Fallout 3: velký příběh jedné hry

Je to téměř rok a půl, co jsme vám přinesli spekulativní článek o Falloutu 3. Jeho závěr vyzněl v tom smyslu, že třetí pokračování jedné z nejoblíbenějších RPG sérií opravdu s největší pravděpodobností je na cestě. Tahle cesta však byla a stále je pěkně trnitá. Chcete znát celý příběh o tom, jak vlastně Fallout 3 vznikal a vzniká? Pak neváhejte a pusťte se do čtení!
Kapitoly článku

V březnu je vydán datadisk Icewind Dale: Heart of Winter, potvrzují se zvěsti o zrušení hry TORN a z Black Isle odcházejí další lidé. Mimoto je také zřejmě nadobro zrušen připravovaný Stonekeep 2. Lidé, kteří na pokračování tohoto slavného dungeonu pracovali rozjíždějí koncem roku zbrusu nový projekt. Není to Van Buren (Fallout 3), protože v té době osoba, která měla být hlavním designérem Falloutu 3 (Chris Avellone) pomáhala Snowblind Studios s designem úspěšné konzolové konverze Baldur`s Gate: Dark Alliance. Koncem srpna 2001 oznamuje společnost Interplay ztrátu v hodnotě 12,4 milionu dolarů pro 3. čtvrtletí roku. O den později francouzský herní gigant Titus přebírá vedení společnosti Interplay a vyměňuje téměř kompletní management. Ztráty se ale nedaří snížit ani do příštího čtvrtletí, ba naopak, takže 4. čtvrtletí je zakončeno ztrátou 19 milionů dolarů.

TORN TORN TORN

TORN měl být velkolepým projektem jednoho z prvních 3D RPG - nepovedlo se

2002: Nad Falloutem 3 se stahují mračna

Na počátku ledna 2002 rezignuje prezident společnosti Interplay Brian Fargo, na jeho místo nastupuje spoluzakladatel Titusu Herve Caen. Problémy, které přímo postihují také divizi Black Isle Studios, se táhnou dál a Interplay je donucena prodat lukrativní studio Shiny Entertainment v čele s charismatickým Davem Perrym za 47 milionů dolarů. Přesto akcie Interplay dál padají, až je společnost vyřazena z technologického burzovního lístku NASDAQ a cena akcií se propadá až na 0,06 dolaru za akcii. Počátkem ledna roku 2003 oznámil Titus, který má ztrátu přes 96 milionů dolarů, že se chystá Interplay prodat.

Icewind Dale Icewind Dale Icewind Dale

Icewind Dale 1 a 2 - akční RPG, která byla pro Interplay především důležitým zdrojem financí

Rok 2002 byl pro kovaného falloutisty černým obdobím. Z úst většiny zaměstnanců Black Isle se stále dokola linulo suché a rozhodné "Ne, Fallout 3 není ve vývoji", a tato fráze mnohé přesvědčila, že tomu tak doopravdy je. Naštěstí se však brzy ukázalo, že to není tak docela pravda.

2003: Baldur`s Gate 3 zrušeno

Dne 24. března 2003 Black Isle Studios oficiálně oznamují vývoj titulu Baldur`s Gate: Dark Alliance II určeného pro platformy PS2 a Xbox. Původní označení tohoto projektu bylo Jackson, takže další malé tajemství bylo objasněno. Na nadcházejícím losangelském herním veletrhu E3 měl být vyjma Dark Alliance 2 konečně veřejnosti předveden také projekt Jefferson. Nestalo se tak.To samozřejmě znervóznilo velkou část komunity. Nedlouho poté bylo oznámeno, že vývoj Jeffersonu je pozastaven na dobu neurčitou. Vývoj tohoto projektu byl podle informací ze zákulisí téměř u konce, takže nezbývá než se zeptat "proč"?

Jednoduše proto, že společnost Interplay ztratila licenci na vydávání her vytvářených podle pravidel Dungeons and Dragons, mezi které patří právě Baldur`s Gate. Jak se to vlastně Interplay podařilo? Je to trochu komplikovanější, ve hře je hned několik různých subjektů. Tím nejdůležitějším je ale firma Wizards of the Coast, kterou koupila hračkářská společnost Hasbro (údajně kvůli dnes už dávno mrtvé licenci na Pokémony). Protože se ale Hasbru v oblasti počítačových her nikdy pořádně nedařilo, prodala práva na všechny své herní produkty společnosti Infogrames (dnes Atari). Když se WotC stali součástí koncernu Hasbro, přešla i práva na D&D pod Atari a Interplay, respektive Black Isle, zůstala na ocet. Takže kdo z vás ještě pochybuje, že Jefferson měl být Baldur`s Gate 3? Interplay se údajně snaží získat práva na D&D zpátky, ale zda se jí to vůbec někdy podaří, to vědí jenom nebesa.

   

Lionheart - podle většiny hráčů ne zcela povedený nástupce série BG

Odložení vývoje Baldur`s Gate 3 naštěstí nemělo žádný záporné vliv na vývoj projektu Van Buren, právě naopak. Jeden z jeho vývojářů, konkrétně Damien Foletto, na diskusních fórech prohlásil: "Jefferson je zmražen (to jsme oznámili už poměrně dávno), nyní pracujeme na Van Burenu. (...) Sestavujeme designové dokumenty, technické záležitosti apod." Vzhledem k tomu, jak otevřeně se na diskusních fórech o projektu Van Buren hovoří a o tom, jak jej J.E. Sawyer dává přímo do souvislosti s předchozími díly Falloutu je těžké pochybovat o tom, že by se nejednalo o Fallout 3.

Vývoj projektu Van Buren neohrozil ani odchod původně nejnadějnějšího kandidáta na post hlavního designéra, totiž Chrise Avellona, a dokonce ani rezignace Fearguse Urquharta, ředitele BIS. Feargus byl přitom velkým zastáncem série Fallout. O tichém odchodu obou se vedou četné spekulace, jedna z nich například říká, že Feargus prý odešel proto, že jeho tým nedostával zaplaceno. To mi připadá poněkud nadsazené, ale budiž. Každopádně to pro Black Isle znamená výraznou ztrátu, protože se od jejího založení nějakým způsobem podílel na všech vydaných hrách. Nejodvážnější prognózy mluví o tom, že se nyní BIS zcela přeorientují na konzolové tituly. Já osobně bych až tak radikální nebyl, ale jistá proměna se určitě odehraje - minimálně v tom, že se budou snažit cílit své hry na mnohem širší publikum (tedy včetně konzolového). Jenže o to samé se snaží také Feargus se svou novou společností Obsidian Entertainment, přičemž navázal poměrně úzkou spolupráci s úhlavním konkurentem BIS - BioWare (tvůrci Neverwinter Nights).

     

Tři grafické návrhy z dílny Black Isle Studios - další nepřímý důkaz o tom, že Van Buren = Fallout 3

Za takřka definitivní potvrzení existence Falloutu 3 je považována aférka s obrázkem tzv. "Gasbota". Nejprve ukázal jeho obrázek publiku nový hlavní designér projektu Van Buren J.E. Sawyer, později se objevila větší a hezčí verze také v portfoliu Chrise Appelhanse, což je grafik Black Isle Studios. O pár dnů později musel být obrázek z webu stažen, což Chris okomentoval slovy "Šéfové mě zmáčkli... musí to pryč." (obrázek najdete zde)

Personální obsazení "oficiálně" oznámeného projektu Van Buren vypadá v současné době takto: hlavní designér - J.E. Sawyer, Sean K. Reynolds - hlavní tvůrce obsahu, Jeff Husges - tvůrce obsahu, Damien Foletto - grafik, Richard Taylor - programátor. Všichni tito lidé už se na nějakých hrách od Black Isle podíleli. Z původních autorů obou dílů Falloutu pracují na projektu Van Buren John Deiley (designér), Scott Everts (designér), Jason Suinn (designér), Mark Murakami (programátor), Tom French (producent), Aaron Brown (výtvarník), Dany Martinez (výtvarník), Chad Nicholas (skriptér).

Pár poznámek na závěr

Možná, že se divíte, proč mají všechny projekty u Black Isle tak podivná kódová jména. Pokaždé se jedná o příjmení některého z amerických prezidentů, navrhl to prý J.E. Sawyer.

Také jste kdysi zaslechli zvěsti o titulu "Fallout Fantasy"? Pak vězte, že se jednalo o kódové označení RPGčka Lionheart, vyvíjeného společností Reflexive Entertainment a vydaného u Black Isle Studios. Všechny spekulace mohly být uloženy pěkně k ledu v květnu 2002, kdy byla celá situace oficiálními místy objasněna.

Petici za spuštění vývoje Fallout 3 naleznete na adrese www.petitiononline.com/fallout3/petition.html (české znění pak zde).

Na nejbližší dny pro vás chystáme článek o tom, jak by měl vlastně Fallout 3 vypadat. A fámy o Fallout Tactics 2 či Falloutu Online? Tak to si necháme na někdy jindy...

Zdroje: http://vault.bonusweb.cz/, http://forums.interplay.com/, http://nma-fallout.com/

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,