F1 2002 - recenze

vytisknout velikost písma
Seriál závodů formule 1 se těší obrovské popularitě. Stejně je tomu i v případě simulací tohoto sportu na našich počítačích. Každý z nás tak má prostřednictvím svého PC jedinečnou šanci vyzkoušet si něco, o čem si ve skutečném životě může nechat jen zdát – jaké je to sedět a ovládat monopost F1. A s podobnou nabídkou přichází i nejnovější počin společnosti EA Sports, F1 2002.
F1 2002 - recenze

Platforma: PC
Typ hry: simulace závodů formule 1
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 500 MB na HDD, 16MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 32MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Duron 600, 256 MB RAM, 500 MB na HDD, 32MB grafická karta, Windows 98
Multiplayer: Internet, LAN
Domovská stránka: http://www.easportsf1.com/
Výrobce hry: EA Sports (http://www.easports.com/)
Distributor hry: EA Sports (http://www.easports.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Letošní ročník formule 1 je zatím plně v režii jednoho jediného pilota. Asi netřeba zdůrazňovat, o jakou významnou osobnost se jedná. Ano, jedná se o fenomenálního německého závodníka Michaela Schumachera. Ale nechejme skutečnost skutečností a vrhněme se raději do světa virtuálních simulací závodů rychlých kol.

Celý letošní rok se nese ve stylu souboje dvou nesmiřitelných soupeřů, kteří si to v pomyslném ringu rozdají o trofej pro nejlepší simulaci F1. Na jedné straně bude stát titul F1 2002 od světoznámé společnosti EA Sports a na té druhé počin populárního Geoffa Crammonda, Grand Prix 4. Od vydání druhého jmenovaného titulu nás ještě nějaký ten pátek dělí, my jsme podrobili důkladnému testování simulaci F1 2002. A tak se tedy pojďme blíže podívat právě na tento titul.

Aktuální soupisky

Titul F1 2002 se může celkem pochopitelně pochlubit aktuálními "soupiskami" jezdců a týmů, které jsou platné pro tuto již několik měsíců nezadržitelně běžící sezónu. Usednout tak můžete do jednoho z 11 různých monopostů, mezi kterými nechybí ani zbožňované a zatracované Ferrari, Williams či nově také Renault a Toyota. Vyjmenovávat jednotlivé piloty v tomto textu raději nebudu, mohu vás však odkázat na rámeček, který je součástí této recenze a všechny potřebné údaje obsahuje.

 

 

Sezóna 2002

Mezi vámi se jistě najdou tací, kteří pravidelně nesledují dění formule 1. Pro ty jsem připravil malý seznam všech pilotů a závodních týmů, kteří se letošního ročníku účastní.

Scuderia Ferrari Marlboro
1# Michael Schumacher
2# Rubens Barrichello

BMW.Williams F1
1# Ralf Schumacher
2# Juan Pablo Montoya

West McLaren Mercedes
1# David Coulthard
2# Kimi Raikkonen

Sauber Petronas
1# Nick Heidfeld
2# Felipe Massa

Lucky Strike BAR Honda
1# Jacques Villeneuve
2# Olivier Panis

Mild Seven Renault F1
1# Jenson Button
2# Jarno Trulli

Jaguar Racing
1# Eddie Irvine
2# Pedro De La Rosa

Jordan Honda
1# Giancarlo Fisichella
2# Takuma Sato

Panasonic Toyota Racing
1# Mika Salo
2# Allan McNish

Orange Arrows
1# Heinz Harald Frentzen
2# Enrique Bernoldi

KL Minardi Asiatech
1# Mark Webber
2# Alex Yoong

Žádná ze stájí ještě letos nesáhla k výměně na postu závodního pilota, což je oproti předchozím ročníkům vcelku výjimečná záležitost. Nás snad může mrzet pouze fakt, že do letošního seriálu závodů formule 1 nenastoupil tým Prost Acer, jehož barvy by pravděpodobně oblékal i český zástupce v kolotoči F1, Tomáš Enge.

Chvíli se pozastavím u rozdílů mezi jednotlivými týmy. Ty na mě zapůsobily vcelku "věrohodně", krom jedné jediné výjimky - týmu BAR. Ten dokázal v některých sezónách, které jsem měl tu čest v monopostu různých týmu odjezdit, obsadit dokonce i čtvrté místo v pohárů konstruktérů, hned za "velkou trojkou", tedy stájemi Ferrari, Williams a McLaren. Mně osobně přijde tato situace vzhledem k letošním výsledkům týmu BAR hodně nereálná, ba i tak trochu směšná. Vždyť považte, že jezdecké dvojici Jack Villeneuve a Olivier Panis se letos nepodařilo ukořistit byť jen jeden jediný světový bodík.

Herní módy

Autoři nevyrukovali v nabídce módů s žádnou novinkou, rozhodně však tuto větu neberte za nějakou výtku. Vyzkoušet si tak můžete kromě klasického závodu také šampionát, který vám nabídne všechny závody roku v přesném a originálním pořadí. Právě u závodů se na chvíli zastavím - přece jenom jsou nejdůležitější součástí každého simulátoru. Nejprve na vás čekají celkem 4 tréninky, které slouží především k otestování okruhu. Ty však můžete více méně vypustit (ale záleží to jen a jen na vás) a plně se tak koncentrovat na kvalifikaci, potažmo závod. Netřeba snad zdůrazňovat, v čem že tkví podstata kvalifikace - vaším úkolem je zajet co nejlepší čas na jedno kolo, který vám vybojuje pozici na startu. Při samotném závodě už se pak s ostatními piloty utkáte tváří v tvář, kolo na kolo.

Nedílnou součástí přípravy na novou sezónu je také testování. V F1 2002 můžete využít tohoto módů a zajet si tak otestovat schopnosti svého monopostu na kterémkoliv ze 17 soutěžních okruhů. Jezdit zde můžete až do omdlení, hra vám navíc automaticky vygeneruje několik světových jezdců jako přímé protivníky. Ti slouží především pro porovnání dosažených časů.

 

 

Jistě se mezi vámi najdou tací, kteří nemají se simulacemi formulí na našich plechových miláčcích prakticky žádné zkušenosti. Pro tyto hráče nebude zrovna jednoduché ihned plně zvládnout kontrolu nad monopostem. Toho jsou si vědomi samozřejmě také samotní autoři a tak pro zbrusu nové hráče připravili také takovou malou školu, která by vám měla usnadnit vstup do světa závodů rychlých kol. Bohužel si osobně myslím, že zvolený způsob i náplň "výuky" většině hráčů prakticky nic nedá. Vaším úkolem je totiž povětšinou jen projet určitý úsek vybrané trati ve stanoveném limitu. Nikde se tedy nedočkáte žádných konkrétnějších rad, které by se zaměřili na bezproblémové zvládnutí formule. Tak trochu zvláštní je i absence Monaka v nabídce tratí určených pro tento druh tréninku. Vždyť tento městský okruh je znám svou obtížností, každá sebemenší chybička znamená stop, eventuelně i nebezpečí pro ostatní závodníky. Mohl by tak dát mnohým zelenáčům důležitou lekci do dalšího žití a bytí ve formuli 1.

17 tratí v různých zemích světa

K dispozici máte samozřejmě všechny skutečné okruhy, na kterých se jede letošní sezóna. Nechybí tak A1 Ring našich jižních sousedů z Rakouska, ve světě velmi populární Monako (svůj názor na tento okruh tu raději nebudu ventilovat) a ostatních 15 tratí. Ty jsou zpracovány vcelku věrohodně, rozdíly oproti jejich skutečnému vzhledu i stavbě bychom pochopitelně našli. Ale zřejmě neexistuje jediný rozumný důvod, proč je vůbec hledat. Snad jen kvůli zlepšení kvality samotné hry.

Pochválit však musím u zpracování závodních okruhů několik pro obyčejného diváka nepostřehnutelných detailů. Například některé tratě mistrovství světa se vyznačují hrbolatostí či poměrně špatnou kvalitou asfaltového povrchu. I na to brali při jejich tvorbě autoři ohled a to mě v pravdě příjemně překvapilo.

Ve světové premiéře si můžete vyzkoušet opravený a značně zkrácený Hockenheim. Nemohu zatím příliš posoudit, jak atraktivní budou na tomto ve své podstatě "novém" okruhu skutečné závody, ty počítačové ale za moc nestojí. Dlouhé rovinky doplněné krátkými šikanami tak nyní nahradila mnohem techničtější pasáž, která mě však nijak nenadchla. Ale váš subjektivní dojem může být nakonec úplně odlišný.

V některých okamžicích a na některých ze soutěžních tratích mě zaujaly také poměrně špatně umístěné ukazatele napovídající, jakou rychlostí máte daný úsek projíždět. Speciálně v případě, kdy si při závodech brzdíte zcela a kompletně sami, jsou tyto ukazatele vaší malou nápovědou, bez ní je někdy velmi těžké trefit brzdný moment. A pokud se vám to nepodaří, následuje výlet mimo trať.

 

 

Výlet mimo trať. Nepříjemný okamžik pro každého závodníka, v závodě mnohdy znamená stop a ztrátu šancí na slušné umístění. Ptáte se, jak reálně se chová formule při výjezdu do kačírku v titulu F1 2002? Právě jsme narazili na faktor hry, který se přímo odvíjí od spuštěných usnadnění. Samotný počítač totiž za vás může nejen brzdit a řadit, ale také se starat o stabilitu vozu a vypomáhat s kontrolou trakce. Pokud máte tedy většinu těchto položek aktivovaných, pak vás výlet mimo trať jen o něco málo zpomalí, jinak se monopost chová prakticky stejně, jako na asfaltu. V opačném případě na sebe nenechá při neopatrné jízdě prudký smyk dlouho čekat - tedy jako ve skutečnosti.

Nastavení monopostu

Vyhrají si určitě i odborníci. Tak by se dala shrnout nabídka možného nastavení formulí. Ovlivňovat můžete kupříkladu výšku předního či zadního křídla, což má vliv na akceleraci a maximální rychlost monopostů. Vybírat můžete samozřejmě také z několika typů pneumatik, to ale není ani zdaleka vše. Rozhodně pozitivní je navíc také fakt, že se provedené změny skutečně projeví na jízdních vlastnostech vozu, což je rozhodně velmi a velmi dobře. Právě najít požadované nastavení formule bude pro vás při vyšší obtížnosti prvořadým úkolem, jinak byste totiž jen těžce mohli konkurovat svým soupeřům. A není to zrovna jednoduché. Stejně jako je tomu i ve skutečnosti.

Trochu mě zamrzelo, že při trénincích a kvalifikaci není možno nahlédnout na nastavení monopostu týmového kolegy. V některých okamžicích je totiž opravdu obtížné trefit to správné nastavení formule, tak, abyste z ní dostali potřebné maximum (a to především při kvalifikaci). Naopak stájový kolega nemusí být zužován podobnými problémy, a tak není ve světě skutečné formule jedna výjimkou, že druhý týmový pilot použije nastavení toho prozatím úspěšnějšího. Jenže něco takového je v F1 2002 zhola nemožné. Je to obrovská škoda, znatelně by se tak usnadnila pozice každému hráči.

Pomoci při hledání ideálního nastavení, brzdných momentů a vlastností vozů vám může pomoci také telemetrie. Váš monopost je tak nyní sledován hned několika různými senzory, které dávají hře specifické informace o vaší jízdě. Ty pak můžete použít k porovnání s ostatními koly a eventuelně si tak najít opravdu ideální styl jízdy. Tyto údaje si můžete prohlédnout v programu, který běží odděleně od samotné hry. Možné je také porovnat své výsledky s ostatními hráči, to vše pochopitelně pomocí Internetu. Abych to shrnul - telemetrie je opravdu výborná inovace, kterou však zřejmě nevyužije úplně každý. 

