Europa 1400: The Guild – recenze

Široká variabilita je podstatnou složkou u každé hry, hlavně u té, u níž bychom chtěli strávit více hodin. Že nemáte ani tušení, o čem to tu píšu? Tak čtěte dále. Europa 1400: The Guild je hra, která se svým zaměřením vymyká z tradičních vzorců pro všechny možné žánry a nejde o žádný pevně klasifikovatelný titul.

Typ hry: 3D strategie
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1GHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GeForce 4
Výrobce: 4head Studios (
Distributor: JoWood (
Distributor v ČR: Dynamic Systems (

Počáteční výběr rasy/národa se stal stereotypním a současně sjednocujícím prvkem každé strategické hry, tak jako vylepšování schopnosti postavy je sjednocujícím prvkem u RPG her. Zkusme si však na chvilku představit hru, v které se vaše profese mění s každou novou generací. Profese vašeho otce vás neovlivní a vy máte absolutní volnost.

Někteří čtenáři asi pamatují na knihy s tzv. otevřeným koncem. Ve své době šlo o dost oblíbenou věc, dávající čtenáři volnost v rozhodování, protože nebyli vázaní rozhodováním autora. Prostě v kritických situacích se rozhodovali podle svého úsudku. Europa 1400 je také otevřenou hrou s několika možnými konci. Tady skutečně všechno záleží jen na vás! Úvodní intro, jak to bývá, načrtne situaci, v které se ve hře ocitáte. Rodiče vás poslali do světa, lépe řečeno do učení. Po výběru povolání, jímž se budete živit, zůstává jen volba obtížnosti (ta je daná městem, v němž se nacházíte – celkem je jich 5 – Madrid, Londýn, Paříž, Miláno a Vídeň). Cíl hry je variabilní od zbohatnutí, získání nejvyššího náboženského postu či dobytí absolutní moci – opět závisí jen na tom, po čem vaše malicherná duše v danou chvíli toužit.

Europa 1400 Europa 1400

Europa 1400 Europa 1400

Jak jsem se už zmínil, hru není lehké zařadit do nějakého žánru. Jde totiž o kombinaci realtime strategie, RPG a tahové strategie. Tahové z toho důvodu, že jeden rok představuje jeden den. Čas si můžete zrychlit, ale nemůžete se jedním kliknutím myši dostat okamžitě na konec. Celý systém hry je postaven na pyramidovém základu, přičemž úplně na její špici stojí královští rádci či nejvyšší církevní představitelé a základnu tvoří mniši, vojáci a špion. Na postupování v tomto žebříčku se zde nachází více možností. Můžete například vašeho nadřízeného začít vydírat nebo ho slušně pozvete na nějakou velkou hostinu, která bude samozřejmě uspořádána na jeho počest. Ale můžete využít i spiknutí, přičemž po jeho úspěšné realizaci se na jeho místo dostanete vy. Stupeň obtížnosti je všeobecně dost vysoký, avšak díky různým automatizovaným vychytávkám tímto dojmem moc dlouho nepůsobí.

Podle mého popisu vám tato hra asi zatím připadá dost zmatená, ale ubezpečuji vás, není tomu tak! Nejlepší by bylo uvést nějaký příklad. Tak tedy, na začátku jsem se rozhodl, že se ze mě stane kovář. Nejprve je potřeba se vyučit danému řemeslu, abyste si potom mohli založit vlastní dílnu. Potom je důležité najmout co nejkvalitnější pracovníky, dát jim materiál aby mohli vyrábět a musíte nakoupit i potřebné vybavení a nářadí. Nesmíme zapomenout na suroviny – k tomu si najmete dalšího pracovníka, jenž je bude dovážet přímo z lomu. Nakonec už jen stačí postarat se o odbyt hotových výrobků.

Europa 1400 Europa 1400

Europa 1400 Europa 1400

Dále můžete pracovat na zlepšování vašeho příbytku. V první řadě se tedy musíte postarat o své zaměstnance, aby se při práci nezranili a produkovali co nejvyšší množství výrobků, ale je nutné si i dům pořádně zabezpečit, abyste se nestali výletním místem lupičů z celého města. Ve vyšších levelech si budete moci zaměřit i na rozšiřování a vylepšování schopností vašich podřízených. Tyto kroky v oblasti mikromanagementu se postupem času, kdy se budete hlouběji a hlouběji do různých zapeklitých machinací a budete muset zastávat více funkcí, vyplatí nechat počítač vykonávat automaticky.

Způsob, jakým si ve hře vyděláváte peníze se mění vzhledem k vašemu povolání, jenž momentálně vykonáváte. Jako kněz budete živený ze státní pokladnice, ale nějaké extra penízky budete mít i z různých darů svých věřících. Když zase budete zastávat post hostinského, bude váš příjem závislý na množství vyrobeného a následně prodaného piva a tak dále.

Hlavně v případě, kdy si zvolíte profesi, v které distribuujete své výrobky, je postupem času dobré – když už budete dostatečně finančně zabezpečeni – zmocnit se obchodního centra města. Jednoduše si ho koupíte a věřte mi, přináší to množství výhod. V první řadě uvidíte polohu ostatních měst na mapě. Ale co je podstatnější – získáte informace o jednotlivých obchodních ukazatelích v jednotlivých městech (důležité jsou hlavně ceny výrobků). Pokud jste dobrý obchodník, můžete využít jednotlivých cenových rozdílů mezi městy a začít s nimi obchodovat, čímž si můžete přijít na tučné výdělky.

Jestli-že nejste vyloženě obchodním typem a diplomacie je vaší silnější stránkou, je lepší, když se po nashromáždění nějakých penízků začnete ucházet o některý veřejný post v městské radě. O vašem přijetí rozhoduje obvykle 4-5 hradních konšelů. Vaše šance na zvolení můžete zvyšovat nakupováním různých speciálních předmětů, díky kterým budete (alespoň navenek) působit bohatěji a mocněji. Právě bohatství a moc jsou základními kritérii pro zvolení na určitý post. Jsou to však i vynikající zastrašovací prostředky vůči vašim potencionálním protikandidátům. S jejich pomocí je totiž můžete znemožnit, nebo pokořit před očima konšelů.

Post v městské radě je prvním stupínkem v mocenské pyramidě. Začnete získávat na vážnosti a stoupne i váš vliv. Čím budete výše, tím více si s městečkem budete moci dělat co chcete. Třeba manipulovat s cenami.

Europa 1400 Europa 1400

Europa 1400 Europa 1400

Přehled o vašich finančních prostředcích získáváte pomocí každoročních finančních zpráv. Kromě nich vám na konci roku budou přidělovány i „body“. Díky nim budete moci uskutečňovat speciální akce, jako je například zlepšování vašich osobních schopností, ale třeba v případě požáru si svůj dům budete moci uhasit bez žádných velkých finančních ztrát.

Čím víc budete mít peněz, tím větší dům si budete moci postavit a tím pádem budete mít i větší prostor na vypilovávání vašich schopností, což má následně opět vliv na rychlejší vydělávání peněz nebo postupování po společenském žebříčku výš a výš. Ve svém domě můžete zařizovat různé špinavé záležitosti, jako např.podpálení dílny konkurenta, nebo psaní různých pošpiňujících dopisů. Ale pozor! Po tom, co tatáž osobu opakovaně otravujete svými špinavými praktikami, začne být nervózní a pokud disponuje i jen malými bojovými schopnostmi, vyzve vás na souboj. Tato situace má tři různá řešení. Buď si jste svým vítězstvím jisti a výzvu přijmete, nebo se dotyčnému omluvíte a nebo utečete do jiného města – bohužel v souboji se mi nikdy soupeře nepodařilo zabít.

Celá situace se může vyhrotit dokonce natolik, že budete stát na začátku dlouhé tajné mezirodové války, která natrvalo poznamená ještě několik následujících generací vašich potomků. Každopádně časem i ten nejvážnější spor zase utichne.

Důležitou částí hry je výběr vaší samičky – nastávající manželky. Jak víme, ve středověku se všechno netočilo jen kolem krásy a lásky. A tak i zde přijdou na řadu různé machinace s majetkem a jiné praktiky, jenž mají od manželské lásky skutečně daleko. Své vyvolené se budete dvořit – nadbíhat jí tak 3-10 let. Její rozhodnutí velkou měrou ovlivní vaše finanční situace, dárky, kterými jí budete obklopovat, vaše postavení ve společnosti. Po sňatku se na vaší situaci promítne i její – tzn.finanční situace a popřípadě určitá omezení vyplývající z jejího postavení ve společnosti. No a samozřejmě na řadu přijdou i děti (je to v podstatě jediná věc, na kterou jí potřebujete). Oni jsou totiž vaší zárukou dalšího pokračování ve hře. Na smrtelné posteli si vyberete svého nástupce, jenž se bude starat o pokračování dynastie, tedy lépe řečeno – do koho se tentokrát vžijete.

Pozor na rozdělování majetku, protože i tady se platí dědická daň. Takže se snažte už v průběhu života převést na svého vyvoleného větší část majetku různými dary. Váš potomek může kráčet jak ve vašich šlépějích, tak si vybrat i úplně jiný obor a vydat se naprosto jinou cestou.

Zatím hra působí pevně organizovaným charakterem, v níž má každá událost svůj důvod. Tak tomu není, protože by to bylo nudné. Vyskytují se nám zde i náhodné události, za kterými nikdo nestojí – např. cholera, požár, nebo loupež.

Grafika – nejsou to jen samé tabulky

Vzhledem k tématu hry byste mohli předpokládat, že vývojáři postaví základ hry na různých tabulkách s jednoduchým přístupem k menu a na celkovém grafickém kabátě až tak bazírovat nebudou. Musím vás ovšem potěšit, je to jinak! Grafika je 3D, kamerou si můžete točit jak se vám zlíbí a samozřejmě zoomovat a je podporováno i hardwarové T&L. Tak to jste asi od takové hry nečekali, že? Každé město se od ostatních liší, nenajdete žádné jejich společné črty a i po několikahodinovém hraní narazíte na předmět, který vidíte poprvé. Hra vám má vždy co nabídnout. V jednotlivých pokojích je hlavním dynamickým aspektem kamera, kterou se programátoři snažili do Europy 1400 trochu dynamického náboje. Je velmi dobré, že městečko, v němž se nacházíte skutečně „žije“. Lidi se procházejí po ulicích, děti běhají a honí se, sem-tam narazíte na jezdce na koni. Výborným nápadem bylo měnící se počasí (sníh, déšť, sluníčko), které svou troškou také přispívá k dobrému vizuálnímu zážitku. Jediná věc, kterou bych v této pasáži chtěl této hře vytknout, je až enormně malé množství grafických podob vašich soupeřů, takže v pozdějších misích se vám stává, že intrikujete proti nějakému konkurentovi, ale bez účinku… co se děje? To nejspíš nepomlouváte toho správného, jen jste se spletli.

Ovládání – netradiční, ale dá se s ním sžít

Hra na první pohled vypadá velmi srozumitelně a logicky. Bohužel s jiným titulem ji porovnat nemohu, jelikož se vymyká zavedeným konvencím. A tak i přes mé několikaleté zkušenosti s hraním her jsem v některých pasážích absolutně netušil, byl jsem bezmocný, protože jsem nevěděl, kterou věc kde hledat. Díky bohu se zde nachází relativně málo tlačítek a postupem času určitě na všechno přijdete. Je dobře, že rozšiřující funkce v menu získáte až po určité době a postupně. Po toulkách městem vás bude provázet přehledná mapa, takže se nestane, že se někde ztratíte.

Hratelnost – vyvážená a přímo nekonečná

Tak jak postupujete hrou se vám rozšiřují možnosti, o čemž jsem se už zmínil, takže se paření ani z dlouhodobějšího hlediska nestává nudným nebo nezajímavým. Titul nabízí časový horizont přibližně 200 let a to nemůžeme považovat za krátkou dobu, zvlášť v případě, že i po ukončení tohoto období můžete dále pokračovat v rozvoji famílie, přičemž budete ochuzeni pouze o historické texty a úvodní videa. Váš život může být variabilní a s každým novým potomkem před vámi stojí nová výzva, nové možnosti. Atmosféra hry je skutečně ojedinělá a- jak díky skvěle zvládnutému středověkému městu tak i díky hráčským možnostem.

Europa 1400 Europa 1400

Europa 1400 Europa 1400

Zvukové efekty – sice průměr, ale cíl splňují

Jednotlivé zvukové efekty se bohužel dost často opakují, ale svojí úlohu splňují. Život ve městě podbarvuje řinčení seker, kladiv v dílnách, mumlání diskutujících obyvatel… Jednoduše – stačí to, ale mohlo by to být lepší.

Hudba – asi nejslabší část hry

Průměr, průměr, chabý průměr. Tak bych charakterizoval právě tuto složku. Hudbu tvoří skladby, vytvořené za pomoci tehdejších typických nástrojů, jenž samozřejmě vydávají své charakteristické zvuky. To se někomu líbit může, někomu ne. Mě osobně nijak nepřekážely, ale nadšený jsem z nich nebyl.

Multiplayer – díru do světa neudělá

Je možné hrát i prostřednictvím internetu, ale nepředpokládám, že by udělala nějakou díru do světa, jelikož v ní chybí typická dynamika a vzrušení, které je pro multiplayerové hraní charakteristické.

• originální myšlenka
  • vynikající hratelnost a nelineární příběh
  • dlouhé nudné pasáže kdy jenom běží čas
  • nemožnost sledovat protivníka - detailní statistiky

Inteligence a obtížnost – chybičky se najdou

Obtížnost celé hry si vyberete hned na začátku a to volbou města. Musíte si dávat pozor, jelikož během hraní si jí už změnit nemůžete. Za chybu pokládám nemožnost protivníky sledovat, nebo spíš nemožnost vidět, jak se vyvíjejí jejich vztahy s ostatními lidmi, kdo s kým jakou smlouvu podepsal nebo kdo koho pomlouvá. Díky této „maličkosti“ se hraní v jistých úsecích stává velmi těžkým, jelikož je dost obtížné hledat různé souvislosti.

RESUME – tak koupit, nebo nekoupit?

V dnešním světě herních titulů je celkem netradiční setkat se s něčím skutečně zajímavým a neobyčejným. Bohužel jsem ho neměl ani s čím porovnat, ale i přes to že je zatím na herní scéně osamocený, laťku umístil pěkně vysoko. Jde o velmi zajímavý mix strategie a managementu s trochou RPG. Právě proto předpokládám, že to nebude trvat dlouho a setkáme se s nějakým konkurentem. Doporučuji každému experimentátorovi. Osobně jsem si užil mnoho hodin skvělé zábavy. Příjemná změna.

Zvuk: 7/10

Europa 1400: The Guild nabízí mnoho hodin skvělé zábavy.

Žánr: Strategie | 3D strategie