FIFA 2002 – zelená se tráva, fotbal to je hra!

Rok co rok se na podzim, někdy ve dnech měsíců října či listopadu, dostává na naše pulty nový díl populární fotbalové série FIFA. Ani letošní rok není výjimkou a tak máme možnost zahrát si nový díl tohoto seriálu, tentokráte končící čtyřčíslím 2002. A jaký je díl letošní? Je lepší než ten loňský? Odpověď najdete v naší dnešní recenzi…
Žánr: simulace fotbalu
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM, Windows 9x/Me
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Jazyk: angličtina
Domovská stránka: http://fifa2002.ea.com
Výrobce: EA Sports
Distributor: Electronic Arts

Rok co rok se na podzim, někdy ve dnech měsíců října či listopadu, dostává na naše pulty nový díl populární fotbalové série FIFA. Ani letošní rok není výjimkou a tak máme možnost zahrát si nový díl tohoto seriálu, tentokráte končící čtyřčíslím 2002. A jaký je díl letošní? Je lepší než ten loňský? Odpověď najdete v naší dnešní recenzi

Po roce čekání a hraní v té době posledního dílu série FIFA, k nám konečně zavítal i její nový letošní, a zároveň opět na rok poslední, díl. Autoři letos opravdu nešetřili chválou na připravované změny, což je pochopitelné, pokud vezmeme v potaz poslední nepříliš povedený ročník – rozebírat proč nebyla loňská FIFA tím pravým ořechovým zde nebudu, pokud si chcete přesto udělat obrázek, zapátrejte na našich stránkách po její recenzi.

Stejně jako v případě hokejové série NHL, i FIFA má dlouholetou tradici a jak se již stalo pravidlem, nepřináší poslední léta nic převratného, co by jistě mnoho z vás nadšeně přivítalo. Fotbalu od společnosti EA Sports byla vždy vyčítána až možná přílišná jednoduchost a hlavně pak nudnost – jednodušeji řečeno se hra skutečnému fotbalu sice na oko podobala, ale co se týče samotné akce za ním docela podstatně zaostávala (tedy pokud ji neporovnáváte se hrou Českého národního týmu). K tomu všemu se zápasy stávaly stereotypními a nebyl problém si vytvořit takovou strategii, která vyzrála na sebelepší klub. Tohle je ten nejužší výčet toho, na co se konkrétně letos v dílnách společnosti EA Sports měli zaměřit. A jak se jim to povedlo, to je hlavním předmětem následující recenze…

Intro a menu
FIFU 2001 i její předchozí díly jsem spouštěl nespočitatelněkrát a tak mě první pohled na nový díl nijak zvlášť nepřekvapil. Všemu vévodí velice praktická bílá barva, proti které nemám sebemenších námitek. Ani co se týče intra se nesetkáte s něčím jedinečným, ono popravdě není příliš jednoduché každý rok vymyslet něco originálního, rozhodně se však intro mě i mému nejbližšímu okolí líbilo více než to letošní v NHL 2002 (lze-li však obě intra vůbec srovnávat).

Samotnému menu vévodí bílá barva, ale to už jsem psal výše. Došlo k obměně důležitých ikon, nějakým drobným úpravám, ale celkově se menu od předchozího dílu příliš nezměnilo. Zůstává tak nadále praktické, přehledné a proto i dobře použitelné. Takže vlastně žádný velký důvod ke změně nebyl, co říkáte?

Fifa 2002Fifa 2002

Fifa 2002Fifa 2002

Herní módy
Ani co se týče nabídky jednotlivých „módů“ se nesetkáte s něčím extra novým, několik novinek se však přesto objevilo. Tou první je možnost zahrát si kvalifikaci MS 2002, což myslím po nevydařeném představení našeho národního týmu nikoho příliš lákat nebude. Zajímavější je pak druhá z novinek – pro zpestření bylo do hry přidáno šest zajímavých soutěží, které jsou však z počátku uzamčeny (jedná se tedy o takový malý bonus :-) a odemknout je můžete až úspěšným dokončení turnaje jiného (již zmiňovaná kvalifikace na MS 2002 atd.).

Jinak se opět setkáváme s obvyklým „přátelákem“, můžete si také zahrát samostatně Ligu mistrů či Pohár UEFA a nebo si vybrat některou ze špičkových světových lig (je jich letos úctyhodné množství, naše česká liga opět chybí, viděl bych ji zde popravdě opravdu raději než ligu dánskou) a zahrát si celou sezónu. Ta samozřejmě obsahuje nejen samotnou ligu, ale i národní pohár a poháry světové, samozřejmostí už se stala možnost hrát s týmem po dokončení jedné i sezónu následující. Ke škodě ale zůstává, že atributy jednotlivých hráčů se po skončené sezóně nemění, jako je tomu například u NHL 2002. Tedy jedno z míst, kde by autoři mohli pro další roky zapracovat…

Zmizel nám trénink… Copak?
Co nechápu, je zrušení tréninkového módu. Má snad některý z pracovníků EA Sports jediný rozumný důvod, proč to tak udělat? Právě v tréninku se daly perfektně natrénovat standartní situace, které se mimochodem letos příliš nepovedly, a ani možnost zakopat si penalty nebyla špatná. Navíc právě letos, kvůli podstatné změně systému přihrávek, získal trénink další smysl, ovšem vývojáři asi byli jiného názoru. Přesto, že bych jim do jejich řemesla fušovat neměl, dovolím si tvrdit, že je to obrovská chyba.

