V historii každé konzole se objeví jen několik her, které zůstanou nezapomenutelné. V hráčově mysli zapůsobí jako balvan hozený do klidného jezera. Vzpomínky ještě dlouho naráží na šedé buňky mozkové. A právě takto, jsem si jist, zapůsobí hned dvě hry v prvních dvou letech existence Playstationa 2. První je bezesporu Metal Gear Solid 2 a druhá bude Final Fantasy X. Exkluzivně pro PS2.
Dnes je tomu podruhé, co vás seznamuji s blížící se peckou od Squaresoftu. Co se změnilo od posledního setkání? Tak například byla TGS (Tokio Games Show), na které začal v Japonsku poprvé vystrkovat růžky Xbox. Jeho téměř bezchybné tažení překazilo jen pár novinek pro PS2. Mezi nimi byly dvě, které jistě výkonnější stroj od Microsoftu staví do hlubokého stínu černomodrého stroje. Tradičně Gran Tourismo 3 a hratelná verze FFX. Mimo jiné Silent Hill 2, ZOE a další.
 |  |
Soustřeďme se na FFX. Hratelná verze představila dvě lokace. Jeskyni s vodopádem, který oplývá překrásným oparem a hraje světlem a stíny, které dopadají na tváře postav a stěny jeskyně. Druhou lokací byl les plný stromů, kapradí, lián a pralesní havěti. Jak jsem psal, největší změna oproti devítce nebo osmičce je v přepracovaném enginu. Už nepobíháte po předrenderovaných lokacích, jako například v Resident Evilovi, ale "Emotion Engine" vykresluje lokace v průběhu akce. Kvalita textur je jedna z nejvyšších, co zatím PS2 ukázal. Široký rozhled, jemný vzorek povrchu země a spousta barev. Okolo jsou obrázky rozdělené na fotky z animací a enginu. Já je málem nerozchodil… jen si prohlédněte úroveň detailů například u modrého lva (Griever). Kamera bohužel není volně nastavitelná, ale nastaví se na úhel, ze kterého je impresivní výhled, nebo představuje důležité prvky v prostoru. Krom výkonu v počtu polygonů je PS2 silný mimo jiné ve světelných a průsvitných efektech, jako je třeba mlha. Těch se Square rozhodl hojně využívat a není to na škodu. Animace postav je bezesporu nejdokonalejší, kterou jsem na PS2 viděl. Dokonce snad lepší, než u neuvěřitelného MGS2 (no, i když …). Postavám vlají vlasy když běží, šaty se vlní ve větru a ve tvářích se dá vyčíst radost i smutek, statečnost či strach. Postavy jsou živější a mají větší emocionální dopad. Neodmyslitelným prvkem posledních tří dílů ságy se staly filmové sekvence. Na první pohled se FMV dají srovnat s osmičkou. Jen na ten úplně první pohled. Po důkladnějším prozkoumání (tak pětkrát si pusťte tento trailer: http://www.thegia.com/psx2/ff10/other4/ff10jpncom.mpeg) jsem zjistil, že tomu tak není. Postavy jsou v podstatě stejně namodelovány (což dokazuje kvalitu FMV právě v FFVIII), nicméně sekvence jsou barevnější (zejména barevné přechody jsou jemnější) a hlavně postavy jsou ještě lépe rozpohybovány. Například pasáž, kdy Yuna (klíčová ženská postava – viz minulý článek) kráčí po hladině vody. Kamera krásku plynule oblétá, pak na chvíli zamíří pod hladinu a vzápětí zase vyskočí nazpět. Yuna začne kroužit kouzelnou holí a kolem její postavy se začne tvořit vodní vír. No - jen si stáhněte ten trailer. Soubojový systém zůstal podle všech informací téměř v původní podobě. Díky PS2 ovšem kamera i za boje obíhá okolo bojiště a je dynamičtější při přesunech. Přivolávané bytosti, démoni a jiná kouzelná stvoření vstupují na scénu s dech beroucími efekty, který nepochopíte, dokud je neuvidíte. Tentokrát "summoni", jak se jim říká, neopustí scénu po provedení útoku, ale připojí se k vám a jsou v boji plnohodnotnou postavou. V tuto chvíli mě nenapadá jediná skvrnka na FFX, snad jedině; doteď jsem nepostřehl zavedení anti-alliasingu, ale ten je možné přidat i těsně před dokončením hry. Snad se dočkám. Nejhorší zpráva souvisí s jinak skvělým nápadem - zavedením dabingu. Ten se sice bude vyskytovat pouze v animacích, ale Square nechce zanechat nikde nejmenší skvrnku, takže pro anglickou verzi se budou muset animace upravovat. Což bude nějaký ten čas trvat. Zatím co v Japonsku bude FFX v červenci, v USA až začátkem roku 2002!! A v Evropě díky ostatním jazykovým verzím (němčina, francouzština…) kdoví kdy. Vrhněte se na ty screenshoty.
 |  |
 |  |
 |  |
 |  |
 |  |