Fenomén Auto Chess: přichází další vlna po žánru battle royale?

S novým rokem přichází nový žánr, ke kterému směřuje pozornost velkých společností na herním trhu. O co přesně tentokrát jde?

Pokud jste začátkem minulého roku nebyli odříznuti od herního světa, jistě vás neminula battle royale mánie. Celé to odstartoval titul PlayerUnknown’s Battlegrounds a následně to ještě víc nakopl Fortnite. Postupně do tohoto žánru přibývaly další a další hry jako Apex Legends nebo Realm Royale. Dokonce i ty, co už byly nějaký čas na trhu, začaly dostávat dodatky v podobě módu na principu battle royale. Tento rok by nás něco podobného mohlo čekat s žánrem auto chess.

Hned takhle na začátek ale musím říct, že si nemyslím, že by auto chess dosáhly úspěchu battle royale. Není to totiž tak úplně mainstreamová záležitost. Zejména proto, že v dnešní době je trendy akční hratelnost plná přestřelek nebo soubojů. I když to tak na první pohled nemusí vypadat, tak u auto chess alespoň trochu musíte zapojit hlavu, jinak se nemáte šanci propracovat na lepší příčky.

autochess4.jpg

Než přejdeme k samotným titulům, pojďme si nejdřív říct, co vlastně auto chess je. Zařadil bych je do žánru mutiplayerových taktických strategií s automatickými bitvami. Je možné, že časem přijdou i odlišné variace, ale zatím to vypadá tak, že do jedné hry se zapojí celkem 8 hráčů. Každý má svoje hrací pole a na začátku kola k dispozici stejné množství zlaťáků, které nadále investuje do nákupu vojáků. Bojovníci pak mají svoji třídu a podtřídu. Pokud máte na bojišti více postav se stejnou třídou nebo podtřídou, dostáváte nejrůznější bonusy. Kolem toho také musíte přizpůsobovat svoji strategii.

Tím to ale zdaleka nekončí. Každého bojovníka můžete vylepšit. Pokud si koupíte 3 stejné, vznikne vám z toho výrazně silnější varianta. 3 tyto vylepšené verze pak vytvoří ultimátní jednotku. V tomhle ohledu ale hraje velkou roli štěstí. V obchodě se totiž postavy zobrazují náhodně a zlaťáků většinou také není zrovna dost. Proto musíte dobře volit, kdy a koho kupovat. Za 2 zlaté si můžete obměnit nabídku v obchodě. Opět ale přichází otázka, jestli se vyplatí zainvestovat, nebo raději počkáte na další kolo, kdy se nabídka sama změní. Pokud se vám ale aktuální nabídka líbí a nemáte na ni zrovna dostatek zdrojů, tak si ji můžete zamknout do dalšího kola. 

V začátcích hry se vyplatí šetřit. Za každých 10 zlatých, které máte u sebe, získáváte na konci kola jeden bonusový. To se sčítá až do 50 zlatých. Pokud tedy této částky dosáhnete, tak s prohrou dostanete minimálně 10 dalších zlaťáků.

autochess3.jpg

Peníze pak můžete utrácet i za body zkušeností. Každý další level znamená dalšího bojovníka na stole. U některých kompozic záleží více na tom, kolik postaviček se postaví proti nepříteli. Jiné zase spoléhají na vylepšené jednotky. S vyšším levelem také vzrůstá šance, že se vám v obchodě objeví raritní postavy. Na prvních levelech se nemáte šanci dostat k legendárním postavám, ale po chvíli už máte v nabídce hned několik epických najednou. Jak už to tak bývá, čím větší rarita, tím silnější postava. Zároveň za ni ale utratíte více peněz.

Na poskládání armády a její úpravy máte omezený čas. Pak už se jde do boje. Ve většině případů jdete proti armádě některého z náhodně vybraných hráčů. Občas jsou tady ale i kola, kdy se postavíte proti monstrům řízeným umělou inteligencí. Za jejich porážku pak můžete získat předměty, které následně posilují vaše bojovníky. Tady opět hraje roli náhoda, protože nevíte, jestli vám vůbec něco padne. A pokud se vám opravdu poštěstí, tak si z jednotlivých itemů můžete poskládat nějaký silnější.

autochess.jpg

Samotné souboje probíhají automaticky. Od toho se také odvíjí název auto chess. Za vyhrané bitvy získáte zlato navíc. Pokud ale prohrajete, ztratíte část svých životů. Všichni v základu začínají na 100. Vašim úkolem je tedy vydržet až do konce. Jestli se vám ale nezadaří a skončíte na nižších příčkách, tak nemusíte čekat až ostatní souboje doběhnou do konce. Můžete se hned pustit do další hry.

A jak to celé vzniklo? Prý už ve Warcraftu 3 byly custom módy, které od konceptu auto chess neměly daleko, ale velký boom přišel v lednu letošního roku, kdy začala komunita hry Dota 2 bláznit z fanouškovské modifikace, kterou vytvořilo čínské studio Drodo. Auto Chess dosahovaly obrovské popularity a v květnu už měly základnu čítající 8 milionů hráčů. Byli do nich zapáleni mimo jiné proto, že mají vlastní ranked systém. Na přelomu května a června se to s tímto žánrem ale začalo pěkně rozjíždět. Momentálně se do něj vrhly 3 společnosti, které mají potenciál s ní vymyslet velké věci.

maxresdefault.jpgdota-2-auto-chess-mod.jpgdota-2-auto-chess-mod-c-1212x682.jpg
Původní modifikace pro Dotu 2 nasbírala 8 milionů hráčů za ani ne půl roku

První z nich je studio Drodo, které udělalo původní modifikaci. Už nyní si můžete zahrát jejich mobilní adaptaci, kterou na Androidu najdete jednoduše pod jménem Auto Chess. Na systémech iOS pak jejich hra má podtitul Origins. Zanedlouho by měla vkročit do bety i PC verze, kterou Drodo tvoří ve spolupráci s Epic Games, takže ji logicky najdete jen na Epic Games Store. Abyste si mohli zahrát, tak nemusíte nic platit. Všechny verze jsou free-to-play a za reálné peníze si dokupujete jen kosmetické úpravy, takže žádné pay-to-win praktiky se tady nekonají.

autochess2.jpg
Tvůrci modifikace tvoří i samostatný titul, který už si můžete zahrát na Androidu a iOS

Vzhledem k tomu, že ten velký boom začal v Dotě 2, si Valve samozřejmě také nenechalo uniknout příležitost, aby na tom postavili samostatný titul. Dota Underlords jste mohli už nějakou chvíli hrát, pokud jste měli battle pass do Doty. Dnes se už do nich může pustit každý. 20. června totiž odstartovala otevřená betaverze. Ne všichni hráči jsou ale s verzí od Valve spokojení. Je tady několik odlišností od původní modifikace, ale to je docela logické vzhledem k tomu, že to přeci nemohou okopírovat 1:1. Na první pohled je také vidět, že uživatelské rozhraní Underlords jsou od začátku koncipované pro mobilní platformy, kam mají také v budoucnu zamířit.

dota2.jpgdota4.jpgdota3.jpgdota.jpg
Dota Underlords na začátku týdne vstoupila do otevřené betaverze a je dostupná zdarma

Underlordům se sice nedaří tak dobře, jako konkurenci, ale pro Valve je to úspěch. Hned v den vydání je totiž hrálo více lidí než jejich předchozí výtvor Artifact od doby, co vyšel. Stejně jako Auto Chess si i Dota Underlords můžete zahrát zdarma.

Nejnovější variací auto chess jsou pak Teamfight Tactics, které má na svědomí Riot Games. Pokud náhodou nevíte, co je toto studio zač, tak stojí za nejhranější hrou současnosti - League of Legends. Teamfight Tactics v patchi 9.13 přidají v betě jako jeden z módů přímo v klientu pro LoL. Ještě ani nevyšel a už má na kontě tisíce hráčů. Od minulého týdne totiž byl dostupný na testovacích serverech a takový nápor ještě nikdy před tím nezažily. Při přihlašování jste museli čekat hodiny, než jste se vůbec dostali do hry, ale některým lidem to očividně stálo za to. TFT je mimo jiné populární díky velkému zájmu streamerů na Twitch.tv. Streamery jako DisguisedToast nebo Yassuo sledují denně desítky tisíc lidí.

tft_announce_article_header.jpgnDSVLr3MZ8P7J92ox5dVsQ-650-80.jpgimage.jpegHwPo3BQLmSdZsQmzLjXXqQ-970-80.jpg
Riot se nijak netají tím, že se velmi inspirovali konceptem původních Auto Chess

Teamfight Tactics opět funguje na velmi podobném principu, jako výše zmíněné hry. Jen s tím rozdílem, že se na bojišti pohybují oblíbení hrdinové z League of Legends. V tomhle případě je tím hlavním, aby Riot TFT dobře vybalancoval. U League of Legends se jim to moc nedaří, tak alespoň v téhle odnoži by mohli být úspěšnější.

Pokud jste stále nepochopili, v čem tkví myšlenka auto chess, můžete zamířit do galerie výše, kde najdete popsané obrázky, které vám to snad vysvětlí lépe. Také se můžete těšit na další články, ve kterých si probereme jednotlivé tituly samostatně.

image (1).jpeg
Spolu s Teamfight Tactics do LoL přibudou také postavičky Little Legends

Auto chess mají rozhodně potenciál rozpoutat novou vlnu podobně, jako tomu bylo loni s battle royale, ale nepředpokládám, že by to bylo tak masivní. Rozhodně ale má čím zaujmout. V základu je to rychlé, nenáročné na PC a hlavně zdarma pro všechny a ani mikrotransakcemi nemůžete ovlivnit hratelnost. Jedna velká výtka by tady ale přeci jen byla. Nejčastější stížnosti míří směrem k RNG, tedy až přehnaný prvek náhody. Tohle je ale záležitost balancování a je hlavně na vývojářích jednotlivých titulů, jak si s tím ve svých hrách poradí.

Nejnovější komentáře