Final Fantasy X – hratelná ukázka a první dojmy

Final Fantasy Fanatici oslavili příchod šestého dílu do Evropy a ti vybavenější z nich (připravení na květen) již okusili slastný pocit hraní desátého dílu série. Hratelnou ukázkou se tedy budeme zabývat zde, abychom přihřáli/zchladili rozpálené hlavy všech nedočkavých a nevěřících, kteří netuší, jaký zázrak se chystá vtrhnout do Evropy.
Final Fantasy X – hratelná ukázka a první dojmy

Final Fantasy VI vyšla téměř před deseti lety v podobě cartridge (kazeta s hrou nahranou do paměti chipu) na 16-ti bitovou konzoli SNES od Nintenda. Teď k nám doráží nezměněná předělávka (nicméně plná bonusů přiložených na CD) pro konzoli PlayStation a podle neoficiálních zpráv bychom se měli dočkat i CD s FF IV a FF V. Součástí FF VI, prodávané za skutečně nádherných 599,- Kč, je především disk s hratelnou ukázkou (vlastně dvěma) z Final Fantasy X. Demo si ovšem zahrají pouze majitelé PS2.

Final Fantasy X  Final Fantasy X

Demo, stejně jako plná hra, začíná prezentací nového engine pro Final Fantasy. Za tónů mimořádně povedené (což zdaleka nelze tvrdit o celém soundtracku) klavírní skladby „At Zanarkand“ sledujeme pomalé najíždění kamer na skupinku hlavních hrdinů, která sedí v záři zapadajícího slunce okolo ohniště a mlčí. Kolem nich se rozprostírá obrovské moře ruin, nad kterým se vznáší světla, znázorňující ve FF X mrtvé duše. Kamera postupně nahlíží vybraným postavám do tváře, aby demonstrovala úroveň detailů i umělecké cítění, které dělá postavy FF X graficky nejvydařenějšími postavami v historii videoher, ačkoliv koordinace jejich očí je oproti takovému MGS2 poněkud nejistá. Tidus, hlavní hrdina FF X, posléze vstane a vyleze na malou vyvýšeninu, aby se rozhlédl po scenérii, která je modelována v engine hry (tedy žádné předrenderované pozadí, i když v samotné hře jej najdete). Na rozdíl od plné verze hry nepronese ona slova „tohle je možná konec, teď bych rád všechno vyprávěl“. Doufejme, že tahle geniální slova, kterými začíná i soundtrack, se z plné verze nevytratí a budou tak nadále provokovat fantazii nových hráčů. Ačkoliv provedení postav i prostředí už nepůsobí jako takový šok oproti vlně prvních povedených her pro PS2 (oč mohla být FF X úspěšnější společně s PS2, kdyby netrvala její konverze do PALu skoro dva roky!), i tak budete obdivovat některé detaily (například vlasy).

Final Fantasy X  Final Fantasy X

Ukázka je rozdělná do dvou nezávislých sekcí – výběr z nich je jediná položka v hlavním menu disku. První část sleduje samotný začátek hry, při kterém dojde k hrozné nehodě během blitzzbalového utkání na stadionu. Město je vystaveno útoku mýtické bytosti jménem Sin (která dokáže ovládat vodu a vrhne na město gigantickou tsunami) a hlavní hrdina musí přerušit kvalitní blitzzbalové klání, aby mohl poslouchat tajemná prohlášení přítele svého otce, který mu dá meč (s nímž se Tidus během pár vteřin naučí zacházet) a společně se vrhnou na stádo monster, která se rodí přímo ze Sinova těla. Ve finále (asi po 15-ti minutách) je město zničeno, Auron (tajemný rodinný přítel, jedna z nejefektnějších postav příbehu) vysvětlí Tidusovi, že tohle je jeho příběh a hodí do světelného víru, v němž Tidus (spíš samotný hráč) nenalezne nic jiného než nápis „děkujeme za zahrání, kupte si plnou verzi“.

Z téhle ukázky jsem byl překvapivě stejnou měrou nadšen i zklamán. Tak třeba filmové animace mne ohromily, ačkoliv jsem je předtím několikrát viděl (jenže ne v DVD kvalitě). Stejně tak design T.Nomury je ohromný, ať se podíváte na architekturu města, podobu nestvůr nebo lidi. Nicméně patřím k těm, koho silně popudil zvuk metalové hudby včetně hrubého řvaní zpěváka v tak poetické hře, jakou by Final Fantasy měla být. Také prostředí hry jsem si představoval poněkud rozlehlejší a interaktivnější, méně statické. Dojem z dohledu je zde mnohonásobně menší než u takového MGS2, plusem ale je skutečnost, že samotné textury vypadají nesrovnatelně lépe. Další rozporuplná záležitost jsou postavy. Když pominu iritující záležitost, že Tidus má celou hru nosit nesmyslný kostým blitzzbalového hráče (to se pak mnohem lépe sžívá s reálněji oblečeným Squallem Leonheartem), nádherně modelované postavy chodí a běhají, jako kdyby nic nevážily. Možná to dělá i nesprávné ozvučení (kam se podělo tisíc různých zvuků pro chůzi ze Silent Hillu 2?), ale spíš to bude podivnou animací, která dává dojem, že se postavy pohybují pod hladinou nebo ve stavu beztíže. Oproti Silent Hillu 2 nebo MGS2 je to mizérie. A o to horší je, že nejsilněji tímto dojmem působí sám Tidus.

Final Fantasy X  Final Fantasy X

Final Fantasy X  Final Fantasy X

Druhá hratelná ukázka se odehrává o tisíc let později na ostrově Besaid, který je domovem sumonnera Yuny, druhé hlavní hrdinky příběhu. Tahle část se odehrává pár hodin po začátku plné hry a umožňuje dokonale odzkoušet management skupiny, jelikož zde máte k dispozici již pět postav, včetně jednoho Aeona (božský strážce a pomocník – známá deviza FF série). Ačkoliv vás hra nepustí do hlavního menu (kde se aranžují předměty a podobně), můžete si vyzkoušet speciální útoky nazvané Overdrive (některé vyžadují přesné stisknutí tlačítka v daném okamžiku, jiné namačkání určité kombinace tlačítek), pár kouzel i vyvolání prvního Aeona (který bude v pozdějším příběhu důležitější, než by se vám mohlo zdát). Dvě hlavní inovace spočívají v možnosti kdykoliv odvolat jednoho člena skupiny z bojujícího týmu a nahradit jej jiným (čemuž dokonale asistuje nový ukazatel, který říká, kdo bude na tahu jako další – včetně protivníků) a pak nahrazení celé bojující družiny Aeonem, kterého ovládáte jako bojující postavu, dokud nepadne nepřítel nebo Aeon. Za zabití protivníků dostáváte tzv. Sphere, které jsou součástí upgradování vývojového stromu postav (nový systém silně připomíná vývojový strom v Diablu 2). Ostrov je graficky mnohem zajímavější, než město v první ukázce a tak se budete opravdu rozplývat nad vodopády a možnosti potopit se na pobřeží moře do vody a plavat pěkný kus daleko. Dobrý dojem ovšem kazí především Tidusova chůze a pak také extrémně (velmi slabé výrazivo) nepovedená synchronizace mluveného slova a pohybů úst. Je jasné, že udělat pořádný anglický dabing pro původně japonskou hru není legrace, ale podívejte se na MGS2 a tomu konverze netrvala dva roky. Spolu s maximálně iritujícím zarytým pohledem očí postav jedním směrem jde o vadu, kterou jen ztěží překousnu. Pokud vydrží do plné verze, pak si mne Square neudobří ani bonusovým DVD.

Nenechte se ale mýlit mojí kritikou. Final Fantasy X je nádherná, působí mnohem výpravněji a graficky bohatěji, než současný trhák MGS2. Vlastně je to taková pastva pro oči, že ji nelze dost dobře přirovnat k žádnému jinému titulu na jakékoliv platformě. Nicméně právě díky své kráse a detailnosti působí každý nedostatek přímo trýznivým dojmem a mohutné černé okraje okolo obrazu tomu také příliš nepomáhají. Pojďme se všichni modlit k Aeris, Lifestremau a ostatním, aby plná verze, vycházející v Evropě na konci května, byla ošetřena pečlivěji, než hratelné demo. Sejdeme se ve frontě!

P.S. Nádherné artworky pochází z živé a mimořádně povedené sítě www.doupe.cz/vaulty/finalfantasy, která je tím nejlepším zdrojem pro veškeré FF informace, jaký si jen může (nejen český) Final Fantasy Fanatik přát.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 20 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |