systému Heroes 3. Hráč najímá hrdiny, kteří chodí po mapě, bojují, obsazují doly, sbírají zkušenosti a získávají nová kouzla. Jediný velký rozdíl mezi Heroes 3 a Etherlords (v případě velké mapy) je v grafickém zpracování. Etherlords zobrazuje mapu v trojrozměrném provedení, plném detailů a animací. A podrobnosti na mapě jsou opravdu zarážející. Například z dolu vyjíždí plný vozík tlačený podivným skřítkem na kopec, kde pak vozík vyklopí na hromadu a vrací se zpět. Nebo sopka, která chrlí popel a žhavou lávu. Nad lesem zas poletuje dravec, golem chodí skrz teleport a vrací se s drahým kamenem v ruce, který hodí na hromádku u domečku. Detailů jsou spousty, navíc kamerou můžete volně otáčet, můžete si přibližovat mapu nebo ji zase oddalovat. Podobně jako v Heroes 3, hlavním prvkem na mapě je váš hrad. Hrad ovšem není plný budov, ve kterých najímáte jednotky a stavíte vylepšení nebo vyvíjíte kouzla. Hrad pouze stojí a pokud potřebujete, vyvolá vám nového hrdinu nebo jiné tzv. globální kouzlo. V 90% případů ten, kdo první zlikviduje nepřátelský hrad, vítězí. Podobně jako v heroes je mapa plná potvor, které hlídají cenné suroviny, doly a artefakty.
|
|
|
|
Karetní hra - souboje
Pokud váš hrdina napadne jakoukoliv nepřátelskou postavu nebo bestii začíná boj. Proti sobě stojí vždy jen dva protivníci, na jejichž životě a smrti záleží výsledek celé bitvy, přestože si oba mohou přivolat na pomoc nejrůznější bojovníky. Své pomocníky si hrdinové přivolávají pomocí kouzel (karet chcete-li, protože taktická část Etherlords je podobná karetnímu souboji v Magic: The Gathering). Jsou tedy tři typy kouzel: kouzla vyvolávající pomocníky, kouzla působící na celé bojiště a kouzla přímo útočná. Každý hrdina disponuje v bitvě pěti (někdy je jich víc – záleží na vlastnostech) kouzly, která se mu doplňují z jeho magické knihy. V té může mít patnáct kouzel, která se pak při boji náhodně (!!) zasouvají na místo vypotřebovaného kouzla. Ona náhodnost však přináší první zádrhel do zatím slibných Etherlords. Je totiž docelá běžné, že vás porazí hrdina na první úrovni, protože on měl větší štěstí, když mu došla za sebou tři kouzla vyvolávající, zatímco vám třeba čtyři kola nešla jiná kouzla, nežli ta, která ovlivňují prostředí. Hrdina s vyšší zkušeností navíc nemá o moc víc magických schopností, než ten na první úrovni. Vyšší úroveň = víc životů a lepší vlastnosti, nikoliv však silnější magie. Kouzla (karty) se získávají na světové mapě tímto způsobem.: základní kouzla má každý hrdina od začátku. Ty pokročilejší si musí dobýt z laboratoře a zaplatit za ně nemalou částku. Aby to nebylo všechno, pokročilejších karet s kouzly není neomezeně a musí se doplňovat v jiné speciální budově za další poměrně vysokou částku. Výsledkem je, že každá bitva něco stojí a navíc netrvá jen několi desítek vteřin. I ta nejjednodušší bitva může trvat pět minut (pokud se snažíte bitvu uspěchat, uděláte chybu. I jediná chyba bývá v Etherlords osudná). Jelikož příšer je na mapě požehnaný počet, dostáváme se k tomu, že dohrát jednoduchou mapu v Etherlords může trvat několik hodin.
Světlé stránky hry |
- půvabná grafika
- hudba
- originální soubojový systém
|
Temné stránky hry |
- HW nároky
- velká obtížnost hry
- multiplayer pouze v módu Duel (souboj)
- nedotažená koncepce hry
|
Heroes 3 + Magic: The Gathering = Etherlords
Ale komu by vadilo, že hra je dlouhá, to nikdy není na škodu, ne?. Problém je obtížnost hry v kombinaci s časem, který potřebujete k dohrání jediné mapy. Když jsem začínal hrát kampaň, rozhodl jsem se příliš neriskovat a hrát na nejlehčí obtížnost s tím, že pokud se budu nudit, obtížnost zvednu. Nemusel jsem. Počítač i na nejlehčí obtížnost hraje bezchybně, má náskok několik úrovní (ve třetí misi asi osm úrovní od začátku !!) a později dokonce početní převahu. Přiznám se, že hrát Etherlords bylo menší peklo. Třetí misi jsem rozehrával asi čtyřikrát (na nejnižší obtížnost !!), než se mi podařilo ji dohrát a celkem mi zabrala asi deset hodin čistého času. Ehterlords jsou neuvěřitelní žrouti času a nejsem si jist, jestli za spotřebovaný čas nabízí ekvivalentní množství zábavy. V tomto je totiž zakopaný pudl. Etherlords si z Heroes 3 vzalo systém dolů a surovin. Tahanice s nepřítelem o doly není tak časově náročná záležitost v Heroes 3, jako v Etherlords. V Heroes 3 můžete v jednom tahu obejít několik dolů a vybojovat několik bitev. V Etherlords může každý hrdina obsadit jeden důl nebo vybojovat jedinou bitvu nebo vzít mizernou hromádku surovin. Každá činnost = jeden tah. Tím se nám ta tahanice o doly nepříjemně prodlužuje, že? Navíc pokud hrdina vybojuje několik bitev, dochází mu postupně karty a musí je někde znovu nabýt. To znamená často dlouhou cestu zpět. Nepochopte mne, prosím, špatně. Etherlords nejsou nesnesitelně špatnou hrou, podle mne prostě autoři nedotáhli vše do konce. Pokud ta hra měla být kopií Heroes 3, tak proč ji nakombinovali s jinou, diametrálně odlišnou hrou, která se k systému Heroes vůbec nehodí? Proč když autoři vyvinuli poměrně obstojnou umělou inteligenci u počítače, pomáhají tomuto schopnému protivníkovi náskokem v úrovních a lepšími kouzly i na nejnižší obtížnost? Poslední problém je technické zpracování. Grafika je opravdu poměrně zdařilá, v tahové strategi jedna z nejlepších vůbec, ale není třeba lepší než v Emperor: Battle For Dune. A jestliže Duna 3 na mém počítači běží plynule, proč se mi pak Etherlords tak neuvěřitelně trhali? Od třetí mise byla hra jako vyměněná. Nebylo okamžiku, kdy by se hra ošklivě nezakousla. Zkoušel jsem snížit rozlišení, počet barev, detaily, nic nepomohlo. Testovací konfigurace dalece převyšovala doporučovanou konfiguraci a přes několik pokusů o vyladění hry (patch, nastavování v biosu, poslední Direct X, poslední ovladače atd.) se výsledky nezlepšily. Pokud se tedy nejedná o ojedinělý problém u několika počítačů (nejsem sám, komu Etherlords neběží dobře) dovolím si říct, že jsou Etherlords špatně naprogramovaní. Pokud ne, budete pravděpodobně potřebovat sestavu ekvivalentní té mé, navíc s GeForce 3, jinak si plynulé Etherlords nezahrajete.
|
|
|
|
Není snadné kritizovat hru, která neobsahuje žádné hrubé, fatální chyby. Podle mne má nedostatky v podstatě slova hra. Obtížnost hraničí se zábavou a myslím to vážně. Za celou dobu jsem se nesetkal s tak neprůstřelnou obtížností. Ale rozhodněte se sami. Máte neuvěřitelnou spoustu času? Libujete si v těžkých, až nehratelných hrách? Jste typ hráče, který jde hlavou proti zdi a snaží se dohrát hru za každou cenu, ať to stojí, co to stojí? Máte opravdu poslední high-end PC? Milujete tahové strategie? Vyšlo vám většinou ano? No pak jsou Etherlords pro vás. A my ostatní? Buďme tolerantní; je těžká, ale není špatná.
|
Grafika: 9/10 |
Zvuky: 7/10 |
Hudba: 8/10 |
Hratelnost: 6/10 |
Originální, půvabná, leč obtížná strategie. |
Celkové hodnocení: 7/10 |