Final Fantasy XV: Royal Edition - nekompletní komplet (recenze)

Final Fantasy XV v Royal Edici je tady, vyplatí se její koupě?

Final Fantasy XV byla a stále je výtečnou a hlavně výjimečnou hrou plnou bohatého obsahu a skvělé hratelnosti. Zároveň jde ovšem o hru velice rozporuplnou, zejména tedy v našem kulturním okruhu, neboť je napěchovaná typickým asijským feelingem. Final Fantasy XV tak rozděluje herní komunitu na ty, jež jsou schopni obdivovat její preciznost a na ty, kteří ji považují za pouhou nafouknutou bublinu. A rozhodně se toto rozvětvení netýká pouze posledního dílu této série, ale je se značkou spojena již od dob vzniku.

Final Fantasy XV ve své Royal Edici přináší skutečně mnoho obsahu

V následujících odstavcích nebudeme předkládat jednotlivá pro a proti a nebudeme ani opakovaně recenzovat již recenzované. Naším cílem bude přiblížit aktuální Royal edici, podrobněji si probrat její obsah a zhodnotit, zda-li je vhodné do ní investovat, nebo ji lze přehlédnout bez většího povšimnutí.

Výsměch hráčům?

Zprvu se však sluší zmínit jednu podstatnou informaci týkající se kompletnosti edice vůči plánům vývojářů. Ani honosně znějící royal totiž nepředstavuje finální a definitivní verzi Final Fantasy XV. Je tak trochu s podivem, že rok a půl po vydání původní hry se dočkáváme stále nekompletního obsahu. Na druhou stranu je zde pozitivní zpráva, že produkt stále nehodlá zemřít a bude ze strany tvůrců i nadále podporován. A věřme, že stále tak bohatě, jako tomu bylo doposud. Zvažujete-li tedy nákup definitivní edice, buďte na pozoru, neboť nás vývojáři již brzy obdaří novým Season Passem, který rozšíří vyprávění několika klíčových postav. Při zmíněných premisách se tak do mysli vkrádá drzá myšlenka o zbytečnosti a samoúčelnosti této zdánlivě kompletní verze.

Ani honosně znějící royal totiž nepředstavuje finální a definitivní verzi Final Fantasy XV

Odvraťme ovšem pozornost od toho, co royal edici chybí a zaměřme se raději na to, co reálně nabízí. A že toho není úplně tak málo. Celkově lze obsah rozdělit na tři části. Klasické DLC, rozšíření Multiplayer Expansion: Comrades a pěknou várku nejrůznějších bonusů. Co se jednotlivých DLC týče, k dispozici jsou pochopitelně všechna do dnešních dnů uvolněná, tzn. Episode Gladiolus, Episode Prompto a Episode Ignis, které, jak jistě samotné názvy napovídají, rozšiřují příběhovou linku Noctisových parťáků, na něž v hlavní hře nezbylo tolik prostoru.

Plná cena vs bohatý obsah

Začněme u rozšíření s názvem Multiplayer Expansion: Comrades. To představuje desítky hodin kvalitní MMORPG zábavy. Hráči je umožněno vytvořit si vlastního avatara, zahrnujícího jak vzhled, tak jednotlivé schopnosti. Hlavním cílem je potom nastolení rovnováhy ve světě Eos. Vrhnete se společně s ostatními hráči plnit množství nejrůznějších questů, budete sbírat předměty, zkušenosti apod. Zmiňované rozšíření je tak velice cennou a především svými prvky bohatou možností k doplnění základního příběhu. Jedná se o kvalitně a především bohatě zpracovanou zábavu, která královsky rozšiřuje původní možnosti hry.

První DLC rozšíření, Episoda Gladiolus, se soustředí na putování Gladia a Cora Leonise do tajemných zřícenin středověkého města s cílem zdokonalení sebe sama. Jistě tak není žádným překvapením, že zmiňované DLC je především akčnější a bojovější záležitostí. Důraz je kladen na možnosti silových útoků či efektních a efektivních komb. Epizoda však nenabízí nic výrazně zajímavého a Gladiolův příběh je tak poněkud prázdný a nevýrazný.

Původní hra byla rozšířena o zatím všechna tři dostupná DLC

O mnoho lépe je potom na tom v pořadí druhé DLC, sledující příběh vtipkujícího Prompta. Ten společně s Araneou Highwind vede tuhý souboj v zasněžené zemi nikoho, kdesi na území tajemného Niflheimu. Na celé epizodě potom potěší zejména její totálně akční prezentace, neboť je vystavěna jako regulérní střílečka. Oproti předchozímu DLC je Promptův příběh otevřenější a nepůsobí tak stroze a lineárně. Samozřejmostí jsou i nejrůznější vedlejší úkoly a možnost podrobnějšího průzkumu herního prostředí. Díky těmto možnostem se tak herní doba vyšplhá na slušných 8 -12 hodin, pochopitelně v závislosti na hráčově zvídavosti.

Zapomínat ovšem nesmíme ani na rozšíření Multiplayer Expansion: Comrades, které nám přináší parádní MMORPG

Posledním příběhovým DLC, které royal edice nabízí, je Episode Ignis, která rozšiřuje osud chytrolína Ignise, jenž se vydává na své zápolení s Ravusem Nox Fleuretem, starším to bratrem princezny Lunafreyi. Jedná se o velice povedenou a zábavnou epizodu omračující zejména svým příběhem. Zpátky ovšem nezůstává ani samotná hratelnost. Zaujme jistě využití kouzel, které výrazně napomáhají naplňovat epičnost dynamických soubojů. Nechybí pochopitelně ani nějaké ty bossfighty. Celkově lze jednotlivá DLC hodnotit jako povedená s jistou vzestupnou tendencí. Třetí ze zmíněných je hráči často označováno za to vůbec nejlepší v rámci FF XV.

Něco málo navíc

Tím však ještě stále nekončíme. Pro hardcore milovníky je k dispozici triple fight s bossy Cerberus, Omega a Rulers of Yore v rámci dungeonu Insomnia City Ruins. A věřte, že kdo se do něho pustí, skutečně se zapotí. Naštěstí ovšem není důvod k obavám, jedná se totiž čistě o hráčovu volbu, neboť jde o nepovinné boss fighty. No a aby se přidala také nějaká ta kontroverze, vývojáři se odhodlali k zajímavému kroku, kdy hráčům dávají možnost prozkoumávat herní svět z pohledu první osoby. Jelikož jde pouze o volbu, nezbývá než ji přijmout jedině pozitivně. Pravdou však je, že zvyk je zvyk a FF prostě sedí více pohled z třetí osoby. Nehledě potom na přehlednější a pohodlnější orientaci během jednotlivých situací. Je však pouze na hráči samotném, jestli tuto nabídku využije nebo ne. Osobně však tento krok vnímám velice kladně a vývojářům za něho děkuji.

Final Fantasy na PC

Nejen konzolemi je živa série Final Fantasy a konečně i hráči na počítačích se dočkali nejnovějšího kolosu v celé jeho kráse. Jak dopadl? My jsme si jej mohli vyzkoušet na herním notebooku HP Omen 15 a musíme uznat, že se s titulem popral skvěle. Tohle rozhodně není hra, kterou si jednoduše vezmete na cesty. FF to myslí vážně.

Po pořízení hry si majitelé PC verze nemusí dělat žádné starosti s dokupováním jakýchkoliv dalších balíčků. Všechna DLC jsou již, kromě Hi-Res textur, zahrnuta. Nepřijdete tak o obleky pro své hrdiny, doplňky na rybaření nebo a hlavně, kultovní zbraně, které znáte z jiných FF her. Mnoho lidí vytýkalo titulu jednoduchý příběh a mdlé postavy bez větší hloubky a znalosti jejich životů. O to se z určité části starala DLC Gladiolus, Ignis, Prompto, která poodhalila něco o vašich kumpánech, bodyguardech, přátelích. Případně je tu pak i epizoda Comrades s podobným účelem a možností hrát až ve čtyřech lidech.

ffxv_s 2018-03-15 16-54-30-18.jpgffxv_s 2018-03-15 19-54-21-39.jpgffxv_s 2018-03-15 23-12-41-84.jpg

A protože je titul vydán na počítače, nejvíce asi ostatní zajímá, jak ta hra vypadá. No nevypadá věru zle. Opak je vlastně pravdou a v pohybu je to mnohem lepší, než na schreenshotech i díky navržení a „architektuře“ uvěřitelného světa. Mimo možnosti 30 FPS a 60 FPS, které se objevily na konzolích, hra podporuje dokonce i 120 FPS. Není to sice 144, což je frekvence, kterou některé dnešní herní zobrazovací zařízení dokáží zobrazit, ale to nikoho trápit nebude... Hra nabízí nativní podporu pro rozlišení 4K i 8K. Z dílny Nvidie podporuje i balíček Nvidia Gameworks pro lepší, hezčí a reálnější efekty vlasů, trávy, pokročilé osvětlení a stíny. Nikoho asi moc nepřekvapí, že k tomu bude potřeba i slušné železo. I když je FF15 poměrná náročná na procesor, ještě více dokáže zatopit vaší grafice. Doporučené konfigurace tak obsahují jako rozumné minimum 1080ti.

Trochu vynechávám AMD, protože to jsou oficiální doporučení. Pozitivní je však fakt, že si karty od AMD vedou také poměrně dobře, pokud se u hry uskromníte a nemáte vše na „plné pecky“.  Víceméně srovnatelně jako podobné modely od Nvidie. Přestože Nvida spolupracovala s tvůrci FF, je to skvělý výsledek. K titulu, který zabírá 70 GB si můžete stáhnou Hi-Res textury, ideální právě pro 4K a víc. Mají dalších přibližně 70 GB, takže žádný drobek. Nároky na hardware se ještě dramaticky zvětší, ale rozdíly v kvalitě nejsou tak dramatické, pokud se nesoustředíte na nejmenší a většinou nepodstatné detaily.

ffxv_s 2018-03-16 01-45-23-63.jpgffxv_s 2018-03-16 04-50-47-70.jpgffxv_s 2018-03-16 20-41-53-81.jpg

Hra má ovšem jedno velké ale. Je to sice brzy, co titul vyšel, a snad se objeví i nějaký patch, ale prognózy mnohých zas tak pozitivní nejsou vzhledem ke konzolové konverzi. Hra má dost technických potíží. Mnohým, jejichž sestavy splňují doporučené požadavky, hra při běhu padá na plochu, některým se ani nespustí. U jiných je to dramatický pokles snímků za vteřinu v lokacích, kde hra běžela dříve na jedničku na vysoké detaily.

U některých uživatelů se také objevily chyby s úkoly, kdy v nich nešlo pokračovat dále a pomohlo pouze načíst jednu, dvě kapitoly nazpět. To může znamenat pár minut, pokud víte jak na to a pokud neprolézáte každý čtvereční centimetr herního světa, ale naopak i desítky hodin, pokud si hru užíváte naplno, chcete objevovat vše a nikam příliš nespěcháte.

S problémy technického rázu doporučuji zkusit módy uživatele Kaldaien, který upravuje třeba i ovladač. Mně se často stávalo při dlouhé jízdě v autě a neaktivitě ovládání, že se automaticky přepnulo ovládání na klávesnici. Gamepad jsem pak musel odpojit a znovu připojit, aby se ve hře chytil. Dalším plusem FF15 tedy je, že podporuje modifikace, ale budoucnost vidím osobně maličko skepticky. Není to prostě GTA V.

ffxv_s 2018-03-17 00-12-32-00.jpgffxv_s 2018-03-17 00-38-57-71.jpgffxv_s 2018-03-17 17-20-08-97.jpg

Konverze je zajímavá, umí vypadat krásně, ale je to zatím taková maličko nestabilní hvězda. Září, září a pak klidně vybuchne. Snad se to zlepší...

A to je to nejpodstatnější z nadstavbového materiálu Royal edice hry Final Fantasy XV. Zapomínat bychom jistě neměli ani na množství nejrůznějších dodatečných bonusů v podobě nových skinů, trofejí či možností vylepšovat vozidlo, nicméně to rozhodně není to podstatné, kvůli čemu by hráč koupi zvažoval.

Jelikož se však nejedná o definitivní edici a čeká nás druhá sezóna DLC, koupě Royal Edition stojí za zvážení

Celkově však celý produkt přináší skutečně velké množství obsahu a zábavu na desítky, ne-li stovky hodin kvalitního hraní. Působí velice kompaktně a na první pohled uceleně (nebýt známých faktů). Royal edice rozhodně nezklamala a za cenovku někde okolo jedné tisícikoruny rozhodně stojí za zvážení. Ta nejvýraznější výtka bohužel míří k již zmiňované nekompletnosti celé hry, neboť nás čeká ještě minimálně jeden ročník dalších DLC. V tomto světle se tak význam této edice poněkud ztrácí.

Osobně ovšem doposud nejkompletnější souhrn FF XV jednoznačně doporučuji, neboť rozhodně nezklamal. Ve finále není tomuto balíku co vytknout, neboť přináší přesně to, co přinést měl. Je tak pouze na hráčích, zda-li zainvestují již nyní společně s dalším Season Passem, či si poslušně počkají na definitivní edici s nějakým tím bonusem navíc. Strategie herních vývojářů je tak neúprosná. Kdo chce vše, musí čekat a nebo platit. Rozhodnutí je však plně na hráčích.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• Jako celek úžasný balíček