FIFA 2001 – o rok starší, o rok zelenější

EURO je už pár měsíců za námi, fotbaloví fanoušci již vysušili slzu, která jim skanula po hodně nevydařeném vystoupení naší reprezentace, a oddělení aplikované kosmetiky působící pod vlajkou EA Sports vytáhlo na pulty s další verzí svého fotbalu, druhé nejprodávanější hry z jejich dílen.

Žánr: sportovní hra
Minimum: Pentium 166MHz, 32 MB RAM, Win95, 80MB HDD, 2MB grafická karta
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: EA Sports
Distributor:
Electronic Arts

EURO je už pár měsíců za námi, fotbaloví fanoušci již vysušili slzu, která jim skanula po hodně nevydařeném vystoupení naší reprezentace, a oddělení aplikované kosmetiky působící pod vlajkou EA Sports vytáhlo na pulty s další verzí svého fotbalu, druhé nejprodávanější hry z jejich dílen. Hráči vypadají zase trochu jinak, zaktualizovaly se sestavy, přibyly nějaké ty efekty na přikrášlení pozadí a nepatrně se povrtali i programátoři v kódu hry, aby se neřeklo, že je to pořád to samé dokola. Výsledkem je tedy další fotbal z produkce králů počítačových sportů, který stejně jako každý rok touto dobou přistává v regálech herních prodejen.

FIFA 2001FIFA 2001

Při prvním letmém prolítnutí hrou si ostřílený fifysta během několika chvil ověří, že je všechno na svém místě (rozuměj v podstatě stejné jako loni, předloni, předpředloni, ...). Intro hry je na standardní úrovni a nijak nepřekvapí ani nebude šokovat. Herní nabídky a možnosti nastavení jsou téměř naprosto stejné jako dřív, pouze mají zase jiné grafické zpracování. Hráči vypadají zase líp než loni, zmizely jim popáleniny, které měli v před pár měsíci vydaném EURU 2000 a jejich pohyby vypadají zase o něco věrohodněji. Stadiony doznaly dalších kosmetických úprav v podobě bouřlivějších diváků v ochozech, objevily se i vlajky fanoušků obou soupeřících týmů, okraje tribun vrhají na trávník efektní stíny a hlavnímu rozhodčímu pomáhají po stranách i jeho čároví asistenti. Trávníky mají frajerské sestřihy, díky jimž se jeví při vzdálenějším pohledu nejen střídavé světlejší a tmavší pruhy, ale i třeba soustředné kružnice nebo šachovnice. Na reklamních panelech stejně jako na dresech hráčů jsou skutečné reklamy skutečných firem, což dodá tvůrcům pár kaček do firemní pokladny a nám hráčům autentičnost a punc profesionality. Tribuny jsou hlídané příslušníky policie a určitě byste při detailnějším pozorování objevili i stánek s párkama. Po výtvarné stránce je tedy hra vyvedena velice dobře a pohled na hru je velice působivý. Tohle mají EA zvládnuto výborně. Ale to už tak nějak všichni víme.

FIFA 2001FIFA 2001

Zvukově hru doprovází komentář, který je klasický v takové podobě, na jakou jsme u FIF zvyklí. Stejný hlas, v podstatě ty samé hlášky. Nic nového, ale v podstatě kvalita je na celkem dobré úrovni. Zvukovou kulisu dotváří ale i jiní, než jen komentátor. Především jsou to diváci, kteří skandují zase jinak, ve vypjatých chvílích se bouří, po gólu jsou v extázi, při faulu pískají a i jinak reagují na dění na trávníku. I tohle vše v podstatě velice dobře známe. Novinku je zvukové podbarvení nepřízně počasí. To znamená jediné – když prší, je déšť i slyšet. Dalším novým akustickým prvkem pak je i funění a hrdelní zvuky hráčů, které doprovázejí jejich výkony na hřišti – při odkopu, faulu, pádu, podvrtnutí, nastřelení míčem atd.

FIFA 2001FIFA 2001

Již tradičně je velice dobře zpracovaný pohyb hráčů a jejich animace v rozličných situacích. Od pouhého běhu přes driblování s míčem, přihrávky, střely, kličky, skluzy – prostě všechno, co hráči dělají, vypadá zase o něco reálněji. Pokud si spustíte zápas počítače proti počítači, můžete si všechny finesy, které tvůrci dodali velice kvalitním motion capturingem, vychutnat a budete koukat. Při hře si mnohého ani nevšimnete, ale pokud se chvíli budete na hru pouze dívat, budete mít pocit, že hráčům koluje v žilách opravdová krev. Ale zase musíme přiznat, že jsme ani nic jiného nečekali, neboť to vše tu už bylo. Přeci jen fotbalů mají EA na svém kontě už řadu a to, co popisuji tady by se dalo říct v podstatě i o předchozích ročnících.

Pokrok je vidět, o tom není sporu. Co už jednou kvalitní je, to se jen ztěží pokazí. Shrnu-li teď to, co jsem o hře zatím napsal, z hlediska toho, jak vypadá, nemůžu jinak, než uznat její vysokou kvalitu ve všech zatím probraných aspektech.

FIFA 2001FIFA 2001

Engine, který FIFA 2001 používá, je totožný s tím, na kterém běžela už dříve. Co to znamená? Že všechno to, co jste obdivovali, zůstalo, a všechno, nad čím jste láteřili, zůstalo. V podstatě se ani na enginu hry nezměnilo nic, kromě jedné novinky, která už snad měla přijít dávno, ale lépe pozdě než nikdy. Touto zřejmě největší inovací, kterou ve hře najdete, je tzv. „shot meter“, léta dobře známý například z NHL. Je to ukazatel síly střely, který se objeví v okamžiku, kdy stisknete klávesu pro střelu a jak ji držíte, zvyšujete její razanci (dají se tak dělat i efektní padáčky). Pokud ale včas klávesu nepustíte, ukazatel přejde do červené zóny a střela hodně ztratí na přesnosti. Velice šikovné a nutno uznat, že pro potřebu hry i dobře zvládnuté. Rychlost nárůstu ukazatele je tak akorát, abyste neměli moc času špekulovat a zároveň taková, že můžete tréninkem zvládnout svoji střelbu zdokonalovat. Tento prvek tedy velice chválím, pouze nechápu, proč s ním přišli tvůrci až teď.

FIFA 2001FIFA 2001

O AI hráčů se dá říct, že je na dobré úrovni, ale časem si určitě všimnete, že to zase taková sláva není. Hráči nehrají příliš týmově. Tím myslím to, že si nenabíhají do šikovných pozic a velice často máte problémy najít někoho, kdo by stál v aspoň trochu výhodné pozici. Utíkáte třeba s míčem podél postranní čáry, kus před vámi stojí spoluhráč chráněný soupeřem a vy byste mu strašně rádi nahráli, jen kdyby si trochu líp stoupl. Zkoušíte běžet s míčem směrem k němu v naději, že pochopí a pohne se kupředu, ale nic takového se neděje. To je trochu škoda a zde je trochu rezerva, kam by se daly upřít další snahy o zdokonalení.

FIFA 2001FIFA 2001

Ostatní vlastnosti enginu hry zůstaly v podstatě stejné jako dřív, což je ale veliká škoda, protože chyb je v něm dost na to, aby se jim programátoři za ten rok, který na nový fotbálek mají, poprali. Namátkou třeba nemožnost pohybovat hráčem, na kterého míří centrovaný míč, ať už z přihrávky, centru, rohu apod. Dále je to ovládání, které je tradičně pevně nadefinované a neměnitelné. Ti, kdo fotbaly od EA hrávají, uznají, že předdefinované ovládání není zrovna nejšikovnější a řada z nás si dokáže představit mnohem lepší rozložení kláves. Stejně jako loni se zahrávají i všechny standardní situace, pouze nejsou hráči, kterým je možné přihrát označováni symboly kláves A, W a D, ale čísly 1 až 3. Tím nám zřejmě naznačují, abychom si pořídili gamepad. Rohové kopy už aspoň nekončí z velké části gólem, nicméně jejich zahrávání i obrana proti nim jsou stejné. Gólmani se nechovají tak toporně jako v minulých FIFách, což bylo zlepšeno už v EURU 2000. Ze hry nezmizela poměrně vysoká přesnost a strojovost v klíčových situacích. Hodně by prospělo, kdyby byla přidána podstatně větší nepřesnost střel z voleje, hlaviček, atd. Tutová branka je například tehdy, když z centru od postranní čáry vystřihnete nůžky do některého rohu branky. Naštěstí ne každý centr doletí přímo k vašemu útočníkovi, nicméně pokud se tak stane, dáte téměř stoprocentní gól. Nůžky z patnácti metrů míří vždy přímo do rožku, kam gólman v drtivé většině případů nedoskočí. Větší „nepřesnost“ a variabilita vůbec by celé hře jen prospěla, neboť střel mimo branku je jako šafránu a po nějakém času, který u hry strávíte, skončíte tím, že si nacvičíte nějaké ty tutovky, které pak sázíte jednu za druhou jako na běžícím pásu. Doba, kterou potřebujete k tomu, abyste si udělali ze hry stereotypní mašinu na střílení stále stejných branek, je pak nepřímo úměrná ročníkům, které jste již s FIFou absolvovali a těch, kteří hrají fotbal od EA poprvé, je čím dál míň. Škoda. Myslím, že tady mohli dát tvůrci hlavy dohromady a tyto vlastnosti ve hře mnohem lépe vyvážit. Přece jen je to problém, který se s hrou táhne už roky (v podstatě od začátku) a i když je každý nový ročník krůčkem dopředu, je posun vzhledem k časové prodlevě minimální.

FIFA 2001FIFA 2001

Telegraficky se zmíním o tom, co je ve hře již tradičně a co nemá cenu dlouze rozebírat. Hrát můžete za cca 60 týmů, ať už ligových (naše liga ve hře není), tak za několik nároďáků (naše reprezentace tam je). Hrát můžete ve třech úrovních obtížnosti, přičemž si ještě můžete vybrat „tempo“ hry. Zápas můžete odehrát v noci (rozuměj večer za umělého osvětlení) či ve dne a vybrat si můžete i počasí, stadion, navolit si délku poločasu, přísnost (možná je lepší použít termín „shovívavost“) rozhodčího a některé další herní volby. Na zápas se můžete dívat některou z kamer, které hra nabízí, přičemž hratelná je zřejmě jen ta z věže, kdy je vidět kus hřiště, navíc máte (opět) možnost si zapnout zobrazení náhledu celého hřiště v rohu obrazovky. Herní režimy jsou přátelák, sezóna, turnaj, trénink a vlastní turnaj, kde si můžete sami zvolit týmy, jejich počet, vzájemné zápasy a dalších několik parametrů. Trénovat můžete jak zápasem proti sedmi až desíti protivníkům, tak i standardní situace včetně pokutových kopů. Ty jsou zároveň jednou z největších slabin FIFy již mnoho let, neboť vlastně není ani co trénovat. Stačí zmáčknout šipku a střelu. Gól je tam a není potřeba, abyste se jakkoli snažili. Nadával jsem na to už tolikrát, že si to nyní odpustím. Hrát můžete i po síti nebo i více hráčů na jednom počítači.

FIFA 2001FIFA 2001

A to je tak o hře vše. Probojovali jsme se k závěrečnému hodnocení, které nebude až tak jednoznačné. FIFA 2001 je stejně jako všichni její předchůdci bezkonkurenčně nejlepším fotbalem na PC. Vypadá skvěle a celkem dobře se i hraje. Ten, kdo je v počítačových fotbalech nový, bude nadšen a hra si jeho nadšení zaslouží. Kdo již má nějakou tu zkušenost s FIFAmi za sebou, bude taky nadšený, ale časem bude přicházet na to, že se toho v hratelnosti zase tak moc nezměnilo a že stejně jako dominoval ve hře dříve, tomu tak bude i nyní. A to, co ho dříve štvalo, ho bude štvát i teď. Přes všechny kvality hry si budete klást otázky, proč to a to je ve hře zase, proč to a to v ní zase není. Možná stejně, jako jste si to říkali loni či předloni. FIFA prostě kráčí vpřed, zdokonaluje se, ale nemůžu si pomoci, mám dojem, že by to mohla dělat mnohem svižněji. V každém novém ročníku uvidíte na první pohled změny především kosmetické, přičemž herní jádro hry je stále stejné s malými úpravami. Tu a tam něco ze hry zmizí, sem tam něco přibude, aby se to za rok zase odstranilo a vrátilo se do hry to, co z ní vybrali loni. Dovolím si tvrdit, že FIFA je skvělá ve všech aspektech s výjimkou hratelnosti. Přitom každý rok se všechno to skvělé ještě zlepší, ale hratelnost se změní ze všeho nejmíň. Nebo možná lepší bude říct, že to „podstatné“, co hratelnost kazí, se moc nemění a přetrvává. A to je podle mého velká škoda.

FIFA 2001FIFA 2001

Na úplný závěr jsem si nechal hodnocení, ale abych byl upřímný, tak nevím. Nechci hře ublížit, protože je velice dobrá. Na druhou stranu vydávat pořád dokola prakticky stejnou hru s jejími nedostatky není asi to pravé. Co teď? Jak s těmi zatracenými body naložit? Mám hru hodnotit celkově nebo mám brát ohled na to, co podstatného se změnilo? Babo raď. Mě bába radí tohle: samostatná FIFA – 9 (čili tohle celkové hodnocení bych měl pro ty, kdo jsou v žánru noví), s ohledem na novinky oproti dřívějšku (tedy pro ty, kdo již FIFY dobře znají) – 7. Vyberte si z toho to, co je pro vás vhodnější.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10 (7 pro znalce)
Kdyby tu byla kolonka Životnost (což není), dostala by hra 9/10 (7 pro znalce).
Celkové hodnocení: 9/10 (7 pro znalce)
Diskuze (3) Další článek: Hardware: AMD válcuje trh

Témata článku: , , , , , , ,