Far Cry 4: pěšo přes Himálaje (recenze)

Tropy jsme vyměnili za údolí a horské útesy. Jak se nám líbila naše dovolené v Kyratu?

Far Cry 3 byla pravděpodobně nejlepší akční střílečka za poslední dlouhou dobu a Ubisoft s ní ukázal, že umí vytvořit i vysoce kvalitní hry s bohatým obsahem bez toho, aby titul ubíjely placené DLC přídavky či technické nedodělky. Úspech se nyní snaží zopakovat s dílem čtvrtým, který jde ve šlápějích svého předchůdce takřka ve všem. A občas více, než by bylo zdrávo.

Vítejte v Himálajích

Novinky však jsou a není jich zrovna málo. Z tropů se přesouváme do Kyratu, oblasti inspirované Nepálem s dlouholetou tradicí, unikátní atmosférou a především Himálaji, které svírají celou mapu jako obří kleště. Vžijete se do role Ajaye Ghaleho, který přijel do svého rodného místa, aby rozptýlil prach své mrtvé matky a vzdal tak holt své minulosti. Prakticky ihned se však zaplétá do občanské války mezi povstalci Golden Path a brutálním diktátorem Paganem Minem, který tu vládne ocelovou pěstí. Nezbývá tedy, než se vydat na zteč, zjistit více o své rodině a jen tak mimochodem pomoci místním obyvatelům ze smrtícího objetí.

Far Cry® 4_20141121222959.jpgFar Cry® 4_20141121225445.jpgFar Cry® 4_20141123141922.jpg

Už třetí díl přinesl geniálního záporáka Vaase a Pagan Min se na tuto tradici snaží navázet. Je ujetý, originální a zkrátka perfektně vymyšlený, aby byl důstojným nástupcem šíleného Vaase. Bohužel je ve hře žalostně málo a jeho potenciál není využit naplno. Alespoň vás ale popichuje přes vysílačku ve stylu Jacka z Borderlands 2.

Bohužel chybí emocionální vazba a výběr závisí spíše na tom, kdo se na mě právě lépe usmál

Jak jste jistě pochopili, ani v útrobách samotné organizace povstalců nejde vše jako po másle a vy jakožto hráč budete počas hraní činit důležitá rozhodnutí. Ze začátku se sice zdají být neškodná, především v pozdějších fázích ale silně ovlivní to, jaký konec příběhu vlastně uvidíte. Bohužel jsem tu postrádal jakoukoliv emocionální vazbu a výběr tak závisel spíše na tom, kdo se na mě právě lépe usmál.

Kyrat na dlani

Jinak ale čtverka pokračuje v nastolené tradici a nabízí celou obrovskou mapu k prozkoumání hned od začátku, dle libosti. Opět je tu roztroušena pousta nepřátelských táborů a stanovišť pro zabrání, rádiové věže pro odkrytí části mapy a odemčení nového inventáře a vybavení, a nově také mnohem více historických památek a legend, které si můžete i nemusíte projít. Mimo příběh je tu navíc dostatek rozličných postav, které vám vždy najdou nějakou práci. Ať už mluvíme o překupníkovi Longinusi či fešné Amitě, vůdkyni povstalců, nudit se nebudete a vždy bude na koho mířit.

Far Cry® 4_20141121181401.jpgFar Cry® 4_20141121184551.jpgFar Cry® 4_20141121224135.jpg

Pokud se vám náhodou zachce skočit na něco zcela jiného, máme tu opět lov divoké zvěře, která je tu tentokrát mnohem agresivnější a živější (není problém často postřehnout vzájemné mydlení v lesích). Lov samozřejmě poslouží na craftění vybavení a tašek, které pak unesou více věcí. A pokud vás začne nudit i to, po celém světě je roztroušeno dostatečně artefaktů, krabic, masek a dalších maličkostí, aby cestování po Kyratu mělo smysl.

Abych tedy nemluvil jen o misích, cestování má smysl i z dalšího prostého důvodu. Ubisoftu se podařilo vytvořit pravděpodobně jeden z nejhezčích a nejpřesvědčivějších světů ve hrách za posledních několik let. Zatímco AC: Unity dominuje na poli městské zástavby a památek, Far Cry 4 jasně vede v přírodě a krajině celkově. Po dlouhé době jsem narazil na mapu, po které člověk má chuť jezdit, prozkoumávat a kochat se okolním životem. Tleskáme.

Far Cry® 4_20141121160139.jpgFar Cry® 4_20141121160831.jpgFar Cry® 4_20141121163955.jpg

Tygr nebo slon?

Na vlně trojky se nese i strom schopností, který se tentokrát soustředí pouze na dvě větve. Tygr si bere na starost útočné vlastnosti, rychlost pohybu, přebíjení, druhy útoků a odolnost Slon pro změnu vládne uzdravování, craftění cenných lékárniček a schopnostem používat prostředí ve svůj prospěch. Za plnění úkolů a dalších nepovinných událostí získáváte zkušenosti, které si pak libovolně rozdělujete tam, kam chcete vy a přizpůsobijete si tak hru svému stylu.

