FIFA 17: Zažijte příběh fotbalového profíka (recenze)

vytisknout velikost písma
Letošní ročník fotbalové série FIFA 17 patří po dlouhé době k těm, který slibuje velké změny. Podívejte se, co je nového!

EA Sports se svými sportovními sériemi dlouhé roky stagnovalo a inovovalo jen pomalu tak, aby se neřeklo. V případě hokeje se není čemu divit, firma si bez konkurence může dělat, co chce, nicméně v případě fotbalu už musí alespoň periferně sledovat, jak si vede Konami s Pro Evolution Soccer. Možná i proto letošní ročník přináší významné novinky.

Úplně jiný fotbal

Jsou jimi jednak přechod z Ignite enginu na Frostbite, jednak příběhový režim The Journey. A ač by se možná mohlo zdát, že změna enginu se výrazně ve hře neprojeví, opak je pravdou. Nejenže totiž FIFA 17 vypadá daleko věrněji po stránce grafické (ať už jsou to stadiony, nasvícení, fanoušci, trenéři, hráči), změnila se však i po té hratelnostní, tedy v tom, co se odehrává na samotném hřišti. Některých změn si všimnete okamžitě, některých až po několika desítkách odehraných hodin.

1.jpg2.jpg3.png

Do očí vás ale určitě okamžitě praští důraz na hru tělem, ovládání míče a přepracované standardní situace. První dvě zmíněné skutečnosti souvisí s předělanými animacemi a pohyby samotných hráčů – FIFA 17 díky nim působí daleko věrněji, živěji a fyzičtěji.

Při hře budete daleko více pociťovat fyzikální zákony, jimž podléhají hráči i míč. Změnil se také feeling nahrávek – zvláště ty do běhu je teď třeba směřovat opravdu přesně. Vyžaduje to trochu cviku, ale zvyknout se na to rozhodně dá.

 

Do očí vás okamžitě praští důraz na hru tělem, ovládání míče a přepracované standardní situace.

 

Standardní situace se dočkaly také velkých změn. Tentokráte si můžete z pohledu zpoza hráče přepnout do toho klasického tak, abyste viděli celé hrací pole. Zároveň můžete pomocí terčíku přesně směřovat nahrávku. Hráči konečně reagují, a tak ze standardek padá daleko více gólů. Nové jsou i penalty – levým analogem vybíráte přesný směr kopu (analog je velmi citlivý, takže především zpočátku počítejte se spoustu minel) a intenzitou stisku potom jeho razanci. Volnější jsou i auty – s míčem lze nakládat daleko pestřeji.

I kvůli zmíněným změnám jsou samotné zápasy ve FIFA 17 daleko více útočněji zaměřeny. Možností ataku je tu nespočet – lze hrát na breaky, pressing, dlouhé centry, tělem vytlačit protihráče nebo efektivně nahrávat do běhu. Díky tomu padají neobvyklejší a variabilnější branky. Naopak obrana je v aktuálním ročníku celkově slabší a variaci přístupů v ní nečekejte. Vyhrávat lze díky silnému útoku, nikoliv prostřednictvím dobré obrany a jednoho kvalitního výpadu.

5.jpg4.jpeg6.jpg

To dost možná souvisí se slabší umělou inteligencí, která je uměle vyvažována až přehnaným množstvím přihrávek. AI si pro přechod do útočného pásma dokáže nahrávat do nekonečna. Vzhledem k tomu, že tato strategie se jen ve vyhrocenějších podobách recykluje na vyšších obtížnostech, moc variace tu nečekejte. Ba naopak – zápasy s AI jsou mnohdy jako přes kopírák a začnou brzo nudit, protože sebrat protivníkovi míč je bojem s větrnými mlýny.

Cesta Alexe Huntera za snem 

Druhou velkou novinkou vedle přepracovaných základů díky Frostbite enginu je příběhový, singleplayerový režim The Journey. V něm se v kůži Alexe Huntera budete prokousávat z úplných základů do Premier League. Když říkáme příběhový režim, máme tím na mysli příběh se vším všudy – cesta Alexe Huntera je plná zvratů a úspěchů i neúspěchů, ale i rodinných a vztahových dramat. Sledování příběhu je ale jen pasivní součástí The Journey, tou aktivní je formování Alexe po výkonnostní a dovednostní stránce a plnění nejrůznějších úkolů.

7.jpg8.jpg9.jpg

Na začátku si tak vyberete pozici, na které bude Alex hrát (v duchu ofenzivního založení celé FIFA 17 si můžete vybrat jen útočící pozice), budete absolvovat tréninky, zlepšovat Hunterovy atributy, ovlivňovat jeho odpovědi v dialozích, a tak formovat jeho vztah k trenérovi či fanouškům, plnit speciální výzvy v rámci zápasů (dát několik přihrávek, gól) a tak dále.

To všechno v líbivém emotivním podání, v jehož průběhu se mihnou i velké fotbalové legendy. Cesta je rozhodně největší a nejzajímavější novinkou FIFA 17, která nahlíží na herní fotbalové série úplně z jiného úhlu. A funguje to více než dobře.

Stále stejné chyby

Ostatní obsah zůstává víceméně při starém. V nabídce režimů nechybí přáteláky, turnaje, sezóny ani ženská liga či kompletní licence. V podstatě to samé platí také pro online část FIFA 17. Jediných změn se tu dočkal režim Fifa Ultimate Team – vedle draftingu hráčů můžete využívat hostování. Propracovanější jsou i turnaje, mají teď daleko větší množství podmínek vstupu. Neliší se tak pouze počtem startů, nýbrž třeba i tím, že v týmu musí být jen hráči jedné ligy či určitých barev kartiček.  

FIFA s číslovkou sedmnáct je dalším krůčkem k lepšímu a autentičtějšímu fotbalu. Tentokrát navíc přináší revoluční režim The Journey, který nejednoho nadšence čutané rozhodně chytne za srdce. Přechod na Frostbite engine zase přinesl věrohodnější pohyby a celkově fotbalovější fotbal.

EA Sports si s sebou ale stále táhnou neduhy, kterými trpěly i předcházející hry a trpí i ročník aktuální – ať už je to slabá umělá inteligence, nevyvážená ofenzíva a defenzíva, místy děsivě krkolomné a nenavazující animace (zvláště při opakovaných záběrech) či propastný rozdíl mezi grafickým zpracováním známých (pěkné) a neznámých fotbalistů (ne tak pěkné).

Důvody, proč letošní ročník FIFA vyměnit za ten loňský, jsou dva. A jsou velké – je to přepracovaný engine a režim The Journey. Ten totiž naznačuje, jakým směrem by se mohla série vydat v příštích letech – a to sice směrem k hrám daleko autentičtějším a uvěřitelnějším. A to nejen po stránce obsahu, nýbrž i zpracování. Začátek nové éry vypadá slibně.  

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | fotbalová
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. září 2016
  • režim The Journey
  • Frostbite engine
  • hra tělem
  • vylepšená fyzika
  • umělá inteligence
  • bugy
  • slabá obrana

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nové hry pro rok 2017: všechny novinky z herního veletrhu E3 na jednom místě

Nové hry pro rok 2017: všechny novinky…

Největší herní události roku začala a v tomto článku najdete veškeré informace o tom, co za hry bylo představeno od největších herních tvůrců.

13.  6.  2017 | | 2 N/A
9 nejdražších her historie, které si můžete zahrát

9 nejdražších her historie, které si m…

Přišlo Vám někdy, že za své oblíbené hry platíte nekřesťanské peníze? A napadlo Vás někdy, kolik vývoj hry vlastně stojí? V dnešním příspěvku se podíváme na devět nejdražších her v historii. Pochopitelně z hlediska investovaných financí do samotného vývoje.

16.  6.  2017 | | 3 N/A
Assassin

Assassin's Creed Origins vrací sérii k…

Assassin's Creed se vrací. Barevnější, novější a historičtější. Máme se na co těšit?

12.  6.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro které brzy poběžíme do obchodu

Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro k…

E3 je největší herní akcí roku a nových chystaných titulů přibylo přímo exponenciálně. Rozhodli jsme se, že vybereme 15 největších herních pecek, které se na konferencích ukázaly.

21.  6.  2017 | | 10 N/A
Xbox One X: nejvýkonnější konzole současnosti pod drobnohledem

Xbox One X: nejvýkonnější konzole souč…

Microsoft konečně oficiálně odhalil konzoli Xbox One X, která má nastolit novou generaci hraní. Opravdu je ale o co stát?

22.  6.  2017 | | 63 N/A
Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podívejte se na ukázku multiplayeru

Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podív…

Po příběhovém odhalení tu konečně máme i první plnohodnotné záběry z multiplayeru očekávané vojenské akce Call of Duty: WW2.

14.  6.  2017 | | 4 N/A
Další várka 4K obrázků z herní výstavy E3 láká na chystané pecky

Další várka 4K obrázků z herní výstavy…

Výstava E3 pomalu ale jistě končí, my ale máme stále dost parádního obsahu na rozdávání. Podívejte se na čerstvé obrázky z her.

17.  6.  2017 |
4K obrázky z výstavy E3 lákají na budoucnost videoher (galerie)

4K obrázky z výstavy E3 lákají na budo…

Výstava E3 je v plné proudu a my jsme měli možnost vidět již spoustu her ve 4K rozlišení, které Xbox One X zvládne "hravě". Je ale rozdíl opravdu tak patrný?

15.  6.  2017 | | 5 N/A