F1 2013: se Schumacherem v zádech (recenze)

Fandové rychlých kol, čistých průjezdů a ostrých zatáček se můžou těšit na další várku simulace. Navíc letos se zajímavým bonusem.

Nestává se často, že bych se pozastavoval nad něčím takovým u závodní hry, ale intro k letošním F1 je opravdu úchvatně zpracované. Záběry se svižným střihem a epickým podkresem vtahují do děje jako trailer k filmu a po skoku do menu máte skoro pocit, že vás čeká příběh závodníka, co se musí strastiplně probojovat z garáže až na stupeň vítězů. Jestli tomu tak bude, záleží hlavně na vašem zapálení. Stejně jako u předchozích ročníků vás totiž čeká kromě samostatných závodních režimů i bohatá kariéra.

Poprvé v kokpitu

V rámci ní se můžete hned pustit do závodních žebříčků anebo nejdříve projet Yound Driver Test, který chytře plní funkci tutoriálu a pomůže se ponořit do hry. Dopodrobna si osaháte všechny důležité aspekty řízení formule, vyzkoušíte si, jak se vyhnout smyku, jízdu optimální stopou, za deště i ideálních podmínek, nebo jak poznat opotřebení pneumatik. Tyto zkušenosti se vám budou zhusta hodit. A možná nejenom při řízení ve hře.

Absolvování 14 úkolů vám dá slušný základ do postupu zbytkem kariéry, kde začnete volbou stáje a postupujete na vrchol žebříčku. Měříte svoje výkony s rivaly z ostatních týmů, ladíte vlastnosti vozu, vždy před závodem dostáváte do krve každou zatáčku aktuálního okruhu a doháníte setiny. Anebo se můžete pustit do jednorázových závodů. Herní mód Grand Prix vám umožní zvolit podmínky a nezávazně si zazávodit na jednom z 19 okruhů. Proving Grounds představuje sadu výzev – buďto 20 scénářů, kde plníte úkoly a stresové situace, anebo jednoduše jízdy na čas. A pak je tu jedno překvapení.

F1 2013 vypadá na současné generaci konzolí přesně tak, jak se na letošní hru sluší

F1 2013 vypadá na současné generaci konzolí přesně tak, jak se na letošní hru sluší. Karoserie formulí odrážejí okolní prostředí, vlhká vozovka nemá jenom lesklejší barvu, ale opravdu reaguje na průjezd a hlavně se na ní úplně jinak jezdí a animace stájových techniků také vypadají pěkně přirozeně. Ale pak je tu věc, která mě opravdu donutila vyseknout hlubokou poklonu grafikům z Codemasters - zbrusu nový herní mód. Jmenuje se F1 Classics a je poprvé součástí speciální edice letošního dílu F1. Především jde ale o jednu z největších novinek, která odlišuje stávající ročník od toho předchozího.

Jak z polariodu

Hra vrátí čas o 20-30 let dozadu, a to kompletně. Formule se změní, týmy se změní, jezdci se změní (na startu se potkáte se jmény jako Mika Hakkinen, Michael Shumacher, Alain Prost a desítkou dalších) a přesunete se na dobové okruhy.

Nicméně to by nestačilo, kompletní změnou projde i herní HUD, který vypadá jako dobové plakáty, ale hlavně celá scéna chytne nové (staré) odstíny. Bronzový barevný filtr způsobí, že hra vypadá jako oživlá dobová fotografie a tento vintage look sálá atmosférou jako máloco. Osobně si u Classics módu užívám svou chvilku zdravého hipsterství.

Hra namísto trestu motivuje ke zlepšení

Je hra vhodná i pro začínající jezdce? Při troše snahy určitě. Je to simulace se vším všudy, která vám neodpustí pozdní brždění, špatně vybranou stopu ani žádnou další chybičku, ale umí poučit. Namísto trestu motivuje ke zlepšení a v tom by se mohlo inspirovat i české školství. Během jízdy si můžete vyvolat instantní replay a vrátit čas před učiněnou chybu. Podle zvolené obtížnosti se mění dostupný počet těchto flashbacků i dalších pomocníků a nejednoho hráče tak potěší, že nemusí s každou chybou restartovat celý závod. Hra se zkrátka umí přizpůsobit.

Na střední obtížnost vám hra zobrazuje ideální stopu, na nejlehčí k tomu i brzdí v zatáčkách a na nejtěžší ze tří tyto pomocníčky vypne a navíc vynutí manuální řazení. Obtížnost má také vliv na opotřebení auta a kolize s protivníky. Ke kolizím mám první menší výtku - nejenom, že by mohly být lépe zpracované, ale i na nejtěžší obtížnost je mnohem snazší demolovat formule ostatních jezdců, než vaši vlastní. Na Playstationu by rovněž mohl být hojněji vyžitý force feedback, kdy přejezd po kraji zatáčky vrčí jen zvukově a ne vibracemi.

Letošní díl F1 je po všech směrech poctivě opracovaná a vybroušená simulace, ve které si většina jezdců najde svoje. Ať je to prostor ke zlepšení jízdy, motivace postupu žebříčkem, strhující pocit z rychlosti, autenticita, hromada výzev nebo třeba specialita v podobě návratu v čase. Bohužel je tu i jeden velký nedostatek - oproti předchůdci se totiž F1 2013 liší jen minimálně, v žádné oblasti neriskuje a v zásadě nabízí jen lehce vyšperkovaný hlavní chod, který už jsme jednou měli.

PC
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. října 2013
  • Pocit z jízdy
  • F1 Classics
  • Rozmanitost obsahu
  • Motivační faktor
  • Fyzika kolizí
  • Občas kolísavá hlasitost
  • Málo inovací
  • Chybí hostesky

Pokud jste ve školce vedle kosmonauta a popeláře aspoň chvíli chtěli být závodníkem ve formuli 1, nyní máte možnost se k tomuto snu vrátit. A Codemasters? Od příštího dílu očekáváme ten pravý postup vpřed. A také Masarykův okruh!