Fallout 3: jaký bude?

Když jsme vám minulý týden přinesli článek o pozadí vývoje Falloutu 3, zdaleka jsme ještě netušili, co se v nejbližších hodinách přihodí. Z Black Isle odešel hlavní designér projektu Van Buren alias Falloutu 3 J.E. Sawyer. Bude tím nějak ovlivněn vývoj Falloutu 3? Jak by vlastně měl třetí díl vypadat a kdy se objeví demo? O tom bude dnešní závěrečný díl.

Stejně jako u minulého článku, musím vás předem upozornit, že Fallout 3 zatím oficiálně neexistuje a nikdo ani *oficiálně* neprohlásil, že je ve vývoji. Všechny informace v tomto článku se opírají o většinou neoficiální vyjádření a útržkovité zprávy sesbírané z největší části v nejrůznějších rozhovorech, na diskusních fórech a stránkách fanoušků série Fallout.

Dříve než se pokusím odpovědět na otázku z nadpisu článku, rád bych zde uvedl, čím Fallout 3 naopak zcela určitě NEBUDE:

- online hra jakéhokoliv typu
- 3D akce z vlastního pohledu
- jako Fallout 2 obsahovat tolik vtípků a narážek

Zavřete oči, J.E. Sawyer odchází...

...ale v žádném případě nepropadejte panice! Vývoj projektu Van Buren alias Falloutu 3 se valí dál. Ostatně Damien Foletto, jeden z grafiků, k tomu řekl "J.E. podal rezignaci. Na projektu však stále pracujeme. Jeho úkoly jsme prozatím přerozdělili ostatním ...". Sawyer svůj odchod komentoval pro magazín GameSpot těmito slovy: "Nebudu veřejně mluvit o důvodech svého odchodu, nicméně bych rád řekl, že nejsou ani osobní, ani zdravotní." Můžeme tedy jen spekulovat o tom, zda se vývoj Falloutu 3 neubíral právě tím směrem, kterým Sawyer chtěl, nebo zda na něj tlačil "někdo shora". Každopádně odchod dalšího klíčového muže Black Isle nedělá této společnosti právě dobrou pověst. Sice jsem chvíli přemýšlel, jestli nezměnit článku nadpis na "Fallout 3: jaký bude, pokud vůbec bude?", nicméně přešlo mě to ihned poté, co jsem se dozvěděl, že v nejbližších dnech má být papalášům z Interplay předvedeno neveřejné demo projektu Van Buren. Právě tato událost se může stát pro Fallout 3 oficiálním "startovním výstřelem".

Příběh, postava a lokace

Ale teď už pojďme k samotnému Falloutu, začneme příběhem. Ten už nebude sledovat dobrodružství rodové linie Vyvoleného, jak tomu bylo v jedničce a dvojce, nýbrž představí zcela nového hrdinu. Hráč si samozřejmě bude moct dovolit na počátku hry upravit jeho vzhled (typ postavy, barvu kůže, vlasy a další ochlupení tváře, atd.), nicméně volba různých ras nebo portrétů  k dispozici nebude. Důležitou roli bude v zápletce hrát zřejmě město Denver, protože právě toto město je vyobrazeno na koncepčních kresbách vypuštěných z Black Isle. Příběh už je podle slov Damiena Foletta několik měsíců hotový, stejně jako lokace, takže odchod Saywera, na jehož místo mimochodem zatím nikdo jiný nenastoupil a ani se neví, zda vůbec nastoupí, projektu po této stránce nijak neuškodil. Jediná informace týkající se příběhu, kterou vývojáři pustili ven, je ta, že "se netýká putování za tajemným artefaktem nebo vodním čipem nebo GECKem." No, a babo raď!

     

Tři grafické návrhy z dílny Black Isle Studios možná ukazují 1) herní lokaci, 2) postavu hráče a 3) vrakoviště (?)

Neherní postavy, ovládání

Třetí pokračování Falloutu má být prý mnohem podobnější prvnímu dílu - bude obsahovat méně popkulturních odkazů a nejrůznějších vtípků (mimozemšťané, telefonní budky), mnohem silněji se naopak zaměří na spolupráci s neherními postavami (NPC). Jejich ovládání se standardně zhostí počítač, nicméně hráč bude schopen do jejich činů podstatným způsobem zasahovat.  Dokáže například definovat typy jejich chování a mimo souboje bude mít přístup do jejich inventáře. Chování každé neherní postavy bude ovlivněno jakousi předprogramovanou virtuální osobností, takže se hráč může dočkat různých milých i nemilých překvapení. Vysvobozený otrok například nesnáší otrokáře, takže jakmile nějakého vidí, tasí zbraň. Jako výborná se mi jeví možnost ovládat vždy maximálně jednu z postav přímo - tedy i její pohyb, inventář a dovednosti.

Ty části mapy, které jsou pro hráčovu postavu "v nedohlednu" budou zahaleny mlhou, která sice umožní částečně vidět budovy a jiné struktury, nicméně zcela skryje jakékoliv postavy. K dispozici bude automapa, po níž bude možný pohyb a do které půjde si dělat poznámky, některá důležitá místa se dokonce zaznamenají automaticky. Mimochodem, pamatujete ještě na Enklávu? Tak po ní zbudou ve trojce už jenom zlomky chaoticky roztroušené v krajině ničeho. Díky rozlehlosti Falloutu 3 se znovu objeví také automobil, možná dokonce dva (jeden velký a pomalý, druhý malý, ale rychlý). Uvažovalo se údajně také o motorce, ta by však znamenala problém s NPC společníky - i se sajdkárou uvezete maximálně tři (a už to je hodně;).

Souboje, skilly atd.

Je mi jasné, co asi chcete vědět ze všeho nejdřív, takže vám to také hned z kraje povím - Fallout 3 bude obsahovat jak tahový, tak i realtime bojový mód s možností pauzování. Je to velice šalamounské řešení vzhledem k tomu, kolik lidí si na jeden nebo druhý systém střídavě stěžuje. Pokud zůstane v nezměněné nebo mírně poupravené podobě zachováno předchozí zpracování a navíc přibude ekvivalentní (tedy po stránce obtížnosti maximálně vyvážená) možnost realtime soubojů, nedovolí si už myslím remcat vůbec nikdo. Je jasné, že výsledek TB a RT soubojů nebude moct být nikdy zcela totožný, nicméně obě strany dostanou to co chtějí a to je myslím v případě Falloutu 3 jeden z hlavních cílů - totiž zlákat co největší skupinu potenciálních hráčů. Je otázka, zda to hře spíše neuškodí, ale doufejme, že Black Isle jsou natolik zkušení vývojáři (a to oni jsou), že si s tím poradí. Ostatně všechny jejich předchozí hry jsou toho více než dobrým důkazem.

Detailnější zaměření na hru v týmu se týká také soubojů. Vývojáři si svého času pohrávali s možností zadávat neherním postavám příkazy také přímo v boji, například na koho útočit či kam se pohnout. Tato schopnost však bude zřejmě záviset na některých skillech hráče. Značně by mělo být zredukováno množství postav schopných zacházet se zbraní, případně také množství munice. Častější tedy budou souboje muže proti muži, čehož se také týkají úpravy některých skillů pro boj beze zbraně. Obecně doznají skilly značných proměn, jednou z nejpodstatnějších bude nový skill umožňující vyrábět z potřebných surovin nové věci, například náboje nebo různá vylepšení pro zbraně. Zřejmě se také objeví vlastnost "únava", která se bude zvyšovat při namáhavých fyzických výkonech nebo po vyprchání účinku různých chemických povzbuzovadel. Starý dobrý SPECIAL systém dozná mnoha dílčích změn, celkem se zde zřejmě objeví čtrnáct skillů - tři bojové, tři diplomatické, čtyři vědecké a čtyři skrývací. Zbraně jsou shrnuty do jednoho skillu, házení a boj beze zbraně také.

Grafický engine, hudba a multiplayer?!

V úvodu jsem řekl, že Fallout 3 nebude 3D z vlastního pohledu, nicméně grafický engine je postaven na 3D technologii (s vlastnostmi aktuálními pro GeForce 2/3). Podle slov vývojářů byste to ale na první pohled nepoznali. Grafika stále připomíná staré dobré Fallouty, ale díky zavedení třetího rozměru se práce vývojářů v mnohém zjednodušila. Není už nutné dělat nové a nové animace či sprity pro odlišné pohledy na stejný objekt - rotovat ve 3D je překvapivě jednoduché. Pohled na scénu bude ve Falloutu 3 zprostředkován kamerou s pevně nastaveným úhlem, kterou však bude možné přibližovat, naklánět nebo otáčet směrem nahoru. Postavy se skládají z 1000 až 3000 polygonů, což je dnešní standard, přičemž jakákoliv změna ve vybavení (zbraň, brnění) se na ní ihned projeví.

Hudbu k projektu Van Buren tvoří kanadský muzikant Devin Townsend, jehož doménou jsou především tvrdší heavymetalové rytmy, ačkoliv každé z jeho alb bylo stylově vždy někde trochu jinde. Jeho stránky s ukázkami skladem naleznete na adrese http://www.hevydevy.com/.

A ano, Fallout 3 s největší pravděpodobností skutečně bude obsahovat kooperativní multiplayer. Sám J.E. Sawyer jej pro tuto hru označil jako nepohodlný, ale zřejmě si jej vydupal Interplay. Dnešní hry přeci musejí mít multiplayer!?

Kdy už to bude?

Jak to vypadá, Falloutu 3 se dočkáme nejdříve na Vánoce příštího roku, jestli ne později. Každopádně se jedná o zřejmě nejočekávanější titul Interplay/Black Isle posledních několika měsíců, takže jeho zrušení se myslím nemusíme vůbec obávat. Udělat to, podepsaly by si obě zmíněné společnosti rozsudek smrti.

Zdroje: http://vault.bonusweb.cz/, http://forums.interplay.com/, http://nma-fallout.com/, http://www.gamespot.com/

Diskuze (5) Další článek: Akce, akce a opět akce na obrázcích 3D FPS Painkiller

Témata článku: , , , , , , , , , ,