Evoluce realtime strategií, část 1. (1992-1998)

V první části tohoto rozsáhlého povídání se podíváme na deset největších mezníků, které se v žánru realtime strategií objevily mezi lety 1992 a 1998. Budeme se tedy zabývat tak legendárními hrami jako byla Dune 2, Warcraft, KKnD, a všechno to samozřejmě zakončíme proslulým StarCraftem. Doufám, že vám tento a příští díl pomohou zrekapitulovat si vývoj tolik oblíbeného žánru RTS.
Evoluce realtime strategií, část 1. (1992-1998)

Jako krátkou předmluvu k následujícímu přehledu deseti "nejklasičtějších" RTS bych si dovolil konstatovat, že žánr realtime strategií byl a stále ještě je jedním z nejoblíbenějších na platformě PC, čemuž také odpovídá jeho více než bohatá historie. Realtime strategií vznikaly v minulých letech desítky, možná i stovky. Do tohoto přehledu jsem se pokusil zahrnout pouze ty, které byly skutečně zlomové nebo přišly s něčím novým a originálním.

Dune 2

Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Virgin Interactive
Rok vydání: 1992

Tahle hra nesmí chybět v žádném pořádném přehledu realtime strategií. Vždyť byla jednou z prvních, která tento žánr představila širšímu okruhu počítačových (PC) hráčů, zamilovaly si ji statisíce a dodnes na ni vzpomínají jako na pramáti všech RTS. Dune 2 bylo jedno velké překvapení. Nejen, že se razantně lišila od svého prvního dílu, který navíc pocházel od úplně jiného výrobce (francouzští grafičtí mágové Cryo Entertainment), ale také co do kvality představovala skutečného následovníka. Zatímco Dune I byla spíše adventurou s jen občas se vyskytujícími strategickými prvky, Dune 2 byla plnohodnotnou strategií zaměřenou na dobývání nových území. Jistěže pozadí celé hry bylo opět založeno na sérii románu Franka Herberta, avšak příběh už nebyl natolik důležitý. Stály proti sobě tři strany - noblesní Atreidové, zlí Harkonennové a tajemní Ordosové. Poslední strana byla zcela vymyšlená, přidali ji designéři z Westwood Studios. Každá strana měla k dispozici podobné jednotka a budovy, jen speciální zbraň se pokaždé lišila. Ve své době nabízela Dune 2 vynikající technické zpracování s úžasnou grafikou a výbornou hudbou, oběma těmito atributy jsou od té doby Westwoodi proslulí. Bylo možné ji spustit i na počítačích řady 286, v roce 1994 se objevila i CD-ROM verze. Roku 1998 se objevil také proslulý remake nazvaný Dune 2000, který oblékl starou dobrou Dune 2 do nového grafického kabátku, přidal možnost síťové hry a vylepšil ovládání.

Warcraft: Orcs and Humans

Výrobce: Blizzard
Vydavatel: Blizzard
Rok vydání: 1994

Mnoho lidí tvrdí, že Warcraft byl vlastně pouhopouhou kopií Dune 2 umístěnou do středověkého fantasy prostředí. A v podstatě mají pravdu - jenže právě na tom postavil Warcraft svůj obrovský úspěch. Ze sonických tanků se stali vlčí jezdci, ornitoptéry se proměnily v draky a hra byla na světě. Blizzardi sice nabídli pouhé dvě strany, Orky a Lidi, ale zato přišli s několika zajímavými novinkami. Například novým typem misí, tzv. "chodícími", kdy dostanete pár jednotek a s nimi máte splnit daný úkol - bez toho, aby bylo možné vyrábět nové. Dále konečně umožnili označit více jednotek najednou, což v Dune 2 nebylo možné a z rozsáhlých útoků se tak staly klikací závody. Programátoři také přidali druhou surovinu, kterou bylo možné těžit - koření z Dune 2 bylo nahrazeno dřevem a zlatem, které pro vás káceli/kutali pracanti. Jednou z největších deviz Warcraftu byla ale možnost síťové hry, tolik postrádaná ve výtvoru Westwoodů. V blahé paměti mi leží desítky bitev, které jsme s kamarády ve Warcraftu svedli, ať již přes sériový kabel či lokální síť. Trochu neoblíbenou, na druhou stranu však praktickou vlastností všech Wacraftů počínaje jedničkou je omezený počet jednotek. Díky tomu bylo nutné více při hře přemýšlet, rozhodovat se který typ jednotek se zrovna v danou chvíli hodí, a tak dále. Dá se říci, že ve Wacraftu jste využili taktiky mnohem častěji, nežli v Dune 2.

