Fallout 3: konec velkého příběhu

Dvojice článků o Falloutu 3, které jsme vám přinesli nedávno, se nesla v poměrně optimistickém duchu takřka 100% jistoty, že třetí díl klasické RPG série skutečně dříve nebo později vyjde. V posledních týdnech se ukázalo, že tyto naděje byly až příliš optimistické. Studio Black Isle bylo společností Interplay nenápadně "odejito" a z Falloutu 3 zbyly pouze trosky. Kulantní podrobnosti se dozvíte v našem článku.
Fallout 3: konec velkého příběhu

Uváděl jsem tím oba předchozí články (Fallout 3: velký příběh jedné hry, Fallout 3: jaký bude?), uvedu tím i ten dnešní - Fallout 3 nebyl nikdy oficiálně oznámen. Toho, jak si za okamžik povíme, společnost Interplay zdatně "právnicky" využila, nicméně faktem zůstává, že přestože Fallout 3 nebyl oficiálně ohlášená hra, dnes už s naprostou jistotou víme, že projekt Van Buren, na kterém v Black Isle po dlouhé měsíce pracovali, skutečně Fallout 3 byl. Vlastně jsme to věděli už předtím, čekalo se jenom na to, až některý z vývojářů skutečně natvrdo řekne "ano, tohle je Fallout 3". Toho jsme se dočkali. Bohužel teprve poté, co byl projekt pozastaven a studio Black Isle de-facto zlikvidováno.

  

Rozpuštění týmu si vyžádalo také únik několika obrázků z hratelné demoverze Falloutu 3, která byla prezentována zástupcům společnosti Interplay pár týdnů předtím

Jak se to stalo?

Zatímco ještě počátkem prosince vývojáři jakékoliv zmínky o problémech s Falloutem 3 dost razantně popírali, osmého se na oficiálních fórech Interplay objevila krátká, smutná zpráva od designéra projektu Van Buren Damiena Foletta známého pod přezdívkou "Puuk":

"Dnes to byl můj poslední den v (bývalých) BIS, stejně tak to platí i pro celý zbytek týmu. Chci jen pozdravit ty nejlepší fanoušky v branži a poděkovat za skvělou podporu a reakce."

Samozřejmě, že rozsáhlou základnou příznivců Black Isle Studios, potažmo série Fallout, proběhla obrovská vlna zděšení. Ihned se začalo pátrat po příčinách této situace, aktuálním stavu i pravděpodobných následcích toho všeho. Mnohé prozradily obsáhlé výpovědi dalších propuštěných členů týmu na oficiálních fórech.

Podle jejich informací se celá situace začala pořádně zamotávat v okamžiku, kdy vyvrcholila řiťolezecká bitva mezi jednotlivými vývojářskými divizemi uvnitř Interplay (Black Isle vs. Digital Mayhem). Následkem čehož se stal odchod tehdejšího znechuceného leadera studia Fearguse Urquharta v polovině tohoto roku. BIS tak zůstal neoficiálně pod vedením ředitele Digital Mayhem (ta se zaměřuje především na konzolové tituly) - tehdy ještě stále pokračovaly práce na Baldur`s Gate 3. Ty byly ovšem přerušeny v okamžiku, kdy se Interplay nepodařilo získat znovu práva na D&D. Pro BIS to byla paradoxně výhoda, neboť se tak mohli zaměřit výhradně na Fallout 3.

Design hry byl kompletní, engine také, probíhala právě tvorba map, když si vedení Interplay vyžádalo hratelnou ukázku. Podle Black Isle byla dodaná demoverze z 95% hotová, obsahovala jeden kompletní level, zatímco zbytek úrovní byl hotový přibližně z poloviny. Den po předvedení ukázky začaly čachry s lidmi v Digital Mayhem, vedení zřejmě nebylo spokojené s jejich výsledky. Vzhledem k úspěchu Fallout 3 dema se lidé v BIS cítili relativně bezpečně. Chyba lávky.

Sebevrazi v Interplay

O dva týdny později byli všichni vyjma dvou zaměstnanců Black Isle propuštěni a projekt Van Buren aka Fallout 3 neoficiálně zrušen. Co je na tom nejzajímavější, dva lidé, kteří v Black Isle zbyli - studio není oficiálně zrušené, jako značka totiž stále existuje - jsou vývojáři, kteří dříve pracovali právě v Digital Mayhem na jistém konzolovém titulu a do BIS byli převeleni teprve nedávno. Ti jediní dnes tvoří to, co dřív bylo Black Isle. V současné době už je to pouze značka, jméno, které si může Interplay nalepit v podstatě na kteroukoliv svoji připravovanou hru. Všichni vývojáři, kteří dali této značce skutečnou podobu, nezaměnitelný ráz BIS her, byli propuštěni - skriptéři  Chad "Briareus" Nicholas, Chris French, Chris Heidari, designéři John Deiley, Damien "Puuk" Foletto, Jeff Husges, výtvarníci Dany Martinez, Vera Milosavich, programátoři Jake Devore, Yuki Furumi, Mark Murakami, Dave Vodhanel a producenti Tom French a Kevin Osburn. Hlavní představitelé BIS jako už vzpomenutý Feargus Urquart, J.E. Sawyer či Chris Avellone opustili potápějící se loď sami už dříve - asi správně vytušili, že to prostě nemá cenu.

Poslední tah managementu společnosti Interplay je, ať už nahlížen z jakéhokoliv hlediska, naprosto nepochopitelný. Proč rušit projekt, který, i kdyby byl opravdu špatný (jako že by nebyl;), tak by si na sebe s největší pravděpodobností vydělal prostě proto, že lidé by se o tom chtěli přesvědčit na vlastní oči? Proč místo toho nezrušit připravovaný druhý díl Fallout: Brotherhood of Steel, pokračování konzolové hry, která ještě ani nevyšla a která zřejmě doopravdy bude finanční propadák? A co takhle odsunout projekt konzolového RPGčka Exalted, pro který stejně ještě ani neexistuje engine? Buď musejí být manažeři Interplay naprosto geniální vizionáři, kteří vidí tři roky dopředu a dokáží přesně odhadnout zájmy hráčů, nebo jsou to, promiňte mi to slovo, prostě totální hňupové. Není divu, že reakce některých hráčů a fandů se vážně-nevážně zaobírají myšlenkou vypálit kalifornské sídlo společnosti ;).

Naopak se dá docela snadno pochopit, proč nebylo zrušení projektu Fallout 3, potažmo rozpuštění BIS, oznámeno oficiálně - Interplay je totiž veřejně obchodovatelná společnost a je pravděpodobné, že takové oznámení by shodilo její akcie o podstatný kus směrem dolů. Už tak špatná finanční situace zadlužené firmy by se tak ještě zhoršila. Možná by to netrvalo ani tak dlouho, a chodící smrtka v podobě Interplay by konečně definitivně skonala. Ostatně, jak dlouho si myslíte, že ještě vydrží?

Naděje umírá poslední

Interplay dali hráčům vskutku překrásný dárek k Vánocům. Petice za vydání Falloutu 3, jak je vidět, neměla valný význam, stejně nevalný význam bude mít asi i petice za "nenakupování her od Interplay dokud Fallouta 3 opravdu nevydají". Nakonec, do by si ty jejich patvary kupoval? Všechny hry, které jim ještě vydělávají, pocházely přímo nebo nepřímo od BIS - schválně se podívejte na oficiální stránku www.interplay.com a pořádně si ji prohlédněte. Lionheart, FOBOS, BG: Dark Alliance, hry když ne vyvíjené, tak alespoň inspirované nebo spoluprodukované BIS. Co teď, když už BIS neexistuje? Kdo bude přicházet s novými nápady? Interplay zajde na úbytě, pokud se jí nepodaří rychle najít jinou dojnou krávu - z Fallout licence toho po zrušení třetího dílu asi moc mít nebude, protože konzolový FOBOS na to podle většiny dosavadních ukazatelů prostě a jednoduše nemá. Na druhou stranu, masa konzolových hráčů je obrovská, hra se plánuje pro Xbox a PS2, zatímco skalních (navíc PC vlastnících) fanoušků je relativně málo. Existuje tedy jistá pravděpodobnost, že ačkoliv u Fallout-pozitivní kritiky hra propadne, nějaké ty peníze přeci jen vydělá.

Malá jiskřička naděje svitla všem příznivcům série v okamžiku, kdy se ozval Carsten Strehse, ředitel německé společnosti Silver Style, která momentálně pracuje na postapokalyptickém RPGčku The Fall, jenž se svou inspirací ve falloutovské sérii nijak netají. Strehse sdělil, že mají vážný zájem o Fallout licenci i zaměstnání bývalých členů týmu Black Isle Studios. Vypadá to jako plané řeči, nicméně Němci to zřejmě myslí docela vážně. Několik členů týmu údajně nad návrhem dokonce již přemýšlelo. Přesto, buďme realisté. Existují dvě možnosti - Silver Style bude chtít, aby se k nim BIS tým připojil. Jenže chtějte po Američanech, aby jeli pracovat do Německa, do místa, o kterém stěží vědí kde se nachází a jakou řečí se tam mluví (to přeháním, přeci jenom jsou to vývojáři, a ti musejí v té hlavě něco mít). Druhá možnost je, že by Silver Style financoval druhý tým tvořený bývalými "BISáky" v USA - ale tahle možnost je snad ještě méně pravděpodobná (vysoké náklady, složitá spolupráce).

Nechejme Fallout zemřít

A co na to nové společnosti ostatních odpadlíků? Podle mnoha hráčů by bylo nejlépe, kdyby licenci získali Troika Games (Tim Caine). Ti však údajně pracují na vlastním postapokalyptickém RPGčku a k Falloutu by se asi jen neradi vraceli. Obsidian Entertainment (Feargus Urquart) mají pro změnu plné ruce práce s druhým pokračováním veleúspěšného RPGčka Star Wars: Knights of the Old Republic (recenze). Objevil se i radikální názor, že by bylo lepší nechat Fallout konečně zemřít a počkat na příchod nového krále žánru postapokalyptických RPG. Možná by to tak opravdu bylo nejlepší...

Zdroje: http://vault.bonusweb.cz/, http://forums.interplay.com/, http://nma-FALLOUT.com/, http://www.duckandcover.net/

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

včera |
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A