Filmy podle her: Jde to dohromady, filmaři si ale musí dávat pozor

Hry jsou každodenní součástí našich životů a projevuje se to i tím, že jejich koncept inspiruje filmaře k natáčení filmů podle herní předlohy. Proč se tyto filmy obvykle nepovedou?

Jednotlivé formy zábavy mají nutkání se navzájem inspirovat. Proto se již dlouhou dobu setkáváme s tím, že se kniha inspiruje filmem (například Star Wars knihy), nejtypičtější je ale vytvoření filmu podle knižní předlohy.

Zda si zábava v podobě hraní her již vydobyla své právoplatné místo v naší společnosti zůstává otázkou. Je však pravda, že denně hrají hry ohromné masy lidí a tato nastrčená návnada se mnoha filmařům zdála natolik atraktivní, že se ji rozhodli namotat na vlasec a nachytat na ni několik tuctů ryb. Bohužel úspěšná hra neznamená automaticky kvalitní film a filmaři by při tvorbě měli myslet na pár významných věcí.

Výběr je základem úspěchu

Nejvýznamnější je samozřejmě koncept. Problémem je, že filmového zpracování se obvykle dočkají tituly, které jsou populární, což nemusí vždy zahrnovat hry vhodné pro film. Kdyby se mě někdo zeptal, jaké tituly se na film hodí, určitě bych řekl Mass Effect, The Elder Scrolls či již zfilmovaný Warcraft. Jedná se totiž o hry, které zobrazují zajímavý svět a originální koncept.

mario_1.jpgmario_2.jpgmario_3.jpgSuper Mario Brothers byl opravdu velmi ujetý film

Prahnutí za populárními sériemi naopak vedlo k filmům Need for Speed, Super Mario Brothers či DOOM. Všechny hry sice obsahují koncept, který by mohl být dobře zfilmován… ale vybrat si natočení filmu Super Mario Brothers je jako vytvořit hru Superman, když můžete vytvořit hru Batman. Superman je sice dobrý komix i film, ale na herní scénu se příliš nehodí a možná i proto jsme na hru Superman Returns: The Videogame naštěstí skoro zapomněli.

Uwe Boll je často kritizován

V roce 2008 byla sepsána petice, aby Boll

přestal natáčet. Řekl, že natáčet přestane,

pokud bude mít petice milion podpisů. V

roce 2009 získala petice 330 tisíc podpisů.

Při výběru je naprosto nutné nepodceňovat ani herecké obsazení a výběr režiséra. Když vytvoříte film Wing Commander a do hlavních rolí umístíte herce ze Scooby Doo, nepůsobí to seriózně. Největší chybou je však vybrat si režiséra Uwe Bolla. Osobně od něj neznám jediný dobrý film, ale i tak dostal za úkol vytvořit filmy Far Cry, Postal či BloodRayne – věřte mi, když vyjde film od Uwa Bolla, nechoďte na něj!

U vytváření filmů podle her je dokonce špatné smýšlet tak, že podobná hra byla úspěšný, tak film podle hry dopadne taky dobře. Vzhledem k velkému úspěchu Indiana Jonese se možná zdálo logické natočit film Tomb Raider.

tomb_raider.jpgZa jeden z největších kladů filmu Tomb Raider je (pochopitelně) bráno obsazení Angeliny Jolie

Problém se vznáší nad tím, že hra je dělaná na jiném principu než film. Tedy pokud má Lara Croft mít šanci Jonesovi konkurovat, musí na svou herní minulost v podstatě zapomenout a naplno se přizpůsobil filmovému stylu. To se ale moc nepodařilo a Tomb Raidera řadíme do šuplíku průměrných filmů.

Tohle je film, není to hra

Nyní se dostáváme k celkovému problému filmů podle her – již to není hra, nyní je to film. Má to tedy vypadat jako film a chovat se jako film. Při ohlášení filmu Gears of War prohlásil Rod Fergusson, že lpění na striktním dodržování hry by mohlo způsobit, že by se jednalo o strašný film.

To dokonale shrnuje jeden z největších problémů. U filmů podle her mi vždy vadilo, že akční scény, provedení a děj až moc odkazují na původní hru. Tím nejlepším, co mohou filmaři udělat, je si ze hry vzít pouze koncept a udělat z něj dobrý film. Nemusí to být stoprocentně věrné (i když z Lary by určitě neměli udělat matku se třemi dětmi), musí to ale být zábava.

Proto své naděje silně upínám k chystanému filmu Assassin's Creed. Ze světa plného zlých templářů a nezměrného množství asasínů vybrali filmaři hrdinu, který se ve hře neobjevil. To jim dává možnost tvořit a pohrát si s konceptem elitního vraha na plné obrátky.

ac_1.jpgFilmový asasín se ve hrách ještě neobjevil, bude se jmenovat Aguilar de Nerha

Na druhou stranu film Hitman je pro filmaře velkým oříškem. Chladnokrevný vrah bez jména, jehož příběh se odehrává mezi promyšlenými a naplánovanými vraždami, zatopil nejednomu režisérovi. 

V případě Hitmana z roku 2007 se filmaři vytáhli alespoň s tím, že fanoušky film může zaujmout působivým kouzlem hlavního hrdiny (i když je to příšerné béčko). Při točení filmu Hitman: Agent 47 z roku 2015 ale reagovali na dnešní trend akčním filmů tak, že z tichého vraha se stal dobře oblečený Rambo a hlavně film, na který se opravdu nechcete podívat.

Buďte originální a možná se to povede

To, že film není hra, očividně nepochopil ani režisér Ilya Naishuller a se svým filmem Hardcore Henry navodil spíše pocit, že někdo hraje hru se zatraceně dobrou grafikou. Nakonec to ale fungovalo, i když řada lidí (respektive v podstatě všichni, kdo nehrají střílečky) film nepochopí.

Film z jiného soudku, Pixely, zase čerpal z toho, že vytvořil klasickou komedii s Adamem Sandlerem. Mimozemské síly útočí pomocí postav z arkádových pixelových klasik na planetu Zemi a film se to snaží parodovat a trochu zavzpomínat na zlaté časy, kdy hraní vyžadovalo pořádný balík drobných mincí.

pixels_1.jpgpixels_2.jpgpixels_3.jpgFilm Pixely kombinuje humor Adama Sandlera s hrdiny arkádových automatů

Od filmu neočekávejte zázraky, je to zkrátka Sandlerovský humor obohacený pixelovými nepřáteli. Pokud vám však tento styl humoru sedí, budete se u něho bavit.

Osobně se mi líbilo provedení filmu Angry Birds, tedy alespoň jeho první půlky. Zde totiž filmaři nenosili pouta herních zákonitostí. Měli udělat film, kde jsou naštvaní ptáci, zelená prasata a obří prak... nakonec z toho vznikla poměrně vtipná pohádka pro děti, jejíž výsledek kazí hlavně bojová scéna s prakem. Vzhledově je to ale roztomilý film, u kterého se minimálně mladší generace zasměje.

Na dobrý film jsou potřeba peníze

Filmy jsou drahé

Princ z Persie: Písky času vyšel na

něco mezi 150 až 200 miliony dolarů

a vydělal 336,4 milionu dolarů.

Warcraft: První střet vyšel na 160

milionu dolarů a vydělal něco málo přes

422 milionu dolarů. Je nepsaným 

pravidlem, že film začne být výdělečný

poté, co vydělá 2,5 násobek svého

rozpočtu.

Máte dobrý koncept, svěřili jste film dobrému režisérovi a váš scénárista udělal svižný text nezabývající se dlouhými herními záležitostmi – co vám ještě chybí?… peníze! Hry dávají vývojářům možnost vytvářet naprosto nerealistické situace a také toho využívají. Pro zfilmování her budete tedy potřebovat hodně peněz nebo se muset smířit s papírovým dráčkem a špatnými recenzemi.

Na začátku jsem zmiňoval, že dobrý film by mohl vzniknout z her Mass Effect, The Elder Scrolls a také z již zfilmovaného Warcraftu. Je to sice věc názoru, ale myslím si, že Warcraft: První střet se opravdu povedl a to i proto, že do něj bylo nasypáno spoustu peněz a minimálně z hlediska efektů patří k naprosté špičce.

Není divu, že Warcraft je momentálně komerčně nejúspěšnějším filmem podle hry a překonal Prince z Persie: Písky času. Pravděpodobně to souvisí i s technologií, poněvadž Warcraft by bez nejmodernějších filmových efektům ani zdaleka své kvality nedosáhl. 

Je to hlavně propagace

I kdyby filmaři všechny mé zmiňované body splnili, filmy podle her budou mít vždy převážně funkci propagační. Například Warcraft: První střet, který beru za velmi povedený, se stal výdělečným jen tak tak. A Princ z Persie se sice dlouhou dobu držel na místě nejvýdělečného filmu podle hry, ale v celkových číslech je spíše ztrátový.

warcraft.jpgWarcraft: První střet se může chlubit úchvatnými vizuálními efekty

Díky filmu Warcraft mě například kámoš požádal o půjčení Warcraftu 3 a další dva vyzkoušeli poprvé v životě World of Warcraft. Ostatně Alain Core z Ubisoftu oficiálně prohlásil, že filmem Assassin's Creed nevydělají hodně peněz, ale je to propagační materiál, aby si hru zahrálo co nejvíce lidí.

Některé filmy na svou reklamní funkci přímo uvozují. Samotný název filmu Halo 4: Forward Unto Dawn dává bezesporu najevo, že se jedná hlavně o propagaci, vzhledem k tomu, že film Halo 1,2 a 3 nevyšel. Kvůli lákání na hru občas vznikají i krátké seriály, za zmínku stojí zejména Halo: Nightfall nebo Transmission # lákající na horor SOMA.

Halo: Nightfall je součástí Halo: The Master Chief Collection 

Ať je cílem propagace nebo ne, filmy podle her se špatné pověsti jen tak nezbaví. Nesmíme ale zapomínat na to, že některé kousky opravdu stojí za zhlédnutí. Doporučuji zejména filmy Silent Hill, Resident Evil, Warcraft: První střet a Princ z Persie: Písky času. S dobrou péčí se může postupně kvalita zlepšovat a když vznikají skvělé filmy podle knihy, budeme se snad brzy setkávat i s vynikajícími filmy podle her.

Diskuze (5) Další článek: Killing Floor 2 se na PS4 Pro dočká grafického zlepšení, podívejte se na trailer

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,