Fallout 3: velký příběh jedné hry

Je to téměř rok a půl, co jsme vám přinesli spekulativní článek o Falloutu 3. Jeho závěr vyzněl v tom smyslu, že třetí pokračování jedné z nejoblíbenějších RPG sérií opravdu s největší pravděpodobností je na cestě. Tahle cesta však byla a stále je pěkně trnitá. Chcete znát celý příběh o tom, jak vlastně Fallout 3 vznikal a vzniká? Pak neváhejte a pusťte se do čtení!
Fallout 3: velký příběh jedné hry
Seznam kapitol
  1. Poznejte klíčové události z minulosti, které poznamenaly vývoj Falloutu 3
  2. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren

Hned v úvodu článku bychom si měli ujasnit několik věcí. Tak za prvé, Fallout 3 zatím oficiálně neexistuje a nikdo ani *oficiálně* neprohlásil, že je ve vývoji. Za druhé, všechny informace v tomto článku se opírají o většinou neoficiální vyjádření a útržkovité zprávy sesbírané z největší části v nejrůznějších rozhovorech, na diskusních fórech a stránkách fanoušků série Fallout. Rozumíme si? Výborně, pusťme se do toho!

Obě hry Fallout (1997) a Fallout 2 (1998) pocházejí od vývojářského studia Black Isle, což je RPG divize společnosti Interplay. Na svém kontě má mimo obou Falloutů také ty největší klasiky z žánru RPG, na jaké si dnešní hráč dokáže vzpomenout - Baldur`s Gate 1, 2 a datadisk, Icewind Dale 1, 2 a datadisk, a nakonec i Planescape: Torment. Hry od Black Isle patří vždy k těm nejsledovanějším, kolem kterých se točí tuny nejrůznějších fám a spekulací. Týká se to i připravovaného projektu Van Buren, což je s největší pravděpodobností kódové označení pro Fallout 3. Následující řádky by měly být uceleným pohledem na vývoj tohoto projektu od samotných jeho počátků až k dnešnímu stavu.

FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum

Fallout 1 a 2 jsou legendy, kterým tenhle cejch už nikdy nikdo neodpáře

1998: Společenstvo se rozpadá

Tvorba Black Isle pěkně přehledně:

Vydané tituly:

Fallout - PC (1997)
Baldur`s Gate - PC (1998)
Fallout 2 - PC (1998)
Planescape: Torment - PC (1999)
Icewind Dale - PC (2000)
Bladur`s Gate: Shadows of Amn - PC (2000)
Icewind Dale: Heart of Winter - PC (2001)
Baldur`s Gate 2: Throne of Bhaal - PC (2001)
Baldur`s Gate: Dark Alliance - PS2, Xbox, GC (2001)
Icewind Dale 2 - PC (2002)
Lionheart - PC (2003)

V přípravě:

Baldur`s Gate: Dark Alliance 2
projekt Van Buren (Fallout 3?)

Zmraženo:

projekt Jefferson (Baldur`s Gate 3?)

Naše obsáhlé povídání začneme v minulosti vzdálené více než pět let. V únoru roku 1998, tedy přibližně osm měsíců před vydáním Falloutu 2, se od společnosti Black Isle odtrhlo několik klíčových zaměstnanců v čele s Timem Cainem. Ti pak 1. dubna 1998 založili společnost Troika Games a o pár let později vydali svou veleúspěšnou prvotinu, RPGčko Arcanum, které mělo s Fallouty mnoho společného. Ptáte se jak tohle souvisí s Falloutem 3? Tim Cain byl jedním z klíčových designérů obou předchozích dílů série. Vymyslel a navrhnul celkový koncept a styl hry, byl hlavním autorem lokací jako Den či Vault City.

Odchod Tima Caina, Leonarda Boyarskeho, Jasona Andersona a dalších znamenal nejen to, že Fallout 2 bude trochu jiný, než měl původně být (nechci říkat lepší nebo horší), ale také, že u případného třetího pokračování už nebudou stát "otcové" prvních dvou Falloutů. Jak se to na třetím dílu projeví, to zatím nikdo nedokáže říct. Pojďme dál.

1999: Projekt Fallout 3 začíná... a končí

Feargus Urquhart, dnes již bývalý ředitel Black Isle Studios, v jednom z rozhovorů říká: "V roce 1999 jsme na Falloutu 3 skutečně začali pracovat, ale nešlo to kupředu příliš rychle. Navíc jsme potřebovali relativně rychle dokončit další projekt." Důvod byl jednoduchý - v té době se začaly objevovat první zprávy o neslavné finanční situaci společnosti Interplay. Takže se stalo to, že většina lidí, kteří měli pracovat na Falloutu 3 se přesunula k tvorbě akčního RPG ve stylu Diabla jménem Icewind Dale (což byl zaručený kasovní trhák). Jenže než se po dokončení ID stačili vývojáři pořádně rozkoukat, byl už na cestě Baldur`s Gate 2, u kterého trávili dny a noci až do září 2000, kdy hra konečně vyšla. Od té doby se to táhlo od desíti k pěti - na Fallout 3 prostě nezbýval čas. Jedna část týmu pracovala na datadisku Icewind Dale: Heart of Winter, jiná zase na bohužel snad až příliš ambiciózním 3D RPG jménem TORN (projekt byl oficiálně zrušen koncem července 2001). Na Fallouta 3 prostě nezbýval čas ani síly.

BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2

Baldur`s Gate 2 je všeobecně považováno za jedno z nejlepších fantasy RPG všech dob

2000: Tajemství projektu Jefferson

Přibližně v této době se do prvních fází vývoje dostává projekt Jefferson. V historii Falloutu 3, resp. projektu Van Buren, se jedná o jeden z nejdůležitějších prvků. O co šlo? To dodnes nikdo přesně neví, protože oficiálně nebylo potvrzeno, jak je u Black Isle dobrým zvykem, vůbec nic. Všeobecně se však předpokládá, že se jednalo o Baldur`s Gate 3. Napovídají tomu i mnohé indicie - podle slov hlavního designéra projektu J.E. Sawyera (nyní hlavní designér projektu Van Buren, tedy pravděpodobně Falloutu 3) se mělo jednat o RPG podle třetí edice pravidel Dungeons & Dragons zasazenou do světa Forgotten Realms, pravděpodobně oblasti Dalelands. O tom, že Jefferson skutečně byl ve vývoji nelze ani trochu pochybovat - dokazuje to ostatně také adresa jefferson.blackisle.com, která však dnes odkazuje pouze na hlavní stránky Black Isle Studios.

2001: Interplay má problémy

První veřejná zmínka o projektu Jefferson vyplula údajně na povrch dne 11. března 2001. Feargus Urquhart dále prohlašuje: "Také chci rozjet vývoj Falloutu 3. To je další důvod, proč tak intenzivně pracujeme na projektu Jefferson. Pro tvorbu dalších her potřebujeme interní technologii a do ní se musíme opřít, jak jen to jde." Tahle "interní technologie" o které Urquhart mluví je zbrusu nový 3D engine, na kterém má projekt Jefferson alias Baldur`s Gate 3 běžet. Herní enginy Falloutů jsou zastaralé a Infinity engine, na kterém běží většina fantasy RPGček od BI, už v této době mele z posledního. Některé indicie napovídají, že engine Jeffersonu je částečně dědictvím ze zrušeného projektu TORN.

Článek je rozdělen na dvě kapitoly. V té další dokončíme rok 2001 a přesuneme se dál, až do současnosti. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren, o tom je druhá kapitola tohoto článku.