F1 2015: ořezaná f-jednička (recenze)

Závodní týmy. Nebezpečná rychlost. Napětí a drama. To jsou závody formule F1 ve skutečnosti. Jaké jsou ty herní?

Každoroční vydávání nových ročníků už dávno není výsadou jen sportovních her. Rok co rok nás od počátku druhé dekády 21. století zásobují také vývojáři ze stáje Codemasters a to novými díly závodní série F1. Jaké změny ten s číslovkou 2015, který vůbec poprvé zamířil i na současné nové konzole, přináší? I to se dozvíte v následující recenzi.

F1 2015 je simulací závodů formulí. Součástí je kompletní licence, která se týká nejen vozů, ale i závodních okruhů, týmů a samotných závodníků. Codemasters ji využívají naplno, a vytváří tak v podstatě dojem televizního přenosu. Jezdit se bude na všech závodních okruzích aktuální sezóny. Vedle ní ale F1 2015 disponuje i sezónou předcházející, takže se můžete prohánět i na okruzích a s jezdci roku 2014.

Chybějící herní režimy

Co se týče herních režimů, 2015 byla oproti předchůdcům osekána. Vedle klasické kariéry a její profesionální verze, jež je určena pro opravdové milovníky simulace (vypnutí všichni asistenti, obtížnost AI na maximu, plná délka závodů včetně tréninku a kvalifikace, žádný HUD, aktivní parcfermé, zákaz flashbacků, atd.), tu naleznete už jen rychlý závod, časovku a multiplayer.

Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ

Tím ale výčet módů prakticky končí. Kompletně chybí oblíbené pamětihodné momenty a stále možnost přizpůsobení klasické kariéry, natož vytvoření vlastní podle svých představ. Stále tak budete chtě nechtě muset jezdit závody o minimálně 15 kolech. A to je docela problém, protože nechcete-li hrát dlouhé závody, nezbývá vám, než jezdit rychlé závody. Vzhledem k tomu, že neslaví návrat ani tak oblíbená historická vozidla, se nám zdá, že všechno netradiční, čím předchozí ročníky překvapovaly, zmizelo a obsah byl sedřen na naprosté minimum.

Pojďme se teď podívat na oblasti, které byly samotnými tvůrci avizovány jako ty, kterým byla věnována největší pozornost a jež prošly největšími změnami. Jednalo se jednak o technickou stránku hry, především tedy tu grafickou, protože hra běží na zbrusu nové verzi ECO Engine 4.0, jednak o lepší umělou inteligenci a celkový posun k realističnosti. Jak se to Codemasters podařilo?

Kudy že to mám jet?

Předně - AI je stále prkenná a hlavně agresivní. Reaguje sice lépe než v předchozích ročnících, ale stále si neví rady s kolizemi a nestandardními situacemi obecně. Několikrát se nám stalo, že závodník vedle do nás vrážel, přestože jsme jej očividně čistě předjeli. Zvolená obtížnost se sice v samotném ježdění protivníků projeví, spíše však ve výsledných časech než samotném chování. Jistý posun k lepšímu tam ale znát je.

Grafika se povedla, byť výrazné změny jsme rovněž nepozorovali. Formule samotné vypadají perfektně a lépe než kdykoliv předtím, okolní prostředí je detailní a pěkné, ale ve srovnání s konkurencí (na mysli máme například Project Cars či Forzu, o Driveclubu ani nemluvě) je hra stále o krok, v případě druhého jmenovaného až o tři, pozadu. A to je vzhledem k minimu kulis kolem trati a úzkému zaměření hry docela škoda. Tvůrci si mohli pohrát s detaily, zvláště když konečně měli k dispozici výkon nových konzolí.

Ocenit naopak musíme dynamickou proměnu počasí a také spravedlivějšího rozhodčího, jež tentokráte netrestá zcela bezmyšlenkovitě jakékoliv, byť jen minimální, vybočení, ale dokáže i přimhouřit oko a správně vyhodnocovat srážky. Nastavování a podrobný tuning vozidla přes tablet před závodem ocení především znalci žánru. Palec dolů Codemasters dostávají za problémy se zobrazováním. Testovali jsme Xbox One verzi hry, při jejímž hraní se obraz prakticky neustále rozpadal, trpěl tzv. tearingem.

Stále skvělá hratelnost

Závodním hrám od Codemasters většinou nelze upřít skvělou hratelnost. A to platí i o novém ročníku F1 2015. Patříte-li mezi fanoušky kategorie, užijete si ve hře spoustu zábavy: ať už to bude pomalý vzestup kariérou až na její samotný vrchol, solidní prezentace v podobě všudypřítomné licence a animovaných filmečků, které konečně nepůsobí tak přihlouple staticky a strojeně, Pro kariérní režim, či – a to především – vyladěný jízdní model a skvělý pocit z jízdy a rychlosti.

Ačkoliv jsme formuli nikdy neřídili, troufáme si říct, že fyzika je ideálním kompromisem mezi realitou a hrou. Vypnete-li veškeré pomocníky, budete mít opravdu co dělat, abyste stroj na vozovce udrželi beze smyku. Pokud máte raději arkádové ježdění, stačí vše zapnout a ze hry máte rázem pěknou oddechovku. I díky tomu, že si ovládání a chování vozidla můžete přizpůsobit, je F1 2015 přístupné pro kohokoliv. A to bez rozdílů co se týče schopností kočírovat virtuální vozítka. Až vás přestane bavit offline hraní, můžete naskočit do online světa a účastnit se závodů až pro 16 hráčů.

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Závodní simulátor