Eurofighter Typhoon – nad Islandem za záchranu civilizace

Zastávám názor, že když už je leteckých simulátorů jako šafránu, měl bych jich, jako velký fanoušek, vyzkoušet co nejvíc. Tak se mi do rukou dostala i hra Eurofighter Typhoon. Hra je simulací známého Eurofightera, kterého už snad dvacet let staví několik států evropské unie jako alternativu k letadlům americké provenience.

Platforma: PC
Typ hry: simulátor
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 16MB 3D grafická karta, 2x CD-ROM, DirectX 7.0
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 96 MB RAM, 16MB 3D grafická karta, 12x CD-ROM, DirectX 7.0
Testovací konfigurace: Duron 800 MHz, 420 MB RAM, 32MB 3D grafická karta, 36x CD-ROM, DirectX 8.1
Výrobce: Rage (www.rage.com)
Distributor hry: Rage (www.rage.com)
Distributor v ČR: TOP Distributor (www.topcd.cz)

Zpočátku jsem měl dojem, že patrně půjde o vylepšené pokračování stařičkého EF 2000, který se řadil mezi velmi realistické simulátory a byl jedním z nejlepších vůbec. Této mojí domněnce napovídala skutečnost, že hra se odehrává v severském prostředí, konkrétně nad Islandem (v EF 2000 to byly skandinávské země), podobná grafika (i když notně vylepšená) a samozřejmě stejné letadlo.

Brzy jsem však pochopil, že všechno je jinak. Eurofighter Typhoon má k reálné simulaci velmi daleko. Sice se nejedná o úplně arkádový simulátor, ale… řekněte sami – co je to za pořádný letadýlka, když se dají ovládat 20 čudlíky. Ale pojďme se na hru podívat podrobněji.

Jedna zajímavost na úvod

Hra je realtime od začátku do konce. Pod tím si těžko něco představíte, takže to vysvětlím blíže. Na začátku si vyberete 6 pilotů a s nimi vstupujete do hry. Jakmile přijde první úkol (na začátku je to obyčejná hlídková mise, ale později přijdou na řadu i bojové akce), je přidělen některému z pilotů podle jeho specializace (někteří jsou lepší v útocích na pozemní cíle, jiní jsou specialisté na vzdušné souboje atd.). Následuje krátký brífink a do 15 minut je pilot ve vzduchu. Stiskem jediné ikonky se na něj můžete přepnout a pokud čeká na runwayi nebo už odstartoval, můžete převzít jeho úkol.

Eurofighter Typhoon   Eurofighter Typhoon

Pokud během jeho letu přijde další úkol, ujímá se ho další z pilotů. Řekněme, že mise prvního pilota se již blíží ke konci (byla to obyčejná hlídka bez incidentů) a tak se bez problémů můžete přepnout na pilota s úkolem číslo dvě, který právě startuje. Tento systém vám dovoluje být i při realtime provedení hry (skutečně tu běží vteřina za vteřinou, můžete sice využít akceleraci času, ale ne přeskočit určitou část dne) ve vzduchu téměř bez přestávky. Pokud si na některou z misí netroufáte, není nic snazšího, než ji nechat zalétnout počítač.

Příběh…

Je více než klasický… Za vším samozřejmě stojí „nepřítel“ Rusko, ve kterém opět vykypěly nálady a dává se do útoku na západ. Jedním z cílů je i Island a tak už pár desítek minut po prvních znepokojivých zprávách můžete očekávat první nepřátele na obzoru.

O všem jste informováni pomocí krátkých zpráv, které se zapisují do přehledného soupisu. Můžete využít i služeb sličné moderátorky zpráv, která vám všechny headline news ráda a ochotně převypráví.

Startujeme

Jak se hra hraje? Ne zrovna špatně, ale… bylo lépe. V kopkitu zapomeňte na hromadu budíků a ciferníků (přeci jenom – jsme už v digitální éře), ale stejně tak zapomeňte i na tu hromadu digitálních číslíček a další elektroniky, jimiž bývají kopkity dnešních stíhaček vybaveny. V ET se musíme spoléhat především na informace, které vám poskytuje systém HUD. Těch samozřejmě moc není a tak můžete být rádi, že víte jak vysoko letíte, jak rychle a čím právě střílíte.

Eurofighter Typhoon   Eurofighter Typhoon

Nemáte žádnou možnost ovlivnit naplánování mise (změna trasy letu, výšky apod.) nebo vybavení letadla zbraněmi. Ty vám, podle povahy úkolu, vždy přidělí automaticky počítač. Samozřejmě platí, že i při útocích na pozemní cíle vás překvapí nějaká nepřátelská letka a tak se ani nemůžete divit, že váš náklad by ve skutečnosti zabral půlku hangáru. Obvykle totiž nesete minimálně dvě rakety ASRAAM (krátký dolet), 4 rakety Meteor na střední dolet a další 4 rakety stejné značky s prodlouženým doletem. Ve vzduchu je to pak sice sranda, ale ptám se… je tohle reálná simulace? Není. Nepočítám v to kulomet a zbraně na ničení pozemních cílů (zpravidla dva nosiče na cca 72 neřízených raket nebo 18 pum atp.). Má cenu zmiňovat přítomnost přídavné palivové nádrže? Nemá, chybí už jen lednička a grill na pravidelné barbecue party v oblacích.

Bohužel nedokážu posoudit nakolik se letadlo ve vzduchu chová reálně, ale když to srovnám se stařičkým Flankerem, je to děs a bída. Ovšem! Děs a bída provázená docela pěknými efekty jako jsou například stopy na koncích křídel při prudkých zatáčkách apod. Vše podtrhuje možnost použití docela inteligentní kamery, která tak nabízí zajímavou podívanou na váš let. Rozhodně doporučuji vyzkoušet. Se samotnou hrou to ovšem nesouvisí.

Co s ní naopak souvisí je to, jak se letadlo chová při letu. Jak už jsem napsal – reálnost posoudit nedokážu, ale některé základní atributy chování reálného letadla tu jsou. Například při vysokých rychlostech a prudších zatáčkách jste daleko více vystaveni ať už kladnému nebo zápornému přetížení a s tím souvisejícím problémům. Můžete se tedy připravit na to, že váš pilot při nějaké prudší zatáčce v nadzvukové rychlosti, kdy Géčka stoupají k devítce, začne funět, hekat a obraz se znatelně ztmaví. Jasné znamení přibližujících se mdlob.

Pokud se nepletu, všechny verze reálného Eurofighteru by měly být vybaveny možností tankovat za letu. Tak tomu bylo i v EF 2000, ale ne zde. Autoři tankování za letu do hry nezakomponovali a tak hráčům ušetřili nervy ztracené při nácviku této obtížné činnosti, ale hra tím opět ztrácí bodíky za reálnost.

Eurofighter Typhoon   Eurofighter Typhoon

Mise nejsou příliš různorodé. Zpravidla spočívají v hlídkových misích nebo v ničení pozemních cílů. Někdy přijdou i mise typu zničení konkrétního cíle ve vzduchu apod.

Není zde klasický trénink, resp. můžete využít dvou voleb na začátku hry – začít v mírových nebo válečných časech. Jediný rozdíl je ten, že pokud zvolíte start v mírových dobách, octnete se ve hře o půl hodiny později a zaletíte jednu hlídkovou misi bez nepřátel.

Hrát lze i prostřednictvím internetového multiplayeru. Bohužel, nemůžete se připojit na žádný herní server a tak jste odkázáni na hraní s přáteli pomocí systému host / klient.

Obtížnost má tři stupně. Nevšiml jsem si, že by se jejich změna ale jakkoliv projevila na schopnostech nepřátelských pilotů. Ať jsem nastavil jakýkoliv stupeň, dařilo se mi sestřelovat je a stejně i jim se občas podařilo sestřelit mě. Jediný rozdíl, kterého jsem si všiml, spočíval v tom, že při přepnutí na nejvyšší stupeň obtížnosti se mi u dalšího bodu mé letové dráhy (waypointu), zobrazovala i vzdálenost a předpokládaný čas doletu na dané místo.

Mimo klasického HUDu si můžete zapnout i tři displeye „navíc“, které zobrazují informace z radaru, mapy, stavu paliva, poškození letounu a přehled o zbraních. Bohužel, radar nelze směrovat jako tomu bylo v EF 2000 a tím prodloužit jeho rozsah. Jeho rozlišení je navíc pevně svázáno s mapou, takže jakmile zvětšíme rozlišení radaru, zvětšíte tím i rozlišení mapy.

Pěkně je provedeno poškození letounu. Při externím pohledu je vidět, zda vám nepřítel poškodil jenom křídlo nebo i jeden z motorů, případně i jiné části letadla. S poškozeným letounem můžete sice ještě několik desítek vteřin až pár minut letět, ale je to risk. Můžete totiž skončit jako ohnivá koule, která se neovladatelně řítí k zemi. Nejdůležitější zásadou tedy je dostat se nad pevninu. Při katapultování nad mořem totiž drasticky klesá šance na vaši záchranu. Zpravidla zemřete utonutím.

Pokud vyskočíte nad územím obsazeným nepřítelem (ano, nepříteli se postupně podaří zabrat i část ostrova), čeká vás zajetí. Ideální variantou je tedy katapultování se nad spojeneckým územím, kde vás během několika desítek minut vyzvedne vrtulník.

Hra nese jméno svého reálného vzoru, takže lze předpokládat, že s žádnými jinými letadly si tu nezalétáte. Ve vzduchu ale můžete narazit na Harriery, Gripeny a nákladní Herculesy na vaší straně a na Migy a SUčka na straně nepřítele.

Přestože je Island nepříliš velkým ostrovem, autoři si jej trochu přikrášlili svým potřebám a tak se s nějakým letištěm setkáte téměř na každém rohu (zde za každým kopcem). Jen škoda, že jsou si jednotlivá letiště tak podobná.

Kde bychom to byli, kdyby hra neumožňovala komunikaci prostřednictvím „rádia“. To je samozřejmě možné i v ET. Komunikovat můžete se základnou (ohlásit, že jdete na přistání apod.) s wingmany nebo s celou skupinou letadel ve vzduchu.

Eurofighter Typhoon   Eurofighter Typhoon

Grafika a zvuky

Není špatná. Detaily na vašem letouny jsou dokonce více než dobré. Grafika je samozřejmě o řád lepší než v EF2000, když už pro srovnání s touto hrou sahám tak často. Většinou létáte pod zamračeným nebem s několika vrstvami mraků poskládaných do neslušivých plátů. Kouřové efekty také nejsou nejhorší a tak je někdy docela slastné nechat se zasáhnout nepřátelskou raketou.

Špatné není ani ozvučení hry. Když se blížíte do akce, spustí se dramatická hudba, když jste v baru, slyšíte docela obstojný jazz (alespoň doufám, že to jazz je).

HW nároky

Hru jsem testoval na počítači s 800MHz procesorem, 420 MB paměti a 32MB GeForce 2MX a při rozlišení 800x600 vše běželo absolutně bez problémů při plných detailech.

Závěr a konečný verdikt

Český dovozce (TOP Distributor) se původně snažil hru přeložit, ale po velkých problémech to vzdal a tak se dočkáte pouze českého manuálu formátu A5, ve kterém je popis ovládání a přeloženo několik nejdůležitějších hlášek a vět, se kterými se ve hře setkáte. Nepopíratelnou výhodou hry je i cena 599,- Kč!

Eurofighter Typhoon rozhodně není špatná hra. Pokud máte rádi létání, pěknou grafikou a sem tam si rádi sestřelíte nějakého toho nepřítele, udělá vám radost. Naproti tomu, pokud preferujete maximální realitu, ovládání přes dvě klávesnice a joystick za 6000 Kč, zvolte raději něco jiného.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 7/10

Průměrný letecký simulátor určený i pro „neodborné létavce“.

Celkové hodnocení: 7/10

Váš názor Další článek: Ohlášen titul Scarlet Waves

Témata článku: , , , , , , , ,