Faust – Sedm her duše

Vítejte v našem zábavním velkoparku Mé jméno je Mefistoteles a budu vám po nejbližší dobu dělat průvodce. Můžete zde přirozeně zkoumat vše, co se vám zlíbí – až na... však ale vy to poznáte. Jen pamatujte, chceme po vás, abyste rozhodl, která duše přijde do nebe a která do pekla. Staňte se jazýčkem na miskách vah, rozhodněte o osudu lidí. Hodně štěstí...
Faust – Sedm her duše

Žánr: adventura
Minimum: P200, 32 MB RAM, 270 MB HD, 8x CD-ROM
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Arxel Tribe
Distributor:
Cryo Interactive Entertainment

Dávno pryč jsou ty krásné doby, kdy se na nás valila jedna adventura za druhou. Dnešní trh je zahlcen 3D akčními střílečkami (ať už z pohledu první osoby a-la Quake, či s kamerou umístěnou za postavou hlavního hrdiny jako např.v Tomb Raider) a real-timovými strategiemi. Připočteme-li k tomu sportovní a závodní hry, máme pokrytu prakticky celou současnou produkci herních firem. Těžko říct, zda za tuto situaci mohou výrobci, producenti, recenzenti nebo samotní hráči. Každopádně klasických 2D adventur je (bohužel) čím dál tím méně.

FaustFaust

Přesto ještě zdaleka adventury nevymřely, pouze se přesunuly do tří rozměrů. V zásadě zde můžeme vysledovat dva hlavní proudy 3D adventur. V první z nich se pohybujete podobně jako v Tomb Raiderovi, ale větší důraz je kladen na sbírání a používání předmětů a komunikaci s ostatními postavami než na střelbu. Typickým představitelem je Indiana Jones and the Infernal Machine. Druhý proud je znám především díky výborným titulům Atlantis a Atlantis II z dílny francouzských mágů Cryo Interactive. A právě z tohoto soudku je i Faust.

FaustFaust

Všechny hry od Crya rozeznáte na první pohled. Nádherně prokreslené scenérie, kterými můžete otáčet o 360 stupňů, perfektně vymodelované obličeje ostatních postav včetně mimiky a synchronizace při rozhovorech, pohyby snímané technologií motion capture, překrásná hudba, kterou můžete poslouchat stále dokola, a hlavně spousta předmětů a zapeklité logické problémy, u jejichž řešení se určitě zapotíte.

Hru Faust vytvořila nepříliš známá slovinská firma Arxel Tribe, která ale již má za sebou několik kvalitních her (jmenujme aspoň Ring, Prisoner of Ice či trilogii Alone in the Dark). Pod ochrannými křídly Crya tak vznikla další technicky téměř dokonalá hra, která ovšem (stejně jako ostatní adventury od Crya) je tak trochu „divná“.

FaustFaust

Děj hry je vzdáleně inspirován klasickým dílem J.W.Goetha, bližší podobnost s knihou byste však hledali marně. Hlavní postava, Marcello Faust, přichází do zábavního parku Dreamland, kam ho povolal Mefistoteles. Obyvatelé parku spáchali v minulosti velké hříchy a vy máte rozhodnout, zda jejich duše poputují do nebe či se budou věčně smažit v pekle. Postupně odkrýváte jejich motivy, zkoumáte nalezené indicie a odhalujete jejich tajemství. Z úlomků informací, útržků děje a rozhovorů postupně skládáte mozaiku celého příběhu. Nakonec vždy naleznete důkazy (většinou smlouva s Mefistotelem), že vše je trochu jinak, než se ze začátku zdálo. Poznáte, že obyvatelé parku byli obyčejní lidé se svými obyčejnými problémy a starostmi a pouze podlehli našeptávání Mefistotela a vyměnili splnění svých tužeb za nějakou zdánlivou maličkost. Na druhou stranu ani Mefistoteles není vyhraněně záporná postava. V závěru se sice mnohé vyjasní, ale spousta otázek zůstane nezodpovězena...

FaustFaust

Celá hra je rozdělena do sedmi kapitol, které jsou sice na první pohled samostatné, ale postavy v nich vystupující se objevují i v jiných dílech a příběhy spolu částečně souvisejí. Kapitoly plníte postupně. Těžiště hry spočívá v podrobném hledání a používání předmětů, řešení logických hádanek a prozkoumávání předmětů, které jsou na první pohled obyčejné, ve skutečnosti však hrají v příběhu klíčovou roli. Po nalezení důležité indicie se vám přehraje krátká videosekvence, která odkryje další kousek příběhu.

FaustFaust

Poměrně vysoká obtížnost hry není způsobena rozlehlostí či nelinearitou děje. Naopak, celou dobu se pohybujete v relativně malém prostoru a dál se nedostanete, dokud nesplníte všechny úkoly. Problémem je, že většinou ani nevíte, co hledat. A tak zkoumáte všechna zákoutí, sbíráte předměty, shromažďujete jemné náznaky, které by vám prozradily další postup. Situace se ještě komplikuje tím, že každý příběh se odehrává v minimálně dvou obdobích. Během uplynulé doby samozřejmě některé předměty zmizely a jiné přibyly, skříňky, které byly prázdné, nyní obsahují důležité stopy atd. To ovšem znamená prakticky celou scénu prozkoumat znovu, což pro někoho může být značně frustrující. Některé postupy jsou vcelku pochopitelné, jiné zase značně nelogické – vrcholem je luštění šifer ve druhé epizodě, které vám dá pořádně zabrat.

FaustFaust

Jak jsem již uvedl, technické zpracování je vynikající. Systém Omni3D, známý z obou dílů hry Atlantis a většiny pozdějších her od Crya, byl ještě zdokonalen. Zatímco v Atlantis otáčíte celou obrazovkou, přičemž kurzor myši zůstává stále uprostřed, zde pohybujete kurzorem volně po obrazovce a pokud dojedete na kraj, obrazovka se pootočí. Jednoduché, ale velmi praktické. Trochu zarazí absence plynulých přechodů mezi lokacemi (jako v Atlantis), mezi jednotlivými obrazovkami se pohybujete skokem. Nádherně vyrenderované prostředí, precizně vykreslené postavy, kvalitní ozvučení a nadabování, to vše přispívá k atmosféře hry. Co ale musíme každopádně vyzdvihnout, je hudba. Třináct povětšinou bluesových či jazzových skladeb z dvacátých a třicátých let ke hře perfektně sedí a výborně dokresluje zážitek ze hry. Ne náhodou je v hlavním menu volba pro samostatné přehrávání těchto skladeb.

Jak se již stalo u her od Crya zvykem, distribuují se u nás kompletně přeložené do češtiny. Na titulcích se nedá téměř nic zkazit, ale kvalita dabingu mne příjemně překvapila. Škoda jen, že lokalizace do češtiny podstatně oddaluje termín uvedení hry na náš trh (v případě Fausta to byl více než rok) a nedá se proto čekat, že by se podíl přeložených her podstatně zvýšil.

FaustFaust

Faust se určitě nebude líbit každému. Ke klasické adventuře středního proudu, která je stravitelná pro každého, má rozhodně daleko. Na druhou stranu, pokud milujete bizarní hry s nádechem tajemna a spoustou obtížných puzzlů a nevadí vám relativně vysoká obtížnost hry, určitě neprohloupíte, pokud si Fausta zahrajete.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 8/10
Další „divná“ hra od Crya... Pokud se vyžíváte v řešení obtížných až nelogických hádanek, je to hra přesně pro vás. Ostatní ocení aspoň perfektní grafické zpracování, nádhernou hudbu a kvalitní český dabing.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A