Far West – westernová realtime strategie - recenze

Nedozírné pláně, farmáři, první železnice, chov dobytka a nájezdy divokých indiánů. Asi takový byl divoký západ. Do role rančera v tomto prostředí vám pomůže vžít se tato strategie. Her, které by se odehrávaly v prostředí divokého západu mnoho není a tak určitě vezmete zavděk právě touto.

Typ hry: strategie
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GeForce 4
Výrobce: Greemwood Entertainment (
Distributor: JoWood (
Distributor v ČR: Dynamic Systems (
Downloady
Demo (63 MB):

Někteří z nás možná znají německou firmu JoWood. Jestliže vám tento název nic neříká, nemusíte se bát – tato firma se donedávna zaobírala většinou vývojem nízkorozpočtových her, jimž chybí efektní grafika a geniální ozvučení. Jenže bylo by hříchem některé tyto hry nepřipomenout a to zvlášť pro jejich hratelnost. Je jedno, jestli šlo o Industry Giant nebo Rally Trophy. JoWood tedy nejsou na poli interaktivní zábavy nejsou žádní začátečníci. Abych dlouho nefilozofoval, hned v úvodu vám prozradím, že Far West je realtime strategie zasazená do prostředí divokého západu.

Výběr prostředí je značně atraktivní. Vždyť když se zamyslím, tak z prostředí kovbojů a indiánů příliš mnoho her nebylo (Desperados, Outlaws, 3 Skulls of Toltecs…) a to je škoda. Příběh nás seznámí s klasickým kladným hrdinou, kterému zavraždí otce a on se po letech na místo vraždy vrací, aby se pomstil. Jak vidíte, zápletka není nijak překvapivá, ale alespoň uvede do hry a vysvětlí vám, proč máte někoho nakopat do zadku. Aby však mohla být pomsta vykonána, vaše hlavní postava potřebuje mít vlastní ranč a peníze, bez kterých nemá žádnou šanci postavit se nepřátelům. Celá hra je rozdělená do levelů, v kterých postupně získáváte nové budovy, nové věci a to až do konce.

Far West Far West

A teď si povíme něco o samotné hře. Nejdříve si určitě projděte tutorial, jenž vám jednoduše vysvětlí, co je co a na co vám to je. Základem této realtime strategie je pochopit jednotlivé vztahy mezi jednotlivými činnostmi a najít nejefektivnější a nejrychlejší cestu k zisku potřebných peněz, za které si koupíte všechno. V začátcích bude vaším příjmem zisk z prodeje krav, které chováte na ranči. Tyto peníze budete využívat na zásobování svých zaměstnanců – kovbojů. Těm stačí fazole, chlast (konkrétně whisky), káva a střelivo. Postupně svoje kravičky budete muset transportovat do nejbližšího města, kde je prodáte. V této části hry byste si měli dávat pozor hlavně na výběr kovbojů, protože někteří jsou nepoctiví a líní parchanti a dokáží vás obrat i o několik stovek dolarů a taková finanční ztráta už dost bolí. Je to dost šílené a to hlavně na začátku, kdy budete rádi, když se do města vypravíte s pěti kravkami, ale dorazíte se třemi. V pozdějších misích budete při přepravě dobytka bojovat i se zlodějskými skupinami kovbojů, jenž představují veliký problém v případě, že nejste dostatečně vybaveni zbraněmi.

Dalším problémem může být sousední rančer, s nímž budete soupeřit o pozemky, na nichž se nacházejí pastviny a kde se nachází vaše sídlo. Pokud máte naškudleno větší množství peněz, nastal čas na jejich utrácení. V první řadě byste se měli postarat o rozvoj svého ranče, do kterého můžete dokoupit nové obytné prostory pro kovboje, zvětšit kapacitu skladů a hlavně platit zaměstnancům a starat se o ně. To je asi tak všechno, co pro svůj ranč můžete udělat. Jestliže vás ale v kapse pálí ještě nějaké nadbytečné prašulky, stačí koupit nějakou budovu městu, které z toho bude hrozně „happy“. Zmíněné budovy mají vliv na vaše postavy a ovlivňují jejich vlastnosti.

Far West Far West

Když jsme už u těch vlastností, podívejme se na ně podrobněji. Jak jsem už vzpomínal, o své zaměstnance se musíte dostatečně starat, protože každý z nich je určitá osobnost, jenž má jiné nároky na plat nebo druh práce a chová se jinak. Musíte sledovat morálku, výkonnost a jejich odvahu. U pistolníků je důležitá i schopnost střílení a hlavně přesnosti. Všechny uvedené vlastnosti můžete postupně jednotlivým postavám vylepšovat, čímž se z nich stávají schopnější a pracovitější chlapíci. Po zlepšení vám váš kovboj například ohlídá víc krav a nebo jich víc označkuje. Když vlastnosti vylepšíte střelci, bude tasit rychleji střílet přesněji. Není doufám nutno sáhodlouze vysvětlovat, že s takovými postavami se vám bude hrát mnohem lépe než s nováčky, kteří dohromady nic neumí. Takové zavedení RPG prvků do strategie se mi líbí, hře to dodává sílu, jenž vás žene dále.

Grafické zpracování je ovlivněno třetím rozměrem, který dělá hru vizuálně atraktivnější. Hrací plochu si můžete otáčet a přibližovat, dokud s pohledem nebudete spokojeni. To všechno je moc fajn, ale já si i tak myslím, že nejpřehlednější je izometrický pohled, který není ani tak náročný na hardware PC. Prostředí hry je celkově stereotypní, ale prérie byla a vždy bude jen prérií a neuvidíte na ní zasněžené pláně ani močály. Barvy se vyskytují v odstínech od hnědé po žlutou, takže po pár hodinách hraní jsem nesnesl pohled na jakýkoliv druh písku. Trochu mě překvapilo, že tvůrci do hry nezakomponovali ani výškové rozdíly krajiny. Občas sice narazíte na kopeček, ale pokud by se zde občas vyskytoval kopec větší a nebo dokonce kaňon, bylo by to daleko lepší. Hře by to přidalo na vizuální atraktivitě a hráč by musel i více strategicky přemýšlet. Je to škoda, protože mi jednotlivé mapy připadaly prakticky stejné. Ale pokud se podíváme na postavy a předměty, musíme být spokojení.

Far West Far West

Kovbojové, koně, dobytek a vozy jsou pěkně naanimované – při pohybu vozů a koní se od kol, respektive od kopyt práší, kovbojům se ve větru pohybují pláště a kravky se spokojeně pasou. Ale tohle všechno je už potřeba považovat za standard a nesmíme se nad tím pozastavovat jako nad něčím neobyčejným. Interface a ovládání musím ohodnotit výborně. Do hry proniknete dostatečně rychle díky dobrému tutorialu a pohodlnému ovládání. Někdy se sice vyskytnou problémy s kamerou, ale to se dá vyřešit pootočením pohledu. I když to na JoWood nevypadá, zvládli to celkem dobře a nebudete tápat v nepřehledných menu a množství tabulek. Doufám, že nemusím dodávat, že hru ovládáte klasicky, pomocí myši. Teď se možná budete chytat za hlavu, ale nastal čas na kydání hnoje. Doslova a do písmene.

Jako malý chlapec jsem se těšil na kovbojské přestřelky a napínavý příběh a místo toho jsem se stal farmářem, který prodává krávy. Sakra, tohle mám považovat za plnohodnotnou hru z prostředí westernů? Promiňte mi dámy a pánové z JoWoodu, ale tohle se mi nelíbí. V počátcích mi to vůbec nepřekáželo, ale když se postupem času stále nic jiného nedělo, začalo se mi to zdát pitomé. A ono se stále nic nedělo, až mě začal rozežírat červík nudy a dokonale mě vyžral. Zkuste si, prosím vás, na chvíli představit, že by se tvůrci vykašlali na farmaření a věnovali by se jednotlivým charakterům a příběhu, který by vás unášel tak, jak to dělají filmy točené v takovémhle prostředí. Jenže nic takového se neděje a vy jen přijímáte další a další mise, dokud z toho nezblbnete. Vážně mi to odpusťte, ale nevím, koho by tento systém hry bavil.

Far West Far West

A jedeme dále. Far West je značně nedonošená hra a nebo dokonale simuluje voodoo magii. Pochopím, když občas spadne, ale co je moc, to je moc. Také je zde zabudovaná simulace čarodějnice z Blair Witch. Chcete vysvětlení? Poslal jsem šest kovbojů na pastviny a najednou mi jeden zmizel. Nevím, co se s ním stalo, ale už nikdy jsem ho nenašel. Je trochu hloupé, když se vám zaměstnanci takhle ztrácejí, ale možná jsem svůj ranč založil na indiánském pohřebišti a zneuctil tím jejich památku.

A teď už se vám Far West nezdá tak dobrý a to jsem ještě neskončil. Zvuky se celkem podařily. Kvalita nezaostává za kvantitou a proto se nedivte, když zaslechnete vítr v prérii, cinkání ostruh, dupot kopyt, bečení krav apod. Hudební zpracování se mi hrozně líbilo, ale na tom se dá velmi těžko něco zkazit. Tvůrci zvolili westernové motivy, což je absolutně logické, a proto můžu bez debat ohlásit, že se ke hře hodí. Ale jednu připomínku bych měl. Muzika se nachází na CD, což vede k neustálému vrnění mechaniky.

• grafické zpracování
  • hudební zpracování - až na neustálé vrnění mechaniky
  • inteligence, resp. demence kovbojů
  • slabá hratelnost
  • značně nestabilní hra

Na řadu přišla inteligence, respektive demence vašich i soupeřových kovbojů. Nevím, jak mám reagovat na to, když po sobě střílejí dva nepřátelští kovbojové a ostatní postávají okolo nich a spokojeně se dívají, jak se jejich kamarádi zabíjejí.

Co dodat na závěr? Kdybych se měl dívat jen na zpracování (grafické i zvukové), určitě bych byl spokojený. Jenže pro mě je důležitá hratelnost a té jsem se vůbec nedočkal. Pokud to přece jen budete chtít risknout, raději si nejdříve zahrajte demo a pak si představte, že přesně to samé budete dělat až do konce hry.

Zvuk: 6/10
Hratelnost: 4/10

Kdybych se měl dívat jen na zpracování (grafické i zvukové), určitě bych byl spokojený. Jenže pro mě je důležitá hratelnost a té jsem se vůbec nedočkal.