Forza Horizon - třetí odbočka rovně (recenze)

Kontrolní otázka: Co se stane s naší známou Forzou, když se nakazí Need for Speedozou? Vznikne perfektní simulace s otevřeným světem.

Už je tomu zase rok, co vyšla Forza Motorsport 4. To znamená čas na další díl, aby se před Vánocemi zaplnily pokladničky i v Microsoftu. Podtitul Horizon by měl varovat každého pravověrného příznivce série - tady nepůjde o známé okruhy z reálného světa, nýbrž se Forza vydává na strastiplnou pouť smyšleným světem otevřeným. Chystal jsem si klišé o dětských krůčcích i nemocích, a pak jsem hru spustil.

Hned první rozjížďka mne ubezpečila, že jízdní model známý z předchozích her je ve vši počestnosti zpátky, o chvilku později už jsem poznával i rozdělení vozů do kategorií a různé možnosti vylepšení plechových miláčků.

Párkrát jsem musel rozjet závod znova jen proto, že jsem se na horizontu kochal krásami okolí

Tentokrát sice tvůrci vynechali podrobné nastavování tlaku v levé zadní pneumatice a diferenciálu přední nápravy, na druhou stranu přibyla možnost auta nejen kupovat, ale i měnit jejich povrch různými designy a výtvory pak nabízet ostatním hráčům za herní měnu.

Příběh bez příběhu

Do toho všeho tak nějak nenápadně vplul i příběh pojednávající o vysněné zemi závodníků s dvěma a půl stovkou účastníků. Správně chápete, že vaším cílem je se prokousat na vrchol tohoto žebříčku, přičemž k tomu slouží váš věhlas. Ten získáváte snad za všechno, co vás jen napadne ve hře dělat - od rychlé jízdy, využití vzduchového pytle za protivníkem, skoky a slajdy až třeba po ničení značek podél cesty. Zkombinujte si to s otevřeným světem, po němž se proháníte mezi závody, a pochopíte, že každá minuta ve hře se počítá.

forza horizon 03.jpgforza horizon 04.jpg

Dobře, kde že je ten příběh? Úplně stejně jak jste jej teď ztratili při čtení, tak občas vykoukne ve hře, aby se neřeklo. Jasně, závodníci mají svá jména, sem tam se objeví nějaká ta scénka s náramky a podobnými nesmysly předávanými sličnou organizátorkou, ale rozhodně vás to nebude rušit od závodění. Ať už si budete jen jezdit po okolí, nebo korzovat k dalšímu závodu, příběh vás jen pouští dál.

forza horizon 05.jpgforza horizon 06.jpg

Tvůrcům se podařilo opět udržet rozumnou křivku obtížnosti, kdy postupně získáváte lepší vozy a používáte je v závodech. Samozřejmě, že si i auta nejvyšší kategorie můžete pořídit dříve, ale limity v závodech jsou nesmlouvavé. Na druhou stranu vám nic nebrání nastavit si těžší obtížnost vypnutím různých asistencí a zvýšením inteligence protivníků. Ta od minule doznala pěkného pokroku a už se nemůžete těšit na extra časté eskapády v každé prudší zatáčce.

I více hráčů

Zmínil jsem, že Forza Horizon si zachovává reálnost jízdního modelu danou napříč sérií (samozřejmě po odstranění obezliček), ale nyní se nebudete prohánět pouze po závodních okruzích, právě naopak. Potkáte i soutěže z místa na místo po silnicích, nějaké ovály se taky najdou, ale často budou kombinované s úseky na šotolině. Změna povrchu výrazně zpestří i vlastnosti vozu a někdy projedete zatáčku i dveřmi napřed.

Tratě jsou zasazeny do Koloráda, takže na jedné straně se můžete prohánět prériemi a zakončit den třeba pod Skalistými horami, abyste si v noci užili klikatící se silničky. Denní doba se pravidelně střídá a párkrát jsem musel rozjet závod znova jen proto, že jsem se na horizontu kochal krásami okolí. Přitom jsou tratě krásně naplánované a pouze výjimečně narazíte na něco nepatřičného. Jedinou vadou tak zůstává, že v multiplayeru si nemůžete vytyčit vlastní závod pomocí waypointů.

forza horizon 07.jpgforza horizon 08.jpg

Když už jsem hru více hráčů nakousl, je to jedna z mála věcí, které by se daly vytknout. Samotné závodění je skvělé, ale ježdění po volném světě se moc nepovedlo. Nejen, že nejde přejít plynule z módu pro jednoho hráče, ale navíc je výběr různých výzev zbytečně dlouhý a jejich plnění spíš zmatené. Je sice krásné mít možnost projet okolo radaru v pěti lidech během pěti vteřin, ale než zjistíte, který radar to vlastně je, tak jsou Vánoce a dárky rozdané.

Svištění turba

Na druhou stranu i za multiplayer se vám otevírají nová auta, kterých je opět ve hře požehnaně. Najdete sice spoustu starých známých ze série, ale to ničemu nevadí.

Otevřený svět v závodní hře nemusí nutně signalizovat arkádovost jízdy

Stejně tak pestré jsou i závody, protože občas narazíte i na různá zpestření jako je souboj v rychlosti s letadlem (Mustang proti Mustangu). Když jsem viděl válečný stroj letět na moje auto na jednom z kontrolních bodů, tak mi docela zatrnulo.

forza horizon 09.jpgforza horizon 10.jpg

Skvělou atmosféru a jízdní vlastnosti doplňuje i zvuková stránka - jednotlivé vozy poznáte podle charakteristických zvuků i podle pocitu z řízení zcela samozřejmě. A nesmím zapomenout ani na trefný výběr hudby hodící se k celkovému zasazení hry, na výběr máte různé stanice rádia a tu svoji si najde snad každý.

forza horizon 11.jpgforza horizon 12.jpg

Forza Horizon ukázala, že otevřený svět v závodní hře nemusí nutně signalizovat arkádovost jízdy, navíc přitom dokáže skvěle pobavit. Škoda jen, že tvůrci více nezapracovali na světě v multiplayeru, jinak mají vše zvládnuté na jedničku. Chytře vynechali i policii, čili v podstatě nekonkurují letošnímu dílu Need for Speed, ale ukazují svoji cestu, co jistě nejednoho fanouška rychlosti naláká. Navíc u nás vychází hra s českými titulky, což taky pomůže, i když občas chybí.

forza horizon 01.jpgforza horizon 02.jpg

Dostupné pro: X360
Žánr: Závodní | Závody v otevřeném světě