Jde o Far Cry 3 ve své čiré podobě. A proč také měnit to, co funguje?

To samé platí o zbraních a vybavení. Každý kousek je možné vylepšit rozličnými gadgety, ať už jde o tlumič, větší zásobník či jinou optiku, stejně jako barevné schéma na celou zbraň. Tato struktura zůstala od třetího dílu prakticky beze změny a pokud nepočítám několik nových přídavků do arzenálu jde hlavně o možnost nést s sebou návnadu, kterou můžete pohodit a odlákat nebezpečné predátory. Jinak jde o Far Cry 3 ve své čiré podobě. A proč také měnit to, co funguje?

Všude samý coop

Pokud čtvrtý díl v něčem jde zcela novou cestou, je to kooperační mód, díky kterému vám do hry může kdykoliv vpadnout kamarád a vy se vrhnete na prozkoumávání Kyratu, plnění kooperačních misí a obecného vyhazování věcí do vzduchu. Kooperace je nesmírně zábavnou záležitostí, která hratelnost osvěřuje a přináší opravdu pádný důvod, proč dát čtvrtému dílu šanci. Kooperace se velmi hodí i v případě, že potřebujete pomoci s nějakou obzvláště tuhou misí, nebo naopak potřebuje pomoci kamarád, ke kterém se prostřednictvím pár stisků dostanete. Jednoduché.

Far Cry® 4_20141119233754.jpgFar Cry® 4_20141119234042.jpgFar Cry® 4_20141120230426.jpg

Nechybí ani tradiční multiplayer, který oslavil premiéru v předchozím dílu. Tentokrát kromě klasických módů přichází na řadu mód Battles of Kyrat, který proti sobě staví dobře ozbrojené a obrněné bojovníky organizace Golden Path a lesní válečníky Rakshasa, kteří používají luky, umí povolat na pomoc divokou zvěř či se zneviditelnit v trávě.

Rozhodně jde o zajímavý nápad, který však postrádá jakoukoliv originalitu. Většina úkolů se totiž točí kolem tradičního bránění bodů na mapě, případně nutnosti něco vyhodit do vzduchu či zničit propagandu, což nepatří mezi ty nejlepší výplody fantazie a rychle se ohraje. Alespoň že mapy jsou velmi různorodé, pestré a díky prostředí Kyratu i uhrančivé. Jde tedy o příjemné osvěžení, které však Call of Duty či Battlefield z jejich vedoucí pozice neshodí.

Příroda volá

Už na začátku jsem poznamenal, že je prostředí Kyratu jedním z nejhezčích lesnatých (a horských) míst, které jsem ve hrách poslední dobou viděl. Je až s podivem, jak může Ubisoft zkonit technickou stránku jedné hry a poté se vytasit s naprosto nádherně vypadající grafickou stránkou, která je ostrá, detailní a živá. Na PC a konzolích nové generace jde o jednu z nejlépe vypadajících her poslední doby, i na starším hardwaru však titul dokáže překvapit.

Pokud bych měl být už opravdu hnidopich, tu a tam na mě vyskočil objekt, jinak vše jde o precizně vypiplaný zážitek

Za celou dobu hrani jsem nenarazil prakticky na žádné bugy, chyby či jiné grafické kiksy. Pokud bych měl být už opravdu hnidopich, tu a tam na mě vyskočil objekt, jinak vše jde o precizně vypiplaný zážitek po všech stránkách. Co jste proboha kluci dělali v Unity?

Far Cry® 4_20141118195003.jpgFar Cry® 4_20141118211631.jpgFar Cry® 4_20141119134200.jpg

Na vysoké úrovni je i filmovost a atmosféra vytvořená díky dobové hudbě, perfektnímu dabingu a hudebnímu doprovodu, kterému korunku nasazuje zábavný DJ z rádia, který vás často uzemní během cesty nějakým vtípkem.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Ubisoft Montreal
Začátek prodeje: 18. listopadu 2014
  • Otevřený svět
  • Nádherné prostředí Kyratu
  • Tuna obsahu
  • Kooperační režim
  • Perfektní prezentace
  • Klišovitý příběh
  • V mnohém klon trojky

Far Cry 4 je skvělou akční střílečkou, která dělá sérii čest. Mnozí tvrdí, že je až příliš podobná třetímu dílu. To je zajisté pravda. Některé herní prvky a mechanismy jsou takřka totožné. Pokud ale něco fungovalo, nevidím důvod, proč to měnit. O to více, když jsme se stejně dočkali nového prostředí, příběhu, kooperačního režimu a vylepšeného multiplayeru. Novinek je tedy dostatek a pokud zrovna nemáte co hrát, je výlet do Kyratu povinností.

Soutěžíme o akční pecku Far Cry 4 a věcné ceny k tomu!