Fleet Command

Letadlové lodě, bitevní křižníky, atomové ponorky, stíhačky, rakety… Pokud tohle všechno chcete mít pod palcem a zachraňovat svět, tak stačí zasednout k této hře, která je jak dělaná na dlouhé zimní večery.

Žánr: strategický simulátor námořních bitev
Minimální konfigurace:
P200, 32 MB RAM
3D akcelerace:
Direct3D, Glide
Multiplayer: ano
Výrobce: Jane's/Sonalyst
Vydavatel: Electronic Arts
Zapůjčil: JRC


V pracovně Admirála se rozdrnčel červený telefon. “Nazdar, stará vojno… hele člověče, na dálným východě se zase něco děje, měli bysme tam poslat jednu letadlovou loď”… Nyní již vplouváte s letadlovou lodí “Ronald Reagan” do zálivu, když tu na vás vyhrkne službu konající vojín od radaru: “Pane! Máme tady dvě střely Exocet a řítí se přímo na nás.” Velitelským můstkem se silně rozlehne “Pošlete jim naproti rakety!” “Na to je pozdě, proč už nestřílí kulomety na pravoboku!!!” Prásk, prásk, Exocety zabubnují na loď za miliardu dolarů a ta jde ke dnu. Game Over.

Začínáme
Tak toto je asi tak zhruba náznak situací, které v této hře budete každým okamžikem zažívat. Každopádně vám však neprozradím vše teď hned, ale začnu pěkně od začátku. Úvodem vám doporučím maximální instalaci hry (270 MB), protože i při standardní se natahuje hodně věcí ve hře přímo z CD. Není příjemné, když musíte zneškodňovat 3 rakety blížící se k vám, a při vystřelení “protirakety” se vám celá scéna dramaticky zpomalí, když se z CD natahuje hlas člověka, který vám říká, že vypuštěné střely jsou na cestě.

S čím tedy zaútočíme?
Trochu delší čekání při spouštění hry je odměněno docela povedenou animací a posléze už ne tak zajímavým filmečkem s živými herci odehrávajícím se ve “velitelském spojeneckém doupěti”. Následuje přehledně udělané menu, kde si můžete nastavit parametry hry ovlivňující grafiku, zvuky a hlavně výkon. Velmi užitečnou pomůckou je “Reference Book” obsahující všechny zbraně ve hře včetně jejich technických parametrů, fotografií a 3D modelů. Je zde všechno od letadlových lodí, přes ponorky a torpéda až k letadlům včetně raket. Zbraně jsou rozděleny podle mocností, kterým patří, a podle jejich určení. Všechny zbraně jsou skutečné, takové jaké se používají v reálných válkách dnešního světa.

Do cesty se vám pořád pletou civilové: Jumbo 747.      Místo nic neříkajících teček si můžete zapnout pěkné ikonky.

Jdeme do akce
Pustit se můžete do tutorialových misí, ostrých misí nebo kampaně. Tutorialové mise reprezentují 4 různé situace, kde jste postaveni před určitý problém a neustále vám do toho mluví anglický instruktor. Řeknu vám, že je ale lepší rovnou skočit na jednotlivé kampaně a jak se říká otrkat se přímo v terénu. S jednotlivými misemi si v této hře užijete snad nejvíce perných chvilek. Je zde 34 různých situací – od velkých konfliktů na dálném východě, kdy bojujete na moři i ve vzduchu s obávaným Saddámem, tak po mise, kdy chytáte s křižníkem drogové kartely přepravující své zboží po moři. Ono by se to nezdálo, ale i takový drogový boss po vás může vystřelit raketu. No a pak tady máme kampaně. Kampaní není tolik jako jednotlivých misí, avšak jsou o něco komplexnější a nemůžete je hrát v libovolném pořadí. Nejdřív musíte zvládnout jednu situaci, abyste mohli pokračovat do další. Jakmile dohrajete všechny mise včetně kampaní, nemusí to pro vás nutně znamenat konec hry – k dispozici máte totiž rafinovaný editor misí. Na mapě světa si vyberete oblast, do které chcete konflikt zasadit, nastavíte si protivníky, vlastní síly plus mnoho dalších parametrů a můžete jít znovu do boje. Pokud vás i toto přestane bavit, můžete začít bojovat se svými kamarády po síti nebo přes Internet.

Dokonalý přehled
Jakmile si vyberete situaci, je vám přehráno tématické video týkající se určité mise. Skládá se většinou z nějakých dokumentárních záběrů válek a hrané sekvence typu “důstojníci ve velitelském doupěti”. Pak už jste přímo vrženi do takticko-vizuálního zobrazení situace. Vše ze začátku vypadá zcela nevinně. S veškerým vaším arzenálem se objevíte v nějakém zálivu nebo u břehů “neklidné” země. Vaše síly vidíte jako modré tečky s šipečkou udávající směr pohybu a všude okolo vás se pohybují žlutě označené tečky (lodě, letadla, objekty). Vtip je ale v tom, že vše, co je označeno žlutě, je neidentifikováno, tudíž nevíte, jestli je to nepřítel nebo civil. V počáteční euforii jsem takhle sestřelil několik civilních letadel a lodí :-). Ke žlutému objektu se musíte nejdřív opatrně přiblížit (k tomu účelu máte většinou ve vzduchu připravenou stíhačku), a pokusem o navázání kontaktu objekt identifikovat. Jakmile proběhne identifikace, objekt buď zezelená (v případě, že je to civil) nebo zčervená (nepřítel). V jednom kousku obrazovky navíc vidíte celkové informace o objektu, na kterém je momentálně ukazatel myši: rychlost, výšku, zda se jedná o loď, letadlo nebo základnu, a pokud máte objekt identifikovaný, tak též jeho výzbroj, zaměření a informace o procentuelním poškození. Ovšem někdy i na žlutém objektu poznáte, že je to nepřítel a můžete jej rovnou sestřelit. Poznáte to jednoduše. Pokud žlutý objekt letí příliš rychle, například 1,5 M (1 Mach = rychlost zvuku) a navíc se z jeho směru objevují rakety namířené na vás, je víc než jasné že to není airbus, který letí s unavenými Evropany někam za sluncem. Ale většinou se do poslední chvíle neidentifikovaný nepřítel chová jako civilní letadlo – letí pomalu a ve standardní výšce. Pak už ale na vaše lodě začnou proudit rakety z pevniny nebo z nepřátelských lodí.

Někdy se stane, že začínáte bez průzkumného letadla a tudíž nemáte přehled. Jakmile toto letadlo s výkonným radarem vypustíte, zjistíte, že se na vaši letadlovou loď řítí několik raket a navíc i nepřátelské stíhačky. V tom momentě musíte vystřelit rakety země – vzduch, které v 80 % dokážou zneškodnit nepřátelské rakety. Taky je dobré dostat do vzduchu pár svých stíhaček, které mohou nepřátelská letadla zničit dřív, než budou moct vypálit další rakety na loď. Pokud se vám toto nepovede (spíš pokud to nestihnete, protože rakety letí rychle), zbývá vám k ochraně lodi jen kulomet, který přibližující se raketu rozstřílí v 50 % případů – to už je však jen tak tak. Chce to mít opravdu dokonalý přehled o situaci a všechno si hlídat. V jednom případě jsem prováděl bombardování za pomoci stíhaček na pobřeží a vůbec jsem si nevšiml, že mi někdo útočí na letadlovou loď.

Druhý dárek od spojenců na cestě…      Právě jsem dostal Iráčana, co mě ohrožoval ruským MIGem.

Obrazovka je rozdělená do několika částí. Hlavní část, která zobrazuje výřez mapy s celkovou situací, jde přehazovat s malou obrazovečkou, ve které je 3D zobrazení vybraného objektu. Tak můžete přehledně bojovat na 2D mapě přes většinu obrazovky a když si chcete vychutnat raketový útok na nepřátelskou základnu, tak si přepnete 3D zobrazení. Ostatně to je názorně vidět na obrázcích, které se poflakují tady někde okolo. Značky v podobě puntíků na 2D mapě si můžete přepnout na pseudo-3D objekty. Navíc je vše doplněno zvuky jednotlivých objektů – rakety, letadla, lodě, vše má svůj zvuk. Odpovídá vám i obsluha lodí a piloti letadel, když jim dáte nějaký příkaz. Ke všem hláškám jsou anglické titulky. Na pozadí celé akce neustále hraje vojenská hudba, která všemu dodává tu správnou atmosféru.

Zábava především
Mise jsou opravdu dobře vymyšleny, a když se někdy stane, že byste museli dlouho čekat, než něco někam doplave nebo doletí, můžete použít kompresi času se čtyřmi stupni rychlosti, čímž nudné pasáže eliminujete. Každopádně se Fleet Command hraje velmi dobře, i když pár námitek by se našlo. Konkrétně mi třeba vadí, že pokud máte na scéně více objektů (vystřelíte pár raket, přibudou noví nepřátelé…), tak se hra stává pomalou. 3D zobrazení je ve většině případů plynulé, ale hlavní 2D zobrazení zřejmě nepoužívá žádné akcelerační možnosti a je celkem líné. V některých případech jsem si přepínal 3D zobrazení na hlavní obrazovku a 2D jsem nechával v malém okénku. Hra tak byla paradoxně svižnější. V porovnání s jinými programy mohla být grafika na dnešní dobu trošku lepší a rychlejší. Další nepodstatné mínus je oznámení konce mise hráči. Když splníte daný úkol, tak se hlášení o úspěšném konci objeví ve standardním řádku, kde se objevuje i hlášení pilotů a personálu lodí. To lehce přehlédnete, nebo se vám hned ztratí, když přepnete na nějaký objekt, který se vám ohlásí. Nepoznáte to, ani když se podíváte do celkového hodnocení mise, protože ta je hodnocena podle ztrát na obou stranách a podle počtu použitých zbraní. I když mise skončí úspěchem, většinou nedostanete 100%.

Takhle to většinou začíná….      Základna s chemickou továrnou dostala první dárek od spojenců.

Každopádně je tato hra dobrým počinem. Všem stratégům, které už omrzely středověké bojůvky nebo souboje s hyperzbraněmi na cizích planetách, lze tuto strategii z reálného světa jen doporučit. Zvlášť v nastupujícím nudném podzimním období. Hra Fleet Command je totiž dokonalým žroutem času.

4/5

Grafika

ŚŤŽ„…

Zvuky ŚŤŽ„…
Hudba ŚŤŽŹ…

ŚŤŽŹ…

Hratelnost ŚŤŽŹ…
Diskuze (2) Další článek: Rayman 2 - demo

Témata článku: , , , , , , ,