F.E.A.R - strach dělá z lidí hrdiny

Připravovaná akce F.E.A.R. oplývá dvěma vlastnostmi, které z ní dělají jednu z nejočekávanějších her žánru. Za prvé se jedná o další počin zkušených matadorů z firmy Monolith, za druhé má název tak dvojsmyslný, že říká o hře vše a zároveň vůbec nic. F.E.A.R by mohla směle aspirovat nejen na titul s nejoriginálnějším názvem, ale i na cenu za prvotřídní grafiku, animaci a scénář. S přibývajícími screenshoty a blížícím se datem vydání je na čase shrnout si vše, co nás čeká a nemine.

Výrobce hry: Monolith (http://www.lith.com)
Distributor hry: Vivendi (
http://www.vugames.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Datum vydání: Q4 2005

S.T.R.A.C.H.

Nemusíte mít vysokoškolský diplom z angličtiny, abyste pochopili, že hlavním smyslem ukrývajícím se v názvu tété hry je strach. Ač bychom to do scénáristů z Monolithu nikdy neřekli (po všech těch parodiích a černém humoru), připravili pro nás opravdu hutný příběh kypící atmosférou a napětím. Děj F.E.A.R. by se dal označit za extrakt toho nejlepšího z Vetřelce, Kruhu a zběsilých akčních filmů s Johnem Woo.

  

Elitní komando před akcí * Elitní komando při akci * Elitní komando po akci

I to málo, co z děje známe, vypadá zajímavě: Kdesi ve městě je nahlášeno ozbrojené přepadení vládní budovy. Zařízení za miliardy dolarů skrývá mnohá tajemství a projekty, které za žádnou cenu nesmějí být objeveny ani vyzrazeny. Do akce tedy vyráží speciální komando Delta mající za úkol nastolit pořádek a při tom se delikátně vypořádat s případnými škodami. Dvě hodiny poté je nenávratně ztracen kontakt s vyslanou jednotkou a z budovy nevycházejí žádné signály ani nic, co by alespoň naznačovalo, že alespoň někdo zůstal naživu.

Právě v tuto chvíli přichází na mysl druhý význam názvu hry; First Encounter Assault and Recon je uskupení těch nejlepších z nejlepších, kterého jste členem. Spolu s ostatními, jenž mají paranormální schopnosti, máte za úkol zjistit co se pokazilo a hlavně jak moc se to pokazilo. Monolith nám tímto nabízí velmi výživný koktejl namíchaný z ingrediencí, které jsme měli možnost vidět poprvé v nedávném Riddickovi; first person střílečku okořeněnou bojem na blízko a speciálními schopnostmi, jimiž vaše postava vyniká.

  

Velitel záchranného týmu se jako jediný drží * Ne na dlouho * Vrah za sebou očividně nechal stopy 

Bohužel co se týče příběhu, tak nemůžeme být konkrétnější. Vše, co se týká singleplayeru, je totiž střeženo lépe než Pentagon. Autoři odmítají cokoliv prozradit a s tajemným úsměvem dodávají, že si vše vyzkoušíme až na vlastní kůži. To pochopitelně znamená, že bude hlavním triumfem hra jednoho hráče; podle všeho lineární, avšak s řádnou filmovou atmosférou a vším, co k tomu patří.

Kam se hrabe Hollywood

I přes poutavou zápletku zde bude alfou a omegou dynamická, a v tomto případě se hodí říci i bouřlivá akce, která by vás měla nadchnout jak svým grafickým zpracováním, tak mnohými inovacemi. Jak už jsem napsal výše, střílecí část si bere to nejlepší z holywoodských trháků a svým zpracováním se jim minimálně blíží. Opravdu si nevzpomínámna jinou hru, kde bychom mohli vidět tak propracovaný částicový systém, kdy vaše okolí doslova vybuchuje v gejzírech omítky, mramorového obložení či tříštěného skla. Na mysli mi vyvstává snad jen kultovní scéna z prvního Matrixu, po které z luxusního hotelového vestibulu zbyly jen pahýly sloupů. K tomu si přidejte omračující světelné efekty, dynamické stíny a odlesky - a máte intenzivní zážitek a akční hru jako víno.

  

Částicové efekty jsou úžasné * Říkal jsem mu ať se nenaklání přes zábradlí * Dva na jednoho; to je nefér!  

Nebyl by to ale Monolith, aby nám to mordování a ničení něčím nezpestřil. Jako člen speciální jednotky F.E.A.R jste obdařen schopností vnímat věci, které se staly nebo teprve stanou. Díky této "senzitivitě", kterou vaše mysl vykazuje, tak nejednou spatříte jakési flashbacky; při příchodu do místnosti se vám mohou zjevit dávno mrtví zaměstnanci budovy či vojáci, jenž vám tak mnohdy, ač nepřímo, řeknou, co se zde vlastně stalo. Monolith tyto scény používají jako šikovné "berličky" pro posunutí děje a pro navození té správné atmosféry. Ne všichni duchové jsou hodní a rozhodně ne všechny události, co se vám odehrají v mysli, jsou příjemné. Při vypjatých chvílích dokonce mohou náhle zhasnout všechna světla; otázkou je, zda to není jen klam vašeho vlastního mozku.

   

Spěchají do nového obchoďáku * Český Sen v praxi * Vojenský arzenál za nízké ceny

Postupem času se samozřejmě budete dozvídat nové věci o pozadí celého komplotu, a mimo jiné zjistíte, že o život vám usilují nejen najatí žoldáci (kým, to nevíme), ale také jakási tajemná síla, kterou je posedlá malá holčička. Člověku běhá mráz po zádech, když vidí, jak taková "školačka" dokáže rozcupovat několik elitně vycvičených zabijáků, aniž by se jich jakkoliv dotkla. Monolith zde vsadil na dobrého koně; vykradení filmu Kruh je nepopiratelné, avšak atmosféra ve F.E.A.R tím dosahuje do nebeských výšin.

Těšíme se
  • frenetická akce jako vystřižená z Matrixu
  • děsivá story beroucí si za vzor japonský Kruh
  • potěšení pro oči i pro uši
Bojíme se
  • vlastního strachu
  • přílišné linearity
Klenot roku 2005

Celkové shrnutí výše řečeného není v případě F.E.A.R ničím obtížným. Čeká nás hra s napínavým příběhem, kterému zdatně sekunduje grafika, vybroušená jako diamant, a v neposlední řadě i frenetická akce se spoustou zbrojního arzenálu.
Vivendi plánuje vydání na čtvrtý kvartál tohoto roku, vše se ale může ještě změnit; a to buď k lepšímu, nebo k horšímu. Útěchou nám může být fakt, že ať tak či tak, autoři mají stále čas na dopilování všech aspektů hry.

Jak se těšíme: 90%

Zdroj: IGN

Diskuze (4) Další článek: Sudeki - pěkná dávka trailerů

Témata článku: , , , , , ,