Fenomén: Final Fantasy – Průvodce po světě, 2. část

Pokračujeme ve spanilé jízdě fantaskním světem Final Fantasy. Závěrečný díl našeho monstrózního tématu nás posunuje už téměř k současnosti a budoucnosti japonského fenoménu. Připravte se na pořádnou dávku informací, které jste možná ani nevěděli, o hrách, filmech a vlastně všem okolo Final Fantasy.
Kapitoly článku

Lenka VlkovaV minulém díle našeho velkého speciálu jsme se podívali na samotný zrod legendy a zjistili, kterak se Final Fantasy stala záchranou Squaresoftu doslova v hodině dvanácté. Postupně jsme si prošli první tři díly pro konzoli NES a jejich dnes už úsměvnou grafiku a překonanou hratelnost. Dostali jsme se i na propracovanější díly čtyři až šest pro SNES a závěr patřil
dvou legendám, které bezesporu přitáhly k této japonské perle nejvíce fanoušků - Final Fantasy  VII a VIII. Dnes navazujeme na konec předchozího článku a hned na začátku uzavřeme kapitolu FF na PSX.
 


„Jak chceš dokázat, že existuješ?
Možná neexistujeme.“
Vivi, FF IX

FF IX byla vyvíjena zároveň s FF VIII a je poslední hrou pro PSX. Slouží jako pocta starším dílům FF a Square dokonce původně zamýšlel nevydat ji jako plnohodnotnou FF. I přesto, že se neprodávala tak dobře jako dva předchozí díly, získala všude vysoká hodnocení a obsahuje mnoho originálních a zábavních prvků včetně strhujícího příběhu, tentokráte po čase opět v pohádkovém kabátku plném hradů, princezen a vzducholodí. Poprvé v sérii se setkáme se soužitím lidí s dalšími rasami, což dokazuje už hlavní hrdina svým ocáskem. FF IX může někomu připadat méněcenná ve srovnání s ostatními díly, nicméně já si myslím, že tomu tak není. Devátý díl obsahuje nové technologické pokroky v oblasti grafiky a u mnoha dech-beroucích animací hraje orchestrální hudba. Soundtrack k FF IX je posledním, který dělal kompletně Nobuo Uematsu. Obsahuje úctyhodných 110 skladeb, mimo jiné titulní píseň Melodies of Life.

  

Postavy FF IX od Amana * Krásná, ale smutná princezna * Ikony nad postavou vám pomáhají najít interaktivní místa

Návrat ke kořenům ságy nastal i v oblasti bojového systému – ovládat můžete opět až čtyři postavy. Nebyla by to ale nová FF, aby nepřidala několik vlastních vychytávek. Každý charakter má svoje vlastní povolání, které většinou poznáte na první pohled (viz černý mág Vivi). Povolání určuje základní schopnosti každé postavy. Pokud se chcete naučit další, lze to pouze pomocí používání určitých zbraní, zbroje a doplňků a sbíráním tzv. AP bodů. Ultimátní útok - ve FF IX nazvaný Trance - se provádí podobně jako ve FF VII – naplněním ukazatele. Celkově jsou bitvy ve FF IX pomalejší než v předchozích dílech a již úvodnímu přelétání přes bitevní pole by podle mě neuškodilo zkrácení.

„Jednoho dne se stanu královnou…, ale vždy zůstanu sama sebou.“
Garnet, FF IX

Příběh FF IX začíná snem krásné princezny Alexandrie - Garnet. Zdá se jí o divoké bouři a dvou bezmocných dívkách na vratké loďce uprostřed oceánu. Ze snu ji ale probudí přilétající vzducholoď, na níž sídlí divadelní společnost Tantalos. Členem Tantalosu je i bezstarostný mladík Zidane Tribal, který se otáčí za každou sukní. Divadelní hra „Chci být tvým kanárkem“ má ale pouze skrýt pravý důvod návštěvy - únos princezny. Po počátečních patáliích se Zidanemu, Garnet, malému černému mágovi Vivimu a princeznině strážci Steinerovi podaří dostat z Alexandrie a dobrodružství začíná.

Až za hranice fantazie…

Hned, jakmile Hironobu Sakaguchi opustil režisérské křeslo série a stal se „pouhým“ producentem, začal plánovat uskutečnění svého velkého snu - Final Fantasy filmu. Na Hawai bylo založeno speciální grafické studio Square Pictures, vybaveno nejmodernější dostupnou technologií. Film měl být totiž vytvořen kompletně počítačově, bez jediného živého herce, ale i přesto měl vypadat realisticky. Po několikaletém vývoji pod režií Sakaguchiho byl snímek hotov. Final Fantasy: The Spirits Within měl premiéru v roce 2001 a bohužel skončil jako velký propadák. Pro fanoušky série byl film obzvlášť zklamáním, protože i přes zajímavý „vetřelcoidní“ děj neměl se sérií FF téměř nic společného. Ti ostatní nedokázali překousnout místy „nelidské“ pohyby a reakce počítačových charakterů.

  

První obrázek dokazující nekonečné možnosti CG animace * Fantomové, ohrožující planetu *Hrdinka byla Maximem nominována mezi stovku nejvíc sexy žen

Ať už byly další důvody propadu jakékoliv, čísla hovořila jasně. 137mi milionový rozpočet (v dolarech) se ani zdaleka nevrátil, krach Square Pictures byl nezvratitelný a samotný Square se dostal do finančních problémů vedoucí postupně až k jeho sloučení s konkurenčním Enixem, které bylo definitivně dokončeno v dubnu 2003. Než ale Square Pictures úplně zaniklo, stihli ještě vytvořit jednu z epizod Animatrixu – Poslední let Osirise. Finanční ztráty a sloučení s Enixem vedlo také k resignaci Hironobu Sakaguchiho, samotného tvůrce FF. Po odchodu ze Square Enixu založil svou novou společnost Mistwalker, která nyní vyvíjí mimo jiné pro X-Box 360 od Microsoftu.

„Poslouchejte můj příběh. Je to možná naše poslední šance.“
Tidus, FF X

Final Fantasy X je poslední FF, vydanou pod samostatným Square. Je ale také první FF na PS 2, jehož výkon využili, jak nejlépe to šlo. Vývoj trval dva roky a podílelo se na něm více jak sto lidí. Předrenderovaná pozadí nahradilo plně 3D prostředí a opět Nomurovy charaktery mají detaily, o kterých se nikomu předtím ani nesnilo, včetně mimiky obličeje, která je využívaná u mnoha cut-scén. Díky změně média na DVD bylo také možné hru kompletně namluvit, což přináší další přiblížení charakterů skutečným lidem (a také problémy s anglickým nadabováním). Na rozdíl od devátého dílu se vrací realističnost, jako jeden z hlavních prvků FF X. V oblasti hratelnosti přináší také velké změny. Poprvé od začátku série ve FF nenajdete světovou mapu, na které se pohybujete od města k městu. Všechny lokace FF X jsou totiž provázané.

Hráči FF X vytýkají přílišnou lineárnost, ale tvůrci se podle mě snažili o co nejfilmovější podání příběhu, což se jim také díky dynamické kameře při chůzi povedlo dokonale. Navíc těsně před koncem hry se ve hře objeví tolik vedlejších questů a nepovinných bosů, že zábava na více než dvojnásobek obyčejné hrací doby (která trvá kolem neuvěřitelných šedesát hodin), je zaručena. Mnoho zábavy na dlouhou dobu přínáší také Blitzball – originální sportovní hra, která je neoddělitelnou součástí FF X. Zkuste se v této podvodní házené probojovat se svým týmem až do finále turnaje a získat tak předměty užitečné ve hře.

„Bojuju pro Spiru. Pro všechny, kteří touží po Klidu. Mohu jim ho dát. To je všechno, co mohu udělat. Porazit Sina, ukončit bolest…to je něco, co dokážu.“
Yuna, FF X

FF X se odehrává ve světě Spira, který má na rozdíl od všech dřívějších „asijskou“ atmosféru. Tvůrci přiznávají, že se inspirovali v Jižním Pacifiku, Thajsku a Japonsku, když Spiru tvořili. Většina příběhu se odehrává vyprávěním Tiduse, hlavního hrdiny. Blitzballová hvězda Tidus se narodil ve vyspělém městě Zanarkand, kde příběh začíná. Krátce na to je ale město napadeno obrovským monstrem - Sinem, který ničí vše, co mu stojí v cestě. Tidus je Sinem pohlcen a probouzí se v rozpadlém chrámu zcela odlišného světa. Postupně se dovídá, že tento svět je neustále pod útoky Sina a také se seznamuje s Yunou, která je na dlouhé cestě za jeho zastavením. Příběh FF X je mnohem filmovější než kdy dřív a do závěrečných titulků, při kterých vás jistě dojme překrásná japonsky zpívaná balada Suteki Da Ne, od něj nedokážete odtrhnout oči.

  

Bitva ve FF IX * Ústřední pár FF X v in-game podobě * Světová mapa byla zcela odstraněna

Bojový systém v desítce opouští ATB systém, při kterém musíte reagovat v reálném čase, a nahrazuje ho tahovým. Po přestávce v devátém dílu opět ovládáte pouze tři postavy, ale tentokrát je můžete během bitvy střídat, což otevírá obrovské taktické možnosti. Každá postava má svoje jedinečné vlastnosti. Nové se učí  pohybem po speciální síti zvané Sphere Grid. V síti se můžete naučit jak nová kouzla a schopnosti, tak ovlivnit atributy jednotlivých postav pomocí sfér sbíraných při hře. Jedinečný přístup má FF X k vyvolávaným bytostem – Aeónům. Pokud je vyvoláte, neprovedou pouze útok a nezmizí jako v ostatních dílech, ale převezmou bitvu a můžete jim zadávat  příkazy.

„Nezáleží na tom, jak temná je noc. Vždy přijde ráno a naše cesta začíná znovu.“
Lulu, FF X

FF X jako první FF série prolomila jedno velké tabu – přímá pokračování, když dva roky od jejího vydání vyšla FF X-2 (2003). Nerada bych vám zkazila zážitek z FF X, a tak o příběhu mohu říct jen to, že se odehrává dva roky po událostech desátého dílu. Setkáte se s mnoha známými postavami i lokacemi (mnoho jich bylo použito přímo z FF X). FF X-2 má ale od svého prequelu kompletně odlišnou „popovou“ atmosféru ve stylu filmu Charlieho andílci. Na rozdíl od lineární FF X můžete příběhem postupovat jak se vám zachce a hra dokonce nabízí několik velmi se lišících konců.

Mnoho hráčů bylo zklamáno absencí „duše“ série, což nejlépe vystihuje začátek obou her. FF X začíná destrukcí města a FF X-2…popovým koncertem. Nedostatek emotivního příběhu (který sice občas má světlé stránky - to ale nestačí) je nahrazen velmi zábavnou hratelností. Obzvláště pak dynamický bojový systém, který se inspiruje systémem povolání ze starších dílů a japonskými animovanými seriály o magických dívkách, co se transformují. FF X-2 je velmi rozporuplná hra, která ač dokáže bavit dlouhou dobu, postrádá podle mě to, co dělá FF sérií FF.

  

Detailní animace obsahovala dokonce i pramínek potu * Rikku z FF X jako černý mág ve FF X-2 * Uematsu (uprostřed) mezi svými Black Mages

Svůj podíl na tom jistě má také absence Nobua Uematsu, který se poprvé neúčastnil tvorby soundtracku. Pomalu se také blíží jeho odchod od Square Enixu (spojení firem bylo v roce 2003 dokončeno), který nastal v toce 2004. Uematsu založil vlastní společnost Smile Please a věnuje se vlastním projektům, i když pro FF sérii i nadále skládá titulní písně (FF XII a FF XIII). Od roku 2003 hraje ve své rockové kapele The Black Mages, která již má za sebou dvě úspěšná alba FF předělávek, na klávesy.

V druhé kapitole se podíváme na online Final Fantasy, budoucnost FF a na spoustu dalších her, které mají s tímto fenoménem něco společného.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,