Fallout 3: velký příběh jedné hry

Je to téměř rok a půl, co jsme vám přinesli spekulativní článek o Falloutu 3. Jeho závěr vyzněl v tom smyslu, že třetí pokračování jedné z nejoblíbenějších RPG sérií opravdu s největší pravděpodobností je na cestě. Tahle cesta však byla a stále je pěkně trnitá. Chcete znát celý příběh o tom, jak vlastně Fallout 3 vznikal a vzniká? Pak neváhejte a pusťte se do čtení!
Fallout 3: velký příběh jedné hry
Seznam kapitol
  1. Poznejte klíčové události z minulosti, které poznamenaly vývoj Falloutu 3
  2. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren

Hned v úvodu článku bychom si měli ujasnit několik věcí. Tak za prvé, Fallout 3 zatím oficiálně neexistuje a nikdo ani *oficiálně* neprohlásil, že je ve vývoji. Za druhé, všechny informace v tomto článku se opírají o většinou neoficiální vyjádření a útržkovité zprávy sesbírané z největší části v nejrůznějších rozhovorech, na diskusních fórech a stránkách fanoušků série Fallout. Rozumíme si? Výborně, pusťme se do toho!

Obě hry Fallout (1997) a Fallout 2 (1998) pocházejí od vývojářského studia Black Isle, což je RPG divize společnosti Interplay. Na svém kontě má mimo obou Falloutů také ty největší klasiky z žánru RPG, na jaké si dnešní hráč dokáže vzpomenout - Baldur`s Gate 1, 2 a datadisk, Icewind Dale 1, 2 a datadisk, a nakonec i Planescape: Torment. Hry od Black Isle patří vždy k těm nejsledovanějším, kolem kterých se točí tuny nejrůznějších fám a spekulací. Týká se to i připravovaného projektu Van Buren, což je s největší pravděpodobností kódové označení pro Fallout 3. Následující řádky by měly být uceleným pohledem na vývoj tohoto projektu od samotných jeho počátků až k dnešnímu stavu.

FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum

Fallout 1 a 2 jsou legendy, kterým tenhle cejch už nikdy nikdo neodpáře

1998: Společenstvo se rozpadá

Tvorba Black Isle pěkně přehledně:

Vydané tituly:

Fallout - PC (1997)
Baldur`s Gate - PC (1998)
Fallout 2 - PC (1998)
Planescape: Torment - PC (1999)
Icewind Dale - PC (2000)
Bladur`s Gate: Shadows of Amn - PC (2000)
Icewind Dale: Heart of Winter - PC (2001)
Baldur`s Gate 2: Throne of Bhaal - PC (2001)
Baldur`s Gate: Dark Alliance - PS2, Xbox, GC (2001)
Icewind Dale 2 - PC (2002)
Lionheart - PC (2003)

V přípravě:

Baldur`s Gate: Dark Alliance 2
projekt Van Buren (Fallout 3?)

Zmraženo:

projekt Jefferson (Baldur`s Gate 3?)

Naše obsáhlé povídání začneme v minulosti vzdálené více než pět let. V únoru roku 1998, tedy přibližně osm měsíců před vydáním Falloutu 2, se od společnosti Black Isle odtrhlo několik klíčových zaměstnanců v čele s Timem Cainem. Ti pak 1. dubna 1998 založili společnost Troika Games a o pár let později vydali svou veleúspěšnou prvotinu, RPGčko Arcanum, které mělo s Fallouty mnoho společného. Ptáte se jak tohle souvisí s Falloutem 3? Tim Cain byl jedním z klíčových designérů obou předchozích dílů série. Vymyslel a navrhnul celkový koncept a styl hry, byl hlavním autorem lokací jako Den či Vault City.

Odchod Tima Caina, Leonarda Boyarskeho, Jasona Andersona a dalších znamenal nejen to, že Fallout 2 bude trochu jiný, než měl původně být (nechci říkat lepší nebo horší), ale také, že u případného třetího pokračování už nebudou stát "otcové" prvních dvou Falloutů. Jak se to na třetím dílu projeví, to zatím nikdo nedokáže říct. Pojďme dál.

1999: Projekt Fallout 3 začíná... a končí

Feargus Urquhart, dnes již bývalý ředitel Black Isle Studios, v jednom z rozhovorů říká: "V roce 1999 jsme na Falloutu 3 skutečně začali pracovat, ale nešlo to kupředu příliš rychle. Navíc jsme potřebovali relativně rychle dokončit další projekt." Důvod byl jednoduchý - v té době se začaly objevovat první zprávy o neslavné finanční situaci společnosti Interplay. Takže se stalo to, že většina lidí, kteří měli pracovat na Falloutu 3 se přesunula k tvorbě akčního RPG ve stylu Diabla jménem Icewind Dale (což byl zaručený kasovní trhák). Jenže než se po dokončení ID stačili vývojáři pořádně rozkoukat, byl už na cestě Baldur`s Gate 2, u kterého trávili dny a noci až do září 2000, kdy hra konečně vyšla. Od té doby se to táhlo od desíti k pěti - na Fallout 3 prostě nezbýval čas. Jedna část týmu pracovala na datadisku Icewind Dale: Heart of Winter, jiná zase na bohužel snad až příliš ambiciózním 3D RPG jménem TORN (projekt byl oficiálně zrušen koncem července 2001). Na Fallouta 3 prostě nezbýval čas ani síly.

BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2

Baldur`s Gate 2 je všeobecně považováno za jedno z nejlepších fantasy RPG všech dob

2000: Tajemství projektu Jefferson

Přibližně v této době se do prvních fází vývoje dostává projekt Jefferson. V historii Falloutu 3, resp. projektu Van Buren, se jedná o jeden z nejdůležitějších prvků. O co šlo? To dodnes nikdo přesně neví, protože oficiálně nebylo potvrzeno, jak je u Black Isle dobrým zvykem, vůbec nic. Všeobecně se však předpokládá, že se jednalo o Baldur`s Gate 3. Napovídají tomu i mnohé indicie - podle slov hlavního designéra projektu J.E. Sawyera (nyní hlavní designér projektu Van Buren, tedy pravděpodobně Falloutu 3) se mělo jednat o RPG podle třetí edice pravidel Dungeons & Dragons zasazenou do světa Forgotten Realms, pravděpodobně oblasti Dalelands. O tom, že Jefferson skutečně byl ve vývoji nelze ani trochu pochybovat - dokazuje to ostatně také adresa jefferson.blackisle.com, která však dnes odkazuje pouze na hlavní stránky Black Isle Studios.

2001: Interplay má problémy

První veřejná zmínka o projektu Jefferson vyplula údajně na povrch dne 11. března 2001. Feargus Urquhart dále prohlašuje: "Také chci rozjet vývoj Falloutu 3. To je další důvod, proč tak intenzivně pracujeme na projektu Jefferson. Pro tvorbu dalších her potřebujeme interní technologii a do ní se musíme opřít, jak jen to jde." Tahle "interní technologie" o které Urquhart mluví je zbrusu nový 3D engine, na kterém má projekt Jefferson alias Baldur`s Gate 3 běžet. Herní enginy Falloutů jsou zastaralé a Infinity engine, na kterém běží většina fantasy RPGček od BI, už v této době mele z posledního. Některé indicie napovídají, že engine Jeffersonu je částečně dědictvím ze zrušeného projektu TORN.

Článek je rozdělen na dvě kapitoly. V té další dokončíme rok 2001 a přesuneme se dál, až do současnosti. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren, o tom je druhá kapitola tohoto článku.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A