 

 

Ovládání formule a zážitek z jízdy

Ovládání samotného monopostu je v případě titulu F1 2002 na můj vkus až příliš citlivé, po několika desítkách minut strávených u hry však nebyl problém si zvyknout, stejně na tom bude pravděpodobně i každý jeden z vás. Jak jsem již zmínil, pro usnadnění je k dispozici hned několik voleb, od stabilizace monopostu až po automatické brždění. Chcete-li si však užít opravdu kvalitní a nefalšovanou jízdu, pokuste se postupem času většinu těchto vymožeností vypnout. Určitě se pak budete mnohem více bavit. A začít můžete například u automatického brždění.

A jak je na tom F1 2002 v oblasti iluze rychlosti? Nijak světoborně, záleží však hodně na zvoleném pohledu. Chcete-li si užít pohled zezadu na kompletní monopost, bude váš zážitek nulový. Závody jsou nudné, zdlouhavé, bez trošky vzrušení a napětí. Pokud se však rozhodnete využít pohledu kamery umístěné nad hlavou pilota, budete opravdu spokojeni. Jízda je totiž mnohem zajímavější a iluze rychlosti perfektní.

A jaký je můj celkový dojem z jízdy? Vcelku kladný, byť mým favoritem v tomto ohledu stále zůstává výborná simulace Grand Prix 3, o jejímž dalším dílu jsem se již zmiňoval v úvodu tohoto článku. Titul F1 2002 však mohu s ohledem na jízdní vlastnosti monopostů doporučit opravdu každému. Nemyslím si totiž, že by mohl někoho vyloženě zklamat.

Grafika a hardwarové nároky

Po grafické stránce jsme se opět dočkali znatelného posunu, na to jsme si však konec konců v případě her společnosti EA Sports za několik let zvykli. Snad jen zpracování samotných boxů mohlo být mnohem lepší, v současné době jsou reprezentovány pouze spoustou nevyužitého místa a dvou vzdáleně od sebe stojících monopostů. Drobnou chybičkou je také fakt, že v případě zajížďky do boxů vašeho počítačem řízeného soupeře nejsou vidět mechanici, byť již je samotná zastávka v plném proudu.

Světlé stránky hry
  • Letošní a aktuální soupisky jezdců a týmů
  • Skvělá grafika
  • "Nový" Hockenheim
  • Telemetrie
Temné stránky hry
  • V některých případech nereálné rozdíly ve schopnostech pilotů a vozů
  • Některé drobné chybičky

Potěšily mě také hardwarové nároky, které nejsou ani zdaleka přehnané. Byť jsem se zprvu obával, že na mém již trochu obstarožním PC budu mít s plynulostí hry značné problémy, nakonec stálo štěstí při mně a já si mohl užít celé hry v plné parádě. Na mé domácí konfiguraci (která je vypsána v horní tabulce) běžela hra při zvoleném rozlišení 1024x768x16 a prakticky maximální kvalitě zobrazení velmi dobře.

Nejlepší simulace F1?

Po několikadenním testováním titulu F1 musím zcela potvrdit, že mě letošní díl opravdu příjemně překvapil. Byť se autoři nevyhnuli několika zbytečným chybám, opět dokázali vytvořit titul určený pro nejširší veřejnost. Nejsem si však zcela jist, jak titul F1 2002 přivítají skalní fanoušci, kteří za nejdůležitější stránku hry považují především jízdní vlastnosti monopostu a zážitek, ne-li požitek z jízdy. Těm snad mohu vzkázat jen jediné - počkejte si na titul Grand Prix 4, který by měl po této stránce opět excelovat.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Kvalitní simulace závodů formule 1, která má ty nejlepší předpoklady uspět a získat si mezi širokou hráčskou veřejností značnou oblibu. Jste-li však skalními a ortodoxními fanoušky formule 1, nemusí být pro vás F1 2002 tím pravým ořechovým.

Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 3 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |