Final Fantasy VIII

Před mnoha lety jsem trávil týden letních prázdnin v Německu. Slunce pražilo, ve vzduchu byl tlumený křik a vlhkost z nedalekého koupaliště a já jsem upřeně zíral na malou televizní obrazovku. Nintendo není nic zvláštního, ale hra Final Fantasy zvláštní byla. Final Fantasy VIII je zatím poslední díl rozsáhlého epického fantasy RPG, které se svým pojetím výrazně odlišuje od evropských či amerických protějšků.
Final Fantasy VIII

Žánr: rozsáhlé epické fantasy RPG s prvky adventury
Minimum: Windows 95/98, Intel Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, grafická karta s 8 MB RAM, CD-ROM 8×, DirectX 6.1, zvuková karta
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Square Soft, Inc
Distributor:
Electronic Arts

Před mnoha lety jsem trávil týden letních prázdnin v Německu. Slunce pražilo, ve vzduchu byl tlumený křik a vlhkost z nedalekého koupaliště a já jsem upřeně zíral na malou televizní obrazovku. Nintendo není nic zvláštního, ale hra Final Fantasy zvláštní byla. Už tehdy Japonci ukázali, že propracované postavy (a především vztahy mezi nimi) jsou spolu s hutným příběhem schopny proměnit brzký večer v pozdní ráno během několika minut. Final Fantasy VIII je zatím poslední díl rozsáhlého epického fantasy RPG, které se svým pojetím výrazně odlišuje od evropských či amerických protějšků. Není lepší, je prostě … jiný.

Seifer a Squall, vzájemná rivalita vede k nečekanému konci.Po svém vyvolání se bratři nejdříve musí rozhodnout, který z nich provede útok.

Žánr RPG se stále příliš drží deskové předlohy, málokdy vybočí ze zažitého stereotypu: na počátku je postava (nebo skupina postav), která má jisté vlastnosti a schopnosti a která je vržena do dobrodružství. V jeho průběhu je však již vedlejší, důležitější jsou předměty, které najde, nebo bitvy, které vybojuje. Postavy postrádají osobnost. Existují sice snahy o změnu, ale role postav je stále spíše zástupná. Zde se Final Fantasy výrazně liší: postavy mají vlastní osobnost, slabé i silné stránky, osobní problémy, které nejsou schopny řešit, sny, za kterými jdou, tajemství, která nechtějí nebo nemohou nikomu prozradit … Stále se vyvíjí a jejich povaha se postupně odhaluje především na základě chování v nejrůznějších situacích. V popředí stojí Squall, mladý člen elitních vojenských oddílů SeeD, které jsou najímány k řešení místních problémů, kde malá, organizovaná a vysoce specializovaná vojenská síla dokáže více než celá armáda. Sídlem oddílů jsou tzv. zahrady (Gardens), kam rekruti vstupují už v dětském věku, aby se z nich stali členové SeeD nebo zahradu opustili. Podmínky jsou tvrdé a uspějí jen ti nejlepší. V jedné ze zahrad (Balamb Garden) začíná také celý příběh, právě v předvečer dne, kdy má Squall složit závěrečnou zkoušku. Squall je typem stepního vlka, nepřístupný, straní se společnosti a problémy jiných lidí jsou mu cizí. Usilovně skrývá svoje city, i kdyby tím měl někoho ranit. Jsou tu však další, např. přímý, ale až příliš impulzivní Zed, kterého jeho neuvážené chování často přivádí do problémů, upřímná a mírně dětinská Selphie, která ještě věří ve šťastný svět, Quistis, Squallova instruktorka, která má však občas více problémů sama se sebou než se svými svěřenci, a také velice schopný, ale až příliš egoistický Seifer, který nesnese úspěch těch, které pokládá za méně schopné, a k těm patří především Squall. To je jen malá část postav, které se ve hře objeví a se kterými budete hrát.

Začíná souboj se samotnou Edeou. Klíčem k úspěchu je GF Carbunkle.

Animace GF jsou působivé a japonsky precizní.Schopnost GF Carbunkle ochránit postavy před účinky kouzel je k nezaplacení.

Neobvyklý je také svět, ve kterém se příběh odehrává. Postapokalyptické prostředí předchozího dílu nahradila časově nezařazená, řídce osídlená Země, kde vedle sebe žijí magie a známky technického věku. Je tu automobilová, vlaková, lodní i letecká (tedy spíše vzdušná) doprava a zároveň magické nestvůry, které podle legendy sestupují na Zem, když je Měsíc nejblíže. Zemský povrch je rozdělen na řadu malých, izolovaných států. Rádiová komunikace není možná, podzemní kabely jsou často přerušené. Život vypadá jak v roztříštěné středověké Evropě.

GF Ifrit představuje nespoutanou sílu.Riona právě unikla smrti, ale Squall…

Základem RPG však nadále zůstávají souboje, které jsou ve Final Fantasy řešeny, jak jinak, velmi netradičně. Postavy sice mají nejrůznější vlastnosti (síla, odolnost, rychlost …), samy však neumí nic – ani bojovat, ani sesílat kouzla. Tuto schopnost jim propůjčují až tzv. Ochránci (Guardian Forces, dále jen GF), které lze z nedostatku lepších pojmů popsat jako magické bytosti schopné spojit se s postavou a ovlivnit její schopnosti. K základním schopnostem, které GF postavám propůjčuje, patří schopnost útočit (Attack), sesílat kouzla (Magic), získat kouzla od protivníka (Draw), nechat zaútočit samotného GF (GF) a použít předmět (Item). Souboje probíhají v reálném čase, takže kromě trochy taktického myšlení budete také potřebovat rychlé reakce a hbité prsty.

Podrobnější zmínku zaslouží systém magie. Kouzlo není něco, co se postava učí, je to jednotka (analogií z klasického RPG je svitek), kterou může kdokoliv vlastnit a také seslat. Kouzla lze získat pouze několika málo způsoby: na zvláštním místě (Draw Point), z magických předmětů a především z protivníků v průběhu souboje (již zmíněná schopnost Draw). Souboje tak získávají na zajímavosti, neboť nestačí jen protivníka porazit, ale především od něj získat co nejvíce kouzel, která budete potřebovat. Ptáte se proč? Kromě sesílání jsou tu také někteří GF, kteří mají schopnost navázat (junction) kouzla na vlastnosti postavy nebo její obranu či útok. Jak to funguje? Pokud má např. postava sílu 20, 50 kouzel Fire a GF schopného navázat kouzlo na tuto vlastnost, zvýší se jí po navázání síla např. na 34. Jiné kouzlo, jiný účinek. Pokud je to možné, můžete kouzlo Fire navázat na útok (Elemental Attack), pokud potom budete útočit na vodní bytosti, budou útoky mnohem ničivější. Nebo se můžete rozhodnout navázat na útok kouzlo Sleep (Status Attack), pokud ho bude dost, upadne protivník po vašem útoku do spánku. Kouzel je přitom ve hře velké množství a jejich účinky při navazování jsou odlišné, takže získáváte nepřeberné množství kombinací. A to jsem ještě nezmínil předměty. Někteří GF mají totiž schopnost měnit předměty v jiné, případně předměty v kouzla. Předměty jsou velmi užitečné, slouží např. ke zlepšení zbraní, takže se vyplatí hledat a kombinovat. Zdá se vám o složité? Z počátku to je složité, a to jsem ještě nezmínil karetní hru, ke které můžete vyzvat většinu postav. Pravidla jsou jednoduchá, vlastní hra už složitější (to, že umíte táhnout s figurkami po šachovnici, z vás ještě nedělá dobrého šachového hráče), opět hodné záleží na taktice, ale také na vhodném výběru karet (hráči Magicu by mohli vyprávět …). Vítěz bere podle pravidel (která se v různých částech světa liší) jednu nebo více protivníkových karet. A jaký je důvod hrát? Schopnost GF proměnit karty v předměty, z nichž mnohé jinak nezískáte. A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho …

Sen předznamenává řadu osudových setkání.Animace patří k tomu nejlepšímu, co můžete na obrazovkách PC vidět.

Při soubojích postavy získávají zkušenost (Experience points), na základě které se zvyšuje jejich úroveň a míra vlastností. GF zase získávají tzv. schopnostní body (Ability points), které používají na učení nových schopností. Většina jich je společných, každý GF je však něčím jedinečný. Proč ten dlouhý popis? Abyste alespoň získali představu, jak neuvěřitelně variabilní jsou souboje ve Final Fantasy VII (a snad také proto, že Final Fantasy VII se v Čechách neprodalo ani 200 kusů, takže jde o pole neorané, navíc systém magie, schopností a soubojů je v každém díle odlišný). Nad vhodným navázáním kouzel, využití schopností GF nebo kombinací předmětů můžete strávit hodně času kvůli tzv. paralelnímu systému zkušeností. To znamená, že ať jsou vaše postavy jakkoli silné, síla protivníka je odpovídající. Není tu tedy možnost postavy vytrénovat a potom porazit protivníka s prstem v nose, mezi vítězstvím a porážkou často stojí právě vhodná kombinace kouzel, předmětů a schopností GF.

Nyní se konečně dostáváme ke způsobu a zpracování hry. Kdo už má nějaké to RPG za sebou, je v mírné výhodě, neboť Final Fantasy VIII není rozhodně hrou pro začátečníky. Problémy však mohou mít ze začátku i zkušenější hráči, neboť herní systém se liší od toho, co už znají. Naštěstí je tu podrobná nápověda, která obsahuje odpověď snad na každou otázku. Zkušenost s některou z předchozích Final Fantasy je však určitě výhodou.

Squallova instruktorka, která má však občas více problémů sama se sebou než se svými svěřenci.Diablos, posel temnot, jeden z mnoha GF.

Technické zpracování vystihuje jediná poznámka – Playstation se vším všudy, místy horší. Final Fantasy VIII je teprve druhou konverzí na PC a výsledek stále působí velmi nevyrovnaným dojmem. Postavy a prostředí jsou trojrozměrné, jedinou výjimkou jsou různá místa na mapě (města, jeskyně, doly …), kde jsou postavy kombinovány s kresleným pozadím. Ta jsou pochopitelně ve stejném rozlišení jako originál, tedy velmi malém, působí však velmi hezky (malý retrospektivní návrat do světa zlatého věku adventur na PC). Postavy sice nejsou příliš detailní, předvádějí však celou řadu emocí a nepůsobí příliš uměle. Navíc je vidět, že Japonci už počítali i se zahraničním trhem, takže vliv mangy ustoupil do pozadí: postavy nejsou různým způsobem deformované a vyznění hry tak deprimující. Animaci postav, kouzel a především GF v průběhu souboje nelze nic vytknout, jednoznačně jde o jedny z nejlepších efektů, jaké jsou na obrazovkách PC k vidění, ostatně, podívejte se na obrázky. U filmových animací už přestávají stačit slova. Na 5 cédéčkách jsou jich hodiny a jsou skvostné po všech stránkách. O zvucích se píše obtížně, neboť jich je velmi málo. Pro hudbu je použito rozhraní MIDI, takže kdyby Japonci nedokázali vyloudit chytlavou melodii i ze stařičkého Gameboye, dávno bych ji vypnul. Ovládání prostřednictvím klávesnice je vyřešeno uspokojivě, můžete si zvolit i vlastní nastavení kláves. Nejlepší je ovšem gamepad, a pokud má navíc funkci AutoFire, nemůžete si vybrat lépe.

Malá část informací o postavě.

To jsou však jen drobné výtky v porovnání se zážitkem, který vám Final Fantasy VIII může přinést. Příběh a filmové animace jsou dovedně spojeny s vlastní hrou, která je sledem soubojů, řešení neobvyklých úkolů a především dialogů postav, které vytvářejí jedny z nejpůsobivějších momentů celé hry. Příběh, který může zpočátku působit trošku naivně, připomíná pečlivě vystavěný detektivní román, kde až do konce není jasné, jak se vlastně věci mají, jsou tu jen náznaky a překvapivé zvraty, na základě kterých si hráč dává různé události do souvislostí. Vše začíná už zvláštním snem, který spojuje osudy Squalla a Seifera. Navíc Squall spolu s dalšími postavami občas upadá do zvláštního stavu nevědomí, kdy se jeho osudy spojí s Lagunou, žoldákem galbadijské armády. Galbadia okupuje malý stát Timber, jehož místní povstalecké hnutí požádalo SeeD o pomoc. Laguna tedy stojí na opačné straně než Squall, ovšem nelze ho vnímat jako nepřítele. Klíčovým slovem je nutnost. Squall jako Laguna pozvolna poznává jeho život: neopětovanou lásku, rodinu postiženou válkou, prchavé chvíle štěstí, ale především pocit marnosti. Navíc se ukazuje, že propojení těchto dvou postav je nohem hlubší, než se může zdát, Laguna totiž navštíví řadu míst, která Squall teprve objeví, a jeho činy mohou ovlivnit budoucí dějovou linii … Pokud jste alespoň trochu zvědaví, zahrajte si demo, ze kterého alespoň trochu poznáte, co znamenají magická slova Final Fantasy.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 9/10
Netradičně pojaté RPG s vynikající hratelností, které se však nemusí líbit každému. Pokud máte japonské předky a slova Final Fantasy ve vás probouzí vzpomínky plné emocí, je konečné hodnocení na místě. Rodilí středoevropané mohou Final Fantasy brát jako zajímavou alternativu k Baldur’s Gate a posunout hodnocení o bodík dolů.
Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

17.  6.  2018 | | 2 N/A
V God of War je tajemství, které ještě nikdo neobjevil, tvrdí studio

V God of War je tajemství, které ještě…

Podle kreativního ředitele studia Santa Monica, Coryho Barloga, je v God of War stále ještě ukryté něco, co zatím nikdo z více než pěti milionů hráčů na světě neodhalil.

4.  6.  2018 | | 6 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Agony: přehnaně odporné (recenze)

Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

7.  6.  2018 | | 3 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

9.  6.  2018 | | 12 N/A