Feudal Alloy: robot v blýskavém brnění (recenze)

Pohádky nás učí, že každý může být hrdina, ať se jedná o vodníka nebo hloupého Honzu. Dle českého studia Attu Games se hrdinou může stát také robot s akváriem místo hlavy, jehož povoláním je údržba starých robotů.

Co baví

  • Jednoduchá a zábavná hratelnost
  • Příjemný audiovizuální styl
  • Promyšlený herní svět

Co vadí

  • Nevyvážená obtížnost v průběhu hry
  • Slabá inteligence nepřátel
7/10
Hodnocení

Češi nemají příliš často možnost pochlubit se českými hrami. Vychází jich u nás holt relativně málo a obvykle se jedná spíše o menší tituly. Vždy se jednou za čas ale objeví něco, co nás zaujme a u čeho je přídavek česká hra vynikajícím doplňkem. Není to moc dávno, co Češi byli hrdí na to, že ta velká středověká RPG hra Kingdom Come pochází z jejich země. Osobně si ale myslím, že můžeme být hrdí i na další středověkou hru... s roboty... kterou vytvořili dokonce jen dva vývojáři.

Z farmáře Terminátorem

Jistý robůtek s akváriem místo hlavy Attu se živí jako pečovatel o staré roboty. Pochopitelně jsou to roboti, takže k údržbě je třeba olej, který Attu získává ze slunečnic, jež pěstuje na svém poli. Problém nastane ve chvíli, kdy vesnici napadnou bandité a olej ukradnou. Attu se po vzoru pohádkových (a video herních) postav rozhodne olej získat zpátky, a to násilím, přestože nemá s bojem žádné zkušenosti.

feudal_alloy (1).jpgfeudal_alloy (2).jpgfeudal_alloy (3).jpgfeudal_alloy (4).jpgfeudal_alloy (5).jpgfeudal_alloy (6).jpgfeudal_alloy (7).jpg
Příběh je velmi jednoduchý a složí jen k tomu, aby vás nějak uvedl do hry

Příběh ve hře figuruje velmi okrajově. Dokazuje to i závěr, který zabere jen pár vteřin a v krátkosti řekne, proč je nyní všechno dobré. Jde jen o to vysvětlit, proč by se nějaký nezkušený robot vypadající trochu jako Bender vydával do nebezpečných končin. Nicméně je tu ještě jedna důležitá věc, kterou by si z toho měl člověk odnést. Attu je bojem nepolíbený, začíná jako zelenáč a časem se vypracuje na solidního Terminátora.

 

Attu je bojem nepolíbený, začíná jako zelenáč a časem se vypracuje.

 

Hra patří do sub-žánru Metroidvania a také do žánru RPG. Možná trochu netradičně nezačínám tím hlavním. Chtěl bych však hned zkraje upozornit na jednu specialitu. Attu neumí na začátku skoro nic, jen chodit, skákat a sekat. Každopádně časem se propracuje v ničivého Terminátora s mnoha schopnostmi. Hra se v průběhu opravdu velmi liší a upozorňuji tedy, že budu často v recenzi narážet na to, že daná věc na vás má jiný efekt dle situace. Protože zatímco začátek hry může být až frustrující, na konci byl průchod brnkačka.

Za olej život položím

Kdybych měl hru v krátkosti popsat, jedná se o roztomilý titul, který je ve svém nitru příšerně těžký. Jedná se o typickou Metroidvanii. Chvíli vás hra testuje náročnými skoky, ale většinou bojem s mnoha nepřáteli.

feudal_alloy (8).jpgfeudal_alloy (9).jpgfeudal_alloy (10).jpgfeudal_alloy (11).jpg
Boj funguje na jednoduchých principech. Snažíte se umlátit nepřítele, než on umlátí vás

Bojový styl funguje na principu sekni a uteč. Respektive sekej jako blázen, doufej, že nepřítele zabiješ, a pak uteč. Nepřátelé vás zpravidla zabijí velmi rychle nebo alespoň vám uberou hodně života. Hratelnost je totiž postavená na co nejjednodušších principech. Celou dobu máte jen obouruční meč a lahvičky a vlastně speciální schopnosti, které dostáváte, pouze tento úhybný mechanismus vylepšují. Tajemství zábavného boje spočívá spíše v tom, že nepřátelé se dělí na mnoho druhů.

 

Bojový styl funguje na principu sekni a uteč. Respektive sekej jako blázen, doufej, že nepřítele zabiješ, a pak uteč. 

 

Pochopitelně i když nepřátelé jsou představeni pouze jako robotí bandité, ve skutečnosti mají tak rozsáhlou armádu a obrovskou základnu, že by místo slunečnicového oleje mohli napadnout robotího krále. Do armády banditů patří „chodící plechovky“, které vás zabíjí dotykem a u kterých jde jen o to si jich všimnout, a miny, které doslova čekají na místě, dokud je nerozmlátíte. Rychle ale narazíte i na robota s cirkulárkami, robotí vosu (kterou obzvlášť nesnáším) a obřího robota, který má mimochodem jako jediný místo ryby hlodavce. Jo a narazíte také na dva bosse.

feudal_alloy (12).jpgfeudal_alloy (13).jpgfeudal_alloy (14).jpgfeudal_alloy (15).jpgfeudal_alloy (16).jpgfeudal_alloy (18).jpg
Nepřátel je ve hře mnoho druhů, což příznivě ovlivňuje hratelnost

Někdo může namítat, že to, co jsem vyjmenoval, je vlastně všechno. Další nepřátelé jsou „pouze“ odlišné variace na již známé. Ani mi to však nevadilo. Rozdíly jsou stále dost velké na to, aby hra zaujala a vzhledem k obtížnosti je člověk rád, že alespoň částečně ví, co čekat.

feudal_alloy (19).jpgfeudal_alloy (21).jpgfeudal_alloy (22).jpgfeudal_alloy (24).jpgfeudal_alloy (25).jpgfeudal_alloy (27).jpg
Postupně má Attu i speciální schopnosti, které jsou zásadní pro porážku některých nepřátel

Docela fajn je, že schopnosti se trochu odrážejí od bojového stylu. Jsou tu například nepřátelé, které nejste schopni zabít, pokud nepoužijete elektrický šok. Postupem času dostanete takové množství schopností, že z jednotvárného boje se stane sice stále dost jednotvárné (princip umlať ho než on umlátí tebe funguje stále), ale dostatečně promyšlené bojování, které vám nabízí různé strategie. Změní se to na konci hry, tam máte u sebe už tolik mincí, že si inventář zaplníte zmrazovacími lahvičkami (které nepřátelské roboty zmrazí) a drtíte jednoho nepřítele za druhým.

Feudal Alloy na notebooku

Jak jistě víte, Feudal Alloy je kromě tradiční trojice platforem k dispozici také na Switchi, díky čemuž hru můžete hrát opravdu kdekoliv z pohodlí hybridní konzole od Nintenda. Ne všichni ale mají to štěstí ji mít doma, takže se rozhodně hodí podívat na to, jak si titul vede na cestovním notebooku. 

ss_4bcc847bf4e06bd5ef5cf948b8949ba0ee9e1b3d.1920x1080.jpgss_16da5d499d810b6326f77fc2ea8b979fcbcf3042.1920x1080.jpgss_26f4e20c007e1473afc64aba1feb083fc711894a.1920x1080.jpg

Díky žánru a stylizaci jde pravděpodobně o ideálního kandidáta pro hraní na cestách, jelikož jde o plošinovku s velmi jednoduchým ovládáním, na které si bohatě vystačíte s klávesnicí notebooku bez nutnosti využívat například externí gameplad. K radosti vám stačí opravdu jen pár základních kláves, takže nemusíte řešit další příslušenství. 

ss_09048f9424ce6df768efe610032b984b8b2a77e5.1920x1080.jpgss_b55e4ec09d2ac073914c2cc2eef0398d9c92357f.1920x1080.jpgss_ff0279c799f7c76b05caaf775b77ebc383b9907f.1920x1080.jpg

Stejně skvělou zprávou je i grafické zpracování, které je stylizováno do omalovánek a lehce komiksového stylu. Ten je velmi šetrný a minimálně náročný na hardware, takže hru bez problémů rozchodíte i na hodně slabých strojích. Redakční cestovní notebook Dell XPS 13 si s titulem poradil bez jakýchkoliv problémů a bez sítového adaptéru zvládnete hrát přibližně tři hodiny s fousem, což je dost úctyhodný výkon. 

Bohužel nepřátelé mají slabou umělou inteligenci a hra je v tom dost podporuje. Stojíte například nad nějakým robotem. Ten si vás nevšímá, jen chodí sem a tam. Skočíte tedy dolů a praštíte ho, pak zdrhnete. On za vámi běží, ale praštit vás nemůže a po chvíli čekání jde zase pryč. Takže to logicky opakujete. Jindy vás naopak zablokuje nepřátelský robot a vy nemůžete skočit nahoru, jinak okamžitě schytáte ránu.

feudal_alloy (40).jpgfeudal_alloy (41).jpgfeudal_alloy (42).jpgfeudal_alloy (43).jpgfeudal_alloy (44).jpgfeudal_alloy (45).jpg
Velkou vadou na kráse je hloupá umělá inteligence nepřátel

Problém je podlý i v tom, že vy sami chcete tyto podvody zneužívat. Hra je vážně těžká, je na běžném pořádku, že jednu pasáž budete opakovat desetkrát. Každopádně zvláště později ve hře, kdy jste Terminátor, zjistíte, že roboti opravdu čekají na smrt. Někteří dokonce do sebe nechají jen tak mlátit, dokud neumřou.

Prozkoumávejte svět

Bojový styl jsem popsal sice správně, ale zapomněl jsem zmínit důležitou věc – statistiky. Attu má vlastně stejné prvky jako hrdinové v jiných RPG, jen je jakožto robot má pojmenované jinak. Místo života má olej, místo výdrže má přehřívání a další úrovně nezískává díky expům, ale díky součástkám. Dále má klasicky zbroj, poškození a mince, za které si nakupuje zboží.

feudal_alloy (30).jpgfeudal_alloy (28).jpgfeudal_alloy (29).jpgfeudal_alloy (31).jpg
Ve světě budete často bloudit. Na mnohá místa se totiž nedostanete bez potřebného čipu nebo schopnosti

Když jsem tedy zmiňoval, že sekáte a pak utíkáte, v praxi sekáte, dokud se nepřehřejete. Všechny statistiky si ale můžete zvýšit. Získáváte nové úrovně, díky čemuž získáváte nová vylepšení ve vývojovém stromu. Dále se po celém herním světě nachází kusy zbroje, různé druhy mečů a lahvičky a případně to všechno můžete koupit. Kdyby na vás hra byla moc těžká, je možné prostě hrát, vylepšit se a vrátit se na obtížnou pasáž lépe připraven.

 

Svět se neustále částečně obnovuje. Truhly zůstanou otevřené, krabice rozmlácené, ale nepřátelé nastoupí v plné polní. 

 

Významné pro to jsou dvě věci, začněme tou méně zábavnou. Svět se neustále částečně obnovuje. Truhly zůstanou otevřené, krabice rozmlácené, ale nepřátelé nastoupí v plné polní. Můžete je pořád dokola zabíjet a z nepřátel pořád dokola padají součástky a mince. Za součástky získáváte nové úrovně a za mince nakupujete, většinou budete nakupovat lahvičky, protože kusů zbroje je ve hře dostatek. To je mimochodem jeden z dalších důvodů, proč jste ke konci hry Terminátor. Máte hodně peněz, takže si lahvičky a vybavení kupujete po kvantech.

feudal_alloy (34).jpgfeudal_alloy (35).jpgfeudal_alloy (36).jpgfeudal_alloy (37).jpgfeudal_alloy (38).jpgfeudal_alloy (39).jpg
Hra je přeplněná tajnými místnostmi, ve kterých si můžete příjemně nahrabat

Herní mapa je neuvěřitelným způsobem provázaná a je plná nejrůznějších skrytých chodeb. Tajemství se může skrývat doslova na každém rohu. V průběhu celé hry jsem narážel na mnohé místnosti, které mé oči přehlédli a ve skrytých místnostech je možné najít truhly s různými cennostmi. Mimo zábavného zkoumání jsem ale také bloudil (jednou dokonce několik hodin). Systém schovaných chodem totiž neplatí jen pro vedlejší chodby, ale i pro ty hlavní.

 

Herní mapa je neuvěřitelným způsobem provázaná a je plná nejrůznějších skrytých chodeb. Tajemství se může skrývat doslova na každém rohu.

 

Velmi volně můžeme hru přirovnat k Doomu, ve kterém jsou dveře různé barvy a vy musíte najít přístupové karty, abyste je otevřeli. Tady je to podobné, jsou tu dveře, které musíte otevřít a k tomu potřebujete čip. Jen je celá hra jedna obří mapa a čipů je hrozně moc. Získání čipu vždy vyžaduje splnění nějaké výzvy. Obvykle se jedná o poražení po vlnách přicházející nepřátele v uzavřené místnosti, ale můžete ho získat také skákací výzvou. Bossfighty jsou bohužel jenom dva, jeden je potřebný pro další postup ve hře, druhý je na úplném konci hry.

feudal_alloy (47).jpgfeudal_alloy (48).jpgfeudal_alloy (49).jpgfeudal_alloy (50).jpgfeudal_alloy (51).jpgfeudal_alloy (52).jpg
Ke konci hry budete mít takové množství věcí, že budete takřka neporazitelní

Jindy vám pro postup dál ale stačí nová schopnost. Musíte například skočit na místo, kam se nedostanete bez dvojitého skoku nebo zničit dveře, k jejich zničení se musíte naučit elektrický šok. Herní svět je tak promyšlený, že se budete moci vracet až na začáteční lokace a pomocí nových schopností prozkoumávat další skryté oblasti. Osobně jsem hru dohrál, herní svět je však plný míst, kam jsem se ještě nepodíval. Za to vývojářům patří velká poklona.

Robotí středověk je půvabný

Konečně se dostáváme ke grafickému stylu. Titul je opravdu překrásný. Jedná se o jednoduchou milou kreslenou hru. Principem mi to připomínalo Cuphead. Na první pohled roztomilá pohádka. Uvnitř se skrývá ďábel. Možná je škoda, že se skoro celá hra odehrává v jeskyních. Alespoň se jedná o opravdu krásné jeskyně.

Důležitý je samozřejmě soundtrack. Opět velmi jednoduchý. Hudba zejména dokresluje vizuální stránku a dohromady to vytváření příjemný středověko-mechanický svět.

Verdikt

Pár snadných mechanik stačilo, aby Attu Games vytvořili zábavnou hru. Ta sice trpí mnoha menšími problémy, zejména pak slabou umělou inteligencí a nevyváženou obtížnosti v průběhu hraní, kdy prostředek bych chvílemi až frustrující a závěr příliš jednoduchý. Kompletní dojem je ale naštěstí kladný.

Nejnovější komentáře