Fallout 76: otloukánek roku? (recenze)

Vault 76 se otevřel a do pustiny se vydali první přeživší. Jak dopadl nový díl Fallout?

Co baví

  • Velký herní svět
  • Zábavné craftění
  • Stavění základen
  • Ve více hráčích se zabavíte

Co vadí

  • Absence hry pro jednoho hráče
  • Trestuhodně prázdné
  • V.A.T.S. k ničemu
  • Díky online modelu bez atmosféry
5/10
Hodnocení

Fallout 76 je horkým kandidátem na titul "otloukánek roku". Tedy společně s Call Of Duty: Black Ops 4. A to vlastně ze stejného důvodu. Studio Bethesda již delší dobu před vydáním avizovalo velké změny a odklon od klasické hratelnosti původního Falloutu. Jak novinku poznamená absence singleplayeru a přesun k multiplayerovému pojetí? Jde ještě stále o starý dobrý Fallout? 

11-18-2018_9-44-59_AM-hbkjda4f.png11-18-2018_9-43-12_AM-wk1mnfgx.png11-18-2018_9-43-19_AM-juphzuoy.png11-18-2018_9-43-25_AM-mrm0fjxw.png
Fallout 76 se po grafické stránce příliš neposunul, nabízí ale zajímavé prostředí

Na Fallout 76 lze nahlížet dvojí optikou. Buďto budeme nostalgicky a se slzou v oku vzpomínat na výtečného předchůdce a hudrovat nad nevyžádaným odklonem, nebo zkrátka přijmeme realitu takovou, jaká je a vrhneme se do multiplayerového survival zápolení bez předsudků.

Vítej v novém světě

Reclamation Day je zde, Vault 76 se otevřel a s ním i nové možnosti v jadernou katastrofou sužované pustině. A již od samotného začátku je zcela evidentní, že jde o velkou slávu. Vault je slavnostně vyzdoben a propagační materiály dokonce nabízejí užitečné informace v celkem netradičně pojatém tutoriálu. 

Slavnostní okamžik uvržení člověka do pustiny je ovšem kalen kontrastní samotou, která celý výsostný okamžik sráží do každodenní rutiny. Není totiž většího zabijáka atmosféry po otevření vaultu, než poskakující lála rozdávající melee údery. A to je vlastně pro 76-ku signifikantní. Tatam je hutná atmosféra tolik milovaná na předešlých dílech. Online hraní bohužel už z podstaty nic podobného nabídnout nemůže. Tedy může, ale musí se na to úplně jinak.

11-18-2018_9-43-38_AM-5y4duhyd.png11-18-2018_9-42-43_AM-yafvt41u.png11-18-2018_9-42-58_AM-zfo5vp0d.png11-18-2018_9-43-06_AM-xuksejkj.png
Svět Virginie je neuvěřitelně pestrý a zajímavý, bohužel ale takřka zproštěn života

Na druhou stranu, tohle jsme čekali. Fallout 76 v nové podobě nechce hrát tolik na atmosféru, ale snaží se být poplatný současným herním trendům za pomoci klasických reálií série. Nejde tu o budování oslňujícího příběhu, ale o život v pustině. Již Fallout 4 pochopitelně nabízel silné survival prvky, ty však ustupovaly do pozadí klasickému akčnímu RPG modelu a spíše dobarvovaly celkový dojem. Tentokrát však vývojáři vsadili na naprosto odlišný herní model, který se pouze opírá o ducha série.

 

Fallout 76 v nové podobě nechce hrát tolik na atmosféru, ale snaží se být poplatný současným herním trendům za pomoci klasických reálií série.

 

Do popředí se dostávají na oblibě stále stoupající survival prvky. Koncept hraní tak vychází ze snahy o vlastní přežití v obrovském světě. A ten, který Fallout 76 nabízí, je skutečně velký a krásně zpracovaný. Ne snad co do grafických kvalit, ale zejména smyslem pro detail a působivostí. Bavíme se o otevřeném světě, navíc skutečně hodně rozlehlém. Je tedy nutné umět dělat kompromisy a odpouštět nějaké ty nepřesvědčivé textury či hranaté větvě stromů.

Naopak je třeba obdivovat krásné přírodní scenérie, vybydlená města duchů či opuštěné vojenské a vědecké komplexy. Některá místa skutečně nutí k zamyšlení a je z nich stále cítit pověstná bolest a utrpení, samota a smutek, dopady lidské chamtivosti a tragický obraz jedné kapitoly života.

11-18-2018_9-44-23_AM-badw5mzr.png11-18-2018_9-44-08_AM-jwhnlgsw.png11-18-2018_9-44-13_AM-0gyblcay.png11-18-2018_9-44-17_AM-a0j543pr.png
Těšit se lze na nádherné scenérie, stejně tak jako na děsivá u hrůzu nahánějící místa

Fallout 76 už není o příběhu a atmosféře skrze vyprávění, ale o budování základen, plnění eventů a prozkoumávání světa. A právě v tom tkví jeden ze základních problémů hry. Zapomeňte na rozhovory, na osudy herních postav, na větvené příběhové linie. Tady je vše jen a jen na vás. Jako hráč si totiž musíte utvářet vlastní zábavu. A pokud to nedokážete a nenajdete si stejně naladěné kamarády, hra vás začne nudit krátce po spuštění.

Co budeme dělat?

A to je pochopitelně to, co většině hráčům leží v žaludku. Do pustiny se můžete vydat jak sami, tak s kamarády, ale opět se potvrzuje to staré otřepané, že ve dvou se to lépe táhne. Ono v případě 76-ky to ani není tak, že by se to potvrzovalo, jakože se spíše jedná o jedinou schůdnou možnost, neboť v opačném případě se dříve či později dostaví stereotyp. Bohužel i s partou kamarádů je nový Fallout občas tak trochu nuda. Ono to neustálé potulování a objevování s cílem vylepšování výbavy časem stejně omrzí. Hra postrádá nějaké výraznější pojítko, které dokázalo více namotivovat a spojit prvky v jeden velký celek.

Fallout 76 na notebooku

Přiznejme si to na rovinu, 76 se stejně jako čtvrtý díl po vydání potýká se solidním problémy z hlediska optimalizace a plynulosti, navíc má na dnešní doby relativně vysoké hardwarové nároky, a tudíž není pro hraní na notebooku uzpůsoben úplně ideálně. Minimálně ne do začátku. 

11-18-2018_9-44-28_AM-frtgkec0.png11-18-2018_9-44-40_AM-yn32lyxi.png11-18-2018_9-44-48_AM-qcnybijb.png

Takřka po celou dobu recenzování jsme měli s titulem menší či větší problémy, které se rozprostíraly jak na herní PC, tak redakční notebooku HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q. Problémy se týkají především propadu snímků, které ve větších městech dosahovaly často i 10FPS, nemluvě o doskakování textur. Chápeme, že většinu problémů odstraní následující aktualizace a záplaty, v tuto chvíli ale nejde o stabilní hru a především herní notebooku s ní budou mít opravdu problémy. 

11-18-2018_9-44-54_AM-kurzowhj.png11-18-2018_9-45-09_AM-n2caprdn.png11-18-2018_9-45-23_AM-xomqwgwf.png

Tím nejdůležitějším bude zahrabat se do grafického nastavení a pohrát si s ním tak, abyste co nejvíce ulehčili hardwaru. Po delším zkoumání jsme zjistili, že nejvíce má na grafické kvality a plynulost vliv především úroveň kvality stínů, vegetace a osvětlení. Těmto třem bodům v nastavení byste měli věnovat největší pozornost, pokud chcete dosáhnout plynulého hraní.

Z hlediska ovládání jde o klasickou FPS akci a ovládací schéma je podobné čtvrtému dílu, takže budete potřebovat kvalitní myš, na touchpad můžete rovnou zapomenout. Z celkového hlediska je bohužel Fallout 76 ne úplně ideální hrou na cesty a jeho hraní na notebooku nedoporučujeme. 

Na druhou stranu je třeba dodat, že celý koncept hraní je zpracován naprosto parádně. Problémem tak není to, jak studio Bethesda s novou filozofií pracuje, ale to, jak byl Fallout 76 uchopen. Abychom si rozuměli, problémem je koncept, nikoli jeho zpracování. Máme tu totiž spousty podobných her, které staví na stejných základech a přesto slaví úspěch. A důvod je jednoduchý. Historie značky. Jako nejvhodnější příklad poslouží české DayZ, které má tak k Falloutu 76 svým pojetím vlastně nejblíže. 

Objev, ulov, uvař, oprav, postav

Kdepak, nejedná se o magické zaklínadlo, ale výčet hlavních herních aktivit, na kterých je nový Fallout postaven. Samotnému zpracování survival činností nakonec nelze nic vyčítat. Herní svět je opravdu obrovský a nabízí nepřeberné možnosti, jak dosáhnout svého. Rozhodnete-li se tedy postavit základnu či vylepšit zbroj, vše jde jako po másle. Všechny tyto aktivity jsou po nějaké době víceméně intuitivní a do jisté míry i zábavné. Ale jako hlavní zdroj zábavy u takového giganta zkrátka nedostačující.

Starat se pochopitelně musíte také o ukazatele zdraví, dodržovat pitný režim a nevyplatí se zapomínat ani na jídlo. Většina místních surovin je kontaminovaná, proto je nevyhnutelné sledovat i stav radiace. Naštěstí celý survival není uchopen nikterak hardcorově. Při úmrtí tak díky bohu nepřicházíte o své vybavení. Tohle všechno zkrátka funguje na jedničku. Jenže, co když se survival stane nedostačujícím a budete se chtít trochu odvázat?

Inu možností mít příliš nebudete. Nějaké ty questy lze posbírat u terminálů či z nejrůznějších nahrávek, ale ty rozhodně chutě na nějaké to dobrodružství nezaženou. Mnohem lepší možností je potom využívat jednotlivých eventů a posvítit si spolu s ostatními hráči na nějaké ty radiací obdařené potvory. 

Zrychlení hratelnosti

Zrychlení hratelnosti je další nepříznivý dopad nového konceptu. Fallout byl vždy o rozvaze a pomalejší hratelnosti, nicméně přechod do online světa s sebou přináší mimo několika výhod pochopitelně i mnoho nevýhod. Jednou z nich je nakopnutí tempa hry, respektive jednotlivých akcí. Vše se odehrává online a ve zbytečně velkém kvapíku, což na hratelnost nemá zrovna pozitivní dopad. Asi nejvíce je to znatelné na režimu V.A.T.S., který se stal nepoužitelným. Z dříve výtečného nápadu a silné zbraně je nyní chrochtající, pouze nenápadná a spíše nepoužitelná pomůcka na principu automatického míření, navíc silně ovlivnitelného náhodou.

11-18-2018_9-43-32_AM-htsrzrlq.png11-18-2018_9-43-44_AM-qmrpl2hg.png11-18-2018_9-43-49_AM-mp0rwimo.png11-18-2018_9-43-58_AM-nod5xz5m.png
Fallout 76 je typický zejména pro svou samotu a prázdnotu

Mnozí si jistě kladli otázku, jak to bude při střetech samotných hráčů. Zde paří Bethesdě pochvala, neboť si s případnými škůdci poradili více než důstojně. Do levelu 5 jste totiž jako hráči nedotknutelní. Od vyššího levelu si na vás sice může vyšlápnout vlastně kdokoli, každopádně prvotní poškození je spíše kosmetické. Až teprve zpětná reakce aktivuje 100% poškození pro zúčastněné.

 

Přestože hraní s přáteli výrazně povyšuje celkový zážitek z hraní, bohužel ani v nejmenším nevynahradí absenci hry pro jednoho hráče

 

Celkový systém online hraní pak nenabízí nic překvapivého a pouze zjemňuje nepříznivé dopady nové koncepce Falloutu. Ve finále tedy, přestože hraní s přáteli výrazně povyšuje celkový zážitek z hraní, bohužel ani v nejmenším nevynahradí absenci hry pro jednoho hráče. 

Fallout 76 je tak slušným RPG survival zážitkem, který je plný putování, objevování, hledání, craftění, vylepšování a stavění. Odehrává se ve světě, který jsme si přáli, nenabízí však to, co jsme žádali. Jako nový nástupce série hra bohužel uspěje jen těžko. Pokud tedy Bethesda nevyslyší přání hráčů a nepřinese něco více konzervativního.

Verdikt

Je to Fallout, neni to Fallout? Ale ano, je to Fallout. Jen 76. Ten vejde do herních dějin jako nejslabší díl série a pravděpodobně po právu. Nejde snad o to, že by dělal špatně to, co dělá, ale vývojáři zkrátka neměli dovolit takový velký odklon od série. Fallout 76 je nezvykle prázdný, nudný a bez pověstné atmosféry. Pakliže budete ke hře přistupovat jako k survival zážitku, budete spokojeni. Hledáte-li nástupce výtečné čtyřky, budete zklamáni. Já osobně jsem někde mezi. Rozhodně se ovšem nejedná o tak špatnou hru, jak by se mohlo zdát.