Exkluzivní reportáž: 2. koncert herní hudby v Lipsku

Letošní ročník německého veletrhu počítačových her (vzhledem k jejich poměru by se spíše hodilo napsat videoher) Game Convention v Lipsku opět zahájil velkolepý koncert herní hudby, na který se Doupě dostalo jako jediný český webzin. Pokud si chcete přečíst zasvěcenou reportáž od největšího fanouška herní hudby na Doupěti, máte možnost právě nyní.

Game Convention je první evropský veletrh, zaměřený čistě na počítačové hry a konzolové videohry. Navzdory svému mládí (letos se konal teprve třetí ročník) již přitáhl ohromnou pozornost vystavovatelů i návštěvníků - aby také ne, počítačové hry jsou v Evropě oblíbené jako všude jinde (= na úrovni filmů nebo hudby) a tak všichni okolo nich vzali zavděk možností konečně se setkat také v Evropě a nemuset jezdit do USA (E3), Anglie (ECTS) nebo Japonska (TGS).

Trojice šťastných redaktorů Doupěte hodinu před koncertem

Starosta Lipska se svými kolegy k této mimořádné příležitosti přitáhnout pozornost celé Evropy přistoupil skutečně poctivě, kromě výborné úrovně samotného veletrhu nebo třeba mohutné reklamní kampaně vyšel vstříc „lepším vrstvám společnosti“ také zorganizováním velkého koncertu herní hudby, jehož úroveň byla přinejmenším vysoká. Reportáž z jeho loňské premiéry si můžete přečíst na Doupěti, nicméně nyní se podíváme, jaký úspěch měl druhý evropský koncert herní hudby, který se konal minulý týden ve středu.

Nikoliv pro všechny

V případě, že jste našli způsob, jak se na GC04 dostavit (není to daleko za hranicemi, ale cesta skrz zastaralý dopravní systém v Drážďanech nebo rozkopané silnice v okolí Cínovce byla tvrdou zkouškou i pro našeho řidiče, kterým byl kolega Lukáš Codr a jemuž bych rád na tomto místě za bezpečnou a příjemnou cestu na akci i z ní poděkoval) a není to zrovna mezinárodní zpáteční jízdenka autobusem (něco přes dva tisíce korun), byli byste možná letos před koncertní halou nepříjemně zaskočeni: vstupenky byly letos vyprodány dlouho dopředu, což jedině dokládá výbornou úroveň a úspěch loňského ročníku (podotýkám na tomto místě, že se na koncertě v Lipsku hrály skladby, které nikdy-nikde-nikdo neslyšel zahrány orchestrem a vzhledem k neexistenci oficiálního záznamu ani neuslyší).

V kavárně před koncertní halou mi servírovali pohár ve skleněné labuti, řekněte "mňam"!

Koncertní hala „Gewandhaus Grosser Saal“ tak byla nacpaná k prasknutí, i když některá prázdná místa prozrazovala neúčast jistých VIP osob (není divu, na koncert obdržely vstupenky snad všechny významnější osobnosti z herní branže po celém světě od Japonska po USA). Tohoto mohutného zájmu mimochodem využili také jistí mladí aktivisté, kteří přerušili projev saského ministra zpíváním jakési (národní?) písně a skandováním hesel - početná ochranka si ale s těmito narušiteli rychle poradila... přesto rozdávali před halou letáky všem, kdo koncert po desáté hodině večer opouštěli. A když už jsem se zmiňoval o té ochrance, měl bych také jedním dechem dodat, že jsme byli několikrát velmi důrazně upozorněni, že se tento rok nesmí na koncertě fotit, což pro nás jakožto novináře byla velmi nemilá zpráva.

Umělci a jejich díla

Stejně jako loni, také letos na koncertě zazněly opravdové klenoty ze světa herní hudby, člověk si uvědomil, jak úžasné poklady má tohle specifické odvětví moderní kultury v zásobě. Od jedné z nejslavnějších a nejtěžších skladeb v historii ságy Final Fantasy po neuvěřitelně zorchestrované melodie ze Super Mario Bros či Turricana, pamětníci, znalci a fajnšmekři utírali po dobu celého koncertu jednu slzu dojetí za druhou. K výbornému zážitku samozřejmě napomohlo také ZCELA bezchybné podání Pražského Filharmonického Orchestru pod vedením Andy Bricka (rozhovor jste mohli najít v posledním dílu Level TV).

Přísný zákaz focení jsme porušili s krajní nervozitou a bez pořádného zaostření

Dalším zlepšujícím prvkem byla účast mnoha ze skladatelů, jejichž hudba na koncertě zazněla (seděli samozřejmě v prvních pěti řadách s jmenovkami - vedle politiků a prezidentů herních společností jako je Sony nebo EA). Za největší celebritu lze - stejně jako loni - bez problémů označit Japonského autora veškeré hudby k sáze Final Fantasy, Nobua Uematsua. Potlesk pro jeho maličkost neznal konce (a lidé povstali z křesel, což se stalo jen asi dvakrát za večer) a zájemci o autogram byli snad úplně všichni v sále, až nám bylo Uematsua líto. Já už jsem nicméně jeho autogram ukořistil loni (kdy nás tolik nebylo), ale zato kolegové Honza „Squall“ Schneiderhons a Lenka „Rinoa“ Vlková si to prostě nemohli nechat ujít, pro správného Final Fantasy Fanatika je takový podpis něco jako tříska z Noemovy archy!

Nobuo Uematsu opět dorazil v doporovodu Japonců, těžko říct kolik z nich byli bodyguardi

Nyní se ale pojďme konečně probrat samotným programem koncertu, přičemž vám nabízím své hodnocení každé zahrané skladby z vynikajícího menu onoho mimořádného večera.

Zahajovací fanfára GC04

Andy Brick

Úvodní fanfára byla krátká melodická záležitost, která jednak naznačila, jak silný zvuk (akustika, síla orchestru) máme očekávat a navíc byla letos skutečně blíže typickým melodiím počítačových her.

Hodnocení: 6/10

Sál ztichnul a to byl správný okamžik pro pořádný odpich:

• Let The Battles Begin!

(Final Fantasy VII, Nobuo Uematsu)

Snad nejznámější a nejpopulárnější „soubojová skladba“ ze ságy Final Fantasy zněla v podání orchestru neuvěřitelně, jak trefně poznamenal uvaděč, „byla to fascinující bitva mezi klavírem a zbytkem orchestru“, kde vypjatá klavírní sóla střídala bubny a mohutné hřmění celého orchestru. Nádherný zážitek a jedna ze skladeb, které v této verzi na žádném CD nenaleznete (z FF7 existují jen orchestrální verze titulní skadby, Aeris Theme a One Winter Angel + nové CD „Piano Collection“). Důvod pro mé hodnocení skladby je, že přeci jen soubojová akční melodie není ta pravá líbivá hudba, která by člověka dojala k slzám.

Hodnocení: 8/10

Následovalo oslovení návštěvníků koncertu z úst starosty Lipska (Wolfgang Tiefensee) a zdlouhavý, nudný a vyloženě protivný projev ministryně školství (kritizovat počítačové hry ve vztahu k mládeži na nádherném koncertě herní hudby s věkovým průměrem 30+ byla skutečně hloupost). Pak se naštěstí vrátila hudba a to velmi působivým kouskem:

• Thundering Steppes

(Everquest II, Laura Karpman)

Everquest 2 je nádherná hra s nádhernou hudbou. Dobře zvolená skladba zněla o to zajímavěji, že ji doprovázelo rytmické dupání hudebníků do rytmu skladby (viz. název) a bubnové finále bylo asi tak nejhlasitější a nejdravější, co jsem kdy v život slyšel živě zahrát. Strhující zážitek! Nicméně pořád chyběla ona „nezapomenutelná melodie“, která by vynesla vyšší hodnocení.

Hodnocení: 8/10

• S.T.A.L.K.E.R.

