Ferrari: The Race Experience - zklamání z italských koní

Červená patří k Ferrari stejně neodmyslitelně, jako párek k rohlíku. S gamepadem už to ale tak veselé není.

Ferrari 599XX je v čele závodu, ale FXX se mu těsně lepí na paty. Pár metru za nimi se řítí 430 Challenge a na kufr mu šlape 458 Italia. Ale co to, Italia je třetí a FXX se také dere dopředu, následuje zatáčka a je to tak: žluté FXX je v první. Souboj Italia vs. Challenge pokračuje. Přichází zatáčka, Challenge chce předjíždět, ale řidič Italie se nenechá, následuje kolize a 430 letí do retardérů.

Také vás trailer na hru Ferrari The Race Experience navnadil na souboj vašich oblíbenců? V tom případě si nechte zajít chuť, protože ve hře lze závodit jen proti vozům stejného typu. V traileru se také píše, že Ferrari nedělá auta, ale sny. U této hry můžete snít, co všechno mohla být, ale není.

Ferrari nedělá auta, ale sny. U této hry můžete snít, co všechno mohla být, ale není

System 3 se před lety spojil s vývojáři Eutechnyx (ti aktuálně pracují na NASCAR 2011) a před dvěmi roky vyšla hra Ferrari Challenge. Ta popisovala šampionát Ferrari Challenge, ale obsahovala i 21 aut s tím, že další budou ve formě DLC (5+5). Rok na to následovala hra SuperCar Challenge, což bylo totéž s trochu jinými tratěmi, několika supersporty jiných firem navíc a hlavně přepracovanou umělou inteligencí. Dnes recenzovaná hra za sebou ale zanechává dojem, že se jedná spíše o kompilaci, než o novou hru.

První zatáčka

Ferrari The Race Experience nabízí patnáct tratí a celkem čtyřiatřicet vozidel, do nichž se počítá obsah všech DLC k původnímu Ferrari plus novinky 599XX a 458 Italia. Vozy jsou pěkně vymodelovány včetně interiéru a dokonce i jejich zvuky působí dostatečně autenticky. Fyzikální model se mění v závislosti na nastavení pomocníků. Na nejjednodušší obtížnost "assisted" za vás hra dokonce i brzdí, takže stačí točit trochu volantem a vítězství je v kapse. Jelikož nejsou jednotlivé šampionáty (a ani trofeje) vázané na obtížnost hry, dá se takto jednoduše vyhrát i jinak velmi těžké závody.

ferraritheraceexperience_01.jpgferraritheraceexperience_02.jpg

Střední obtížnost "arcade" zcela odpovídá svému názvu. Kontrola trakce a ABS vás zachrání od spousty výletů mimo trať a je to takové pohodové poježdění s volantem. S gamepadem je to ale už poněkud těžší. Nejvyšší obtížnost "simulation" ovšem slibuje něco, co není. Hra sice poměrně přitvrdí a bez volantu je prakticky nehratelná, avšak dosáhnout nějakého uspokojivého pocitu z řízení zapínáním a vypínáním pomocníků skoro nejde. Neustále mám na jazyku slovíčko "skoro". A to platí nejen pro fyziku.

I grafika je taková "skoro". Působí téměř komixově, jakoby prohnaná filtrem. Okolí trati je poměrně hezké, ale hlavní problém vidím jinde. V původní hře měly tratě licence, tudíž i své názvy z Nurbergring GT je nyní Eifel a ze Silverstone udělali GB Raceway, daleko větším problémem pak je, že i přes stylizaci do známého prostředí se tratě samotné pozměnily. Z té v Mugello je skoro dokonalá placka a legendární Spa v některých chvílích vůbec nepoznáte. Trať Riviera má být jakousi náhražkou za Monte Carlo, ale kromě pár zatáček se jedná o čistou fantazii tvůrců.

Pravá pět! Horizont!

Umělá inteligence byla naportovaná z SCC a už nejezdí pouze po dokonalé stopě. Protivníci teď naopak mají podivnou chuť udělat chybu, abyste je mohli jednoduše předjet. Občas tak dojde k podivným situacím, které kazí dojem z vítězství. AI však aspoň není vysloveně agresivní a nevytlačuje hráče z tratě. Ostatně, i pokud do vás někdo náhodou ťukne, nestane se téměř nic – poškození je totiž čistě kosmetickou záležitostí.

ferraritheraceexperience_03.jpgferraritheraceexperience_04.jpg

Na začátku hry nemáte žádné auto a tutoriál vás tak posadí do vozu 458 Italia, s nímž si projedete trať ve Fioranu a váš výkon bude průběžně komentovat producent a moderátor motoristického pořadu Fifth Gear Tiff Needell. Jeho komentáře vám bohužel moc nepomohou a spíše naštvou (je snad očividné, že je auto mimo trať).

Hlavní náplní hry je kariéra, která se dělí na tři kategorie: classic (stará klasická auta), Road GT (cestovní auta) a GT Race (ty nejrychlejší stroje). V každé kategorii je vybráno 6 tratí, které se jezdí v klasickém stylu: kvalifikace a dva dny závodů. Každá kategorie pak obsahuje několik předem zvolených modelů, kdy s každým jedete oněch 6 tratí jako podnik. Před tím vším si však musíte zakoupit auto – a je snad jasné, že s úvodní sumou peněz nemůžete koupit hned to nejlepší, takže je třeba koupit slabší a starší model, se kterým si na nové bouráky jak se patří vyděláte.  

Vzhůru do cílové rovinky

Režim quick race vám umožňuje si projet trati mimo podnik, ale ne všechny jsou odemčeny. Hra vám na nahrávacích obrazovakách v tipech často prozradí, jakým způsobem si kterou trať odemknete (například Spa se odemkne, pokud v závodě na Spa v rámci podniku GT Race skončíte minimálně třetí).

ferraritheraceexperience_05.jpgferraritheraceexperience_06.jpg

Kromě ježdění a sbírání aut ve hře ještě dostáváte karty do karetní hry. Sběr karet je pozůstatek z doby, kdy původní Ferrari Challenge nepodporoval systém trofejí na PSN a řešil je po svém. Na každé kartě je fotografie nějakého vozu Ferrari s popisem vlastností vozu (stáří, hmotnost, výkon, aktuální cena) a karetní hra spočívá v porovnávání těchto hodnot.

Dosáhnout nějakého uspokojivého pocitu z řízení zapínáním a vypínáním pomocníků skoro nejde

Hráč, který vyhrál předchozí kolo, vybírá hodnotu, kterou si budete srovnávat. Bohužel si sami nemůžete vybrat kartu, jakou máte právě na ruce a celá hra je hodně o štěstí – AI tak často sebere půl balíčku karet a vůbec vás nepustí ke hře.
 
I s příjemným bonusem navíc je však Ferrari: The Race Experience pouhou kompilací závodů. Navzdory slibnému potenciálu a poměrně dobrému pocitu z lehce arkádového řízení je hra pouze lehce nadprůměrným titulem, jenž ocení jen ti, kdo nehráli Ferrari Challenge nebo SuperCar Challenge a jsou zároveň velkými fanoušky Ferrari. Pokud to na vás nesedí, kupte si raději páté Gran Turismo nebo počkejte na druhý Shift.

Dostupné pro: PS3, Wii
Žánr: Závodní
Výrobce: System 3 | Webové stránky hry
  • Ucházející dojem z jízdy
  • Hodně aut
  • Vylepšená AI
  • Nelicencované tratě
  • Divný fyzikální model
  • Možost závodit jen se stejnými auty

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 19 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |