F.E.A.R. – ambiciózní FPS příští generace

Doom 3 a Far Cry, tak zní jména letošních akčních skvostů, jejichž kralování hodlá v následujících měsících ohrozit král odkladů a slibů; veleočekávaný Half-Life 2. To jsme však stále v roce 2004. Ten příští nás hodlá potěšit nejen ukrajinský Stalker, ale také další projekt, který je možná neprávem přehlížen. Co se skrývá pod názvem F.E.A.R.? Černého koně akčních her roku 2005 si představíme v dnešním článku.
F.E.A.R. – ambiciózní FPS příští generace

Výrobce hry: Monolith (http://www.lith.com)
Distributor hry: Vivendi (
http://www.vugames.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Homepage hry: Prozatím není
Datum vydání: 2005

Herní výstavu E3 v americkém ráji zábavy Los Angeles znají nejen všichni herní žurnalisté, ale i valná většina hráčů. Každoročně nám zde vývojáři představují desítky nových titulů, promítají novinkové trailery a snaží se upoutat působivým přednesem či dekorací svých stánků. Již několik let byl nejobletovanější hrou Doom 3, těsně v závěsu následoval Half-Life 2 či některý z dalších, slavným jménem se pyšnící titul. Letos však přitahovalo pozornost dílko jiné, o němž se toho před samotnou akcí příliš nevědělo. Jeho jméno zní F.E.A.R. a v našem dnešním článku si povíme, proč byste mu i vy sami měli věnovat zvýšenou pozornost.

Příští sezónu se budou nosit tečky

Ačkoliv módní trendy příliš nesleduji, jedno je nepochybné. Příští rok se budou nosit tečky. Nedělám si teď legraci, vždyť posuďte sami – F.E.A.R. je již druhou hrou, v jejímž názvu se střídá písmeno s tečkou. Prvním zmíněným titulem (a zřejmým favoritem na poli akčních FPS her) je S.T.A.L.K.E.R., u něhož je problém s názvem dobře znám. Autorská práva se zkrátka obejít nedají a tak se autoři rozhodli pro zajímavý kompromis. Buďme tak rádi alespoň za to, že nemáme H.A.L.F. L.I.F.E. Dílko ze stájí Monolithu je však z jiného soudku, zajímavý název má jasného viníka; hlavního hrdinu, který je členem speciální jednotky F.E.A.R. (First Encouter Assault and Recon).

  

Paranormální jevy vás budou provázet na každém kroku * Vaše jednotka * Grafika vypadá opravdu impozantně

Náš hrdina ovšem není bůhvíjaký řadový voják. Jeho pracovní zaměření nepatří mezi běžné; dokonce by se dalo říci, že začíná tam, kde jeho „normální“ kolegové končí. Čím se tedy zabývá konkrétně? Paranormálními jevy. Že si může stěžovat na nedostatek případů? Chyba lávky. Úkolů stále přibývá a jedním z těch posledních se stalo zvláštní přepadení malého letiště neznámými teroristy. Na našeho hrdinu jsou kladeny abnormálně vysoké nároky a vzešlé situace je tak nutné řešit bleskově, účinně a v neposlední řadě nepozorovaně. Brzy tak poznáte, že být členem speciální protiteroristické jednotky není zrovna procházka růžovým sadem. 

Někdy stačí i málo

Vašim primárním úkolem bude dle očekávání vypátrat, co se na inkriminovaném letišti přihodilo. Jednoduché to však ani přinejmenším nebude; informací je pomálu, teroristé si nekladou žádné podmínky. Nechtějí peníze, netouží po propuštění vězněných kolegů… nechtějí zkrátka a dobře nic. Hrozivé nic! S tímto faktem se budete muset vyrovnat a vystačit s tím málem, které máte k dispozici. Na pomoc dostanete pouhé tři muže a ani to nebudou bůhvíjací myslitelé, spíše ranaři. Přes logiku tady budete pouze vy. Celý příběh ale nebude tak jednoduchý, jak by se vám mohlo z předchozích řádků zdát. Než celé klubíčko záhad rozmotáte, můžete se těšit na spoustu zajímavých událostí i nečekaných zvratů. Celkově autoři označují příběh jako „atmosférický“; zde asi přesné vysvětlení nenajdeme, ovšem nabízí se přirovnání k Aliens vs. Predator. Konkrétně k druhému dílu, na němž se podíleli vývojáři z… Monolith! Jaká náhoda, že?

  

I s takovýmito „hochy“ se budete muset vypořádat * Působiví nepřátelé * Váš osobní řidič

Jak již bylo řečeno, pomoci by vám měli členové vašeho týmu. To nebudou jen tak ledajací počítačoví panáčci, ale plnohodnotní bojovníci s vlastní „historií“, ojedinělými vlastnostmi a charakterem, podobně jako tomu bylo třeba v případě českého Vietcongu. Důležitá je i psychika a občas zaúřaduje dokonce i stres či nervozita; proto i špičkoví střelci mohou selhat.

Pojďme si nyní detailně představit vaši jednotku. Velitelem jednotky je poručík Rowdy, obtloustlý a příjemný chlapík. Jeho věrnou družkou je ve všech koutech světa zbraňová specialistka Jin. Hlavní devizou této půvabné slečny je sluch, nepřítele slyší o několik sekund dříve než vy a stává se tak jedním z nejužitečnějších členů vašeho komanda. Spen Jankowski je vaším věrným řidičem, ovládá všechny typy vozidel a nespočet druhů jiné techniky. Černoch Holiday naopak disponuje asi nejzajímavější vlastností – dokáže z nalezeného předmětu vyčíst informace o posledním majiteli. Tento velmi zajímavý kvartet dává dohromady skutečně parádní tým, který za všech okolností drží pohromadě a skvěle se doplňuje.

12 hodin

Již nějaký pátek běží v jedné české komerční televizi seriál s názvem 24 hodin. Jde o to, že s hlavním hrdinou procházíte celým dnem. Seriál je rozdělen na čtyřiadvacet částí a v každé prožijete dobrodružnou hodinku. Ale pojďme k tomu, proč se vůbec o tomto seriálu zmiňuji – F.E.A.R. se snaží o něco podobného, jen s tou výsadou, že neprožijete celý den, ale pouhých dvanáct hodin. Zní to ovšem trochu nelogicky; každý hráč přeci hraje trochu odlišným způsobem a bude tedy velmi zajímavé, jak se s tím autoři vypořádají. To je právě ten největší rozdíl od seriálu – je vám svěřena naprostá volnost a můžete si dělat co chcete, doufejme tak, že nebudeme limitováni časem. To by určitě hra mírně ztratila na půvabu.

  

„Ale já fakt nic nemám!“ * Na letišti se dějí opravdu divné věci * Váš šofér dokáže létat i s helikoptérou

Co ovšem půvab neztratí nikdy, je vizuální zpracování. Dnes jsme si již na jistou grafickou úroveň zvykli a zde by, aspoň soudě dle okolních screenhotů, měly být minimálně naplněny stávající standardy. Hře byl vytvořen zcela nový engine, zatím beze jména, ale nemusíte se bát, že byste byli ošizeni o nějaké ty efekty. Dokonce se dočkáme i populárního bullet-timu. O dalších technických záležitostech snad ani nemá cenu diskutovat – dynamické stíny, bump mapping, normal mapping, částicové efekty či modely prostředí, zkrátka nic, co bychom již dříve neznali.

Velké očekávání vs. Velké zklamání
 
F.E.A.R. je pro mne zatím obrovským překvapením. Poutavá prezentace na E3 jistě udělala své a vynikající grafické zpracování titulu zajišťuje velkou sledovanost. Uvidíme však, jak se povede zpracovat koordinaci týmové práce, jak bude vypadat slibovaný bullet-time a také na to, jak se vůbec bude tato hra hrát jako celek. Zatím o tom moc nepřemýšlejme a radši dál sněme o vydání „neuvěřitelně-dlouho-odkladaného“ Half-Life 2. Teprve poté nadejde čas další akční linie, v čele s F.E.A.R. Předpoklady k tomu tato hra jistě má.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

včera | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

včera | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |