Exkluzivně: Return to Castle Wolfenstein

Fanfáry nechť zaznějí! Konečně jsme se dočkali!!! Hra jménem Wolfenstein musí být známá každému, kdo od dob strojů 286 alespoň jednou přišel do styku s počítačem. I já si jako první PC hru vybavuji Prince of Persia a Wolfensteina, tyto dva tituly byly všude. A dnes, jako pocta legendě, vychází ani ne tak pokračování, jako spíše remake. Achtung! Feuer!
Žánr: 3D akce
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 16MB 3D grafická karta, 550 MB místa na pevném disku, Windows
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 32MB 3D grafická karta, 700 MB místa na pevném disku, Windows
Multiplayer: ano
3D akcelerace: ano
Výrobce: Gray Matter a id Soft
Distribuce: Activision

Fanfáry nechť zaznějí! Konečně jsme se dočkali!!! Hra jménem Wolfenstein musí být známá každému, kdo od dob strojů 286 alespoň jednou přišel do styku s počítačem. I já si jako první PC hru vybavuji Prince of Persia a Wolfensteina, tyto dva tituly byly všude. A dnes, jako pocta legendě, vychází ani ne tak pokračování, jako spíše remake. Achtung! Feuer!

Pamatujete si tedy na prvního „Wolfa“? Hloupá otázka, že? Kdo by mohl zapomenout (v případě mladší generace – nezaslechnout) na první 3D hru svého druhu na PC. Na hru, která definovala nový herní žánr, kterému se daří stále lépe – FPS, neboli First Person Shooter, Střílečky viděné z vlastního pohledu. Kdyby se přeci jen někdo takový našel, pak ať hořce zapláče nad svou nevědomostí a honem si přečte v Muzeu (http://www.doupe.cz/r-art.asp?id=6314) článek věnovaný tomuto průkopníkovi. Tak, teď už všichni vědí o co jde a můžeme se vrhnout na návrat do hradu Wolfenstein.

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Protože v žánru FPS moc originálních prvků již nenajdeme, pokusím se alespoň o originální recenzi. Začneme proto netradičně technickým zpracováním.

U 3D stříleček jde dnes o grafiku až na prvním místě – pravda, dělí se o něj s dynamičností, nebo, chcete-li, celkovou hratelností, ale na první pohled stejně upoutá grafická stránka věci a tak sebeoriginálnější FPS se bez ní zkrátka neobejde. V případě Wolfíka se o líbivou presentaci stará osvědčený Quake3 engine, který ale doznal takových modifikací, že by jej vlastní matka nepoznala. To, co se vám rozpoutá na monitoru nelze popsat jinak, než slovy NÁDHERA a NEUVĚŘITELNÉ. Když se ale tak podívám na starší recenze od doby Duke3D, tak zjišťuji, že takto silná slova padla už mnohokrát, jen proto, aby za půl roku byl oslavovaný engine zastaralý, takže se bojím, abych se v grafickém hodnocení neunáhlil. Každopádně: Grafika ve Wolfsteinovi je v současné době pravděpodobně vrchol technických možností. Chtělo by to ale pár příkladů ze života, že? Tak tedy – už jsme viděli sklo i stejným stylem udělané záclonky a závěsy, ale ve Wolfovi se záclonky vlní a povlávají ve větru a přitom jsou částečně průhledné (v budoucích hrách patrně ještě přibude jejich deformace dle interakce s okolím). O vodě se raději nebudu obšírně zmiňovat, protože flamewar pod článkem by za to nestála, takže jen krátce: voda je nejen transparentní v několika stupních, ale i animovaná a umí krásné vlnky. Textury jsou další věcí, kterou se budete kochat, detailnost zdiva nemá obdoby a otexturování nepřátel učinilo další krůček k dokonalosti – na hrudi vojáků si skoro můžete přečíst popisky jejich vyznamenání. Ani dekorace herního prostředí nezaostávají za precizní grafikou zbylé hry. Krása. A částicové efekty (aka particle effect)? Těch si užijete co hrdlo ráčí, a to nejen při destrukci nábytku, ale budou vám hvízdat kulky vedle hlavy a drolit se vám zdivo do vlasů (obrazně řečeno pochopitelně, vlasy by dokázal modelovat Cray, nikoliv běžné PC). Popisem grafiky by se dalo strávit hodně času, ale když už jsme se takhle zvolna dostali k interaktivitě a animaci, pak nelze tuto příležitost nevyužít.

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Máte rádi hry, kde lze zničit vše, na co přijdete? Pak se vám Wolfenstein bude zaručeně líbit. Neodehrávají se zde sice takové destrukční orgie jako v některých jiných hrách, ale provedení vše nahrazuje. Každý zničený předmět (například obraz Vůdce) se rozpadá dle definic particle effect na značný počet kousků, které s veselým rachocením padají k zemi. Nebo sudy s vínem – je libo narazit kulkou? I to je možné, jen není bezpečné sledovat zvětšující se louži na zemi – samou fascinací byste totiž mohli přehlédnout příchod nepřítele. Komu by to nestačilo, může se vrhnout i do ničení zdí a hlavně ochozů – sice je třeba těžší zbraň, ale výsledek stojí za námahu. Ve hře je také velká spousta drobností, které vám poskytnou vítané obveselení – ať už jde o těžké kulomety (známe z dema), které naučí čardáš i nejotrlejší SSmany, nebo padající mříže, vhodné k ukáznění příliš zvědavých nepřátel a podobné vychytávky. Jako velké plus je třeba přiznat, že i při druhém průchodu celou hrou stále objevuji nové věci.

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Co je ale jedním z hlavních kritérií hodnocení grafiky FPS? Jistě, grafika nepřátel, tedy detailnost modelů a hlavně jejich animace. Opět nemám nejmenších výtek. Počet polygonů na postavu se oproti klasickému Q3 engine místy až zdvojnásobil a musím přiznat, je to vidět. Díky takové detailnosti modelů není problém vytvořit velice přesný zásahový model, a tak si každý zásah vybere krutou daň na tváři (nebo raději napíšeme - podobě) vašeho cíle. Ve spojení s plynulou skriptovou animací postav pak uvidíte velice hezky vypadající pohyby protivníků a vychutnat si let těla, které při svém pádu prorazí dřevěnou konstrukci mostu a s ladným přemeten přistane na dlažbě hluboko dole, je zážitek na hodně dlouho. Zkrátka – grafice a animaci nemohu vytknout ani „ň“! Bravo.

Fajn, takže víme, alespoň z části, jak hra vypadá, teď se podíváme o co se bude vlastně jednat. Na první překvapení narazíme hned v úvodu hry, zjistíme totiž: „Ono to má příběh!“. Sice nic moc, ale stále je lepší než u ostatních FPS. Jako B.J. Blazkowicz se musíte probojovat ven z tajemného hradu Wolfenstein, kde vědci Třetí říše (píše se rok 43) poněkud přecenili své schopnosti a zahrávají si s tisíc let starou magií. Pochopitelně to nemůže skončit jinde než u zombií a dalších veselých nemrtvých (jistě, jejich existence je omezena řádově na vteřiny, ale to jako ještě nevíme :-)). Hru začínáte zcela klasicky, stejně jako v prvním Wolfovi, s nožem v ruce nad mrtvolou SSmana a vyrážíte do temných chodeb rozsáhlého hradu (kde se budete pohybovat prakticky celou hru) najít klíč k záhadě a také k cestě pryč.

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Aby vaše cesta za svobodou nebyla tak monotónní, je pro vás pochopitelně připravena celá řada zbraní a předmětů k volnému použití. Se zbraněmi je radost pracovat, většinou se jedná o přesné modely z oné doby, a tak zakusíte střelbu z spolehlivého lugeru a nebo oblíbené MP40. Časem přibude zcela přesná a smrtící puška typ Garand s dalekohledem a nebo velice oblíbený samopal Thompson. Tím ale nabídka zbraní zdaleka nekončí, naopak setkáte se s granáty, raketomety a celou řadou různých palných zbraní (výběr široký, každý si vybere). I pro futuristy se zde pár zbraní najde a z výzkumných laboratoří si odnesete tajné prototypy jako třeba šokové pušky a podobně. A na závěr zde máme lahůdku pro labužníky – plamenomet. Jeden z nejlépe zpracovaných v historii – pro slabší povahy nepoužitelné. S tím se pochopitelně pojí široká paleta různých výbuchů a explozí. Jedno oko nezůstane suché.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • grafika
  • hratelnost
  • relativní nenáročnost na HW výkon
  • tisíce drobností
  • animace
  • plamenomet...
  • všechno
  • nic převratného (pokud nepočítám nadprůměrnou grafiku)
  • plamenomet jen pro silné povahy

Druhý překvapením je pak multiplayer, který by vydal na samostatný článek. Bohužel jsem zatím neměl moc času otestovat jej v praxi, ale vypadá (alespoň na papíře) nádherně. Herní týmy složené z několika druhů vojáků (včetně slabého, ale nepostradatelného medika a inženýra), by se měly utkávat na velkých mapách a týmovou prací se dobrat k vítězství. Bohužel po zkušenostech s Counter Strike, kde se většinou hra zvrhne v obyčejné lovení fragů, jsem lehce skeptický. Ale ukáže čas. Wolf má rozhodně šanci stát se populární síťovou hrou.

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Return to Castle WolfensteinReturn to Castle Wolfenstein

Čas už se nám pomalu krátí, takže jen stručně. Co bych ještě rád vyzvedl, je umělá inteligence nepřátel. Konečně smysluplně využívají mapy a nejen, že běží pro pomoc, ale dokonce se vzájemně kryjí a dokáží se vám často překvapivě dostat do zad. Tleskám. Design map je taktéž velmi povedený. Nejen, že vše vypadá velice logicky, ale i krásně. Navíc většinu levelů neprojdete stylem start-dveře-cíl. Tudíž linearita nehrozí. Docela mne několikrát dostalo, když jsem marně bušil do dveří a teprve po hodné chvíli mi došlo, že by možná šlo použít okno… Vskutku hezké. Dalo by se toho napsat ještě hrozná spousta, ale dlouhé recenze nikdo nečte a tak budu končit.

Co říci na závěr? Máme tu jednu z nejlepších FPS co jsem za poslední dobu hrál. Sice nepřináší nic objevného, ale ta stará, známá klasika je zde podána v nádherném kabátě, a s vynikající hratelností. Nemohu jinak, než doporučit. A teď mne omluvte, rád bych dnes dohrál Wolfa na obtížnost Hard. Díky za pozornost.

P.S.: Hraji na kalkulačce s 400MHz Celeronem, TNT2 a 256 MB RAM. V 640x480x32 je hra plynulá… Neuvěřitelné! (Pravda, kvůli grafice jsem si zahrál na 1,2GHz Athlonu s GeForce 2 – to víte, u mě by se záclonky ani nehnuly).

Grafika: 10/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
Jedna z nejlepších FPS poslední doby. Čekání se vyplatilo.
Celkové hodnocení: 9/10
Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Raven Software
  • grafika
  • hratelnost
  • relativní nenáročnost na HW výkon
  • tisíce drobností
  • animace
  • plamenomet...
  • všechno
  • nic převratného (pokud nepočítám nadprůměrnou grafiku)
  • plamenomet jen pro silné povahy
Diskuze (92) Další článek: SoF2 s možností multiplayeru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,