Fallout 3: velký příběh jedné hry

Je to téměř rok a půl, co jsme vám přinesli spekulativní článek o Falloutu 3. Jeho závěr vyzněl v tom smyslu, že třetí pokračování jedné z nejoblíbenějších RPG sérií opravdu s největší pravděpodobností je na cestě. Tahle cesta však byla a stále je pěkně trnitá. Chcete znát celý příběh o tom, jak vlastně Fallout 3 vznikal a vzniká? Pak neváhejte a pusťte se do čtení!
Fallout 3: velký příběh jedné hry
Seznam kapitol
  1. Poznejte klíčové události z minulosti, které poznamenaly vývoj Falloutu 3
  2. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren

Hned v úvodu článku bychom si měli ujasnit několik věcí. Tak za prvé, Fallout 3 zatím oficiálně neexistuje a nikdo ani *oficiálně* neprohlásil, že je ve vývoji. Za druhé, všechny informace v tomto článku se opírají o většinou neoficiální vyjádření a útržkovité zprávy sesbírané z největší části v nejrůznějších rozhovorech, na diskusních fórech a stránkách fanoušků série Fallout. Rozumíme si? Výborně, pusťme se do toho!

Obě hry Fallout (1997) a Fallout 2 (1998) pocházejí od vývojářského studia Black Isle, což je RPG divize společnosti Interplay. Na svém kontě má mimo obou Falloutů také ty největší klasiky z žánru RPG, na jaké si dnešní hráč dokáže vzpomenout - Baldur`s Gate 1, 2 a datadisk, Icewind Dale 1, 2 a datadisk, a nakonec i Planescape: Torment. Hry od Black Isle patří vždy k těm nejsledovanějším, kolem kterých se točí tuny nejrůznějších fám a spekulací. Týká se to i připravovaného projektu Van Buren, což je s největší pravděpodobností kódové označení pro Fallout 3. Následující řádky by měly být uceleným pohledem na vývoj tohoto projektu od samotných jeho počátků až k dnešnímu stavu.

FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum

Fallout 1 a 2 jsou legendy, kterým tenhle cejch už nikdy nikdo neodpáře

1998: Společenstvo se rozpadá

Tvorba Black Isle pěkně přehledně:

Vydané tituly:

Fallout - PC (1997)
Baldur`s Gate - PC (1998)
Fallout 2 - PC (1998)
Planescape: Torment - PC (1999)
Icewind Dale - PC (2000)
Bladur`s Gate: Shadows of Amn - PC (2000)
Icewind Dale: Heart of Winter - PC (2001)
Baldur`s Gate 2: Throne of Bhaal - PC (2001)
Baldur`s Gate: Dark Alliance - PS2, Xbox, GC (2001)
Icewind Dale 2 - PC (2002)
Lionheart - PC (2003)

V přípravě:

Baldur`s Gate: Dark Alliance 2
projekt Van Buren (Fallout 3?)

Zmraženo:

projekt Jefferson (Baldur`s Gate 3?)

Naše obsáhlé povídání začneme v minulosti vzdálené více než pět let. V únoru roku 1998, tedy přibližně osm měsíců před vydáním Falloutu 2, se od společnosti Black Isle odtrhlo několik klíčových zaměstnanců v čele s Timem Cainem. Ti pak 1. dubna 1998 založili společnost Troika Games a o pár let později vydali svou veleúspěšnou prvotinu, RPGčko Arcanum, které mělo s Fallouty mnoho společného. Ptáte se jak tohle souvisí s Falloutem 3? Tim Cain byl jedním z klíčových designérů obou předchozích dílů série. Vymyslel a navrhnul celkový koncept a styl hry, byl hlavním autorem lokací jako Den či Vault City.

Odchod Tima Caina, Leonarda Boyarskeho, Jasona Andersona a dalších znamenal nejen to, že Fallout 2 bude trochu jiný, než měl původně být (nechci říkat lepší nebo horší), ale také, že u případného třetího pokračování už nebudou stát "otcové" prvních dvou Falloutů. Jak se to na třetím dílu projeví, to zatím nikdo nedokáže říct. Pojďme dál.

1999: Projekt Fallout 3 začíná... a končí

Feargus Urquhart, dnes již bývalý ředitel Black Isle Studios, v jednom z rozhovorů říká: "V roce 1999 jsme na Falloutu 3 skutečně začali pracovat, ale nešlo to kupředu příliš rychle. Navíc jsme potřebovali relativně rychle dokončit další projekt." Důvod byl jednoduchý - v té době se začaly objevovat první zprávy o neslavné finanční situaci společnosti Interplay. Takže se stalo to, že většina lidí, kteří měli pracovat na Falloutu 3 se přesunula k tvorbě akčního RPG ve stylu Diabla jménem Icewind Dale (což byl zaručený kasovní trhák). Jenže než se po dokončení ID stačili vývojáři pořádně rozkoukat, byl už na cestě Baldur`s Gate 2, u kterého trávili dny a noci až do září 2000, kdy hra konečně vyšla. Od té doby se to táhlo od desíti k pěti - na Fallout 3 prostě nezbýval čas. Jedna část týmu pracovala na datadisku Icewind Dale: Heart of Winter, jiná zase na bohužel snad až příliš ambiciózním 3D RPG jménem TORN (projekt byl oficiálně zrušen koncem července 2001). Na Fallouta 3 prostě nezbýval čas ani síly.

BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2

Baldur`s Gate 2 je všeobecně považováno za jedno z nejlepších fantasy RPG všech dob

2000: Tajemství projektu Jefferson

Přibližně v této době se do prvních fází vývoje dostává projekt Jefferson. V historii Falloutu 3, resp. projektu Van Buren, se jedná o jeden z nejdůležitějších prvků. O co šlo? To dodnes nikdo přesně neví, protože oficiálně nebylo potvrzeno, jak je u Black Isle dobrým zvykem, vůbec nic. Všeobecně se však předpokládá, že se jednalo o Baldur`s Gate 3. Napovídají tomu i mnohé indicie - podle slov hlavního designéra projektu J.E. Sawyera (nyní hlavní designér projektu Van Buren, tedy pravděpodobně Falloutu 3) se mělo jednat o RPG podle třetí edice pravidel Dungeons & Dragons zasazenou do světa Forgotten Realms, pravděpodobně oblasti Dalelands. O tom, že Jefferson skutečně byl ve vývoji nelze ani trochu pochybovat - dokazuje to ostatně také adresa jefferson.blackisle.com, která však dnes odkazuje pouze na hlavní stránky Black Isle Studios.

2001: Interplay má problémy

První veřejná zmínka o projektu Jefferson vyplula údajně na povrch dne 11. března 2001. Feargus Urquhart dále prohlašuje: "Také chci rozjet vývoj Falloutu 3. To je další důvod, proč tak intenzivně pracujeme na projektu Jefferson. Pro tvorbu dalších her potřebujeme interní technologii a do ní se musíme opřít, jak jen to jde." Tahle "interní technologie" o které Urquhart mluví je zbrusu nový 3D engine, na kterém má projekt Jefferson alias Baldur`s Gate 3 běžet. Herní enginy Falloutů jsou zastaralé a Infinity engine, na kterém běží většina fantasy RPGček od BI, už v této době mele z posledního. Některé indicie napovídají, že engine Jeffersonu je částečně dědictvím ze zrušeného projektu TORN.

Článek je rozdělen na dvě kapitoly. V té další dokončíme rok 2001 a přesuneme se dál, až do současnosti. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren, o tom je druhá kapitola tohoto článku.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |