Fenomenální Master of Orion potřetí

Master of Orion je další z onoho nemalého kvanta her, které se navždy usídlily v pomyslné (ale i skutečné) herní síni slávy. Co přinese již třetí pokračování slavné vesmírné ságy? Opět budeme dobývat celé sluneční soustavy a prozkoumávat daleký vesmír? Odpověď na tyto otázky se dozvíte v našem aktuálním preview.
Master of Orion je další z onoho nemalého kvanta her, které se navždy usídlily v pomyslné (ale i skutečné) herní síni slávy. Co přinese již třetí pokračování slavné vesmírné ságy? Opět budeme dobývat celé sluneční soustavy a prozkoumávat daleký vesmír? Odpověď na tyto otázky se dozvíte v našem aktuálním preview.

Historie je úžasná věc. Tím víc historie jedné úžasné herní série. Původní Master of Orion se zrodil ze stařičké hry jménem Star Lords, která se objevila na počátku 80. let. K recenzi ji totiž dostali dva redaktoři magazínu Computer Gaming World - Alan Emrich a Tom Hughes, kteří se do ní natolik ponořili, že začali komunikovat nejprve s producentem hry a posléze i přímo s jejím hlavním tvůrcem - Stevem Barciou. Navrhovali nejrůznější vylepšení, dodělávky, přicházeli se zcela novými originálními nápady. Telefonní linky mezi jejich redakcí s Stevem doslova žhnuly. Celé to nakonec vykrystalizovalo ve zcela novou hru, tahovou vesmírnou strategii, která byla nazvána Master of Orion. Psala se tehdy raná 90. léta.

Master of Orion 3Master of Orion 3

Netrvalo dlouho a neočekávaný úspěch MoO si vyžádal pokračování, nazvané Master of Orion II: Battle at Antares. Původně se sice měla hra jmenovat Master of Antares, ovšem zřejmě na popud Steva Barcii se nakonec zůstalo při starém dobrém "Master of Orion". Naštěstí. Zní to lépe, ne? Dá se říci, že druhé pokračování MoO bylo jakousi odpovědí na četná přání a výzvy hráčů. Ti požadovali zejména zautomatizování některých nudných postupů, které jste museli v jedničce zajišťovat "ručně", a také vyšší míru detailů. Toho všeho se hráči dočkali, avšak i MoO2 měl své chybky, i když pouze menšího rázu. Například systém diplomacie nebyl nijak oslnivý a multiplayer taktéž zrovinka nezářil. Přesto to byla hra veleúspěšná.

A jaké poučení si tedy z této historie vezmeme? "Nic není tak dobré, aby to nemohlo být ještě lepší"? I to je možnost... A tak se na americké herní výstavě Electronic Entertainment Expo v roce 1999 setkávají dva lidé - Michael Mancuso, producent společnosti Hasbro, a Bill Fisher, prezident vývojářské firmy Quicksilver Software. Začnou si dlouze povídat o hraní, pití a životě vůbec, až nakonec skončí u toho, že společně vytvoří hru. Hru s velkým H... Master of Orion III. Práce na třetím pokračování jedné z nejslavnějších vesmírných strategií tedy začínají v srpnu 1999.

Na oficiálních stránkách hry (http://moo3.quicksilver.com/) lze najít doslova epický příběh, vypravující celou historii od prvního do "posledního" dílu. Najdete tam takové výrazy jako preorioňané, staří orioňané, první orionsko-antaranská válka, první a druhá orionská občanská válka, druhá orionsko-antaranská válka, temný věk orioňanů, atd. - vidíte, že se jedná o skutečně propracovaný a velkolepý příběh, takříkajíc "ukázkový" kousek pro skutečnou vesmírnou strategii.

Master of Orion 3Master of Orion 3

Ale teď již přejděme k novinkám, které zde najdete. Mnozí z vás si jistě dobře vzpomínají na pozdější fáze hry MoO2, kdy jste již obvykle měli gigantické impérium rozlezlé doslova po celé galaktické mapě. Jeho správa, jak mi jistě dáte za pravdu, nebyla, i přes poměrně dobře fungující automatizaci většiny prvků, nijak snadná. I proto se tvůrci rozhodli jít na to ve trojce trochu jinak - své impérium totiž budete spravovat pomocí... hádejte... ano, pomocí správců. Ze začátku jich bude jen pár nebo žádný, ale jak se budete rozrůstat, správci budou přibývat. Každý z nich bude zcela unikátní osobností s unikátním jménem i schopnostmi. Nemyslete si ale, že si prostě obstaráte deset správců a ty pak rozesejete do všech koutů vesmíru, každého kam se zrovna namane. Ne ne, tady budete muset brát v potaz právě ony schopnosti, resp. jednotlivé agendy. Správce zaměřený na terraformaci nebo vědecký výzkum by asi nebyla ta nejlepší volba pro hraniční planetu, na které by se mnohem lépe uplatnil správce s militantnějším zaměřením.

Co se týká mapy galaxie, ta bude moct obsahovat až 256 hvězdných systémů a bude provedená plně ve 3D. Každá z hvězd pak bude moct mít až osm planet a každá planeta až osm měsíců - což při absolutních počtech dává dohromady úctyhodných 16384 objektů (a to nepočítám různé černé nebo červí díry a další anomální objekty, které také jistě najdou ve trojce své místo). Ačkoliv je mapa galaxie provedena ve 3D, bitvy se budou odehrávat na 2D mapě (přestože budou také vykreslené ve 3D). Zajímavý model zvolili tvůrci pro správu loďstva, kdy budou vaše letky rozděleny do třech částí - jádro, doprovod a hlídky. V každé z nich se bude moct nacházet až 64 lodí a každá z nich bude mít svého vlastního kapitána, který bude oddaně plnit vaše rozkazy. Podobně jako ve dvojce se opět dočkáme výborné upravitelnosti lodí, kdy si hráči budou moct své lodě tzv. "skládat" - určovat kam které lodní systémy přijdou. I zde bude nutné taktizovat - totiž systémy, které umístíte blíže povrchu lodi budou velmi snadným cílem. Naopak systémy umístěné hluboko pod pláštěm asi nepřítel jen tak nestrefí. Jakmile budete mít svou loď složenou, bude ještě nakonec nutné určit, do které ze tří skupin má patřit (jádro, doprovod, hlídka).

Master of Orion 3Master of Orion 3

Také výzkum nových technologií se dočká renovace. Vývojářský tým se rozhodl udělat razantní řez a rozdělil technologie do dvou oblastí - aplikované a teoretické. Výzkum teoretických předmětů vás povede k dalším a dalším praktickým aplikovaným výzkumům. Už dále nebude platit, že bude možné využít danou technologii ihned po jejím vyzkoumání - bude nejprve nalézt cesty na její uplatnění.

Hrám typu MoO se v anglickém jazyce často přezdívá "4X" - to proto, že jsou založeny na čtyřech základních činnostech: prozkoumávat (eXplore), rozšiřovat se (eXpand), ničit (eXterminate) a těžit (eXploit). Master of Orion 3 nese podtitul "The Fifth X". Oním pátým X zde má být slovo experience - zkušenost. Co to znamená? Snad to, že potřebujete dostatek zkušeností, abyste mohli v MoO3 vyhrát? To by nebylo příliš potěšující pro nové hráče. Na druhou stranu dohrát není to samé jako hrát - lze to chápat i tak, že v počátku hry budete muset nabrat tolik zkušeností, abyste byli schopní se prokousat až na samotný konec a úspěšně to celé dohrát. Páté X však také symbolizuje vliv výše zmíněných správců, kteří budou vlastně jednou z hlavních součástí hry.

O možnosti multiplayeru se toho zatím příliš neví, snad jen to, že už nebude k dispozici hra přes email. Master of Orion 3 se podle tvrzení jednoho z vývojářů má objevit přibližně tři měsíce po vydání Civilization 3. Ta vychází právě v těchto dnech, takže... odpočet začíná.

Diskuze (1) Další článek: Technologické demo nového 3D enginu

Témata článku: , , , , ,