Force Commander: Hvězdné války v reálném čase

Recept na úspěšnou hru: vezměte nějaký světově známý motiv, třeba Hvězdné války, obalte to do nějakého oblíbeného stylu hry, třeba real-time strategie, okořeňte solidním příběhem a dochuťte 3D zpracováním. Zdá se vám, že taková spousta chutných ingrediencí může skončit jen jako dort pejska a kočičky? LucasArts v případě Force Commandera dokázali udělat celkem pěkný dort, u kterého to vydržíte, ale bude poměrně těžko stravitelný.
Force Commander: Hvězdné války v reálném čase

Žánr: real-time strategie
Minimum: Pentium 266MMX, 64 MB RAM, 4x CD-ROM, 454 MB na HDD, DirectX 7, 8MB grafická karta kompatibilní s Direct3D, zvuková karta s podporou DirectSound, Windows 9x
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: LucasArts
Distributor:
Activision/Bohemia Interactive

Recept na úspěšnou hru: vezměte nějaký světově známý motiv, třeba Hvězdné války, obalte to do nějakého oblíbeného stylu hry, třeba real-time strategie, okořeňte solidním příběhem a dochuťte 3D zpracováním. Zdá se vám, že taková spousta chutných ingrediencí může skončit jen jako dort pejska a kočičky? LucasArts v případě Force Commandera dokázali udělat celkem pěkný dort, u kterého to vydržíte, ale bude poměrně těžko stravitelný.

Realtimovky patří bezesporu mezi nejoblíbenější typy her, alespoň u mne určitě, od Duny2 přes všechny díly C&C a Warcrafty k Age of Empires II jsem byl vždy rychle vtažen do hry a jistě znáte ten syndrom několikahodinového hraní, kdy končíte zhruba pět posledních hodin stylem, ještě tuhle jednotku tam pošlu a tenhle domeček si postavím. Když dorazil Force Commander vrhl jsem se na něj s nadšením, že opět budu ovládat pidižvíky a stavět a vylepšovat budovy.

Pro dokonalý pocit z následující úvodní pasáže doporučuji naklonit monitor a pomalu jím posouvat:

FORCE COMMANDER

Je to období velkého sváru. Nesčíslně světů propadlo pod vahou imperiální flotily galaktickému impériu.

Rebelové se pomstili ve vesmíru i na zemi, opevnili své pozice a získali zpět planetární systémy ve jménu svobody.

Shromažďujíce se na oběžné dráze poklidné planety Kalaan se připravují imperiální křižníky k útoku na skrýš rebelů a k odnětí této svobody…

Jako člověk ošlehaný pixely z plání C&C jsem upřímně čekal nějakou další tradiční 2D strategii, která by se odehrávala ve světě Hvězdných válek. Přesně toto i původně zamýšleli v LucasArts, ostatně ještě jsou občas na webu k vidění screenshoty z 2D verze Force Commandera. Tento koncept byl ale opuštěn a šlo se cestou moderního 3D ovládání plochy a jednotek. Pro pohyb po ploše tak zaměstnáte deset tlačítek a myš dohromady a zpočátku vám bude trvat déle aklimatizace na nové prostředí, pokud jste nic takového ještě v ruce neměli. Na pomoc vám ale budou první tři mise, které obsahují průvodce jednotlivými možnostmi rozhraní a tak se příjemně do celého systému dostanete. Po chvíli si na systém zvyknete a budete jej schopni rychle a výhodně používat.

3D verze prostředí vás při hraní ale dost zaměstná, je to náročnější než tradiční 2D pohled. Toho si ostatně byli vědomi i tvůrci a tak jsou zejména první mise velmi jednoduché a v 2D verzi by byly pro smích. 3D je ale ve hře úplně všechno a to včetně briefingů před každou misí.

Pokud mám vyzdvihnout to, kvůli čemu jsem zůstal u Force Commandera připoutaný a kvůli čemu zůstalo CD i po prvních misích v mechanice, tak je to rozhodně příběh. Ve světě real-time strategií jste už zvyklí na nějakou tu dějovou linii, která se tak nějak snaží držet hru pohromadě, aby se z ní nestala jen snůška náhodných úrovní. V případě Force Commandera je ale příběh velmi solidně vystavěn a opravdu je nedílnou součástí hry.

Při zahájení vaší kampaně budete jistě překvapeni, že můžete hrát jen za čerstvě povýšeného imperiálního důstojníka Brenna Tantora, žádné rebelské mise se nekonají. Ale postupně, jak přibývají vaše bojové zkušenosti a puclíky na uniformě, začnete odhalovat, že není tak vše úplně v pořádku. Váš bratr Dellis Trantor odhalí zinscenovanou smrt vašeho otce a začnou vás naplňovat pochyby. Po vašem odsouzení se rozhodnete dezertovat a bojovat na straně rebelů. Nakonec tedy odehrajte mise za impérium i rebely, po 12 na každé straně. Při hraní za rebely se navíc často vracíte na místa, kde jste byli jako voják impéria a musíte zničit základny, které jste pomáhali budovat. Skvělá je bohatá škála při plnění úkolů. Není to žádné "najdi posledního vojáka za stromem", jak to známe z C&C. Úkolem je zničit konkrétní budovu, dostat nějakého člověka do jiné budovy, propojit dvě vzdálené budovy sítí stožárů, zajmout cizího velitele, utéci ze zajetí, a řada dalších, prostě je toho opravdu hodně, navíc jsou cíle v průběhu mise často modifikovány. Jste třeba na planetu vrženi s cílem zlikvidovat vzdálenou základnu, ale po chvíli se ukáže, že je všechno jinak a musíte naopak třeba obsadit speciální budovu. Různorodost misí a různých prostředí odlišných planet je tím, díky čemu se hraní nezvrhne do nudné rutiny.

Dějová linie se proplétá s příběhem prvních tří natočených epizod (Epizody 4, 5, 6) a navštívíte tak všechny podstatné bitvy trilogie a také mnoho různých planet. Velká péče byla věnována autentičnosti jednotek, zejména imperiální jednotky tu mají bohaté zastoupení od stormtrooperů až po oblíbené gigantické AT-AT známé z bitvy na Hothu. Tuto bitvu absolvujete také a pokud budete jako imperiální důstojník úspěšný, můžete ovládat samotného Darth Vadera. I v dalších misích se setkáte se známými tvářemi, mihnou se tu Luke Skywalker, princezna Leila, Han Solo a další. Ve hře najdete i hru více hráčů po síti včetně možnosti hraní s počítačovým protivníkem.

Prostředky na nové jednotky nezískáváte těžením něčeho, ale získávání command points, pokud zabijete nějakou jednotku, získáte body, pokud obsadíte nějakou budovu, získáváte body za dobu, co ji držíte, a podobně. Jednotky mohou získat bojem zkušenosti, díky kterým mají vyšší přesnost a účinnost střelby.

Teď pozastavím chválení a budu kritizovat. Ovládání kamery je opravdu náročné, v pozdních misích budete pravidelně hru začínat tak, že prvních pět minut budete hledat všechny svoje jednotky, štelovat kameru a mezitím vás spolehlivě zlikviduje několik vln útoků, kterých si nevšimnete kvůli špatné kameře. Misi tak rozjedete slušně na potřetí, kdy budete vědět odkud přichází první útok a kde jsou zhruba vaše jednotky. Stejně tak zapomeňte na detailní pohledy na jednotlivé vojáky, které zde můžete vidět na snímcích. V praxi jsou naprosto k ničemu a budete se snažit kameru co nejvíce zvednout nahoru, abyste viděli jednotky v širokém kontextu. Sice budou vypadat jako mrňavé tečky a vůbec neoceníte detailní pohyby končetin, ale zase na druhou stranu budete schopni mise dohrát. Bohužel na mlžných planetách (je jich většina) tak budou vaše jednotky neustále utopeny v mlze. Stalo se mi také, že jednotky uvízly v kopci a za žádnou cenu nemohly ven.

Graficky hra vyžaduje minimálně 1024x768, jinak je vše strašně hranaté a deformované. I v tomto rozlišení zabírá velkou plochu obrazovky ovládací panel, který lze sice schovat, ale pro hraní je nepostradatelný. Kdo není zas takový fanda Hvězdných válek, asi nebude moc nadšen z toho, že všechny jednotky až na slabé výjimky po sobě střílejí zelenými čárkami za velmi stejných byť autentických zvuků.

Jak se tedy LucasArts vydařil Force Commander? Mé největší výtky směřují na nezvládnuté 3D rozhraní, chválím nápaditost misí a solidní dějovou linii, díky které budete vtaženi do příběhu. Kdo má rád Hvězdné války a realtimovky, musí překousnout první hodiny hraní, kdy bude mít zřejmě chuť rozlámat jedno ze dvou CD se hrou. Časem se ale do toho dostane a naučí se chyby tolerovat. Nejlepší asi bude, když si vyzkoušíte demo (má 80 MB, proto asi lépe na VypalCD) a rozhodnete se sami. Pokud byste už nemohli dál, tak jeden cheat: když pojmenujete svého hráče TheGalaxyIsYours, můžete během hraní kdykoli stisknout M a získat 500 command points k dobru.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 6/10
Skvělý příběh a variabilita misí, autentický svět Hvězdných válek. Komplikované ovládání ale spotřebuje příliš mnoho energie, kterou byste měli spíše věnovat na likvidaci nepřítele.
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 13 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A