Nový systém přihrávek
Největší propagovanou novinkou letošního dílu měl být bezpochyby zcela nový systém přihrávek a také střel. Opravdu podle slov programátorů společnosti EA Sports se mělo jednat o revoluci, která měla kompletně předělat hratelnost hry a zase ji o kousek přiblížit skutečnosti. A jak to tedy je? Sliby se splnily jen napůl. Ale o tom ještě dále, teď se budu věnovat samotným novinkám.

O novém systému přihrávek už jsem se zmiňoval v preview hry a proto se budu snažit příliš se neopakovat. První změnou, na kterou přijdete chvíli po ohmatání hry (tedy spíše po spuštění zápasu) je to, že už pro přihrání jinému hráči nestačí jednoduše stisknout tlačítko tomu určené a zbytek už za vás udělá sám počítač. Naopak nyní sami určujete sílu a tedy i délku samotného kopnutí do balónu (pro představu jak rychle míč poletí slouží stupnice, která se objeví v dolní části obrazovky) a ovlivňujete dost podstatně také směr přihrávky. Tato změna platí u všeho, ať už se jedná o přihrávku po zemi, vzduchem či i samotnou střelu. Jedná se o dosti podstatnou změnu a věřím, že se mnoha lidem líbit nebude – není totiž zrovna jednoduché vyvážit délku přihrávky tak, aby šla přesně na nohy nabíhajícímu hráči a alespoň ze začátku to bude činit potíže snad opravdu každému. Zmínil jsem se o nabíhajícím hráči a právě u samotných aktéru zápasů, tedy právě již zmiňovaných hráčů, se také událo několik málo změn. Tou nejméně důležitou je opětné vylepšení umělé inteligence, ale s tím se setkáváme rok co rok. Podstatnější změna, která s tou předchozí také tak trochu souvisí, se týká uvažování v útočné fázy – hráči se už sami uvolňují a nabíhají, takže je mnohem větší prostor a možnost pro rychlou kombinaci, která je i ve skutečném fotbale zdrojem největšího počtu gólů. Pro větší přehlednost je ve hře nabíhající hráč (neboli hráč který se vydal do úniku), označen tečkami v barvě týmu, přesněji, tečky vedou od hráče na místo kam míří. Tím vám hra dává najevo, kam můžete nahrát a celou akci tím pořádně rozvířit. Podtrženo sečteno to všechno vypadá mnohem více jako skutečný fotbal a to je určitě podstatná změna k lepšímu.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • grafika, zvuky a komentář
  • nový systém přihrávek
  • nové módy (reward, kvalifikace MS 2002)
  • možnost vytvořit si mimo vlastních hráčů i tým a dokonce ligu
  • hloupé chyby (brankáři, nadlidští protihráči atd.)
  • časem stereotypní a nudné
  • absence tréninkového módu

Z novinek co se týče hratelnosti pak snad mohu zmínit ještě narážečku, která mi ve hře také dost chyběla. Abych vysvětlil o co se jedná – stisknutím určené klávesy nahrajete svému spoluhráči a ten vám po chvíli přihrávku vrátí do míst, kam si nabíháte. Je to dobré vylepšení a díky němu můžete hráče poměrně snadněji uvolnit a celou akci rozhýbat. Tato nová funkce ale nehraje příliš významnou roli, protože i bez ní se dá vše zvládnout. Jako doplněk však určitě potěší.

Jak to všechno dobře zní, tak se to i dobře hraje – tedy, ze začátku. Stejně jako je tomu každý rok, i letos se stávají zápasy po chvíli hraní stereotypními a pomocnou ruku vám v těžkých okamžicích, kdy vás hra pomalu ale jistě přestává bavit, nepodá ani nastavení obtížnosti. Je to škoda, po zahrání dema jsem byl hrou nadšen a právě stereotypní zápasy jsem už považoval za odpískanou věc. Opak je pravdou, ovšem i přes to jsou nové změny rozhodně podstatné a posunují hru zase více realitě. Jenže to bohužel není úplně to pravé ořechové.

Fifa 2002Fifa 2002

Fifa 2002Fifa 2002

Rozhodčí
Po stížnostech několika hráčů se u EA Sports rozhodli tento rok nechat vyšetřit i pány v černém, tedy rozhodčí. Prohlídka u očního lékaře potvrdila, že na tom nejsou zrovna dobře a tak se letos setkáváme se změnami právě co se týče rozhodčích. Ti už naštěstí nepískají kdy se jim zachce, ale posuzují jednotlivé situace mnohem pečlivěji a citlivěji. Výsledkem toho je minimum sporných okamžiků, sám jsem se s mnoha, ve kterých bych s výrokem sudího nesouhlasil, nesetkal. To ovšem také znamená, že jsou letos skluzy mnohem riskantnější. Je důležité vždy odhadnout dobu, kdy protihráči míč seberete a ne kdy ho jen skopnete. Ve hře je to dobře patrné a tak je použití skluzu často velice riskantní – někdy ale také dokáže zachránit situaci, která by jinak skončila téměř jistým gólem.

Creation Center
Myslím, že podle názvu je význam této „místnosti“ celkem jasný. Nabízí vám možnost vytvořit si do hry vlastní hráče, co je pak novinka, také vlastní tým a dokonce i ligu! Po něčem takovém jsem snil a jsem rád, že moje prosby byly vyslyšeny. Můžete tedy nyní třeba vytvořit jedenáctku z vašich kamarádu, spolupracovníků či spolužáků a zahrát si proti všem významným osobnostem fotbalového světa. Ještě jeden postřeh mám k samotné tvorbě hráčů – lze zde nastavovat výška i váha hráče a ve samotné hře je to i opravdu poznat – jsem rád, že alespoň v tomto případě mysleli vývojáři i na drobnější detaily.

Hloupé chyby
Neodpustím si také vyjmenování několika dosti podstatných chyb, které mi vcelku dost zkazily celkový pocit ze samotné hry. Tak za prvé jsou to gólmani, jejichž umělá inteligence nesahá po kotníky ani tomu nejhloupějšímu člověku, kterého si jen dovedu představit. Pouští góly z obrovské dálky, které by prostě ve skutečném fotbale brankář pustit nemohl. Je tu sice samozřejmě určitá šance, že se něco nepovede, brankáři třeba vypadne míč z rukavic a skončí v brance, ale když se to opakuje potřetí za pět zápasů, nezbývá než hledat chybu v samotné hře. Reakce na útočníky je obdobná, vyběhnout je takřka nenapadne a většinou jen tak z nudy skočí po balónu u kterého je už předem jasné, že skončí v brance. Druhá výrazná chyba se týká samotných útočníků – nevím jak je to možné, ale i po několika týdnech hraní střely vyslané mými hráči vypadají v porovnání s těmi počítačovými jako kdyby nastoupil výběr světa proti Dolním Kotěhůlkám. V moderním fotbale prostě není možné, aby hráč při střílení z vápna ze tří pokusů dal třikrát gól či nastřelil tyč. Nikdo tak dobrý přece neexistuje, že? V reálném světě zřejmě opravdu ne, v nové Fifě je to ale na denním pořádku. Jako malý detail snad doplním, že podobné precizně umístěné střely přímo do některého z rohů branky jsou počítačem řízení hráči schopni vyslat prakticky z kteréhokoliv místa na hřišti.

Fifa 2002Fifa 2002

Fifa 2002Fifa 2002

Grafika, zvuky a komentář
Na vylepšení grafického kabátu jsme si už u série FIFA a NHL zvykli a tak nepřekvapí, že grafika je zase o něco krásnější než u předchozího dílu. Byla odstraněna spousta nedostatků, zdokonaleny tváře hráčů, reálnější jsou i dresy a lépe vypadají i mimoherní situace. Prostě to, co každý očekával a co se dalo považovat za celkem jisté vylepšení konečné hry.

Ani co se týče zvuků se nějaké revoluční změny očekávat nedaly, co také měnit, když je vše takřka perfektní. Po nepříliš povedených předchozích ročnících mě alespoň potěšila hudba, všemu totiž vévodí song od skupiny Gorillaz. Komentář nám znovu přináší staří známí John Motson a Andy Grey a jsou opět perfektní (také by už mohli mít svůj komentář za ty roky práce pořádně doladěn :-).

Rozporuplné pocity
Mám-li se na závěr vyjádřit, jestli FIFA 2002 přinesla opravdu to, co jsme po ní chtěli, pak odpověď nebude snadná. Asi je to vše tak napůl, nový systém ovládání je dobrý a hlavně z počátku po pochopení jeho funkce se vám bude líbit. Páni rozhodčí byli změněni myslím ke spokojenosti všech, grafiku, zvuky a komentář nelze než také hodnotit kladně. Méně nadšeni však budete po delší době strávené u hry – už jsem to psal, ani letos se nám stereotyp nevyhnul a spolu s několika naprosto hloupými chybami celkový dojem ze hry kazí. Celkově však nemůže být pochyb o tom, že letošní ročník je zase o něco lepší než ten předchozí a že opět stojí nejvýše na pomyslném žebříčku nejlepší simulací fotbalu na PC…

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 7/10
Opět jsou to hloupé chyby, které ani letošnímu dílu nedovolily dosáhnout toho nejvyššího hodnocení. Přesto je jasné, že nová FIFA je zase o něco lepší než ta předcházející a právem si tak alespoň na rok zaslouží korunu krále simulace fotbálku na PC.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (22) Další článek: Settlers – osadníkem dnem i nocí

Témata článku: , , , , , , , , , , ,