Final Fantasy XI – PC hráči a konzolisté konečně spolu!

Souhrnný článek o ambiciózním projektu, gigantické online hře, která nejenže převrací 20 let starou tradici výhradně single player RPG, ale také přitáhne k jednomu stolu dva znepřátelené tábory. Ačkoliv se budou konzolisté a PC hráči neustále přít o to, která platforma je nej, jednu hru budou všichni milovat nebo nenávidět stejně – Final Fantasy XI.
Final Fantasy XI – PC hráči a konzolisté konečně spolu!

Předem upozorňuji, že tento článek přímo navazuje na předchozí, který najdete zde. Následující odstavce doplňují a zpřesňují informace uvedené v minulém článku.

Za půl roku od posledního článku se odehrálo několik velkých událostí. V Japonsku už se FFXI začala prodávat, avšak launch první online hry v historii Squaru se bohužel nemohl obejít bez větších nebo menších problémů. Mezi ty větší problémy patřilo mimo jiné to, že se někteří čerství majitelé FFXI nemohli zalogovat a platili tak povinné paušální poplatky za nefungující hru. Ti co se zalogovat mohli, zase občas museli čekat na vpuštění do hry až hodinu nebo i  dvě. Mohl by následovat výčet dalších bugů, ale shrňme situaci slovy: „Nedalo by se říct, že hra zcela fungovala.“ Ostatně jako celá služba PlayOnline. Naštěstí dnes už jsou problémy odstraněné a hra funguje zcela normálně.

Přibližně v půlce června Square zpustil PC betatest, opět pouze na území Japonska, který by měl zabránit obdobným potížím při nástupu PC verze a její následné synchronizace s PS2 provedením. Pokud vše dopadne dobře, tak největší kouzlo FFXI bude spočívat v tom, že ji budou hrát jak PS2 hráči, tak jejich PC kolegové, v jednom světě, se stejnými pravidly a se stejnými možnostmi. Paradoxně dojde nejspíš k situaci, která ještě nikdy nenastala. Poprvé bude většina hráčů Final Fantasy mezi majiteli PC a to ze dvou důvodů. Za prvé: aby jste mohli hrát hru na PS2, musíte vlastnit HDD (patche, nové npc postavy, předměty, grafika, atd.) a nejlépe také myš a klávesnici. Zatímco druhé dva doplňky obstaráte za několik stovek, HDD pro konzoli není nejlevnější. Za druhé: HDD se do Evropy zatím nedováží a nejspíš vůbec nebude. Stejně tak je to s online sítí, která s největší pravděpodobností v našich končinách za života PS2 spuštěna nebude. Z toho vyplývá, že většina majitelů PS2, těšících se na FFXI teď asi posmutní, naopak PC fanoušek musí doufat, že všechno dopadne dobře a dostane se alespoň na něj. Když už jsem naznačil, že se od teď jedná v podstatě výhradně o PC záležitost, zdržím se nyní na chvíli u specifik PC verze. Vlastní hra bude naprosto stejná jako konzolová verze, pouze grafika se dočká několika změn. Bude možné měnit rozlišení podle výkonu počítače. V zásadě bude vyžadována karta podporující Directx 8.1 a T&L engine. Na místo DVD formátu pro konzole se bude hra distribuovat na CD, takže nebude nutný hromadný nákup DVD-ROMek. Mezi další příjemné vlastnosti FFXI bude patřit to, že charaktery se nebudou ukládat na vašem lokálním disku, nýbrž na serverech Squaru, takže bude možný export charakteru rozehraného na PC a naopak v případě, že opustíte jednu platformu a přesedláte na druhou. Snad poslední nepříjemnost okolo FFXI je, že zatímco japonská PC verze je na spadnutí, datum vypuštění obou verzí pro USA, potažmo Evropu, zůstává v temném stínu. Tímto bychom měli spláchnutou historii a technické záležitosti a můžeme se vrhnout na popis vlastní hry.

Final Fantasy XI   Final Fantasy XI

Povolání

Zatímco v prvním článku jsem se věnoval popisu ras a království, dnes se podíváme především na povolání. Povolání jsou na chlup shodná s těmi, které známe ze starších her FFV nebo Final Fantasy Tactics. Při tvorbě postavy si může hráč vybrat jedno z šesti základních povolání, které je možné později rozvinout na další, ze začátku nedostupné. Ke každému povolání patří kromě běžných dovedností, které přímo souvisí s určitým typem povolání (útok zbraní, kouzlo, atd.), také zvláštní dovednosti.

Válečník (Warrior)

Není třeba rozsáhlejšího komentáře, než že ovládá převážnou většinu zbraní ve hře.

Dovednosti: Level 1: Mighty Strike – zvyšuje pravděpodobnost silnějšího úderu; Level 5: Provocation – vyprovokuje protivníka k útoku; Level 15: Berserker – zvýší útočnou sílu na úkor obrany; Level 25: Defensive – opak Berserker; Level 35: War Cry – zvýší útočnou sílu spřátelených postav

Mnich (Monk)

Nutno dodat, že se jedná o mnicha v asijském podání, který ovládá bojová umění a specializuje se tedy na boj beze zbraně.

Dovednosti: Level 1: Hyakka-reppuu-ken – zvyšuje frekvenci a účinnost úderů; Level 5: Tameru – HODNĚ zesílí jediný úder; Level 15: Evasion – vyšší schopnost uhýbat zásahům; Level 25: Concentration – vyšší pravděpodobnost zásahu; Level 35: Chakra – sebeuzdravování

Bílý mág (White Mage)

Kmet v bílém rouchu stojící bezvýhradně na straně dobra. Jeho existence bez družiny postrádá hlubší smysl. Disponuje uzdravujícími a podpůrnými kouzly. Má sice jedinou dovednost, za to však disponuje hromadou kouzel.

Dovednosti: Level 1: Blessing of God – uzdraví všechny spojence v dosahu kouzla

Černý mág (Black Mage)

Hádáte správně - přesný opak bílého. Specializuje se na útočnou magii a prokletí.

Dovednosti: Level 1: Whirlpool of Magic – po krátkou chvíli má kouzelník nekonečné množství many

Rudý mág (Red Mage)

Toto povolání nejspíš vzniklo tak, že se kdysi dávno jeden učeň nemohl rozhodnout jestli bude na straně dobra nebo zla. Situaci vyřešil tak, že si vybral kouzla obou mágů a navíc se trochu věnoval výcviku ve zbrani. Rudý mág může sesílat kouzla, jak bílého tak černého mága, nikdy však ne s takovou účinností jako specialisté ve svém oboru. Vyšší kouzla obou oborů jsou mu zapovězena.

Dovednosti: Level 1: Continuous Magic – zkrátí dobu potřebnou pro vyvolání kouzla

Zloděj (Thief)

Slabší v boji, nicméně mrštní a obratní, tedy těžko zasažitelní. To jsou zloději. Navíc trpí nevyléčitelnou kleptomanií a berou co jim přijde pod ruku. Jestli budou moci brát věci i normálním postavám tak se máme na co těšit.

Dovednosti: Level 1: Complete Evasion – zloděj se stává dočasně nezasažitelný zbraněmi; Level 5: Steal – schopnost krást; Level 15: Surprise Attack – útok ze zálohy s větší silou; pouze zůstane-li zloděj nespatřen; Level 25: Escape – schopnost vytrhnout se z boje a pelášit pryč; Level 35: Pickpocket – jako steal, ale zaměřeno na zlaťáky

Další povolání patří mezi ty, kterých lze dosáhnout kombinací základních.

Bard

Čaroděj s flétnou. Právě tak by se dal nazvat chlapík, který obchází a obluzuje své okolí mámivou písní. Místo zbraně flétnu nebo harfu a místo kouzla píseň. Jeho zvláštní dovednosti přímo souvisí s písněmi

Nové dovednosti: Song Effectiveness - po dobu trvání zesiluje působení písně; Etude of Enchanting - bard hraje a zpívá aby dosáhl blíže nespecifikovaného záhadného efektu

Pán šelem (Beastmaster)

Divoká zvěř je jeho zbraní. Trénuje své miláčky pro užitečnou pomoc na bitevním poli nebo manipuluje zvěř, která jej napadne. Ovládnuté zvíře donutí k boji po svém boku.

Nové dovednosti: Fight – Příkaz, který donutí zvíře bojovat

Temný rytíř (Dark Knight)

Vzniká „zkřížením“ válečníka a černého mága. Kromě běžných válečnických dovedností, získává některé vlastnosti černého mága. Má taktéž jednu novou upírskou schopnost.

Nové dovednosti: Blade Weapon – Zásah zbraní v době, kdy je tato vlastnost aktivní, způsobí, že se odebrané hitpointy nepřátelské postavy přičtou k hitpointům temného rytíře.

Paladin

Tak, jako je Temný rytíř něco mezi Černým mágem a Válečníkem, Paladin je bojovník, který těží z výhod bílého mága a jeho ochranných kouzel. Jeho specialitou je používání štítu a s tím také souvisí jeho nová dovednost.

Nové dovednosti: Heavenly Shield – obklopí Paladina neprostupnou bariérou, která jej dočasně ochrání před jakýmkoliv útokem.

Ranger (Hraničář)

Hraničáři jsou známí svými hlubokými znalostmi přírody a zvěře. Jejich silná stránka ve FFXI je zejména specializace na střelbu z luku. Mají větší pravděpodobnost zásahu se střelnými zbraněmi, než se zbraněmi pro boj tváří v tvář.

Nové dovednosti: Shadow Attack – po spěšném zásahu je nepřítel paralyzován a nemůže se pohybovat. Co následuje není třeba rozvádět.

Z výše uvedených informací vyplývá, že bude nezbytně nutné mít možnost základní povolání měnit. Tato možnost ve FFXI pochopitelně nechybí, jen se neobejde bez drobných komplikací, na rozdíl od FFV. Pokud se postava rozhodne změnit povolání, zůstanou jí staré dovednosti a navíc se může naučit nové. To se autorům zdálo jako příliš velká výhoda, a proto je tato honba za univerzálními postavami zredukována několika handicapy. Měnit povolání půjde pouze v tzv. Mog housech. Co je to Mog se nedá dost dobře vysvětlit pokud jste nehráli žádnou FF, takže zůstanu u stručného vysvětlení: Je to jedno z legendárních stvoření, které se ve hře vyskytuje již řadu let. V Mog housu bude jako na jediném místě možné použít funkci „Job Change.“ V momentu změny povolání ztratí vaše postava veškerou výbavu, která souvisí výhradně s minulým povoláním (kouzelník přijde o holi, válečník o sekeru atd.), takže se doporučuje předtím výbavu prodat nebo se jí jinak zbavit. Navíc vaše nové povolání bude mít přesně o polovinu méně zkušeností než mělo to staré. Z kouzelníka na 20. úrovní se rázem stává například válečník na desáté. A to pořád není vše. Občas se může stát, že se vám políčko „Job Change“ nezpřístupní, dokud u příslušného Moga nesplníte jeho subquest. Shrnuto a podtrženo: Než se pustíte do měnění povolání, raději si dobře rozmyslete jestli vám to za to stojí.

Final Fantasy XI   Final Fantasy XI

Komunikace

PC hráči by se asi nikdy nespokojili s komunikací pomocí několika předdefinovaných vět, symbolů nebo slov, takže se dalo čekat, že s tím, jak se PC verze začínala stávat čím dál reálnější, se i komunikace dočkala několika změn. Naštěstí lze naplno diskutovat pomocí klávesnice a navíc existuje hned několik způsobů, jak dostatečně vyjádřit své pocity, je-li to třeba. Představme si situaci: Stojíte na náměstí a chcete něco říct lidem, kteří stojí ve vaší bezprostřední blízkosti. Použijete funkci „say“ a hráči, kteří jsou v dosahu běžného hovoru vaší zprávu uvidí. Použijete funkci „shout“ a vaši zprávu uvidí na monitoru/televizi doslova celé náměstí. Použijete zařízení, které se jmenuje „link shell“ a můžete komunikovat s úzkou komunitou lidí vlastnících tyto vysílačky, chcete-li. Tlačítko „tell“ sdělí informaci vámi vybrané osobě, je-li na dohled. Nakonec „party“ umožňuje šeptaní mezi členy vaší družiny a nikdo jiný vás neuslyší. Jak vidíte možností je spousta a to vám ještě nabídnu sestřih několika konzolových příkazů pro emoce. Ve skutečnosti je jich mnohem víc.

/point [jméno] - ukáže na postavu
/kneel – pokleknutí
/laugh – smích
/cry – pláč
/slap [jméno] – uštědří postavě facku
/smile – vykouzlí milý úsměv
/farewell – zamává na rozloučenou
/angry – postava gestikuluje ve vzteku
/surprised – vyjádření překvapení
/panic – postava začne zběsile jančit

Jak vidíte, Square se přímo vyžívá v animaci postav a jejich obličejů. Pro představu: těch příkazů jsem na internetu viděl něco okolo čtyřiceti! Nechybí ani možnost obchodovat, která se odvíjí formou dvou oken, do kterých se vkládá nabízené zboží nebo peníze.

Souboje

Jak to tak většinou u online RPG chodí, většina hráčů a potvor s vámi nebude chtít navazovat přátelské vztahy. Proto nejvíce času strávíte bojováním a dobýváním, k čemuž vám dokonale poslouží spousta prostředků; zbraněmi počínaje a kouzly konče. Boj je ve FFXI koncipován jinak, než jak jsme byli zvyklí v předchozích dílech. Jedná se o jakýsi mix, mezi akčním soubojem v reálném čase a pečlivě plánovaným „osekáváním“ v průběhu jednotlivých tahů. Jak tedy takový souboj probíhá?

V první fázi se k vašemu protivníkovi začnete přibližovat. Od určité vzdálenosti můžete začít sondovat jeho sílu a vlastnosti a udělat si tak obrázek o jeho síle. Pokud již v této chvíli nejste pod útokem, můžete podle svého rozhodnutí soka napadnout nebo zbaběle prchnout. Vzhledem k tomu, že v předchozích dílech neexistoval rozdíl mezi střelnými zbraněmi a zbraněmi pro boj tváří v tvář, musel být koncept souboje radikálně změněn i v tomto směru. Postava s lukem a s mečem do konfliktu nevstupují za stejných podmínek. Zatímco lukostřelec může ostřelovat rytíře z bezpečné vzdálenosti a do určité míry si jej držet od těla, šermíř bude muset co nejrychleji doběhnout ke svému nepříteli a snažit se jej vtlačit do souboje na kratší vzdálenost. V tomto novém poloakčním soubojovém systému platí, že postava může manévrovat po mapě a souboj se nepřepíná do arény, jak tomu bylo v dílech 1 až 10. Nyní je postava limitována pouze svojí rychlostí, se kterou může opakovat své útoky nebo sesílat kouzla a stupněm dovednosti v ovládání zbraní nebo kouzel. Úspěšnost v souboji je limitována ještě dalšími faktory jako jsou: schopnost uskakovat útokům a krýt údery zbraněmi nebo štítem. Kouzelníci budou pochopitelně využívat místo zbraní své magické schopnosti. Magie je tentokrát rozdělena jednoduše na bílou a černou magii. Obecně platí, že černá magie je založená útočně, zatímco bílá magie slouží k uzdravování a chránění členů družiny. Černá magie obsahuje kouzla jako oheň, blesk, mráz jed nebo vichřice. Bílá magie naopak obsahuje kouzla typu: uzdravování, fyzický štít, magický, štít nebo jedno z mála útočných, zraňující pomocí síly světla (užitečné proti nemrtvím a podobné havěti). Většina kouzel se přitom dělí na ta, která působí na jednu postavu a ta, která působí na celou skupinu. Jak tento nový systém bude fungovat se bohužel nejspíš nedozvíme dokud si hru nezahrajeme. Osobně typuji, že už souboje nebudou tak nenáročné na postřeh jako dřív, kde měl člověk všechny své akce přehledně rozdělené na útok/kouzlo, uzdravení atd., hezky postupně.

Final Fantasy XI   Final Fantasy XI

Poslední střípky

Běžným jevem v mnoha online RPG je přítomnost cechů nebo guild. Ve FFXI jsou guildy také ačkoliv mi zatím není příliš jasné, jak moc jsou pro hru důležité. Některé guildy jsou abych tak řekl minimálně zvláštní. Například guilda kuchařů (?). Snad souvisí nějak s tím, že postavy ve FFXI musí také jíst. Hladovějící postava sice nemůže zemřít jako v jiných RPG, zato je mnohem slabší v boji, téměř boje neschopná. Nicméně jídlo si mohou postavy kdekoliv koupit nebo ulovit. Další guilda je rybářská, kterou není třeba představovat, bohužel její reálným význam zůstává opět skryt. První racionálně použitelná guilda je kovářská, kde se postava může vycvičit ve výrobě zbraní a zbroje. Nejšílenější guilda pro toho, kdo ještě FFXI nehrál bude tato: Boneworker`s Guild, která prý slouží k tomu, co říká doslovný překlad jejího jména. K výrobě předmětů z kostí. Když už jsem se dostal k výrobě, tak alespoň nadhodím, že každá postava se může cvičit ve výrobě nejrůznějších předmětů. A nejde jen o výrobu zbraní. Kreativní duch se může pustit třeba do alchymie a vyrábět hojivé lektvary. Lovci mohou prodávat kůže nebo z nich rovnou vyrábět kožené zbroje, boty a čapky. Ze dřeva jdou zase vyrábět štíty a hudební nástroje pro bardy. Zlatníci mohou vyrábět šperky, které mohou za solidní peníz prodat nebo do nich mohou zasadit kouzelný kámen. Možností bude hodně, nicméně ani ne desetina z toho co se dá dělat v Ultimě Online.

Určitě se někdo zeptá co se stalo s maskotem Final Fantasy - Chocobem. Chocobové tu pochopitelně jsou a používají se opět jako dopravní prostředek. Navíc se dají trénovat k hrabání v zemi. Ona tu nakonec přece jen bude nějaká příbuznost se slepicemi, nejen vzhledová... Takový Chocobo vrtající se v zemi sice většinou vyhrabe pouze kořínky, kterými se nakrmí, ale občas vykope něco cenného, co se dá dobře prodat nebo použít. Navíc pokud jedete na Chocobovi, hraje vám na cestu exkluzivní skladba určená pouze pro chvíli, kdy se vaše postava oklepává na Chocobově hřbetu. No není to skvělé!

Konečně se dá alespoň částečně odpovědět na otázku jestli má FFXI nějaký příběh. Jako příznivce rozvětvených a propracovaných příběhů, musím přiznat, že tentokrát se ničeho extra nedočkáme. Ve světě Vana`Dielu jsou tři největší národy, které soutěží o moc a nadvládu na pozadí smutného osudu kouzelných Krystalů. Postava ve FFXI se může nebo nemusí přidat k jednomu z království a ve jménu vládce oné země rozšiřovat politickou moc. Existuje prý nějaká spojitost mezi tímto dobýváním a mocí Krystalů, ale detaily zatím neznám. Kolem a dokola, to je vše, co bych vám dnes mohl o FFXI napsat. Pokud se dozvím nějaké nové převratné informace, které by vydaly alespoň na krátký článek, naleznete jej brzy na Doupěti.

Poznámka: Všechny obrázky jsou zatím pouze z konzolové verze.