(Medley, Markus Holler)

Jednoznačně nejnudnější skladba z celého koncertu neměla prostě nic, melodii, gradaci, nic nic nic. Takové zklamání jsem snad ještě nezažil, tím spíš, že na samotnou hru se hodně těším. Jen proto, že něco hraje osmdesát živých hudebníků, to ještě nemusí být smysluplná hudba…

Hodnocení: 1/10

Další a naštěstí poslední přerušení hudby patřilo prezidentovi Evropské Sony (Dr. David Reeves) a saskému premiérovi (Prof. Dr. Georg Millbradt). Silné osobnosti přednesly nepochybně silné a působivé projevy, nicméně kdo neuměl německy, měl smůlu (což obecně platilo pro celičkou Game Convention). A následoval hlavní blok večera…

Stejně jako loni jsme se snažili přeložit latinský nápis na varhanech a vyšlo nám "Tyhle věci hrají *opravdu* nahlas"

• Starship Troopers

(Main Theme, Richard Jacques)

Jednoznačně největší překvapení večera byla ústřední skladba pro připravovanou FPS akci, která se příští rok pokusí přebít Doom 3 a Half-Life přítomností stovek nepřátel (obřích brouků) na scéně. Hudba byla filmová, nabitá asi třemi rozličnými silnými melodiemi a perfektně filmově vystavěná. Tenhle soundtrack bude povinný!

Hodnocení: 10/10

• Max Payne 2

(Main Theme, Kimmo Kajatso)

Hudba z této hry je fascinující sama o sobě a titulní melodie, hm, no ta je opravdu temná, melodická a „noirová“. Ve hře obsahuje nějaký ten „živý“ nástroj, ale v podání velkého orchestru samozřejmě měla úplně jiný efekt a rozhodně nebyl horší! Pokud jste milovali Monu, tak tady jste asi vytahovali kapesník poprvé. Silný, smutný a krásný zážitek, zvláště oživnutí všech smyčců při posledním podání refrénu.

Hodnocení: 10/10

• Super Mario Brothers

(Medley, Koji Kondo)

Tak tohle byla skutečná lahůdka, která si vysloužila potlesk jako málokterá jiná skladba onen večer, navíc zapálila jiskřičky v očích úplně všem posluchačům a rozproudila vlnu šepotu a smíchu. Není divu - nezapomenutelná primitivní melodie z kapesní videohry (přeskakovali jste sudy po několika patrech k opici nahoře) zněla v podání velkého orchestru originálně a připomněla nám, jak dlouhou cestu hry a jejich úroveň ušly.

Hodnocení: 7/10

• ActRaiser

(Medley, Yuzo Koshiro)

Tak s touhle hrou jsem se v životě nesetkal (už se těším na tu kritiku v diskuzi jako tomu bylo pod mou loňskou reportáží, kde jsem nedokázal zařadit jistou klasiku z Amigy:-)), hudba nicméně zněla překvapivě průměrně, zvláště když zvážíme že její autor stojí za nezapomenutelnými soundtracky Streets Of Rage 1-3 (pro Sega Mega Drive).

Hodnocení: 5/10

• The Secret Of Monkey Island

(Medley, Michael Land)

Podle kolegy Lukáše Codra vrchol koncertu, podle mého názoru (přeci jen jsem hodnotil spíš kvalitu hudby, než hry nebo nostalgie) velmi originální a odvážný kousek - „karibské“ hravé melodie z této slavné pra-adventury na chvíli docela změnily atmosféru koncertu v jakési komediální divadlo (reakce posluchačů byly vážně k popukání).

Hodnocení: 6/10

• Hitman

(Medley, Jesper Kyd)

Tohle jsem skutečně nepochopil. Sérii Hitman podle mého soudu nejvíce proslavil její typický hlavní nápěv, který konkrétně u posledního dílu (Contracts) zní skutečně báječně. Volba jiných skladeb („Waiting For Action“ a „Action Begins“) pro tento mix mi tedy připadala přinejmenším podivná a hloupá.

Hodnocení: 5/10

• Secret Weapons Over Normandy

(Main Theme, Michael Giacchino)

Autora hudby proslavily soundtracky k sérii Medal Of Honor, které ale podle mého skromného soudu vyvrcholily posledním a nejlepším melodickým kousek v rámci Frontline. Od Call Of Duty má pan Giacchino očividný problém rozlišit kvalitní melodii, filmovou, herní a vážnou hudbu. Ať chcete nebo ne, herní hudba musí být líbivá a zapamatovatelná, podobně jako pop nebo hudba k modernímu efektnímu filmu. A to tahle skladba rozhodně nebyla.

Hodnocení: 4/10

• Metal Gear Solid

(Main Theme, KCE Japan Sound Team)

MGS3 následně na GC04 vyhrála titul nejlepší vystavované hry pro PlayStation 2 (což znamená vzhledem k tomu, že PS2 zabírala zdaleka největší část výstavy a také nejtvrdší konkurenci hitů, opravdu hodně). Není tedy divu, že tato super-slavná a úspěšná moderní série vzbudila nadšení také notoricky známým ústředním motivem. Podobně jako v případě Hitmana ale nechápu volbu této skladby - původní verze z MGS1 je totiž ničím ve srovnání s démonicky atmosférickou filmovou verzí H.G.Williamse pro druhý díl - ta měla být zahrána! Nicméně pro fanouška šlo o naprosto exkluzivní zážitek (ve hře melodii hraje syntetizátor a orchestrem ji také ještě nikdo neslyšel).

Trochu zamrzelo, že se hrála "horší" verze ústřední melodie z MGS. V druhém nebo třetím díle je mnohem lepší...

Hodnocení: 8/10

• Árie „Maria and Draco“

(Final Fantasy VI, Nobuo Uematsu)

Podle několika největších anket mezi fanoušky po celém světě je operní zpívaná skladba z šestého dílu FF ságy tou nejlepší, kterou 20 let série a desítky soundtracků vyprodukovaly. Už to samo o sobě znamená hodně. Mnohem víc ale znamená, že pro účely koncertu byla skladba citlivě doplněna o další nápěvy ze hry a všechny texty byly zpívány trojicí výborných sólových zpěváků v původním znění (japonština).

Síla a emociální dopad tohoto mistrovského díla světové hudby daleko přesáhly hranice herního průmyslu nebo naší doby a být v daném okamžiku na daném místě znamenalo prožít něco, co se prostě nedá reprodukovat.

Dámy a pánové, u této zoufale krásné „Árie Loučení“, jak zní překlad původního názvu téhle srdceryvné balady o ztracené lásce, jsem plakal jako malé dítě. Dojetím z krásy hudby, textu, dokonalosti zvuku, okamžiku i FF série. Prosím minutku ticha za budoucnost soundtracků N. Uematsua, aby se tam ještě alespoň jedno takové nadčasové umělecké dílo objevilo!

Hodnocení: XX/10

• Turrican

(Medley, Chris Hűlsbeck)

Kdo rozdýchal fascinující předchozí zážitek, mohl si na závěr koncertu užít citlivě smíchaný mix báječných melodií z oblíbené akční série Turrican, která svého času zářila snad na všech platformách od Amigy přes PC až po 16-bitové konzoly. Výborná hudba ve výborném mixu a působivém podání.

Hodnocení: 8/10

Koncert byl pouze předehrou pro hlavní akci: letošní největší veletrh počítačových her v Evropě

A to bylo vše. Koncert začal ve 20:00 a skončil okolo desáté hodiny, v přízemí se utvořila neuvěřitelná fronta na podpis Nobua Uematsua a my se pomalu trousili ven. S vědomím, že herní hudba je skutečné umění, směle snese srovnání s jakoukoliv jinou hudbou a v podání velkého schopného orchestru dokáže nabídnout stejný zážitek, jako největší klasická díla, která lidstvo zná. Nejste zase o něco raději, že jste hráči a můžete si ji užívat?