Final Fantasy X – také se nemůžete dočkat?

Final Fantasy je již z 90 % dokončena, tedy verze pro americký trh a pomalu prosakují informace o příběhu, světě a postavách ve hře vystupujících. Většina skalních fanoušků znala jistě detaily již po japonském vydání, ale předpokládám, že informací o FFX nebude nikdy dost, dokud ji každý tak pětkrát nedohrajeme od začátku do konce.
Final Fantasy je již z 90 % dokončena, tedy verze pro americký trh a pomalu prosakují informace o příběhu, světě a postavách ve hře vystupujících. Většina skalních fanoušků znala jistě detaily již po japonském vydání, ale předpokládám, že informací o FFX nebude nikdy dost, dokud ji každý tak pětkrát nedohrajeme od začátku do konce.

Je zvykem v každé Final Fantasy, že se žádné z "pokračování" neodehrává ve stejném světě jako díl předešlý. Ani FFX nevybočuje z tradice, takže si teď popišme svět a postavy, které nás budou obklopovat na našem výletě do říše snů a nekonečných fantazií (samozřejmě nehodlám odkrývat ani v nejmenším nosnou osu příběhu). Hlavní postavou bude Tidus ne náhodou podobný (vzhledem) hlavní postavě z FFVIII, Squallovi - Tetsuya Nomura má hodně osobitý vkus (jinými slovy vytváří hlavního hrdinu podle svojí vizáže, pozn. red). Tidus pochází z hodně vyspělé civilizace, soustředěné v oblasti nazývané Zarakand. Její technický pokrok došel již tak daleko, že jednou z jejich nejvyznávanějších radovánek je Blitzball. Tidus je náhodou šampiónem této hry, poměrně známém v Zarakandu. Jednoho dne, při velkém zápase, Tidus možná náhodou, možná mocí osudu unikne katastrofě, kterou městu přinese Sin po boku s nespoutanou mocí přírody. Počáteční dílo zkázy, které jsem měl možnost vidět na vlastní oči (díky "Squallovi" a Martinu Z.), mi dokázalo, že i dnes v době tak detailních enginů, jsou FMV nenahraditelné. Na první pohled se sice příliš neliší od špičkových animaček ve FFVIII, ale podrobnější prozkoumání barev, detailů (například mlha, efekt kouzel, voda …) mě přesvědčilo, že se dokonalost animací u Squaru zase posunula o kousek dál (možná až na úroveň Spirits Within). Po zničujících událostech se Tidus doslova vynoří v úplně jiném, cizím světě…

Final Fantasy XFinal Fantasy X

Final Fantasy XFinal Fantasy X

V tomto novém světě potkává Tidus své ostatní přátele spolu s druhou velkou postavou – Yunou. Neznámé území je z velké části zalito vodou, společnost zdaleka nedosahuje takové vyspělosti jako na Zarakandu, tedy i žádné mrakodrapy neblokují výhled na nekonečný horizont oceánu. Final Fantasy X svým přechodem do plně polygonového enginu hodně získala na hratelnosti a atmosféričnosti prostředí. Dokonalý scénář je konečně doprovázen ekvivalentním prostředím (tím nechci nic namítat proti starším dílům, jen ta změna je o hodně viditelnější). Prozkoumávání lokací dostává nový rozměr; přece jen pohled na graficky zaostávající postavy ve hmatatelném prostředí působil trochu odtažitě. Možná budete namítat, že to trochu přeháním, ale věřte mi, dokud to neuvidíte, jak se to celé pohybuje a jak to sladce vypadá, neuvěříte.

Final Fantasy XFinal Fantasy X

Final Fantasy XFinal Fantasy X

Poměrně radikální změny, na poměry Square, doznal soubojový systém. Byl odstraněn starý active-time souboj – každá postava a příšera čekala až se jí nabije energie k akci, v závislosti na její obratnosti. Tento systém je nyní plně nahrazen tahovým systémem, jinak: každý chvilku tahá pilku. Takže svou akci si můžete v klidu promyslet, aniž byste se museli strachovat o to, zda na vás nepřítel nezaútočí (nebo jste museli neustále mačkat pauzu). Druhá velká změna je možnost vyměnění postav uprostřed bitky. Pokud se například potkáte s nepřítelem, který je odolný vůči jednomu druhu útoku, můžete neefektivní postavu poslat na "střídačku" a do akce zavolat jinou, která snad bude mít prostředky, jak oplzlou obludu odkázat do patřičných mezí. Square také konečně vyslechl volání po zkrácení summoningů. Vyvolání mocného přítele je sice tak desetkrát více ohromující, ale pokud si vzpomínáte například na Edena z FFVIII, tak pochopíte proč bych i já uvítal možnost "odmáčknutí". Souboj někdy trval půl hodiny jenom kvůli efektům, které se po stopadesáté stávaly nudnými.

Final Fantasy XFinal Fantasy X

Final Fantasy XFinal Fantasy X

Také nový anglický dabing postav přináší své ovoce. Tidus vládne svižným energickým hlasem mladého ambiciózního mladíka, který by se dal asi nejlépe charakterizovat jedním anglickým slovíčkem: "cool". Yuna, hlavní ženská postava, je jemná křehká dívka s až přehnanou zdvořilostí v hlase. Wakka má mluví s důrazným přízvukem (prý karibským)jako ostatní členové jeho národa. Další z postav, záhadná kouzelnice Lulu (občas ty japonská jména …) naopak svůj charakter ještě více ponořuje do temného stínu svým chladným, jakoby severským přízvukem. Jak jsem již napsal, svět FFX je mnohem barvitější a výpravnější, než tomu bylo dosud. Jen rozdíly mezi chladnými futuristickými budovami Zarakandu a téměř naivně vzhlížející domovinou Yuny, jsou prostě fantastické. To se nerozepisuji o FMV, hudbě a ozvučení. Vlastně k hudbě bych mohl dodat malé zakolísání, které se ve mně zrodilo: já jsem si totiž hrozně přál orchestrální hudbu k FFX. Dostal jsem se k pár přehraným soundtrackům pana Uematsu a dodnes se této hudby nemohu dostatečně nabažit. Snad příště.

Pokochejte se novými screenshoty s již anglickými titulky a doufám, zajisté spolu s vámi, že datum březen 2002 pro evropské regiony vydrží.

Diskuze (4) Další článek: Silent Hill 2 v prodeji

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,