Fallout 3: velký příběh jedné hry

Je to téměř rok a půl, co jsme vám přinesli spekulativní článek o Falloutu 3. Jeho závěr vyzněl v tom smyslu, že třetí pokračování jedné z nejoblíbenějších RPG sérií opravdu s největší pravděpodobností je na cestě. Tahle cesta však byla a stále je pěkně trnitá. Chcete znát celý příběh o tom, jak vlastně Fallout 3 vznikal a vzniká? Pak neváhejte a pusťte se do čtení!
Fallout 3: velký příběh jedné hry
Kapitoly článku

Hned v úvodu článku bychom si měli ujasnit několik věcí. Tak za prvé, Fallout 3 zatím oficiálně neexistuje a nikdo ani *oficiálně* neprohlásil, že je ve vývoji. Za druhé, všechny informace v tomto článku se opírají o většinou neoficiální vyjádření a útržkovité zprávy sesbírané z největší části v nejrůznějších rozhovorech, na diskusních fórech a stránkách fanoušků série Fallout. Rozumíme si? Výborně, pusťme se do toho!

Obě hry Fallout (1997) a Fallout 2 (1998) pocházejí od vývojářského studia Black Isle, což je RPG divize společnosti Interplay. Na svém kontě má mimo obou Falloutů také ty největší klasiky z žánru RPG, na jaké si dnešní hráč dokáže vzpomenout - Baldur`s Gate 1, 2 a datadisk, Icewind Dale 1, 2 a datadisk, a nakonec i Planescape: Torment. Hry od Black Isle patří vždy k těm nejsledovanějším, kolem kterých se točí tuny nejrůznějších fám a spekulací. Týká se to i připravovaného projektu Van Buren, což je s největší pravděpodobností kódové označení pro Fallout 3. Následující řádky by měly být uceleným pohledem na vývoj tohoto projektu od samotných jeho počátků až k dnešnímu stavu.

FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum FALLOUT muzeum

Fallout 1 a 2 jsou legendy, kterým tenhle cejch už nikdy nikdo neodpáře

1998: Společenstvo se rozpadá

Tvorba Black Isle pěkně přehledně:

Vydané tituly:

Fallout - PC (1997)
Baldur`s Gate - PC (1998)
Fallout 2 - PC (1998)
Planescape: Torment - PC (1999)
Icewind Dale - PC (2000)
Bladur`s Gate: Shadows of Amn - PC (2000)
Icewind Dale: Heart of Winter - PC (2001)
Baldur`s Gate 2: Throne of Bhaal - PC (2001)
Baldur`s Gate: Dark Alliance - PS2, Xbox, GC (2001)
Icewind Dale 2 - PC (2002)
Lionheart - PC (2003)

V přípravě:

Baldur`s Gate: Dark Alliance 2
projekt Van Buren (Fallout 3?)

Zmraženo:

projekt Jefferson (Baldur`s Gate 3?)

Naše obsáhlé povídání začneme v minulosti vzdálené více než pět let. V únoru roku 1998, tedy přibližně osm měsíců před vydáním Falloutu 2, se od společnosti Black Isle odtrhlo několik klíčových zaměstnanců v čele s Timem Cainem. Ti pak 1. dubna 1998 založili společnost Troika Games a o pár let později vydali svou veleúspěšnou prvotinu, RPGčko Arcanum, které mělo s Fallouty mnoho společného. Ptáte se jak tohle souvisí s Falloutem 3? Tim Cain byl jedním z klíčových designérů obou předchozích dílů série. Vymyslel a navrhnul celkový koncept a styl hry, byl hlavním autorem lokací jako Den či Vault City.

Odchod Tima Caina, Leonarda Boyarskeho, Jasona Andersona a dalších znamenal nejen to, že Fallout 2 bude trochu jiný, než měl původně být (nechci říkat lepší nebo horší), ale také, že u případného třetího pokračování už nebudou stát "otcové" prvních dvou Falloutů. Jak se to na třetím dílu projeví, to zatím nikdo nedokáže říct. Pojďme dál.

1999: Projekt Fallout 3 začíná... a končí

Feargus Urquhart, dnes již bývalý ředitel Black Isle Studios, v jednom z rozhovorů říká: "V roce 1999 jsme na Falloutu 3 skutečně začali pracovat, ale nešlo to kupředu příliš rychle. Navíc jsme potřebovali relativně rychle dokončit další projekt." Důvod byl jednoduchý - v té době se začaly objevovat první zprávy o neslavné finanční situaci společnosti Interplay. Takže se stalo to, že většina lidí, kteří měli pracovat na Falloutu 3 se přesunula k tvorbě akčního RPG ve stylu Diabla jménem Icewind Dale (což byl zaručený kasovní trhák). Jenže než se po dokončení ID stačili vývojáři pořádně rozkoukat, byl už na cestě Baldur`s Gate 2, u kterého trávili dny a noci až do září 2000, kdy hra konečně vyšla. Od té doby se to táhlo od desíti k pěti - na Fallout 3 prostě nezbýval čas. Jedna část týmu pracovala na datadisku Icewind Dale: Heart of Winter, jiná zase na bohužel snad až příliš ambiciózním 3D RPG jménem TORN (projekt byl oficiálně zrušen koncem července 2001). Na Fallouta 3 prostě nezbýval čas ani síly.

BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2 BALDUR´s Gate 2

Baldur`s Gate 2 je všeobecně považováno za jedno z nejlepších fantasy RPG všech dob

2000: Tajemství projektu Jefferson

Přibližně v této době se do prvních fází vývoje dostává projekt Jefferson. V historii Falloutu 3, resp. projektu Van Buren, se jedná o jeden z nejdůležitějších prvků. O co šlo? To dodnes nikdo přesně neví, protože oficiálně nebylo potvrzeno, jak je u Black Isle dobrým zvykem, vůbec nic. Všeobecně se však předpokládá, že se jednalo o Baldur`s Gate 3. Napovídají tomu i mnohé indicie - podle slov hlavního designéra projektu J.E. Sawyera (nyní hlavní designér projektu Van Buren, tedy pravděpodobně Falloutu 3) se mělo jednat o RPG podle třetí edice pravidel Dungeons & Dragons zasazenou do světa Forgotten Realms, pravděpodobně oblasti Dalelands. O tom, že Jefferson skutečně byl ve vývoji nelze ani trochu pochybovat - dokazuje to ostatně také adresa jefferson.blackisle.com, která však dnes odkazuje pouze na hlavní stránky Black Isle Studios.

2001: Interplay má problémy

První veřejná zmínka o projektu Jefferson vyplula údajně na povrch dne 11. března 2001. Feargus Urquhart dále prohlašuje: "Také chci rozjet vývoj Falloutu 3. To je další důvod, proč tak intenzivně pracujeme na projektu Jefferson. Pro tvorbu dalších her potřebujeme interní technologii a do ní se musíme opřít, jak jen to jde." Tahle "interní technologie" o které Urquhart mluví je zbrusu nový 3D engine, na kterém má projekt Jefferson alias Baldur`s Gate 3 běžet. Herní enginy Falloutů jsou zastaralé a Infinity engine, na kterém běží většina fantasy RPGček od BI, už v této době mele z posledního. Některé indicie napovídají, že engine Jeffersonu je částečně dědictvím ze zrušeného projektu TORN.

Článek je rozdělen na dvě kapitoly. V té další dokončíme rok 2001 a přesuneme se dál, až do současnosti. Pozastavení projektu Jefferson, finanční problémy společnosti Interplay, odhalení projektu Van Buren, o tom je druhá kapitola tohoto článku.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Formuláře bez tisk. Jak snadno vyplňovat a podepisovat formuláře přímo v mobilu [NÁVOD]

Formuláře bez tisk. Jak snadno vyplňovat a podepisovat formuláře přímo v mobilu [NÁVOD]

Ať už jde o papírový formulář, nebo statické PDF, pro vyplnění lze použít vynikající aplikaci od Adobe. Kromě rychlého vkládání údajů umí chytře skenovat papírové dokumenty a převádět vyfotografované podpisy.

Stanislav Janů
PDFNávody
Samsung ukazuje možnosti 200Mpx foťáku. S kvalitní optikou to jde samo, jak by ale vypadala vyfocená mobilem?

Samsung ukazuje možnosti 200Mpx foťáku. S kvalitní optikou to jde samo, jak by ale vypadala vyfocená mobilem?

** Samsung ukázal možnosti 200Mpx snímačů ** Fotočip umístil na základní desku a přidal obří kvalitní optiku ** Jak by asi fotka vypadala, pokud by ji pořídil smartphone?

Martin Chroust
200 MpxFotoaparát
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

Jiří Kuruc
EnergetikaFotovoltaika
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

** Zdoláním nákazy covid nekonč, následky mohou přetrvávat ještě řadu měsíců ** Práci mozku může choroba poznamená podobně, jako kdyby člověk zestárnul o dvacet let ** V IQ testech se to projeví poklesem o deset bodů

Jaroslav Petr
SARS-CoV-2COVID-19Mozek