Command & Conquer

Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Virgin Interactive
Rok vydání: 1995

Dnes již legendární C&C byl dlouho očekávaným titulem, který měl nejen dokázat, že Westwood Studios dokáží tvořit dobré hry a navázat na staré tradice, ale hlavně také pokořit konkurenčního Warcrafta. To se mu povedlo, jenže Blizzardi zanedlouho přišli s Warcraftem 2 a to už byla jiná pohádka, ale o té si povíme o odstavec níže. Nyní se soustřeďme na hru Command & Conquer. Ta nás přenesla do světa nedaleké budoucnosti, kdy planetu Zemi začne zaplavovat zřejmě mimozemská rostlina zvaná tiberium. Ta je pro civilní obyvatelstvo velice nebezpečná, avšak vědci záhy zjistí, že je také velice cenná, a tak ji začnou hromadně sklízet. Ve stejné době ale propuká válka mezi teroristickou organizací Bratrstvo NOD, sdružené kolem charismatického vůdce Kanea (ten "zlý"), a Globální Obrannou Iniciativou (GDI), což jsou v podstatě "ti dobří hoši" (ačkoliv časem zjistíte, že ne tak docela). Tato válka probíhá zejména v Evropě a Africe, samozřejmě pomocí nejnovější bojové techniky jako jsou neviditelné tanky, vznášedla, a podobně. Obě strany mají opět každá svou speciální zbraň, u GDI je to orbitální iontový kanón, u NODů zase jaderná hlavice. Hra Command & Conquer nabídla opět všechno to, co se od Westwoodů dnes již běžně očekává - výborné grafické zpracování (nejen bojiště a jednotek, ale také brífingů mezi misemi, které ve své době patřily mezi špičku) a nádhernou hudbu (která dokonce vyšla na samostatném CD). Vylepšení se dočkalo i ovládání, bylo možné ukládat do paměti skupiny jednotek a pak je stiskem jediné klávesy vyvolávat. Konečně byla přístupná také hra po síti. Command & Conquer se pro ty, kteří si neoblíbili středověk a fantasy Wacraftu 2, stal na dlouho dobu králem mezi realtime strategiemi.

Warcraft 2

Výrobce: Blizzard
Vydavatel: Blizzard
Rok vydání: 1995

Druhý díl Wacraftu přišel jako reakce na Command & Conquer a nutno říci, že velmi úspěšná. Warcraft 2 opravil všechny neduhy prvního dílu, přidal množství novinek a trumfnul tak v mnoha ohledech dokonce právě i C&C. Stále proti sobě bojovaly stejné dvě strany, avšak tentokrát přibyly také námořní a letecké jednotky, ke dřevu a zlatu se přidala ještě třetí surovina, a tou byla nafta. Rozvinul se příběh, který vyprávěl o dalších dobrodružstvích lidí z Azerothu, objevily se nové jednotky a budovy, které bylo možné dále vylepšovat pomocí různých upgradů. Navíc měl Wacraft 2 díky svému zasazení do středověku také jednu velmi originální vlastnost, kteroužto byla magie. Tou disponovali obě strany a dodnes je těžké říct, která z nich byla lepší - vybalancovanost sil byla totiž naprosto dokonalá. To se projevilo zejména ve výborném multiplayeru, který už byl přístupný až osmi hráčům. Dokonalé technické zpracování pak završila SVGA grafika, kterou mohl C&C jen tiše závidět. Warcraftu 2 se prodalo jako jedné z mála her v té době přes milion kopií a Blizzardi tak mohli být skutečně šťastní - za pouhých deset měsíců prací dostali skutečně velmi tučnou odměnu.

Z

Výrobce: Bitmap Brothers
Vydavatel: Renegade Software
Rok vydání: 1996

Britští Bitmap Brothers jsou proslulí svým nekonvenčním přístupem k věci. Mají za sebou relativně málo titulů, ale zato jsou všechny na výsost kvalitní. Ani "Zetko" není výjimkou. Rastroví bratři, jak by mohl znít doslovný překlad anglického "Bitmap Brothers" už zdá se měli po krk všech těch kopií Dune 2, ve kterých jde vždycky o to samé a rozhodli pro zcela nový koncept. Každá herní mapa (level) hry Z je rozdělena do několika teritorií, které jsou prezentovány vlaječkou. Na začátku mise oba rivalové, tj. vy a počítač, začínají na opačném konci mapy v opačném rohu. Máte k dispozici pouze několik základních vojáků (což jsou v Zetku roboti jak vyšití), sem tam nějaké bojové vozidlo a hlavní budovu. Pokud dostanete vojáka až k vlajce nějakého teritoria, vlajka se zbarví vaší barvou a toto území se stává vaším majetkem. Nesmíte ale dopustit, aby se k vlajce přiblížil nepřátelský voják, protože by vám mohl území ukrást. Proč je obsazování území tak důležité? Inu proto, že se na něm mohou nacházet nepostradatelné budovy jako továrny nebo radar. Bez továren nebudete moct vyrábět nové jednotky, bez radaru neuvidíte pohyb nepřítele - jak jednoduché. V Zetku není možné budovy stavět, lze je pouze obsazovat. Občas se na mapě také vyskytují opuštěná bojová vozidla jako džípy a tanky - ty je také možné obsadit. Každé vozidlo potřebuje proto, aby bylo schopné boje, svého vojáka - bez vojáka je neprovozuschopné. Asi si sami domyslíte, že v téhle hře šlo především o čas, o to, kdo rychleji zvládne obsadit co největší území a pak si ho udržet. I proto zde nebyly žádné peníze ani jiná surovina, všechno stálo jenom čas (tedy i výroba jednotek). Někteří hráči nadávali na Zetko, že to byla pouhá akční "klikačka". Ano, byla, ale zároveň to byla také propracovaná strategie, u které bylo zcela jednoznačně nutné pořádně myslet, a to velmi rychle.

Command & Conquer: Red Alert

Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Virgin Interactive
Rok vydání:1996

Očekávaný druhý díl Command & Conquera se zatím nekoná. Red Alert je podle mnoha recenzentů i hráčů pouze jakýmsi datadiskem, vydávaným za cenu plné hry. Přesto se ho však prodá dobře přes milion kopií a dosáhne celosvětového úspěchu. Neznat původní Command & Conquer, to se ještě dá unést, ale neznat Red Alerta, to už byste se mohli společensky znemožnit. Red Alert nepřišel v zásadě s ničím převratným. Příběh zanese hráče do fiktivní minulosti, ze které byl pomocí Einsteinova stroje času vymazán Hitler a na jeho místo nastoupil Stalin. Spojenci tak od počátku bojují proti rudému nebezpečí. Jednotky jsou přizpůsobeny své době, objevují se také nové námořní (ponorky, bitevní lodě a další). Realtime strategie té doby se už neobejdou bez kombinace "chodících" a klasických misí, ovšem ty první jsou v RA dovedeny k dokonalosti - některé mise začínají jako chodící a zvrhnou se v klasické, jindy jsou ty chodící třeba i stejně dlouhé jako klasické, a tak dále, jednoduše řečeno propracovanost misí je u RA značná. To ale stále nestačí, aby se vyrovnaly nedostatky v technické stránce věci (hra měla běžet pod Windows v SVGA, bohužel se tak dělo jen na malém množství správně nakonfigurovaných počítačů, hra často padala nebo běhala chybně). Jistěže se zde opět objevují stará známá velice kvalitní videa mezi misemi, úplně na konci se dokonce zjevuje Kane z původního C&C, čímž se příběh RA stává ještě tajemnější. Neméně dobré je také ozvučení. Všechny tyto klady však stále ještě nedokáží vyvážit téměř stejný interface, málo nových jednotek a přemrštěnou cenu plné hry. Ačkoliv získává Red Alert většinou jen průměrné nebo mírně nadprůměrné hodnocení, stává se z něj celosvětový hit. V brzké době se dočká dvou datadisků.

KKnD

Výrobce: Beam Software
Vydavatel:
Electronic Arts
Rok vydání: 1997

"Krush Kill `n Destroy", to je tajemná zkratka KKnD v celé své kráse. Tahle jedinečná realtime strategie předvedla, že i zcela neznámý tým dokáže vyrobit konkurenceschopnou hru. KKnD se odehrává v daleké budoucnosti vzdáleně připomínající vyprahlé pláně Falloutu, tedy v době, kdy lidstvo stihla už kdovíkolikátá atomová válka. Přežila jen hrstka lidí a tahle hrstka se navíc ještě rozdělila do dvou znepřátelených skupin - na Přeživší a Vyvinuté. Přeživší, to jsou většinou mutanti, kteří se vrátili k feudálnímu typu společnosti, ochočili si zmutovaná zvířata a využívají je k boji proti Vyvinutým. Ti naopak pokračovali v technickém vývoji a mají tak k dispozici některé velmi zajímavé bojové prostředky. Přesto jsou však obě síly docela vyrovnané. Hra KKnD byla v podstatě úplně obyčejná RTS, jenže se všemi vlastnostmi dotaženými na maximum. Hratelnost byla stoprocentní. KKnD se objevilo přibližně ve stejné době jako Red Alert a tak se nevyhneme srovnávání. Tak například umělá inteligence, která u Red Alerta nebyla nijak zvlášť oslnivá, v KKnD naopak vyčnívala do výše. Jistě, ne do takové výše jako o něco později v Dark Reign, ale přeci jen výš než v RA. Také grafika byla o dost lepší, ačkoliv se jednalo o stejné SVGA rozlišení (které však běhalo jak pod W95 tak i pod DOSem). Těžba surovin zde byla o mnoho složitější něžli v RA, který sice oplýval dvěma druhy jisté bezejmenné "rudy", ale ta se nacházela téměř všude. V KKnD se těžila ropa a ropných vrtů se na jedné mapě dalo najít jen pramálo - surovina to tak byla velmi cenná, jednotky naopak drahé. Pak se skutečně bojovalo o každý litr. Nechyběl ani propracovaný interface a možnost upgradu budov. Bohužel, jak už to tak bývá, malé studio nestačilo trumfnout reklamní kampaní svého o mnoho "rozlezlejšího" souputníka a tak se KKnD dostalo jen pramalého uznání - přestože to byla minimálně stejně kvalitní, ne-li v některých ohledech lepší RTS než Red Alert.

Total Annihilation

Výrobce: Cavedog
Vydavatel:
GT Interactive
Rok vydání: 1997

Tento titul byl unikátní v mnoha ohledech. Začněme tím nejzřetelnějším, a to jest grafikou. Ta byla, narozdíl od naprosté většiny ostatních RTS té doby, postavena na vektorové tedy křivkové grafice. Zatímco v podstatě všechny RTS od dob Duny 2 pracovaly s tzv. "sprajty", což jsou bitmapové obrázky, které jsou velmi zjednodušeně řečeno posouvány po obrazovce, Total Annihilation šla na věc z úplně jiného konce. Každá jednotka a budova byla sestavena z jednotlivých křivek, což umožňuje naprosto plynulou a detailní animaci jednotek a mnohem menší nároky na paměť počítače. Další z mnoha inovací spočívá v trojdimenzionálním terénu, který, ač se na něj díváte shora, počítá s převýšeninami a údolími. Tak bylo možné střílet i přes "kopce". Dále jsou zde jednotky. Těch bylo v základní verzi Total Annihilation požehnaně - na osmdesát druhů. Byli to mechové, plasmové tanky, rušičky sonarů a další a další. Taková míra variability byla dosažena tím, že tvorba nových jednotek byla zcela jednoduchou záležitostí. Každý hráč si mohl vytvořit nesčetné množství svých vlastních jednotek - i proto se brzy začaly na internetu objevovat nejen nové jednotky, ale celé nové mise a scénáře. A kdo stojí za všemi těmito unikátními inovacemi? Kdo jiný nežli Chris Taylor, geniální to stvořitel Dungeon Siege. Jen abyste měli o Total Annihilation ucelenou představu, doplním, že příběh se odehrává nějakých 4000 let v budoucnosti, kdy je galaxie zdevastována válkou mezi organizacemi zvanými Core (Jádro) a Arm (Ruka). Vy se stáváte velitelem za jednu z nich a vaším úkolem je dovést válku k vítěznému konci. Právě velitelská jednotka byla nejdůležitější jednotkou ve hře, jakousi náhradou za hlavní budovu, a její ztráta se rovnala prohře. Zajímavý byl také systém těžby surovin - základní surovinou byl kov, který byl spolu s energií získávanou z větrných/vodních/slunečních/geotermálních/fúzních elektráren nezbytný pro stavbu nových jednotek. V současné době se na úspěch Total Annihilation snaží navázat společnost Infogrames, která již před několika lety zakoupila GT Interactive.

Dark Reign

Výrobce: Auran
Vydavatel:
Activision
Rok vydání: 1997

Dark Reign měl tu smůlu, že se objevil ve stejné době, kdy vyšla Total Annihilation. Po vzoru KKnD to byla RTS od malé, téměř neznámé společnosti, avšak to bylo asi všechno, s čím by se u Dark Reign dalo spojovat slovo "malé". Všechno ostatní totiž bylo ohromné. A nejvíce ze všeho umělá inteligence, která dodnes představuje jednu z nejlepších AI, které kdy byly v RTS k vidění. Nepřítel dokázal dokonale využívat všech výhod své výzbroje, stavěl své základny téměř jako šachovnici - každý kryl každého. A skutečně, Dark Reign, to byly velmi rychlé akční šachy. Pokud jste byli zvyklí na využívání oblíbené strategie "horda nejlepších jednotek a hup na to", v případě DR jste měli smůlu. Počítač vás dokázal rozdrtit během chvilky. Konečně bylo nutné pořádně útoky promýšlet, zaměřovat se na slabiny nepřítele, koordinovat několik simultánních útoků, přesně vybírat potřebné jednotky. K tomu přispíval také výborný interface a možnost účinně "programovat" své jednotky. I příběh je docela originální - představuje nám dvě strany, Impérium a Stráž Svobody. Ty vznikly díky přelidnění matičky Země a nutnosti kolonizovat cizí světy. Jenže zcela proti dnešním výzkumům skutečného vesmíru se ukázalo, že ve vesmíru je jen pramálo vody. Na to dojelo mnoho světů a jako stabilizační síla muselo vzniknout Impérium. To samotné pak dalo vznik Stráži Svobody, když vytvořilo geneticky zmanipulované supervojáky, kteří měli prozkoumávat nové světy. Ti se ale proti svým pánům vzbouřili a tak začala velká válka. Z tohoto krátkého výcucu už vám je asi jasné, co že bude hlavní surovinou v DR - ano, je to voda, které nikdy není dost. Druhou surovinou je jakýsi taelon, který slouží jako palivo pro elektrárny, jež zase pohánějí vaše továrny. Také Dark Reign konečně disponoval 3D terénem. Bohužel to byla hra na první pohled poměrně složitá a těžká, takže se do jejího hraní mnoho hráčů nepouštělo. Osobně vidím v Dark Reign a Total Annihilation špičku RTS žánru, jakýsi předstupeň pomalu ale jistě přicházející generace 3D RTS.

StarCraft

Výrobce: Blizzard
Vydavatel: Blizzard
Rok vydání: 1998

A na konec to nejlepší, pověstná třešnička na dortu. Není snad dnes jediného hráče, který by neznal legendární realtime strategii z dílen Blizzardů, následovníka slavné série Warcraftů. Po veleúspěšném, avšak žánrově zcela odlišném Diablu přišli herní tvůrci z amerického Irvine s bombou ještě většího formátu. StarCraft se stal pojmem, měřítkem, dá se říct, že nahradil "zastaralou" Dune 2. Jen málokdy se stane, že hra předčí veškerá očekávání. A StarCraft byl ten případ. Veškeré aspekty klasické RTS zde byly dotaženy k naprosté dokonalosti - ovládání, technické zpracování, vybalancovanost jednotek, skladba misí, prostě všechno. Avšak to, čím StarCraft dokonale uhranul masy hráčů, byl příběh. Fascinující, originální, epický. Jeho obří rozměry přesáhly samotnou hru a staly se námětem mnoha povídek a dokonce i knih. Vypráví příběh z ne zas až tak daleké budoucnosti lidstva, kdy se ve vesmíru objevují další dvě velice silné mimozemské rasy - hmyzoidní Zergové a nábožensky založení Protossové. Následuje samozřejmě válka plná intrik a zvratů, kdy hráč jen žasne, jak reálné a zároveň nereálné to vlastně všechno je. Dokonalou atmosféru hry podtrhuje několik hlavních postav v čele s řádně vyvinutou vojandou Ryan, která se také stává hrdinkou datadisku. StarCraft lze díky výborné podpoře multiplayeru (zejména přes Battle.net) hrát dodnes.

Příště se podíváme na neméně bohatá léta 1999 - 2002, kdy budeme mluvit o takových peckách jako Command & Conquer: Tiberian Sun či Red Alert 2.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |