Evolve: když predátor potkal mariňáka (recenze)

Fandové multiplayerových sci-fi nechť zbystří. Je jich potřeba na planetě Shear. Ať už jako monstra, nebo jeho lovců v Evolve.

Když jsem měl možnost okusit alfu a betu Evolve, zbyly ve mne smíšené pocity. I když výsledná hra není perfektní, musím podotknout, že mne titul baví mnohem více, než jsem původně myslel. Ale vše po pořádku.

Hra Evolve od studia Turtle Rock je vesmírnou střílečkou, zejména pro vícero hráčů. Nedůležitý příběh je o týmu specializovaných lovců, kteří musí na planetě Shear odchytit či zlikvidovat novou formu života, která nadměrně ohrožuje přirozenou faunu, ale také různé věděcké laboratoře a k obědu loví i zástupce lidského pokolení.

Perfektní balanc

Hráčů je celkem pět, čtyři z nich jsou lovci a pátý hráč je smrtící příšerou. Co vás jistě hodně zajímá je, jak je hra vybalancovaná a co nabízí. Režimů je několik. Titul obsahuje i možnost pro jednoho hráče, pokud byste měli asociální náladu, ale samozřejmě je nejlepší volbou multiplayer. Koho zajímá jen dobrodružství pro jednoho, měl by se ideálně poohlédnou po jiné hře. Ti ostatní, kterým „naháněcí“ tituly nebo módy jiných her nevadí a kteří je vyhledávají, asi budou nadšeni.

Hrajete jako příšera proti zkušenému týmu lovců, hra vám to dá sežrat. Pokud tým nepracuje efektivně, natře to čtyřčlennému komandu hodně rychle

I když se to tak někdy skutečně nezdá, hra je solidně vybalancována. Hrajete jako příšera proti zkušenému týmu lovců, hra vám to dá sežrat. Pokud tým nepracuje efektivně, natře to čtyřčlennému komandu hodně rychle. Efektně a efektivně. Pokud máme rozebrat lovce, čeká nás výběr z přibližně desítky postav ve čtyřech třídách. Některé postavy tedy povolání sdílejí a rozdíl najdete u charakterově podobných schopností, které se ale mírně liší. Například medička Val má léčivý paprsek, který léčí jednoho hráče permanentně dokud se paprsek nepřeruší, a jiný medik, Lazarus, střílí léčivou kouli, která vybuchuje, za to v menší kadenci.

Jiné schopnosti se liší úplně. Prvním povoláním je doktor, který se má primárně starat, aby jeho tým byl v nejlepší kondici. Minimálně aby přežil střet s gigantickým monstrem, ale i dalšími nebezpečími. Dále si můžete vybrat z několika stopařů. Překvapivě je vaši úlohou stopovat monstrum. Umí to třeba váš zvířecí pomocník Daisy (hodí se i její schopnost oživovat padlé týmové hráče, pokud nezradí AI). Vy tak vidíte stopy příšery. To poslouží jako stopa k chycení, ale může to i znamenat šikovně vymyšlenou léčku. Vaší další charakteristikou jsou schopnosti k oslabení monstra díky zpomalovacím minám nebo lapení ho do gigantické hemisféry, ze které nedokáže po nějaký čas utéci. Medik a stopař patří mezi moje nejoblíbenější postavy, ale na své si přijdou i milovníci drsných tvrďáků. Útočník disponuje lepším arzenálem pro přímé poškození. Čtvrtou “klasou“ je podpora. Spíše než přímým útokem se snaží příšeru oslabovat a usnadnit to ostatním. Nechci prozrazovat moc další charaktery a zmínil jsem jen ty, za které můžete hrát od začátku. Postupně si mnoho obsahu odemykáte.

Čich predátora

Proti týmu stojí jen jedna příšera, ale s velkým zdravím a schopností začít tanec chaosu a destrukce, jestliže hráče nepříjemně překvapí. Začínáte s Goliášem, za kterého jste si to mohli zkusit i v betě. Je to takový nechlupatý King Kong na steroidech. Je velký, umí šplhat po vyšších překážkách, ale také umí zvednout obří balvan ze země a hodit ho po vás. Cítím velkou inspiraci Tankovou schopností z Left 4 Dead... Nebo po vás plivne ohnivý gejzír. Více osobní přístup představuje skok a brutální úder do země, který vyvolá tlakovou vlnu. K útoku nebo úprku poslouží i krátký sprint. Nově jsou v plné verzi i dvě další monstra. Jsou to Kraken a Wraith. Favorit většiny hráčů je obvykle Wraith. Je to velmi agilní netvor, který se umí i teleportovat, často se pohybuje ve vzduchu, takže je mnohem obtížnější ho chytit do pastí, a je opravdu rychlý.

Protože jste na divoké planetě, monstrum není jediným tvorem, který lovcům umí působit nepříjemnosti. Jsou zde masožravé rostliny a menší tvorové, kteří si rádi slupnou na týmu lovců. Monstrum je naopak využívá jako zdroj své rostoucí síly. Faunu budete likvidovat a papat, abyste se mohli vyvinou v něco silnějšího a hrůzostrašnějšího, proto i název hry - Evolve... Často tak zaznívá otázka, jestli utíkat před lovci, nebo si nacpat pandírko s rizikem, že schytáte nějaké ty kulky, oheň nebo jen prozradíte svou pozici, což můžete udělat nechtěným vyplašením hejna ptáků. To také může posloužit k dobře promyšlené léčce. Jednou za čas, když svého „tamagoči“ dobře krmíte, postoupíte na druhý a pak třetí stupeň. Dramaticky zesílíte a při tom třetím je vám dána možnost i zničit centrální bod, jehož destrukce znamená automatickou výhru příšery. Vylepšovat ale můžete příšeru i lovce různými pasivními schopnostmi, které dostáváte za používání svých schopností. Odemykat si dále budete nové postavy, skiny, emblémy a mnoho dalšího.

Něco mezi

Titul je poháněn enginem od Cryteku. Nechám na vás, jestli to nějaký smysl má či nikoliv. Evolve rozhodně nepůsobí jako grafický majstrštyk. Naštěstí se nejeví ani jako nějaká odfláknutá břečka. Pomáhá tomu i kreslenější styl, ne nepodobný tomu z Borderlands. Co mi malinko smrdělo byly zvláštní a nejasné hitboxy po zásahu schopností. Modely a jejich pohyb se také, na můj vkus, jeví někdy až moc arkádově.

Jako minimum pro zahrání je udáváno stařičké Core 2 Duo s 2,4 Ghz a 4 GB RAM, ale myslím, že si vystačíte s méně pamětí, pokud vám na pozadí nepojede tuna dalších aplikací. Dále grafická karta Geforce 560 nebo HD5770. Nepotěším majitelé Windows XP. Možná vás to příliš nepřekvapí, ale Evolve vyžaduje DirectX 11. Titul jsem tak netestoval na druhém strojí s podobnou konfigurací, jako je minimum, ale jen ve svém hlavním počítači, kde klidně vrní procesor vyšší třídy od Intelu, 16GB RAM a R9 280x. Hra v této konfiguraci je naprosto plynulá. Jen mírně otráví někdy delší nahrávání po zapnutí titulu, holt není SSD disk. Někdy se mi stalo, že při zapnutí hra vykazovala syndrom černé obrazovky. Musela tedy být shozena a spuštěna znovu. Je-li to vina Windows 8.1 nebo ovladačů grafické karty, nedokáži posoudit.

Někdy bych i řekl, že průpovídky lovců jsou až otravné

Po zvukové stránce je hra průměrným kouskem. Někdy bych i řekl, že průpovídky lovců jsou až otravné. Jak svými klišé, tak i dabingem, který by chvílemi mohl být zatraceně lepší. Pokud se plně soustředíte  na samotné hraní, tohle vám vadit nemusí.

Ovládat hru doporučuji na klávesnici a myši pro nejpreciznější zaměřování, hra však detekuje automaticky i můj ovladač k Xboxu 360. To však není zrovna výhra, protože pro pohyb v menu ho titul bere jako primární a s myší nevidíte, kde jste na obrazovce, protože zmizí kurzor. Ztratíte tak někdy cenné vteřiny. Při odpojení gamepadu se tento problém nevyskytuje.

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Týmová akce
Výrobce: Turtle Rock Studios
Začátek prodeje: 10. února 2015
  • Zábavná klání
  • Systém vylepšování
  • Solidní balancování
  • Průměrná grafika
  • Někdy otřesný zvuk
  • Občas haprující AI

U Evolve jsem se trošku bál, že to bude stále stejná nuda. Není. Díky více postavám, systému odemykání nebo i více režimům hry je titul stále svěží záležitostí i po několika desítkách hodin. Pokud holdujete soutěživým akcím, máte v oblibě dobrou týmovou práci nebo jste liška jedna ryšavá a vymýšlíte rádi pasti a kujete pikle, Evolve by se vám mohlo líbit.