Fahrenheit - průkopník nového žánru?

Pokusy o „mixování“ odlišných herních žánrů většinou nedopadají nejlépe. Avantgardní dílko z rukou francouzských tvůrců se pokusí tento zažitý fakt vyvrátit a dokázat, že není problém skombinovat prvky adventury, filmu a navíc ještě přidat nové a neotřelé. Pokud to někdo dokáže, tak vězte, že je to temná kombinace detektivky a hororu s názvem Fahrenheit.
Fahrenheit  - průkopník nového žánru?

Homepage hry: http://www.fahrenheitgame.com
Výrobce: Quantic Dreams
Předpokládané datum vydání: Q4 2004

Nejdříve si shrňme ta nejdůležitější fakta. Říká vám něco hra Omikron: Nomad Soul? Ano, správně, pokud se podíváte na výrobce Fahrenheita, shoduje se právě s autory z firmy, které si říká Quantic Dreams. Tito dynamičtí Francouzi nás již ve své první hře přesvědčili o tom, že nehodlají kráčet ve šlépějích komerce, ale že si naopak budou dělat vše po svém a pokusí se o nevšední originalitu.

  

Ovšem zdaleka ne každý Omikron pochopil a není tedy divu, že autorům nepřinesl slávu, ba ani peníze. Tato lehce abstraktní gamesa se pokoušela o skloubení všech moderních médií: televize, filmu, knihy a hry. Bohužel se nepovedlo, ale nezoufejme, možná to vyjde aspoň napodruhé.

Thriller jak se patří

Co by to bylo za hru, která se snaží vyrovnat filmu, bez pořádného příběhu? Trapná otázka a navíc naprosto se nehodící k titulu Fahrenheit. O napětí a překvapení nebude nouze, jak říká David Cage, producent hry, „Neváhal bych Fahrenheit přirovnat k snímkům Alfreda Hitchcocka - multicharakterová vyprávění, kde má divák značný náskok před hlavním hrdinou a může posuzovat jeho šance a činy, už nebudou blízká pouze jeho filmům, ale nově je budete moci spatřit také na obrazovkách našich monitorů.“

  

To zní více než zajímavě, a to jste ještě neslyšeli příběh samotný. Hráč se vžívá do kůže dvou hlavních hrdinů, Carly a Lucase. Zprvu zažívají šok, jejich rodným New Yorkem otřásají desítky případů vražd, páchaných blíže nespecifikovanými maniaky. Aby toho nebylo málo, počet obětí a provedených útoků je den ode dne větší a nakonec to vede až k tomu, že se Carla s Lucasem rozhodnou přijít této hrozbě na kloub. Jak záhy zjistíte, provedení těchto vražd připomíná dávné rituály: agresor nejdříve oběť usmrtí a posléze zohaví její tělo, to vše krátce před spácháním své sebevraždy. Za vše může jakýsi záhadný vir, který postupně napadne všechny obyvatele New Yorku. Bohužel to neminulo ani mužskou část našeho hrdinstva. Lucas přišel na to, že je infikovaný na záchodech v restauraci, kde ho přepadla halucinace v podobě plakajícího děvčete a muže pokoušejícího se dívku zabít. Střih a Lucas se vzbudí vedle zakrváceného těla…

Mezitím Carla sleduje situaci v New Yorku ze zdánlivého bezpečí. Bohužel nedostatek pracovních sil na policii vyžene i ji do ulic a vydává se pátrat po spojitostech mezi vrahy a oběťmi. To ale zdaleka není jediný problém, na celé planetě nastává hektické období, kdy se zeměkoule neuvěřitelně ochladila a ztrpčila tím životní podmínky posledním přeživším. To už se ale zapojujete do celého dění vy a pokusíte se ho radikálně změnit.

Seriál jak se patří

Jako například v telenovele i ve Fahrenheitu bude nespočet postav, každá ovšem úplně jiná. Na rozdíl třeba od stříleček se nebudete setkávat s desítkami stejných charakterů, ale s naprosto odlišnými osobnostmi, které  budou mít vlastní starosti, a pokud si jich ve svém, doufejme vítězném, tažení nevšimnete, budou si i nadále žít svým poklidným a ničím nerušeným životem.

  

Všechny tyto postavy budete samozřejmě moci ovládat a vhodným propojením jejich vlastností docílit potřebného cíle. Ne vždy je ale nutná komunikace daných osob, pokaždé existuje hned několik řešení a bude jen na vás, které zvolíte. V zásadě ale platí, že metoda „přepínání“ mezi postavami je nejlepší a nejrychlejší. A hlavně: nejméně namáhavá. Nebyl by to ale seriál, kdyby nebyl rozdělen na několik epizod. David Cage se nechal slyšet, že plánuje, že každý měsíc bude po dobu jednoho roku vycházet jedno CD, které bude vždy obsahovat zábavu „pouze“ na měsíc. Otázkou ale pořád zůstává, jak to vlastně dopadne a jestli se Quantic Dreams podrží udržet nás u Fahrenheita po dobu jednoho roku. Je to nicméně jedno velké CO KDYBY, pokud to vyjde.

Hra jak se patří?

Samotný systém, prostřednictvím kterého se hra hraje, by měl být více než lehce ovladatelný. Autoři dbali na lehké konzolové ovládání, kdy vám ke všemu bude prakticky stačit jediný stisk tlačítka. Aby hráč dosáhl opravdové filmové atmosféry, bude nový engine ICE 3D umožňovat dynamické přepínání mezi postavami a skládání kamer, v případě průběhu několika podstatných akcí, jako je tomu třeba v seriálu 24 hodin. Vše si to předvedeme na jedné ukázce:

Lucas utíká před Carlou, před kterou se z ničeho nic ocitne partička maniaků. Kamera se přepne do spli-screenu, kdy na jedné půlce je Carla s maniaky a na druhé nenápadně mizí za roh Lucas. K dokonalé atmosféře napomáhají ještě dynamické nájezdy kamery, změny pohledů, ale především to, že režisérem toho všeho je sám hráč. S kamerami tedy manipuluje on a je jen na něm, co se mu líbí a jak chce, aby to ve výsledku vypadalo.

Nové filmové techniky

To ale zdaleka není vše. Další perličkou je, že firma přesídlila z malého vývojářského studia do průmyslové haly o rozloze 1400 metrů čtverečných. A to kvůli novým filmovým technikám, které byly ve hře použity. Klasický motion-capturing by jim asi nestačil a tak si k obyčejným dvěma animačním zónám (obličej, tělo) přidali ještě další. Především obličej byl rozdělen na několik částí jako mrkání, pohyby pusou atp. Autoři se dále chlubí tím, že ve hře je šest tisíc animací o celkové délce dvanáct hodin!

  

Žádným tajemstvím není ani to, že k natáčení obličejových pohybů byla použita zvláštní technologie, při které s obličejem figuríny manipuloval další člověk pouze pohyby rukou. „Vyžadovalo to chvíli cviku, ale po chvíli to náš člověk zvládal skvěle a neměli jsme žádné problémy s touto novou technologiií.“ dodává ještě Cage.

Speciální bonusy

Pokud by se našel jedinec, kterému se zdá dvanáct dílů hry pořád málo, jistě bude nadšený zprávou, že ani po dohrání všech částí není ještě zdaleka konec. Takzvané „guest-stars“ budou v každé epizodě, budou to ale opravdová překvapení, protože se o nich více neví. Snad jen to, že v jedné z nich byste se měli objevit David Bowie, který skládal hudbu k Omikronu a zároveň si v něm zahrál dvojroli.

Pokud bych měl v stručnosti shrnout vše co bylo řečeno na předchozích řádcích, skončil bych pokaždé u jednoho z těchto dvou slov: skvělé a originální. Jistě jste si všimli, že jsem se vůbec nevěnoval grafice ani hudbě, to je dáno tím, že prostě není o čem mluvit, opět bychom skončili u těch dvou slov. Ostatně přesvědčit se o tom můžete sami z okolních screenshotů. Prostě dámy a pánové, já mám o postu krále adventur a o kandidátovi na „nejoriginálnější hru“ jasno. Nyní se netěším na zimu jen jako na období lyžování a hrátek na sněhu, ale také na dobu, ve které má vyjít Fahrenheit!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 1 N/A