Final Fantasy XI – nová hvězda vycházející nad PS2

Jestli mělo donedávna PC jistou jednu výhodu oproti konzolím, tak to byla možnost hrát hry s desítkami spoluhráčů na Internetu. Square se po dvaceti letech své existence rozhodl pro nejradikálnější změnu od doby co opustil Nintendo. Vytvoří první multiplayer online RPG, které přinese požitek ze "síťové" hry k majitelům konzole PS2.
Jestli mělo donedávna PC jistou jednu výhodu oproti konzolím, tak to byla možnost hrát hry s desítkami spoluhráčů na Internetu. Square se po dvaceti letech své existence rozhodl pro nejradikálnější změnu od doby co opustil Nintendo. Vytvoří první multiplayer online RPG, které přinese požitek ze "síťové" hry k majitelům konzole PS2.

Konečně! Po roce a půl dohadů, bouřlivých diskusí a nekonečných fantaziích o této hře nám Square, na jeho poměry stědře, rozevírá skulinku v temnotě nejistoty a tajemství. Co víc, základní pilíř hry se odkrývá v podstatě celý, včetně náznaku týkajících se systému povolání ras a dovedností. Každý fanoušek hraní před televizí, opravdového plug & play, si teď nejspíš říká: "Jaké to vlastně je, hrát s xxx spoluhráči, vyměňovat si s nimi předměty, komunikovat, a hlavně koexistovat s opravdovými, živými lidmi ?!" Je to diametrálně odlišná zkušenost. Online RPG se přibližuje k realitě v živých rozhovorech, smlouvání, hádání a podobných situacích. Může se vám stát, že vás kolega zradí, zachrání nebo jinak překvapí a tak dále. Ale vraťme se od teorie zpět k Final Fantasy XI.

Final Fantasy XIFinal Fantasy XI

Square byl odjakživa nenahraditelný konstrukcí svých světů. Ať už si vezmeme rozsah plošný i hloubku pramenů historie a různých událostí. Nebo rozsah vztahů mezi jednotlivými národy obývajícími svou zemi, s bezpočtem zápletek a problémů. Každý svět, který si Square vymyslel, byl vždy něčím jedinečný, originální, nenahraditelný. Svět Final Fantasy XI zaujímá svou pozici v klasickém japonském fantastickém světě, kde meče a mocná kouzla konkurují vědě a technologie. A tak není divu, když jedna země ctí tradice, zvyky, svá tajemství a magii proti jiné zemi, která žije dynamickou ekonomikou, kde lidé využívají takové technologie, o kterých se nám může jenom zdát. Vana`Diel jest jméno virtuálního světa, kde se naši hrdinové budou donekonečna hnát za dobrodružstvím, poklady a zkušenostmi. Svět, jehož každičká částečka, každý živý tvor, stál v minulosti na mocném zdroji síly – Krystalech. Krystaly a ochránci všeho ušlechtilého a krásného bránili tento svět před zkázou a zlem, které se jako morová rána táhla temnotou ztělesněná zástupy monster a bestií. Obludy vypálily a pobořily spousty krásných měst, vesnic a chrámů. Přesto se lidem s pomocí čirých kamenů podařilo hrozbu odrazit a nastolit opět mír a klid v zemi krásy. Dvacet let uplynulo od válek s temnem, lidé pomalu začínají zapomínat, víra v moc Krystalů oslabuje a zlo, poučeno nezdarem, vylézá na povrch mnohem nenápadněji, na první pohled zanedbatelně. Proto se národy nesjednotí a jediný, kdo klade odpor, jsou ze začátku osamocené Krystaly…

Final Fantasy XIFinal Fantasy XI

Drobný dějový úvod vystřídejme představením ras, které budou zemi zázraků obývat a chránit. Hráč si bude moci vybrat jednoho ze tří zástupců Vana` Dielu (aktuální údaj, který se možná změní) a ačkoli bude ve FFXI víc druhů, Square se zaměřil na tři první:

1) Hume (Lidé)
Nejběžnější obyvatelé Vana`Dielu. Lidé jsou v podstatě tím, čím bývají ve většině her. Jsou průměrem všech vlastností - člověk se hodí pro jakékoliv povolání, ačkoli nikdy nedosáhne takových kvalit jako například tarutarský kouzelník nebo válečník z rodu Galka. Obývají zemi nesoucí jméno Republic Of Bastok.

2) Tarutaru (???)
Roztomilá stvoření, že? Typická postavička jako vystřižená z japonských komiksů. Malého vzrůstu, podivného vzezření, ale mocných magických schopností. Tento národ kouzelníčků pochází z oblasti Federation Of Windurst.

3) Elvaan (Elfové)
Obývají zemi Kingdom Of San D`oria. Aby jste nebyli překvapení: Elfové v Japonsku nejsou sličná, jemná a půvabná stvoření, taková jak je vnímáme v Evropě odkojeni knihami J.R.R. Tolkiena. Elfové ve FFXI jsou důstojní, silní, vysocí a disciplinovaní. Jsou vynikajícími válečníky a chrabrými bojovníky. Jejich sebedůvěra až pýcha z nich dělá poměrně agresivní národ.

Další národy už nejsou tak důležité, ale pár informací se dostalo na povrch i o těch ostatních:

Mithra
Další komunita, v tomto případě mnohem víc podobá běžným elfům, kteří jsou pro nás přirozenější. Obývají okrajovou oblast Federation Of Windurst. Jsou protikladem lidských zemí. Vyhýbají se technologiím a strojům. Jsou upnutí na své tradice a kouzla, dávají přednost panenské přírodě před špinavými městy a civilizací. Mají špičaté uši a zvířecí ocasy. Mužská pokolení jsou na světe v menším počtu než ženy.

Galka
Jsou vysocí, širokoramenní a robustní postavy. Jejich vzhled přímo napovídá, že odolnost a síla jsou jejich doménou. Proto jsou skvělými válečníky. Jejich hrubá síla je zařazuje téměř automaticky do industriálně rozvinuté republiky Bastok.

Na začátku každé RPG, u online speciálně, je důležitá tvorba postavy. Jelikož se FFXI bude ucházet o místo vedle jiných slavných online RPG, nemalá pozornost směřuje právě k rozmanitosti povolání a dalších vlastností. Po výběru postavy nás tak bude čekat například volba pohlaví. Nicméně FFXI se nebude omezovat jen na pohlaví a povolání. Square slibuje možnost nadefinovat si nejen obličej, ale také účes, proporce postavy, výšku a jiné atributy. Systém povolání se dědí od her jako byly Final Fantasy V a Final Fantasy Tactics. Za zabití potvory získá postava nejen běžné zkušenosti, ale také tzv. Skill pointy. Ty může volně rozdělit mezi dovednosti, náležícím ke každému povolání. Je to poměrně jednoduchý a přehledný systém, který nechává hráči volnou ruku. Buď se bude specializovat na jedno povolání nebo vytvoří křížence dle vlastního svědomí a vědomí. Ve starších hrách, které tento systém využívaly, tak nebylo náhodou pokud válečník uměl krást či střílet z luku a kouzelník dokázal třeba uštědřit protivníkovi solidní ránu palcátem či holí. Druhým důležitým faktorem v každé MORPG (multiplayer online role playing game) je komunikace s ostatními lidmi. Na PC to nikdy nebyl problém, ale co konzole? Je sice pravda, že PS2 podporuje USB klávesnici a myš, ale nelze zaručit, že každý hráč si tyto dva, sic levné, doplňky pořídí. Komunikovat bude možné pomocí velkého množství předdefinovaných vět a symbolů. Symboly budou vyjadřovat pocity a příslušnost k některé skupině; věty jednoduchá sdělení, prosby a potřeby postavy. Např.: "Chci obchodovat, měnit, koupit," nebo: "Potřebuji pomoc, je jich na mně moc!" atd.

Final Fantasy XIFinal Fantasy XI

Pokud hrají lidé nějakou hru společně, zpravidla touží spolupracovat v družince a je jedno jestli za účelem větší prosperity nebo jako pirátská banda napadající jiné družiny. Ve FFXI bude moci být v jedné družině až šest hráčů. Touha vstoupit do družiny nebo ji založit se opět zobrazí v podobě symbolu, podle kterého bude ostatním lidem jasné oč vám přesně jde. Lahůdka bude ve FFXI možnost vytvořit spojenectví, ve kterém se bude vyskytovat až osmnáct postav (3 družiny). Takové spojenectví se hodí pokud budou hráči nahánět draka, démona nebo příliš silné seskupení nepřátel. Jak u aliance, tak u družiny platí, že rozhodující úlohu má vůdce. Tím se stane ta postava, která alianci/družinu založí nebo následně dostane darem toto vedení od zakládající postavy.

Ještě před koncem bych měl pár vět o vybraných zemích:

Republic Of Gastok
Oblast převážně obývaná lidmi. Silně industriálně rozvinutá společnost, která těží z rozvinutých technologií a bohatství v podobě nerostných surovin. Hlavní město leží na území rozsáhlých mithrilových dolů. Je centrem výzkumu a množství různých řemesel.

Federation Of Windurst
Jde o složitou společnost, která se skládá z mnoha kmenů podivné rasy Tarutaru a dalších (např. Mithra). Jejich magická síla pramení z obrovských organických měst, která existují v dokonalé harmonii s přírodou. Jejich města jsou nekonečnou inspirací pro rozvoj magie.

Kingdom Of San D`oria
Země existuje na velmi křehkých základech, které jen zvolna povstávají z popela minulé občanské války mezi Elfy. Zatím drží pohromadě, ale násilí a pýcha, které jsou elfům poměrně vlastní (!!) trvalý mír neustále ohrožují. Jediná stabilní oblast je hlavní město, které drží v rukou pevně královští rytíři a jednotky oddané duchovním vůdcům (jistá podobnost s FF Tactics a Vagrant Story – což potvrzuje, že na hře pracuje podobný tým).

Final Fantasy XIFinal Fantasy XI

Myslím, že obrysy FFXI už jsou poměrně zřetelné. Zůstává otázkou jestli Square neučinil příliš riskantní rozhodnutí. Jakákoliv hra, kterou Square přivedl na svět, byla milována především pro svůj příběh, vizuální provedení a hudbu. Pokud jde o grafiku, tak o FFXI nemusíme mít strach. Engine je velmi podobný tomu, kterého se dočkáme zanedlouho u FFX a ten patří k těm nejlepším (ne-li nejlepším) na PS2 vůbec. O hudbu a zvuky, pokud si dovolím chlapcům ze Square důvěřovat, také nemám obavy. Vrtá mi hlavou jen děj. Epické příběhy se složitou strukturou a překvapivými zvraty mi nedá spát. Uspěje Square na poli, kde kralují jiní hráči jako Verant, Origin, Blizzard, Black Isle a další? Nedokážu odhadnout jestli hra přiláká takové davy jako offline FF, ale své publikum si hra určitě najde. Jednou z posledních otázek zůstává, jak bude hra hratelná v Evropě, kde není (jako v USA a Japonsku) běžné DSL, ale většinou jen obyčejný analogový modem. Pro nadšence přidávám adresu japonské oficiální stránky – zde. Uvidíme a nechme se překvapit. FFXI bychom se mohli dočkat někdy v půlce roku 2002.

Diskuze (11) Další článek: Nový design našich stránek o Deus Ex

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,