Fallout: Nová Kalifornie - čerstvá dávka radioaktivního spadu | Recenze

To, že počítačové hry táhnou i v deskoherním světě dosvědčuje řada titulů podle videoherní předlohy. Jedním z nich je také Fallout, který už má na světě také rozšíření, jež se nedávno dočkalo také českého překladu. Tak vzhůru do Nové Kalifornie!

• Pan Šikula
  • Kooperativní scénář
  • Nové dějové linky

• Občas až moc rozvětvený příběh
7/10

Jak už jsme v posledních letech her od FFG zvyklí, základní verze je spíš taková demoverze a opravdu plnohodnotný zážitek dostanete až přikoupením různých rozšíření. Tento model se nevyhnul ani Falloutu, který v létě loňského roku přineslo vydavatelství Blackfire. Po skoro roce se na pultech obchodů objevilo také rozšíření. Fallout byl rozporuplná hra, která na internetu vyvolávala vášnivé diskuze. Spoustu zajímavých nápadů zde ale pohřbily naprosto nelogické mechanismy. Hned zkraje proto říkáme, že rozšíření tyto neduhy nezlepšuje, ba naopak v některých případech je dokonce prohlubuje, přesto by však neměl uniknout pozornosti těm, kteří už doma mají základní hru.

Rozšíření nabízí dva nové scénáře, z nichž jeden je kooperativní. V krabici s hrou pak najdete také scénáře ze základní hry, ovšem s několika úpravami. Při jejich přípravě totiž využijete karty knihovny z rozšíření (náhodně vylosovanou) a rozšíření se dočkala také herní mapa – tentokrát využijete všechny dílky vykřičníků (takže se připravte, že budete potřebovat větší prostor). Díky tomu oživíte staré scénáře novými zápletkami, na druhou stranu je ale využijete také v obou dvou nových scénářích, takže vám jejich zapamatování nebude trvat tak dlouho. Co se týče samotných scénářů, za zmínku stojí zejména očekávaný kooperativní.

Fallout sám o sobě přímo vybízí k tomu, aby se hrál kooperativně a tento scénář to potvrzuje. Nesbíráte zde nesbíráte karty agendy a body vlivu, ale snažíte se společně plnit úkoly dostat tak žeton agendy Svoboda na konec ukazatele. Na konci kola pak táhnete jednu karty agendy, která může (a nemusí) posunout druhý žeton – pokud se na konec ukazatele dostane on, prohráli jste. Výtku však máme k tomu, že scénář je vhodnější hrát ve větším počtu hráčů – ve více lidech totiž zvládnete dělat více akcí a nedochází tak rychle k tahání karet agendy.

Hodně se nám líbily nové zápletky, ovšem i tady máme jednu výtku. Původní příběhy scénáře se nyní v množství dalších odboček ztrácí. Může se vám tak stát, že budete mít na stole 8 karet s úkoly, ale všechny dějové linky se vám slijí do jedné velké míchanice… S tím bohužel souvisí i nepříjemná vlastnost hry, a to sice fakt, že má tendence končit moc rychle, nebo naopak příliš pomalu. První případ je k naštvání ve chvíli, kdy máte na stole právě již zmíněných 8 karet a hra najednou skončí, ale může se vám stát také to, že se zkrátka zaseknete a nebudete schopni získat žádné karty vlivu, abyste ukončili hru. Obojí nám nicméně vadilo už v základní verzi, zde je to spíš ještě podtrženo.

Pan Šikula nejenže skvěle vypadá, ale jeho schopnosti jsou v radioaktivní pustině neocenitelné

Vedle nových scénářů a karet úkolů a střetnutí najdete také čtveřici nových postav, a že v tomto případě se tvůrci opravdu vytáhli. Naší suverénně nejoblíbenější postavou se stal robot Pan Šikula, který nejenže skvěle vypadá (a teď nemyslíme jen kvalitu figurek, která je i v rozšíření parádní), ale také zjistíte, že jeho schopnosti jsou v radioaktivní pustině neocenitelné (nemůže utrpět radiaci, má vlastní štít a pár dalších vylepšovátek). Hodně se nám líbil také RNK Ranger a dezertér Enklávy. Celou partu pak doplňuje obchodník s karavanou a osamělá pistolnice. Kromě postav pak přibyly také nové mapové dílky, předměty a speciální zbraně – nutno dodat, že v posledním případě do balíčku přimícháte opravdu velmi hodnotné kousky.

Nová Kalifornia je velmi povedeným rozšířením, které je pro majitele původní hry takřka povinností – už jen vzhledem k tomu, že se původní scénáře a karty střetnutí a úkolů rychle ohrají. Pokud jste však teprve pokukujete po základní krabici a zaujalo vás i rozšíření, doporučujeme zjistit si o hře více informací a případně si ji někde vyzkoušet, tahle záležitost totiž není pro každého.

Solidní rozšíření, které zvýší znovuhratelnost hry. Kvitujeme zejména kooperativní scénář a také nové zajímavé zápletky. Pokud se vám líbila základní hra, i rozšíření bude u vás na stole často.

Název: Fallout: Nová Kalifornie
Vydavatel: Blackfire