Fe: zazpívej tu naši (recenze)

Čas od času se stane, že v EA někdo dostane dobrý nápad. Za poslední dobu těch dobrých zrovna moc nebylo. No, co si budeme povídat, spíše žádný. Teď by se ale konečně mohl jeden objevit, a tím je EA Originals s novou roztomilou skákačkou Fe.

EA Originals funguje na tom principu, že se vybere začínající studio, EA ho při vývoji podpoří a nadále vystupuje jako vydavatel. Přesně takhle to bylo i v případě studia Zoink!, které stojí za touto jedinečnou záležitostí. Teď už ale k samotné hře.

Začneme tím, čím vás Fe očaruje, zaujme a ohromí. Možná, že jste si toho všimli už před vydáním na screenshotech a videích, ale až v samotné hře poznáte ten pravý potenciál této audiovizuální parády. Hra je opravdu nádherná. Z počátku to vypadalo, že se celý svět bude skládat jen z odstínů modré a černé. Naštěstí se barevná paleta postupně mění a díky tomu se ze stylizace nestává kýč. Stále ale v celém světě dominuje černá.

V souvislosti s Fe byla vždy zmiňovaná komunikace pomocí zpěvu. Vývojáři to vyřešili opravdu elegantně. Tato mechanika funguje na principu toho, jak silně stlačíte trigger. Čím víc je stlačený, tím je Fe hlasitější. Musíte najít tu správnou hlasitost, abyste s někým navázali kontakt. Důležitější ale je, abyste zvolili správný jazyk. V celé hře totiž nepadne jediné slovo. Zvuky zvířat jsou naštěstí udělané dobře a není to žádná zrůdnost, jako třeba u Yooka Leylee.

V souvislosti s Fe byla vždy zmiňovaná komunikace pomocí zpěvu. Vývojáři to vyřešili opravdu elegantně

Z počátku umíte jen jazyk vašeho druhu. Není přesně řečeno, za jaké zvíře vlastně hrajete. Je to zkrátka Fe. Celkem se takových jazyků můžete naučit šest. S ostatními druhy tedy ze začátku není komunikace úplně lehká. Na druhou stranu se můžete dorozumět s mláďaty a je jedno, o jaký druh se jedná. Starší jedinci na vás budou ale jen zmateně civět.

Jazyky se učíte od nejstarších zástupců druhů. Ty poznáte okamžitě, jak je uvidíte, protože většinou to jsou opravdu obří potvory. Jen tak vás ho ale nenaučí. Většinou je to odměna za to, že zachráníte jejich mladé. Poté už můžete komunikovat s jakýmkoliv zástupcem daného druhu. Jazyky také působí na některé rostliny. Díky červímu jazyku můžete nechat vykvést rostlinu fungující jako trampolína. Jelení hlas pak probudí kytky, které vás při plachtění opět vynesou do vzduchu.

Schopnosti, mezi které patří třeba lezení po stromech nebo plachtění ve vzduchu, získáte po sesbírání určitého množství krystalů, které jsou ukryty všude možně na mapě. Zrovna obě zmíněné získáte na začátku hry. Celkově jich je 6, ale za celou dobu hraní nemusíte získat všechny. Hra se dá v klidu dohrát i bez toho. Po chvilce také dostanete možnost kdykoliv si zavolat ptáčka, který vám ukáže, kudy dál. Kdykoliv si ale můžete zobrazit mapu, kde je přesně znázorněno, kterým směrem máte zamířit. Pokud se chcete orientovat čistě podle prostředí, můžete si nápovědu na mapě vypnout.

Příběh jako takový tady vyprávěný není. Stále je vám naznačováno, proč děláte, co děláte, ale nikde není přesně řečeno, kdo jsou vaši nepřátele a proč jim zrovna vy máte čelit. Jací nepřátelé? V lese se objevily tajemné černé bytosti, které zdejší faunu uvězňují do klecí z tajemné hmoty. Začínají u mláďat a postupně se dostanou třeba i k vodě. Narazíte také na jejich prasata, která jsou zmanipulována pomocí krystalu na ocase. Jakmile jim ho sundáte, zase se z nich stanou normální zvířata. Vašim úkolem je zastavit řádění těchto záhadných postav a zachránit les.

Jakmile narazíte na některého nepřítele, nesmíte dopustit, aby zahlédl on vás. Potom totiž netrvá dlouho a už jste v kleci. V takových situacích tedy musíte volit stealth postup a schovávat se na špičkách stromů nebo ve vysoké trávě.

Do klecí neuzavírají jen zvířata, ale také důležité objekty. Vy se k nim potřebujete dostat, takže nezbývá nic jiného, než klec prolomit. Toho můžete dosáhnout hned několika způsoby. Když se naučíte ptačí řeč, můžete nechat rozkvést rostlinu, jejíž plod klec odstraní. V tomhle ohledu vám pomáhají také medvědi. Jejich řev dokáže tajemnou hmotu, ze které jsou klece vytvořeny, také prolomit. Komunikovat můžete ale jen s mladými, protože dospělý jedinec se po vás hned rozběhne. Tedy pokud ho neodlákáte malinou. Nedává to moc smysl, ale funguje to.

Ze začátku hry jsou střety s nepřáteli těžší, postupně s tím, jak se učíte nové jazyky se stávají snadnější

Ze začátku hry jsou střety s nepřáteli těžší, postupně s tím, jak se učíte nové jazyky se stávají snadnější. Jeleni nepřítele během chvíle vyřídí, na hřbetu ptáka pak můžete bezpečně přeletět nepřátelské území a červ vás vezme skrz své podzemní chodby.

Při průchodu hrou potkáváte různé malby na stěnách, které vám mají říct, o co vlastně jde. Mně se z nich ale moc užitečných informací zjistit nepodařilo. Stejně tak mi přišly zbytečné pasáže, kdy se díky krystalům z hlavy nepřítele můžete podívat na věc z jeho perspektivy. Je to sice zajímavé, ale nic vám to neřekne, když neznáte žádné doplňující okolnosti. Hratelnost ale tento nedostatek dostatečně vynahrazuje, i když bych třeba uvítal vysvětlení, co se na konci hry vůbec stalo.

Fe je překrásný zážitek, i když trošku zmatený. A také docela krátký. I když jsem se v některých částech hry na chvíli zasekl, dorazil jsem na konec za nějakých 5-6 hodin, což není zrovna velké číslo. Na druhou stranu ale odpovídá tomu, že se neprodává za plnou cenu. Některé prvky mi bohužel kvůli krátké herní době přišly nevyužité. Třeba prasečí jazyk. Za chvíli zapomenete, že jste se vůbec něco takového naučili.

Fe je překrásný zážitek, i když trošku zmatený. A také docela krátký

Je to zkrátka jednohubka, na kterou budete vzpomínat jen a jen díky audiovizuálnímu stylu a možná mechanice zpěvu a jeho učení. V příběhu ale Fe pokulhává, jak jen to jde, na druhou stranu to ale všechno zachraňuje hratelnost, i když té si za tak krátkou dobu zase tolik neužijete. Stále bych vám ale doporučil po hře sáhnout, pokud se vám líbil třeba Unravel nebo Ori and the Blind Forest. Při hraní jsem z nich měl totiž velmi podobné pocity jako u Fe.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• Působivý výtvarný styl