F.A. Premier League Stars

EA Sports splnili sen všem anglickým fanouškům a vydali speciálně pro ně nový fotbal zpracovávající jejich Premier League. Jsou zde všechna mužstva i slavní hráči a ke všemu je to ještě docela zábavné. Inovativní přístup k manažerské části dělá ze ”Stars” více než jen výplň čekací doby na novou FIFA.
F.A. Premier League Stars

Žánr: sport
Minimální konfigurace: P166, 32 MB RAM
3D akcelerace: Direct3D, Glide, OpenGL
Multiplayer: ano
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: EA Sports

Jestliže máte rádi anglickou fotbalovou ligu a při hraní nejrůznějších Premier či Championship manažerů se vám zachtělo kromě koučování i hrát, máte jedinečnou příležitost. EA Sports vydávají ještě před letošní FIFA hru F.A. Premier League Stars, fotbalový simulátor zajímavě zpestřený prvky manažeru. Nejenže si tedy vyberete a hrajete za jeden z týmů anglické nejvyšší soutěže, ale také se staráte o to, kdo kde nastoupí, kdo bude zahrávat který kop nebo o to, jak moc ofenzivně bude hrát váš tým.

Kuka gól!      EA Sports dobře ví, že zpěvák Simply Red Mick Hucknall je náruživým fanouškem.

Stejně jako v manažerech můžete sledovat výsledky ostatních zápasů, experimentovat se sestavou, jejím rozestavením a hlavně se zde dokonce můžete zlepšovat. To se děje prostřednictvím jakýchsi hvězdiček – bodů, které získáváte za výsledek a výkon v odehraném zápase. Na konci každého utkání se rozdávají různé odměny, a to nejen za vítězství, ale i za počet vstřelených branek, fair-play hru nebo za nejlepšího hráče utkání. Tak se může snadno stát, že i v případě vaši prohry získáte víc hvězdiček než soupeř, kterému ovšem body do tabulky už nikdo nevezme. Hvězdičky jsou však velmi důležité. Buď si je budete shromažďovat na jednu hromádku a jednoho krásného dne si za ně koupíte výborného fotbalistu, jenž se bude nabízet na přestupové listině, anebo je rozdělíte mezi vlastní hráče, čímž zlepšíte jejich vlastnosti. Každého z nich charakterizuje hned několik atributů a je pak jenom na vás, který budete považovat za důležitý. Můžete si tak například vychovat mužstvo pomalých, ovšem drsných pořízků, kteří se stanou postrachem svých soupeřů, nebo naopak rychlonohé kanonýry, jimž nikdo nebude stačit. Vesměs jde ale o to, abyste z obránců udělali zvýšením hodnoty bránění skutečné obránce, záložníkům zlepšili přihrávky a útočníky naučili rychle běhat a přesně střílet.

Díky této možnosti vývoje hráčů není až tak důležité, s jak silným mužstvem hrajete, jako jak za něj hrajete. Zpočátku vám to sice s Manchesterem půjde o něco lépe, ale když se vám bude dařit, v polovině ligy už můžete být stejně silní i s původně mnohem slabším Bradfordem. Bohužel, s postupem času, kdy nastupujete třeba i proti o třídu číselně lepším mužstvům, zjišťujete, že jejich celková síla se na hřišti příliš neprojevuje a lze ji vypozorovat jen v osobních soubojích, kdy máte přeci jen méně štěstí a jste vždy o krok zpátky.

Zde si můžete upravit rozestavení hráčů. I přes animovaná pozadí jsme viděli už i lepší zpracování.     a teď doprava…

Zdejší práce manažera však nekončí úvodním hvizdem rozhodčího a přestože po něm musíte předvést především svoje hráčské schopnosti, nezapomínejte na to, že se vaši svěřenci se s postupem času unavují a neuškodí jednoho nebo dva vystřídat, aby byli fit pro další zápas, a abyste také dali možnost vyniknout náhradníkům. Přímo při hře dokonce můžete jediným tlačítkem měnit styl hry.

Ovšem s tlačítky, tedy s ovládáním hry, je největší problém. Nechápu, proč se EA Sports nedrželi ovládání z FIFA 99, které umožňovalo široké možnosti pohybů a kopů a zároveň si udrželo svoji jednoduchost. Místo toho si teď na klávesnici musíte lámat prsty tam, kde jste snad ještě nikdy žádnou hru neovládali. Sice můžete přihrávat i střílet několika způsoby, ovšem díky tomu, že musíte při hře používat tlačítko pro sprint, budete rádi, když zvládnete základní funkce. Mnohokrát se mi stalo, že jsem v gólové šanci nemohl nahmatat klávesu pro střelu a musel se na chvíli podívat mimo monitor a obránci měli tak dost času na to, aby míč odkopli pryč. Nastavení ovládání ke všemu nejde změnit, a tak nezbývá než sáhnout po joysticku nebo gamepadu.

Jak už se stalo u EA Sports velmi hezkým zvykem, zvuky, grafika a celá prezentace jsou na vysoké úrovni. Autoři dokonce neváhali zaplatit za licence hned několika aktuálních klubových hitů, které máte možnost slyšet během neherní části. ATB sice mají daleko k Fatboy Slimovi (asi tak stejně jako FAPLMFIFA 99), ovšem jako herní soundtrack plní svou funkci dobře. Starý známý Andy Gray, Martin Tyler a Richard Keys během zápasů naznačují, že EA Sports udělali zase krůček směrem k přirozenému fotbalovému komentáři. Pro každý stadion i tým mají nějakou zajímavost, neuniknou jim takové speciality jako změny dresu na hostujících hřištích a dokonce reagují na aktuální počasí. Tu a tam pozorný posluchač zaslechne častěji se opakující větičku nebo komentář, ale už to není tak do uší bijící jako v minulosti. Otazník však stále zůstává nad tím, proč EA Sports nevyužívají skvělého systému komentování ze série NHL, který by hravě nahradil komentátory TV Nova.

Když dáme gól, tak se co? Radujeme. A když se radujeme, tak se co? Usmějeme.      Replay z ptačí perspektivy. Velmi ptačí.

Vizuální zpracování stadionu téměř nemá chybu. Trávník bývá sestříhán do krásných vzorů, lemován pestrobarevnou řadou oficiálních reklam, stejně jako tribunami čnícími do výšky, zářícími třpytem reflektorů a vrhajícími na hrací plochu strukturované stíny. O něco horší je pohled mezi diváky, kteří jsou už rok rádi, že je netvoří rozmazaná plocha, ale přece jenom by rádi například třetí rozměr nebo aspoň vlajku do ruky a malé animační okénko. Na to ovšem pravděpodobně ani dnešní velmi výkonné počítače ještě nestačí. Mají plno práce s dvaadvaceti hráči a s jejich výtečnou a propracovanou animací, díky níž v prostřizích na trávník živě gestikulují rukama nebo projevují svoje pocity. EA Sports si ale ty největší změny a vylepšení schovávají na FIFA 2000.

Přestože je FAPLS velkolepá podívaná, chybí tu některé možnosti, jež by mnohý počítačový fotbalista využil. Perfektní replaye z nejroztodivnějších úhlů a výšek jsou možná hezké, ale hrát můžete pouze horizontálně, velmi atraktivně působí i přibližování obrazu při hře u bližší autové čáry, jenže sledovat hru můžete jen ve třech vzdálenostech od trávníku. Další chyba, která se už dnes dá považovat za ostudnou, je závěrečný hvizd rozhodčího, který přichází přesně v 90. minutě, ať se děje, co se děje. A to vás v situaci, kdy prohráváte o gól a čekáte na výkop gólmana, který nepospíchá a v klidu počká na konec, dost rozlítí.

Je tedy na vás, jestli vám bude fotbal s prvky manažeru stát za to, abyste překousli tyto chyby, nebo spíš počkáte na FIFA 2000, která už brzy vyjde. FAPLS není špatná hra, ale nejste-li vyloženě fanoušci Premier League, asi byste litovali vynaložených peněz.

3/5

Grafika ŚŤŽŹ…
Zvuky ŚŤŽŹ…
Hudba ŚŤŽŹ…

ŚŤŽ„…

Hratelnost ŚŤŽ„…