F.E.A.R. – ambiciózní FPS příští generace

Doom 3 a Far Cry, tak zní jména letošních akčních skvostů, jejichž kralování hodlá v následujících měsících ohrozit král odkladů a slibů; veleočekávaný Half-Life 2. To jsme však stále v roce 2004. Ten příští nás hodlá potěšit nejen ukrajinský Stalker, ale také další projekt, který je možná neprávem přehlížen. Co se skrývá pod názvem F.E.A.R.? Černého koně akčních her roku 2005 si představíme v dnešním článku.

Výrobce hry: Monolith (http://www.lith.com)
Distributor hry: Vivendi (
http://www.vugames.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Homepage hry: Prozatím není
Datum vydání: 2005

Herní výstavu E3 v americkém ráji zábavy Los Angeles znají nejen všichni herní žurnalisté, ale i valná většina hráčů. Každoročně nám zde vývojáři představují desítky nových titulů, promítají novinkové trailery a snaží se upoutat působivým přednesem či dekorací svých stánků. Již několik let byl nejobletovanější hrou Doom 3, těsně v závěsu následoval Half-Life 2 či některý z dalších, slavným jménem se pyšnící titul. Letos však přitahovalo pozornost dílko jiné, o němž se toho před samotnou akcí příliš nevědělo. Jeho jméno zní F.E.A.R. a v našem dnešním článku si povíme, proč byste mu i vy sami měli věnovat zvýšenou pozornost.

Příští sezónu se budou nosit tečky

Ačkoliv módní trendy příliš nesleduji, jedno je nepochybné. Příští rok se budou nosit tečky. Nedělám si teď legraci, vždyť posuďte sami – F.E.A.R. je již druhou hrou, v jejímž názvu se střídá písmeno s tečkou. Prvním zmíněným titulem (a zřejmým favoritem na poli akčních FPS her) je S.T.A.L.K.E.R., u něhož je problém s názvem dobře znám. Autorská práva se zkrátka obejít nedají a tak se autoři rozhodli pro zajímavý kompromis. Buďme tak rádi alespoň za to, že nemáme H.A.L.F. L.I.F.E. Dílko ze stájí Monolithu je však z jiného soudku, zajímavý název má jasného viníka; hlavního hrdinu, který je členem speciální jednotky F.E.A.R. (First Encouter Assault and Recon).

  

Paranormální jevy vás budou provázet na každém kroku * Vaše jednotka * Grafika vypadá opravdu impozantně

Náš hrdina ovšem není bůhvíjaký řadový voják. Jeho pracovní zaměření nepatří mezi běžné; dokonce by se dalo říci, že začíná tam, kde jeho „normální“ kolegové končí. Čím se tedy zabývá konkrétně? Paranormálními jevy. Že si může stěžovat na nedostatek případů? Chyba lávky. Úkolů stále přibývá a jedním z těch posledních se stalo zvláštní přepadení malého letiště neznámými teroristy. Na našeho hrdinu jsou kladeny abnormálně vysoké nároky a vzešlé situace je tak nutné řešit bleskově, účinně a v neposlední řadě nepozorovaně. Brzy tak poznáte, že být členem speciální protiteroristické jednotky není zrovna procházka růžovým sadem. 

Někdy stačí i málo

Vašim primárním úkolem bude dle očekávání vypátrat, co se na inkriminovaném letišti přihodilo. Jednoduché to však ani přinejmenším nebude; informací je pomálu, teroristé si nekladou žádné podmínky. Nechtějí peníze, netouží po propuštění vězněných kolegů… nechtějí zkrátka a dobře nic. Hrozivé nic! S tímto faktem se budete muset vyrovnat a vystačit s tím málem, které máte k dispozici. Na pomoc dostanete pouhé tři muže a ani to nebudou bůhvíjací myslitelé, spíše ranaři. Přes logiku tady budete pouze vy. Celý příběh ale nebude tak jednoduchý, jak by se vám mohlo z předchozích řádků zdát. Než celé klubíčko záhad rozmotáte, můžete se těšit na spoustu zajímavých událostí i nečekaných zvratů. Celkově autoři označují příběh jako „atmosférický“; zde asi přesné vysvětlení nenajdeme, ovšem nabízí se přirovnání k Aliens vs. Predator. Konkrétně k druhému dílu, na němž se podíleli vývojáři z… Monolith! Jaká náhoda, že?

  

I s takovýmito „hochy“ se budete muset vypořádat * Působiví nepřátelé * Váš osobní řidič

Jak již bylo řečeno, pomoci by vám měli členové vašeho týmu. To nebudou jen tak ledajací počítačoví panáčci, ale plnohodnotní bojovníci s vlastní „historií“, ojedinělými vlastnostmi a charakterem, podobně jako tomu bylo třeba v případě českého Vietcongu. Důležitá je i psychika a občas zaúřaduje dokonce i stres či nervozita; proto i špičkoví střelci mohou selhat.

Pojďme si nyní detailně představit vaši jednotku. Velitelem jednotky je poručík Rowdy, obtloustlý a příjemný chlapík. Jeho věrnou družkou je ve všech koutech světa zbraňová specialistka Jin. Hlavní devizou této půvabné slečny je sluch, nepřítele slyší o několik sekund dříve než vy a stává se tak jedním z nejužitečnějších členů vašeho komanda. Spen Jankowski je vaším věrným řidičem, ovládá všechny typy vozidel a nespočet druhů jiné techniky. Černoch Holiday naopak disponuje asi nejzajímavější vlastností – dokáže z nalezeného předmětu vyčíst informace o posledním majiteli. Tento velmi zajímavý kvartet dává dohromady skutečně parádní tým, který za všech okolností drží pohromadě a skvěle se doplňuje.

12 hodin

Již nějaký pátek běží v jedné české komerční televizi seriál s názvem 24 hodin. Jde o to, že s hlavním hrdinou procházíte celým dnem. Seriál je rozdělen na čtyřiadvacet částí a v každé prožijete dobrodružnou hodinku. Ale pojďme k tomu, proč se vůbec o tomto seriálu zmiňuji – F.E.A.R. se snaží o něco podobného, jen s tou výsadou, že neprožijete celý den, ale pouhých dvanáct hodin. Zní to ovšem trochu nelogicky; každý hráč přeci hraje trochu odlišným způsobem a bude tedy velmi zajímavé, jak se s tím autoři vypořádají. To je právě ten největší rozdíl od seriálu – je vám svěřena naprostá volnost a můžete si dělat co chcete, doufejme tak, že nebudeme limitováni časem. To by určitě hra mírně ztratila na půvabu.

  

„Ale já fakt nic nemám!“ * Na letišti se dějí opravdu divné věci * Váš šofér dokáže létat i s helikoptérou

Co ovšem půvab neztratí nikdy, je vizuální zpracování. Dnes jsme si již na jistou grafickou úroveň zvykli a zde by, aspoň soudě dle okolních screenhotů, měly být minimálně naplněny stávající standardy. Hře byl vytvořen zcela nový engine, zatím beze jména, ale nemusíte se bát, že byste byli ošizeni o nějaké ty efekty. Dokonce se dočkáme i populárního bullet-timu. O dalších technických záležitostech snad ani nemá cenu diskutovat – dynamické stíny, bump mapping, normal mapping, částicové efekty či modely prostředí, zkrátka nic, co bychom již dříve neznali.

Velké očekávání vs. Velké zklamání
 
F.E.A.R. je pro mne zatím obrovským překvapením. Poutavá prezentace na E3 jistě udělala své a vynikající grafické zpracování titulu zajišťuje velkou sledovanost. Uvidíme však, jak se povede zpracovat koordinaci týmové práce, jak bude vypadat slibovaný bullet-time a také na to, jak se vůbec bude tato hra hrát jako celek. Zatím o tom moc nepřemýšlejme a radši dál sněme o vydání „neuvěřitelně-dlouho-odkladaného“ Half-Life 2. Teprve poté nadejde čas další akční linie, v čele s F.E.A.R. Předpoklady k tomu tato hra jistě má.

Diskuze (5) Další článek: Evropský betatest EverQuestu 2 zahájen

Témata článku: , , , , , , , , ,