Fire Emblem: Awakening – strategická nirvána (recenze)

Už rok jsme díky japonským recenzím tušili, že Fire Emblem: Awakening je bomba. Teď se o tom můžeme přesvědčit.

Dovolím si říct, že série tahových strategií Fire Emblem se neřadí zrovna k těm známějším (rozhodně ne u nás) značkám Nintenda, nicméně sdílí s nimi mnohé. Stejně jako v případech Maria, The Legend of Zelda či třeba Metroidu se jedná o dlouholetou sérii, která staví stále na stejných herních prvcích, ale s každým novým dílem vždy dokáže přinést naprosto extatický herní zážitek.

Awakening 01.jpgAwakening 02.jpgAwakening 03.jpg

Proč? Protože se jedná o brilantně vybroušenou hru s geniálně vymyšlenými mechanikami, které jsou jednoduché na pochopení, ale zároveň nabízí i dostatečnou hloubku a pochopitelně neskutečnou zábavnost.

Uplácejte si hrdinu

Awakening jako tradičně představuje tahovou strategii zasazenou do fantasy světa. Na rozdíl od dalších her podobného žánru však výrazně tlačí na RPG prvky, zajímavé postavy, uvěřitelné dialogy a pochopitelně i dobře vystavěný příběh.

Ten vás tentokrát seznámí s princem Chromem a jeho družinou ochránců území jménem Ylisse. To čelí tlaku ze strany sousední země Plegia a konflikt se zdá nevyhnutelný. Aby toho nebylo málo, z podivných portálů se rojí armáda zrůd. Je tak na čase, abyste se do třaskavé situace zapojili i vy – a to tentokrát osobně.

 

Hra výrazně tlačí na RPG prvky, zajímavé postavy, uvěřitelné dialogy a pochopitelně i dobře vystavěný příběh

 

Už v předchozích dílech série se objevoval hráčův avatár, ovšem v nehratelné podobě taktika, který komandoval ostatní jednotky. V Awakening se zapojíte i přímo do boje, protože kromě geniálního taktika jste i slušný bojovník/mág. Na začátku hry si tak v jednoduchém editoru vytvoříte svoje alter ego, jež se následně zapojuje i do konverzací s ostatními bojovníky a jde to dokonce tak daleko, že si některou z hrdinek můžete vzít a následně s ní mít i potomka.Awakening 04.jpgAwakening 05.jpgAwakening 06.jpg

Jak už jsem zmínil, už v minulých dílech byla interakce s ostatními jednotkami hodně důležitá a Awekening jde zase o kus dál. Každá z postav, kterou si v průběhu hlavních a vedlejších misí naverbujete, má svoji osobnost a může vám být více či méně sympatická. Je jenom na vás, koho budete v bojích protěžovat a jaké si případně vytvoříte páry.

S parťákem po boku

Důležitost každého jednotlivého vojáka se přelévá z příběhové omáčky i do samotné hratelnosti, protože párování jednotek představuje nový a výrazný herní prvek. Jistě, v základu tu opět máme klasickou tahovou strategii s mapou rozdělenou na čtvercovou síť, po které proháníte jednotky a snažíte se splnit hlavní cíl mise (zabít velitele, bránit danou postavu a podobně). Stejně tak funguje klasický systém kámen-nůžky-papír, kdy každý typ zbraně je silnější a slabší vůči jiným. A opět musíte počítat s tím, že (prakticky) každá zbraň má limitovaný počet použití.

Více než kdy jindy se však musíte pohybovat ve formaci, protože jednotky získávají bonusy do statistik od přilehlých spolubojovníků a navíc během útoku jednoho vojáka zaútočí i kolega. Příklad – pokud stojí za šermířem lučištník a šermíř zaútočí, vystřelí po něm i lučištník a vice versa. Jedna jednotka během tahu tak může zaútočit dvakrát, což razantně mění pravidla hry a veteráni si chvíli budou muset na toto zvykat.

Awakening 07.jpgAwakening 09.jpgAwakening 10.jpg

Fire Emblem: Awakening je totiž tuhá hra a to říkám z pozice hráče, který dohrál většinu dílů, co u nás vyšla. Hlavně na začátku jsem měl extrémní problém dokončit misi bez ztráty jednotky a to jsem hrál na druhý stupeň obtížnosti ze tří.

 Na druhou stranu, pro nováčky je tu ještě lehčí obtížnost a mód „Casual“, kde po jednotky neumírají, ale vrací se do následující bitvy (neplatí pro Chroma a vašeho hrdinu). Hardcore vytvrdlíci naopak budou hrát na „Classic“ mód, ve kterém chyba znamená trvalou ztrátu bojovníka.

Zábava na dlouhé večery

Pokud máte rádi tahové strategie, Fire Emblem: Awakening by neměl chybět ve vaší sbírce. Je to obrovská hra – jen příběhové mise (je jich 25) vám zaberou kolem 15 hodin, přidejte si vedlejší mise a náhodné souboje a máte hru, která vám vydrží na desítky a desítky hodin. Pochopitelně nechybí ani StreetPass a multiplayerový obsah, i když hra se spíš soustředí na single player.

Awakening.jpg

Jistě, cíle misí by zasloužily větší pestrost, protože obvykle je to nějaké varianta na téma „znič všechny protivníky na mapě“. Stejně tak vás dokáže občas vytočit vliv náhody, to když vaši jednotku zabije protivník s pravděpodobností zásahu 10 %, ale to se prostě stává.

Ale to snadno hře odpustíte, protože je to neskutečná zábava, která vás dokáže motivovat k dalšímu hraní – novými typy jednotek, novými zbraněmi a hlavně zlepšováním vašich hrdinů. Nic se nevyrovná tomu, když sledujete postupný přerod obyčejného lučištníka v nelítostného snipera, kterým jedním kritickým útokem zlikviduje libovolného protivníka.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Intelligent Systems | Webové stránky hry
Začátek prodeje: duben 2013
  • Zajímavý příběh a postavy
  • Silné RPG prvky
  • Dostatečně komplexní
  • Dlouhá herní doba
  • Pěkná grafika
  • Opakující se cíle misí

Awakening navíc skvěle vypadá (pokud vám nevadí určitá japonská stylizace) a stejně výtečně i zvučí. V podstatě tak nevidím důvod, proč tuhle hru nedoporučit.

Nejnovější komentáře