Everspace: do dalšího sektoru a ještě dál (recenze)

S vesmírnými hrami se roztrhl pytel. Máme tu Elite Dangerous, Star Citizen či Rebel Galaxy. Obstál Everspace vedle konkurence?

Sci-fi je dnes v kurzu. Je o něj zájem a tudíž vzniká hodně vesmírných titulů. Jedním u nich je také Everspace. Když jsem o něm slyšel poprvé, myslel jsem si, že je to něco jako arkádový Elite Dangerous. Opak je však pravdou. Skutečně tak na první pohled vypadá, ale náplň hry je odlišná.

Elite Dangerous, ale i mnohé jiné vesmírné hry, vychází z možnosti dělat si, co sami chcete. Můžete být obchodník, válečník, pirát či průzkumník. Everspace je založeno na jedné dlouhé cestě skrz takzvanou demilitarizovanou zónu. A divili byste se, jak vás pouhé putování z bodu A do bodu B může bavit.

Vesmír v poválečné válce

Ve hře se ocitnete ve světě po velké válce mezi lidmi a Okkary. Válka skončila vytvořením takzvané demilitarizované zóny, kde má být údajně klid zbraní. Zóna se naopak stala semeništěm frakce zvané Outlaw, jedná se o piráty, kteří sbírají bohatství z vraků lodí a občas vytváří vraky nové. Zóně dominují zejména Okkaři, kteří zde spravují mocnou flotilu lodí a respektují také lidskou společnost G&B (Grady & Brunt Prospects) využívající místní zdroje surovin.

everspace_1.pngeverspace_2.pngeverspace_3.pngeverspace_4.pngZ pohledu první osoby vypadá hra úžasně, ale lépe se hraje z pohledu třetí osoby

Začátkem nutno zdůraznit, že herní svět je jedním z nejúžasnějších prvků hry. Poskytuje dokonalou kulisu celé hře a bude vás velmi bavit ho prozkoumávat a dozvídat se o něm nové informace. Během vaší cesty budete muset všechny frakce znát, abyste zdárně dorazili do vysněného cíle.

everspace_6.pngeverspace_7.pngeverspace_8.pngLokace jsou překrásné a mnohdy máte pocit, že vypráví svůj vlastní příběh

A kdo jste vy? To vám přesně neprozradím, důležité však je, že jste klon hledající informace. Informace se totiž snažíte najít formou cesty do vzdáleného sektoru 7. A to, že jste klon znamená, že ve hře budete hodně umírat a neustále znovu a znovu nabývat život.

Herní svět je jedním z nejúžasnějších prvků hry. Poskytuje dokonalou kulisu celé hře a bude vás velmi bavit ho prozkoumávat a dozvídat se o něm nové informace.

Hlavním prvkem hry je totiž myšlenka, že klony jsou se svou lodí stavěny na začátku sektoru 1, ale vy chcete dorazit do sektoru 7. Když však zemřete, tak ve hře nejsou žádné checkpointy a opět se objevíte v sektoru 1, ať jste v průběhu náročné cesty dorazili do sektoru 2, 4 nebo 6. Avšak s tím rozdílem, že budete moci investovat kredity během cesty získané do vylepšení vaší lodi a samozřejmě získáte velmi důležité zkušenosti s hraním a základní znalost prostředí.

everspace_10.pngeverspace_11.pngeverspace_9.pngAbyste přežili, budete jak krysy sbírat všechno, co se po vesmíru povaluje

Každopádně prostředí je vždy jiné. Někdy je tam obchodní loď, jindy vás po vstupu napadne flotila Outlaw. Pro hru je to důležité, protože ji to pomáhá udržet svěží pocit i po osmém opakování cesty.

Sprav to izolepou a jedeme dál

Po prvních deseti minutách se hra možná může zdát snadná. Jde jen o to prolétnout pár oblastmi a dostat se k bráně, která vás hodí do dalšího sektoru. Háček je však v tom, že loď spotřebovává palivo při přeletu do dalších oblastí, což pro vás znamená první komplikaci. Musíte shromažďovat suroviny nutné pro přežití, což mnohdy zahrnuje boj.

everspace_12.pngeverspace_13.pngeverspace_14.pngeverspace_15.pngKrása vesmíru přitahuje, ale buďte na pozoru, často vás přepadnou nechtějí návštěvníci

Tím se dostáváme k tomu, že mluvíme o vyloženě bojové hře. Vesmírné šarvátky jsou zde častější než asijští turisté v Praze. Navíc nejde jen o to letět dál. Pokud jste pod těžkou palbou, často ani nedokážete vletět do další oblasti (výstřely blokují vstup do jumpdrive) a navíc se tu občas objeví čisté zlo v podobě zařízení blokující signál pro jumpdrive.

Nepřítel mého nepřítele

Outlaw všechny frakce nesnáší.

Proti nim vám pomůžou všechny

ostatní lodě v oblasti. Jen Okkary

o pomoc radši nežádejte.

Abyste tedy uspěli, musíte se stát krysou. Prohledat každý kontejner, vytěžit každičkou rudu a být připraven na šarvátku. Nejlepší přípravou je poznat svého nepřítele, což je další prvek, který musím hře velmi pochválit. Společnost G&B po vás normálně nejde, naopak vás mnohdy bude chránit před Outlaw. Jenomže Okkaři s Outlaw vás nenechají na pokoji.

Výhodou je, že obě frakce spolu válčí. Obě vám však dokáží pořádně zatopit. Outlaw jsou asi nejslabší, mají však v zásobě Outlaw Drone Carrier, což je hodně nepříjemná lodička. Okkaří vás nicméně pronásledují skoro všude. Prohledávání oblasti mnohdy ukončíte při varování Okkarskou flotilu v blízkosti. Můžete se zde potkat i s lidskými koloniálními jednotkami, já se jim však úspěšně vyhnul, dle videí na youtubu jsou nicméně robustními nepřáteli.

everspace_16.pngeverspace_17.pngeverspace_18.pngeverspace_19.pngeverspace_20.pngeverspace_21.pngMimo nepřátelských lodí vám může ublížit i samotné prostředí

Důležité je, že obě frakce mají různé typy lodí, na které platí rozdílná taktika. Často jim asistují také drony různých typů – zpevnění štítů, ochrana před raketami, zachytávací (tedy disponující vléčným paprskem) či klasičtí bojoví například s lasery. Důležité je vědět, kterou zbraň použít, jaké rakety střílet, dobré je používat různé pomocné systémy, které dočasně zvýší vaše statistiky. Funguje to tak skvěle, že je to jedna z mála her, u které jsem se dokonce díval na hráčská fóra, abych zjistil nejlepší metody útoku.

Obě frakce mají různé typy lodí, na které platí rozdílná taktika.

Loď dle vašeho gusta

Ve hře můžete ovládat tři různé

lodě s rozdílnou specializací.

Osobně jsem se zamiloval

do základní zvané

Colonial Interceptor.

Herní systém je však arkádový na rozdíl například od Elite Dangerous. Hra tedy neřeší fyziku (setrvačné síly zde naplatí), prostě lítáte a střílíte. Zajímavě působí systém natáčení – ve vesmíru není nahoře a dole. V Elite to vyřešili tím, že vy sami otáčíte loď. Tady se loď automaticky otáčí, což může zpočátku působit divně, ale rychle si na to zvyknete. Hře tento styl rozhodně sedne, což platí i pro pohled z třetí osoby. Pohled si můžete ve hře plynule přepínat, nicméně i když z první osoby možná vypadá vesmír o něco úžasněji, rychlému stylu hry rozhodně sedí třetí osoba.

Jedna cesta nestačí

Pro dokončení hry je velmi důležitý i příběh. Boj je zábavný, ale potřebujete nějakou motivaci, abyste byli schopni hru znovu zkusit dohrát i poté, co zemřete v sektoru 5 potřetí za sebou. Ten se naštěstí povedl, je tajuplný, záhadný a přičtěte si k tomu rovněž úžasné rozhovory s umělou inteligencí zvanou Hive. Ty se týkají příběhu a herního světa, díky čemuž má hra svou tvář a charakter, od kterého se nebudete chtít odtrhnout.

Jenomže přes skvělý bojový systém, zajímavou herní náplň, měnící se lokace a bohatý svět mi přijde, že toho hra nabízí prostě málo. Je to stále jen jedna cesta, po jejíž dokončení sice dostanete vedlejší aktivitu logicky navazující na příběh, ta se však opět odehrává na té samé cestě. Není zde například kompetitivní multiplayer ve stylu Elite Dangerous: Arena.

Everspace je tedy hra o dlouhé a zábavné odysee, během které budete neustále umírat a snažit se dojet do cíle znovu a znovu. Je to zábavné a dobře promyšlené, nicméně chtělo by to víc. Ostatně cesta zpět do Ithaky byla pro Odysea také pestřejší než jen jízda na jedné lodi.

Hodnocení: 3,5 / 5

Klady:

• propracovaný bojový systém